Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2393
Yo, æ e lærling og tjene ikke mer enn 20k I måneden.. Men har nylig starta online buissenes og skal få inn 200 000kr på kontoen så flytte 180 000kr til en en annen konto.. Kjem banken til å spørre spørsmål? Kjem æ i trøbbel?

Grunnen æ spørr e fordi æ vil ikke gå gjennom rettsaker eller politiet som snoke i ka æ gjør på nettet.. 100% legal business, ingen shady shit.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis det er 100% lovlig, og i den størrelsen, så kommer nok noen til å forvente at du dokumenterer hva det går ut på. Jeg er ikke jurist, jeg bare gjetter.
Trådstarter
14 4
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvis det er 100% lovlig, og i den størrelsen, så kommer nok noen til å forvente at du dokumenterer hva det går ut på. Jeg er ikke jurist, jeg bare gjetter.
Vis hele sitatet...
Ka me skatt og sont? Betale allerede skatt på nett når betalinger kjem igjennom
Sitat av Abalo Vis innlegg
Ka me skatt og sont? Betale allerede skatt på nett når betalinger kjem igjennom
Vis hele sitatet...
Hvordan fungerer det? Men betaler du skatt så betaler du skatt. Det er ingen grunn til å stresse hvis du gjør alt etter boka.

Er det lov å spørre hva du driver med?
Trådstarter
14 4
Sitat av tmortenk Vis innlegg
Hvordan fungerer det? Men betaler du skatt så betaler du skatt. Det er ingen grunn til å stresse hvis du gjør alt etter boka.

Er det lov å spørre hva du driver med?
Vis hele sitatet...
Diverse forskjellige metoder å tjene penga online, smma (social media marketing agency).. Dropshiping, courses.. Mange forskjellige gigs her og der.. Har en god del kontakta rundt i verden som driv på me nett penga.. Men shit, ka om millioner begynner å strømme inn på bank kontoen? Policen kjem jo til å sniffe ræva mi for å finne ut av kor det kjem fra..

Har en god del i crypto som ikke e betalt skatt på, litt redd når den tiden kjem for å overføre det til banken..
Sist endret av Abalo; 11. november 2022 kl. 07:06.
Troller du? Start med å kontakt Skatteetaten. Om du er redd for å betale krypto gevinst i skatt burde du holde orden i sysakene dine.
Skatteetaten får all info fra valutaregisteret, så når du veksler inn krypto i NOK evt. mottar innbetalinger fra utlandet, så reises det røde flagg som gjør at du har stor sannsynlighet for å falle ut på kontroll. Har du latt vær å opplyse om disse postene får du mest sannsynlig tilleggsskatt på 20% på toppen av skatten du må betale. Like greit å bare føre det opp på skattemeldingen.
Høres i hvertfall ut som at du burde ordne seg bedriftskonto i banken så du lett kan skille mellom privatøkonomi og penger som tilhører onlinebusinessen din.
Du må redegjøre for hva du gjør for skattemyndighetene. Sannsynligvis er det enkleste å opprette et enkeltmannsforetak. Du må så føre det inn på skattemeldingen hvert år under riktige poster. Du trenger ikke å gi supermye detaljer om hva du gjør, og postene det føres inn under er ganske generiske. Om du får betalt i utenlandsk valuta så må du også gjøre litt matte på valutaendringer og sånt. Nå er det noen år siden jeg tjente penger fra utlandet på nett, men jeg husker at det var sånn noenlunde komplisert og det var fint å ha en venn som kunne det men du kan sikkert finne ut av det selv. På sånne beløp så kan det hende at det fort lønner seg å snakke med en advokat da det kan hende det finnes noen fradrag som du ikke hadde tenkt på som sparer deg mer penger i det lengre løp.

Dette er gitt at du vil faktisk skatte. Om du vil unngå skatt så sier jeg bare lykke til.
Jeg solgte noen eiendommer og hadde flere innbetalinger på 200.000,- og oppover. Det var ingen spørsmål der verken i forhold til skatt eller andre ting.

Det er altså opp til deg om det skal meldes som inntekt eller andre ting, og hvordan det skal gjøres i forhold til skatt.
Sist endret av tasmus82; 12. november 2022 kl. 15:49.
Sitat av tasmus82 Vis innlegg
Jeg solgte noen eiendommer og hadde flere innbetalinger på 200.000,- og oppover. Det var ingen spørsmål der verken i forhold til skatt eller andre ting.

Det er altså opp til deg om det skal meldes som inntekt eller andre ting, og hvordan det skal gjøres i forhold til skatt.
Vis hele sitatet...
Det gjøres kontroller fra tid til annen, og skattemyndighetene kan endre skatten din 5 år tilbake i tid (10år for grove tilfeller). Da vil du motta varsel og bli bedt om å dokumentere. Skatteeffekten må dog være av en viss størrelse for at de åpner en slik sak.
Er det 100% legal og du skatter, er det no problem.