Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4320
Hei alle sammen. Har søkt meg inn på en rekke forskjellige studier til etter sommeren men blir nokk mest sannsynlig en 2årig fagskoleutdanning hoss Noroff i Stavanger for Front end development.

Visst noen har noen slags erfaringer innenfor dette hoss Noroff hadde jeg satt stor pris på og høre.

Grunnen til at jeg velger en 2åring fagskolegrad over en bachelor er at konkurrangsesnittet mitt ikke er noe og kjempe for så jeg måtte flyttet langt vekk for og studere

Gikk allerede på en smell sist år da jeg flyttet og prøvde økonomi og administrasjon men studiet falt ikke til smak

Har hørt mye dårlig om Noroff men kjenner noen som går der nå i Kristiandsand på en bachelor og de virker ganske fornøyd.

Håper denne 2 årige utdannelsen kan gjøre at jeg går rett i jobb ettersom jeg bor i storby (ish) (Stavanger)
Jeg går på det studiet (nettstudent), og det er helt ok. Du blir ikke frontend ninja på den linja men lærer det mest grunnleggende.

Personlig er jeg kjempeskuffet over nivået.

Om du går rett ut i jobb er vanskelig å si, frontend handler vel så mye om kreativitet i tillegg til grunnleggende teori.
Trådstarter
20 8
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg går på det studiet (nettstudent), og det er helt ok. Du blir ikke frontend ninja på den linja men lærer det mest grunnleggende.

Personlig er jeg kjempeskuffet over nivået.

Om du går rett ut i jobb er vanskelig å si, frontend handler vel så mye om kreativitet i tillegg til grunnleggende teori.
Vis hele sitatet...
Vet du noe om hvor mange av studentene som evt får jobb i og etter studietidene? har du fått jobb mens du studerer? Snakket med en dame over tlf om at det er mange som for jobb fort, men all things considered så er hun selfølgelig en selger.

Vil også bli en flink front end developer og selfølgelig, ikke bare raskt i jobb. Men greit og vite om utdannelsen er attraktiv
Sitat av blackfish Vis innlegg
Vet du noe om hvor mange av studentene som evt får jobb i og etter studietidene? har du fått jobb mens du studerer? Snakket med en dame over tlf om at det er mange som for jobb fort, men all things considered så er hun selfølgelig en selger.

Vil også bli en flink front end developer og selfølgelig, ikke bare raskt i jobb. Men greit og vite om utdannelsen er attraktiv
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke utdannelsen alene er nok.
Det er veldig få ledige stillinger for utviklere som kommer rett fra studiene.
Jeg er halvveis i studiene og midt i eksamen, den er lagt opp altfor lett så flest mulig skal bestå.

Av hva jeg ser på noroff discorden så poster noen få når de lander jobber. Men strykprosenten er overraskende lav og det er mange som er direkte dårlige utviklere, så jeg tror de fleste ender som freelance noen år før de lander en ordentlig utviklerjobb.
Trådstarter
20 8
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg tror ikke utdannelsen alene er nok.
Det er veldig få ledige stillinger for utviklere som kommer rett fra studiene.
Jeg er halvveis i studiene og midt i eksamen, den er lagt opp altfor lett så flest mulig skal bestå.

Av hva jeg ser på noroff discorden så poster noen få når de lander jobber. Men strykprosenten er overraskende lav og det er mange som er direkte dårlige utviklere, så jeg tror de fleste ender som freelance noen år før de lander en ordentlig utviklerjobb.
Vis hele sitatet...
damn
Jeg ville undersøkt hvor mange av disse som faktisk går ut i jobb etterpå. Mitt inntrykk er at veldig få med denne type kursing/utdanning går videre til seriøse utviklerjobber hvor man kan vokse. Selv med høyskoleutdanning er det via jobb man blir god, ikke utdanningen i seg selv.
Litt usikker på hvorfor et front end studiet skulle tatt 2 år men ok. Jeg skal ikke oppfordre deg til å droppe skole men hvis du ikke trives med det i utganspunktet så blir det bortkastet tid og penger. Hvis du er virkelig interessert i å bli webutvikler ville jeg heller anbefalt deg og lært dette selv. Det finnes utallige mengde med bra kurser på youtube eller plattform som udemy, greia med web er at den er i konstant endring og det å kunne lære seg nye ting er noe du MÅ beherske. Start med basic webstack (html, css, js) for å så lære deg et av de aktuelle rammeverkene (Angular, react eller vue). Lag et par webapplikasjoner og bruk disse + github som din portfolio når du skal begynne å søke jobb. På denne måten vil du mest sannsynlig havne bort i en god del server side ting som er veldig positivt for din webutvikler karriere og ikke minst du vil holde deg mye mer oppdatert på nye teknologier som vil gjøre deg mye mer attraktiv på et arbeidsmarked
Sitat av HerAnt Vis innlegg
Litt usikker på hvorfor et front end studiet skulle tatt 2 år men ok. Jeg skal ikke oppfordre deg til å droppe skole men hvis du ikke trives med det i utganspunktet så blir det bortkastet tid og penger. Hvis du er virkelig interessert i å bli webutvikler ville jeg heller anbefalt deg og lært dette selv. Det finnes utallige mengde med bra kurser på youtube eller plattform som udemy, greia med web er at den er i konstant endring og det å kunne lære seg nye ting er noe du MÅ beherske. Start med basic webstack (html, css, js) for å så lære deg et av de aktuelle rammeverkene (Angular, react eller vue). Lag et par webapplikasjoner og bruk disse + github som din portfolio når du skal begynne å søke jobb. På denne måten vil du mest sannsynlig havne bort i en god del server side ting som er veldig positivt for din webutvikler karriere og ikke minst du vil holde deg mye mer oppdatert på nye teknologier som vil gjøre deg mye mer attraktiv på et arbeidsmarked
Vis hele sitatet...
TS bør ta utdanning, arbeidsgivere krever som oftest en eller annen form for utdanning. Men du bør ha en god portefolio i tillegg. Det er sjeldent bare en av delene holder.
Sitat av Rosander Vis innlegg
TS bør ta utdanning, arbeidsgivere krever som oftest en eller annen form for utdanning. Men du bør ha en god portefolio i tillegg. Det er sjeldent bare en av delene holder.
Vis hele sitatet...
Vel, ja hadde vært enig med deg dersom dette hadde vært en ingeniørstudiet for eks. CS der en får innføring i diverse realfag som er greit å ha med seg videre. Men ser ingen grunn til hvorfor Noroff sitt 2 års front end studiet(ut i fra evner som er listet) skal ha noe å si for evt. ansettelse.
Sitat av HerAnt Vis innlegg
Vel, ja hadde vært enig med deg dersom dette hadde vært en ingeniørstudiet for eks. CS der en får innføring i diverse realfag som er greit å ha med seg videre. Men ser ingen grunn til hvorfor Noroff sitt 2 års front end studiet(ut i fra evner som er listet) skal ha noe å si for evt. ansettelse.
Vis hele sitatet...
Der jeg jobber benytter vi et byrå for å finne kandidater. Jeg kan garantere deg at en github konto ikke gir deg intervju. Da skal du i såfall være den ene prosenten som har klart å bygge noe som faktisk har en reell verdi.

Og selv om jeg synes nivået hos noroff er labert så sier karakterene litt om hvordan du har klart deg gjennom de forskjellige emnene, det er det vanskelig å vurdere ut fra en github konto uten å bruke timer på codereview.

De fleste som har relevant utdannelse har også github kontoer med prosjekter, så du stiller automatisk svakere om du bare har det å vise til.

Det er høyt nivå i Norge, det sies ofte at det er mangel på utviklere, men de nevner sjeldent at det er utviklere med høy utdannelse og erfaring det er mangel på.
Jeg er utdannet dataingeniør og jeg har søkt endel utviklerjobber.

Her er et par ting jeg har plukket opp underveis;

Formell utdannelse er mest viktig hvis du søker hos staten.

GitHub der du kan vise til hva du har gjort av prosbekter er kjempeviktig. Spesielt hvis det er et yngre arbeidsmiljø.

Viktig å være oppdatert på teknologien

Utdannelsen er ikke særlig mer verdt enn at du kan vise til vitnemålet på et fåtall intervjer.

Sitat av HerAnt Vis innlegg
Litt usikker på hvorfor et front end studiet skulle tatt 2 år men ok. Jeg skal ikke oppfordre deg til å droppe skole men hvis du ikke trives med det i utganspunktet så blir det bortkastet tid og penger. Hvis du er virkelig interessert i å bli webutvikler ville jeg heller anbefalt deg og lært dette selv. Det finnes utallige mengde med bra kurser på youtube eller plattform som udemy, greia med web er at den er i konstant endring og det å kunne lære seg nye ting er noe du MÅ beherske. Start med basic webstack (html, css, js) for å så lære deg et av de aktuelle rammeverkene (Angular, react eller vue). Lag et par webapplikasjoner og bruk disse + github som din portfolio når du skal begynne å søke jobb. På denne måten vil du mest sannsynlig havne bort i en god del server side ting som er veldig positivt for din webutvikler karriere og ikke minst du vil holde deg mye mer oppdatert på nye teknologier som vil gjøre deg mye mer attraktiv på et arbeidsmarked
Vis hele sitatet...
Støtter denne!
Sist endret av Superspurv; 16. april 2022 kl. 19:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå er det ekstremt liten sample size her da, men som en anekdote så kjenner jeg bare én som har gått gjennom frontend-studiet på Noroff. Vedkommende kunne absolutt ingenting på forhånd, men fikk faktisk fulltidsjobb midt i studiet (altså etter ett av to år). Nå er det tydeligvis folk her som ikke ansetter uten bachelor/master, men mitt inntrykk er likevel at markedet skriker såpass etter kompetanse at man får fort jobb, og at frontendstudiet på Noroff er mer enn nok til å få en fot innafor, i alle fall på mange arbeidsplasser. Så er det sikkert mange arbeidsplasser der det IKKE holder også, men ... Man trenger jo bare én fulltidsjobb.
Sitat av blackfish Vis innlegg
Snakket med en dame over tlf om at det er mange som for jobb fort, men all things considered så er hun selfølgelig en selger.
Vis hele sitatet...
Mange skoler er flinke til å skrive hvor mange av studentene som er i jobb X antall måneder etter endt studier(feks 3, 6 eller 12 måneder).

Det var dumt dama i telefonen ikke klarte å sette tall på det, men sa "veldig mange"..