Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3135
Hei.
Lurer på om noen andre har fucka livet opp så mye som jeg. Jeg har 1 million i usikret gjeld, ingen verdier, og alt er gått til namsmann, og har tvangstrekk i lønn. Er sykemmeldt og snart over på aap. Venter på plass for behandling for personlighetsforstyrrelse og depresjon. Jeg blir å bruke resten av livet til å betale på dette, og har ikke sjans å klare meg på de pengene jeg får utbetalt. Mitt eneste håp er å vinne i Lotto eller møte en rik mann som kan hjelpe meg. Er voksen, og har stygg bil, leid ledighet, og alle stussser på hvorfor. Er så skamfull, og tør ikke si noe til noen. Tenker jeg avslutter livet ettervært da jeg ikke ser noen håp, eller vei ut. Har noen vært i lignende situasjon ?
Jeg er voksen, har jobb, har ingen bil, leid leilighet og ingen lurer på hvorfor. Mange som er og kommer til å være i den samme situasjonen som deg. Det største hinderet er muligens å forsøke å få hjelp i stedet for å balle med dette selv. Du vil ikke måtte bruke resten av livet ditt på dette, hvis du beviselig ikke vil være i stand til å kunne betale unna denne gjelden så vil det være muligheter for gjeldssanering. Ingen moro avtale å få i land, men hvis du får det så er du ferdig med saken om rundt 5 år. Det blir lite sjampis for å si det sånn.

NAV er forpliktet til å kunne hjelpe deg med å finne løsninger, anbefaler at du tar kontakt med de for økonomisk rådgivning.
Sist endret av Hilbert; 5. januar 2023 kl. 02:38.
Trådstarter
11 1
Tusen takk for at du tok tid til å svare. Bor på en liten plass, så alt blir veldig synlig. Har bedt om hjelp hos nav , lege, osv , men opplever at ting treneres ut, papirmølle, faller mellom to stoler. Sendte Mail direkte til rådgiver gjeld på nav for 4 mnd siden, og får ikke svar. Systemet fungerer ikke så bra syns jeg.

Og alt er allerede gått til namsmann, så er for sent for avtale. Men tusen takk for gode råd.
Sist endret av hbcx; 5. januar 2023 kl. 02:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjenner til problemet med at NAV ikke kan stille med det de skal. Nå er det til syvende og sist igjennom politiet og følgelig namsmannen en slik ordning skal lages så det at det har "gått til namsmannen" er ikke kroken på døra. Har du vært i dialog på kontoret til namsmannen? Min opplevelse er at der var det faktisk god hjelp å få i en tilsynelatende håpløs situasjon. Syns e-post funker dårlig på slikt, det er bedre å ringe, møte opp og gå igjennom dette personlig. Det kan være utfordrende, men det er en viss mestring i å gjennomføre det og.
Sist endret av Hilbert; 5. januar 2023 kl. 02:57.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av hbcx Vis innlegg
Har bedt om hjelp hos nav , lege, osv , men opplever at ting treneres ut, papirmølle, faller mellom to stoler. Sendte Mail direkte til rådgiver gjeld på nav for 4 mnd siden, og får ikke svar. Systemet fungerer ikke så bra syns jeg.
Vis hele sitatet...
1: det er for dårlig om NAV ikke kan svare deg innen 4 måneder.
2: ikke sitt stille og vent på svar, du har faktisk muligheten til å ta noen grep her. Ta screenshot av mailen du sendte til NAV og møt opp på kontoret deres tidlig om morgenen. Be dem om hjelp til å komme i kontakt med rette person, om du har dokumentasjon på at de har somlet i 4 måneder tipper jeg du vil få kontakt i løpet av samme dag.
Så fremt du oppfører deg fornuftig i prosessen...
Trådstarter
11 1
Tusen takk for at dere svarer , setter så pris på det. Er så skamfullt, og ingen å snakke med. Ikke mulig å dra dit, da de ikke har noe kontor her jeg bor, jeg må reise ganske langt. Men sier du at selv når trekket et bestemt, og startet, og de neste kravene ligger i kø til første krav er ferdig, at det er muligheter ? Nav skulle forhandle med de jeg har lån hos, men trenerte det så at det ble for sent, og ble sent til namsmann. Er så mye jeg er usikker på, og hadde endel spørsmål, og fikk som sagt ikke noe svar. De svarer at det er mange med problemer og at de prioriterer barnefamilier som kam miste husene sine, og der skjønner jeg. Jeg for for sen selv til å ta tak, men klarte bare ikke, pga. skammen. Det er ikke mulig å gå på nav her, man må ha en avtale så kommer de å møter det og tar deg med på et møterom.

Oppfører meg fornuftig ja, er liksom ikke den som river ned noen dører for å si det sånn.

Nå holder jeg på å sjekker ut hvordan man kan selge seg, bilder, truser, sokker, alle desperate muligheter. Er visst en flott dame, så kan vel gå. Ble akkorat som jeg hadde drømt om dette. ��
Sist endret av hbcx; 5. januar 2023 kl. 03:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Liver går ikke alltid som planlagt.

Det første du må gjøre er å lese kommunikasjon med namsmann å få sendt inn skjema og dokumentasjon på boutgiftene dine. Du har krav på å ha igjen til boutgifter og livsopphold før de kan trekke noe mer. Livsopphold

Det neste er å begynne å se på kriteriene for gjeldsordning. En umiddelbar utfordring her er at det er et krav at du skal ha forsøkt å komme til en ordning med kreditorene. Om du gjør dette selv eller med f.eks gjeldsrådgiver i NAV er ikke så nøye bare at det er gjort og at du kan vise til at det enten ikke er mulig å komme til en løsning eller at du ikke har mulighet til å betjene en løsning. Start med å få oversikt over kreditorer og kom i dialig med det er egentlig alt dette handler om. Har du ikke gjort noe kan du heller ikke regne med å få gjeldsordning.

Det er ikke nødvendigvis noe stort tap å ikke få hjelp fra NAV her. Bruk energien din på andre mer konstruktive ting som nevnt enn å krangle med NAV. Det viktigste med NAV i din situasjon er at du får utbetalingene dine.

Starter du med å sette deg litt inn i hva dette innebærer og begynner i riktig ende å gjør som onkel forventer med det målet å få åpnet og fulltfør gjeldsordning så vil du komme i mål, garantert. Meg selv og mange jeg kjenner har gjort dette. Anse dette som jobben din fremover å du kan få utrettet mye på kort tid. 1-2 år å få åpnet gjeldsordning, 6-7 år og du kan være ferdig.
Sist endret av Dough; 5. januar 2023 kl. 07:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
var ca i samme situasjon etter og ha gåt berserk med forbrukslån og kredittkort i 2017-2018 . nå i 2023 er jeg endelig ca gjeldsfri men har svidd hardt. betalt ca 800.000 i gjeld på disse 5årene. hele trygden har gåt ut av vinduet vær eneste mnd de siste 5årene, det har hvert en hard lærdom. det finnes håp i tunnelen , du må bare bite tenna sammen og betale ned så fort som overhodet mulig. du vil leve kjiipt og ha det jævlig mange år. men tenk på de årene som kommer der du er helt gjeldsfri , det gir et lite glimt i tunnelen. håper det ordner seg for deg!
Sist endret av Sæd; 5. januar 2023 kl. 08:56.
Sitat av Sæd Vis innlegg
betalt ca 800.000 i gjeld på disse 5årene.
Vis hele sitatet...
Flott at du har hatt denne muligheten og kudos for å ha blitt gjeldsfri. TS har helt åpenbart ikke 160k/år å avse de kommende årene. Med en mill i gjeld på AAP kan du sikte på å kunne betjene renter med litt godvilje fra kreditorene. Derfor har vi mulighet for gjeldsordning. Med en så liten inntekt i forhold til størrelsen på gjeld er kriteriet "varig ute av stand til å betjene gjelda" mest sannsynlig oppfylt. Med varig ser de gjerne på en periode over 10 år.

Vilkårene for å få gjeldsordning
-Først må du som regel selv prøve å gjøre en avtale med kreditorene.
-Du må være varig ute av stand til å gjøre opp gjelden. Namsmannen vurderer om du kan betale ned gjelden. Namsmannen vurderer også hvor lang tid du vil bruke på det. Hvis du må bruke lang tid, kan du være det vi kaller "varig ute av stand" til å betale ned gjelden. Du oppfyller ikke vilkårene for å få gjeldsordning hvis du har midlertidige betalingsproblemer.
-Det skal ikke virke støtende for andre at du får gjeldsordning. Namsmannen vurderer dette. Gjeldens alder spiller inn her. Har du mye ny gjeld, kan det gjøre at du ikke får gjeldsordning. Da bør du vente med å søke til gjelden har blitt noe eldre. Har du straffegjeld eller store skatte- og avgiftskrav? Namsmannen tar dette med i vurderingen av om gjeldsordningen kan virke støtende for andre.

Søke gjeldsordning
Det første du bør gjøre er å slutte å betale på gjelden din frivillig. Er du så ute å kjøre økonomisk så er det ingen vits pumpe penger i renter.

Livet er mye mer enn gjeld og penger, så dette er ikke enden på visa.Du må ikke la dette definere deg som person. Du er mye mer enn økonomien din, kåken du bor i eller bilen du kjører. Du har kvaliteter som menneske som penger ikke kan kjøpe.
Det går fint an ordne opp. Det tar litt tid og er ikke enkelt, men det får du til!
Det er også grenser for hva de kan trekke, og hva du skal sitte igjen med.

Er det nylig opptatt gjeld så kan det ta en stund å få gjeldsordning hos namsmannen.
Er det gammel gjeld så er sjangsen litt bedre.

Har du en skikkelig oversikt over kreditorer?
140k i gjeld og sosialhjelp her, må prøve å tenke på no anna fuck it, meditere, se en bra film, ligge i sola osv osv
Du kan søke om å få økonomisk verge som tar seg av sånt. Da tar han seg av det praktiske og kobtakter kreditorer, og sørger for at du sitter igjen med de pengene du har krav på.
Sitat av Sæd Vis innlegg
var ca i samme situasjon etter og ha gåt berserk med forbrukslån og kredittkort i 2017-2018 . nå i 2023 er jeg endelig ca gjeldsfri men har svidd hardt. betalt ca 800.000 i gjeld på disse 5årene. hele trygden har gåt ut av vinduet vær eneste mnd de siste 5årene, det har hvert en hard lærdom. det finnes håp i tunnelen , du må bare bite tenna sammen og betale ned så fort som overhodet mulig. du vil leve kjiipt og ha det jævlig mange år. men tenk på de årene som kommer der du er helt gjeldsfri , det gir et lite glimt i tunnelen. håper det ordner seg for deg!
Vis hele sitatet...
Damn. Kan jeg spørre hvorfor du fikk så mye gjeld? Spillavhengig?
Sitat av Kokosnøtt Vis innlegg
Damn. Kan jeg spørre hvorfor du fikk så mye gjeld? Spillavhengig?
Vis hele sitatet...
10 av 10 som deltar på luksusfellen som har milliongjeld har levd over evne i noen år. Det er ikke mer som skal til. Har man en dyr hobby som narkotika og så tar det ikke veldig lang tid å opparbeide seg såpass mye gjeld .
Du kan også søke bostøtte hos husbanken.no. Jeg får ca 2600 i mnd + 2-2500 i strømstøtte. Hvor lenge jeg får strømstøtta vet jeg ikke, men for meg hjelper det ganske mye og med AAP har jeg samme utbetalt som da jeg jobba.
Men pass på, om du får flere enn 2 utbetalinger fra nav eller at du får over så å så mye penger på 1 mnd har man plutselig mye mere i mnd og da får jeg ca 120-150kr i bostøtte.
Sist endret av NokErNok; 5. januar 2023 kl. 19:30.
Det finnes veger ut. Flere. Du kan ta det dag for dag. Steg for steg. Når det er sagt er du nødt til å ha tro på at det finnes. Veger ut. Håp. At livet ditt kan se helt andelenes ut om ti år. Det er opp til deg selv. Handler om tankesett og det handler om hva du velger å gjøre (eller ikke gjøre) med situasjonen du nå står i. Som Henry Ford en gang sa "Whether you think you can or can't you're right". Ps: Om det kommer til det vil jeg minne deg på at dersom selvmordsforsøket ditt mislykkes risikerer du å sitte i en rullestol eller ende opp som hjerneskada.

OG (sier seg selv) du er nødt til å tenke nytt eller annerledes om du vil oppnå endring, forandringer.
Sist endret av Tuttifruti-brød; 6. januar 2023 kl. 13:06.