Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  131 7692
Hei

Vil gjerne dele en historie om noe som skjedde forrige uke.

Vi satt på klasserommet og skulle til å starte timen i det to journalister fra lokalavisen kom inn døra. Da fortalte de oss at Unge Høyre vil innføre en prøve på slutten av 7. Klasse, som en må gjøre det så så godt på for å kunne gå videre til 8. Klasse. Dersom man gjør det for dårlig, sendes man på sommerskole hvor en får samme testen. De som da ikke består, må gå 7. Klassen på nytt, og "dumper".

Først trodde alle at dette var fleip. Selv læreren vår var skråsikker på at dette var noe som var kokt sammen for å lure unger. Men jo mer de fortalte, jo fortere skjønte vi at dette faktisk var sant.

Hva synes dette om forslaget? Jeg mener at det er helt på trynet. Å sette folk i bås på den måten, gjorde de når mine oldeforeldre enda var skolemodne. De snakker altså om å ta fra de som "er for dårlige" på skolen sommerferien, forså å sende dem i bakleksa på skolen dersom de ikke infrir kravene. Hva om det er unger med uoppdagede lærevansker? Jeg feks. Fikk ikke diagnose før jeg var 12.

Les mer om saken her: (Min klasse som er avbildet) http://www.ranablad.no/nyheter/article4310586.ece

Hva synes dere?
Sist endret av Genetic; 10. mai 2009 kl. 19:23. Grunn: Skriveleif
Det er jo et bra forslag, hvorfor skal du gå videre dersom du ikke er på samme nivå som de andre kunnskapsmessig? Det er jo bedre at man da tar et sommerkurs og retter eventuelle hull i kunnskapen, eller om man tar et år på nytt. Unger med uoppdagede lærevansker har jo sannsynligvis store mangler de trenger å rette på, samtidig som dette kanskje gjør at det oppdages flere av disse. Slik det er i dag vil man jo bare suse videre selv om man henger etter, og etterhvert få dårlige karakterer. Stjerneforslag!
Spørsmålet er hvor mye press man skal legge på 11-12-åringer. Jeg synes det er bedre med støtteundervisning og andre tiltak underveis i skoleåret enn å plassere de som henger etter i egne dusteklasser. Det samme gjelder karakterer fra 5.klasse (som har vært en av Unge Høyres kampsaker i minst ti år), som vil føre til at de flinke får enda en bekreftelse på at de er flinke, og de som ikke er så fullt så flinke får enda et slag i trynet.

Man snakker tross alt om små barn her, og ikke om folk som har en fullstendig plan over framtida og hvor viktig det er å skaffe seg en ordentlig utdannelse.

Dette er forslagene fra forskjellige fylkespartier i Høyre:

* Karakterer for alle elever fra 5. trinn.

* Elever på 7. trinn må ha karakteren 2 eller bedre i norsk, engelsk og matte for å komme inn på ungdomsskolen.

* Elever i 1. klasse skal testes og deles opp i grupper etter kunnskapsnivå.

* Et annet fremmedspråk ved siden av engelsk skal være obligatorisk fra 3. klasse.
Sist endret av DonTomaso; 10. mai 2009 kl. 19:35.
Hva? Går du i sjuende klasse? Og vert medlem på nFF siden du var ~11 år?

_Du_ trenger i alle fall ikke å beskymre deg for denne "testen".
Tviler dog på at forslaget blir vedtatt. Om du leser artikkelen står det at det er et forslag som Norland Unge Høyre kanskje skal nevne under Høyre sitt landsmøte.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Indignasjonen du Genetic ser ut til å føle er nok ganske representativ for norsk tenkemåte. Mot mobbing! Gi dem spes. ped.!

I bla.a. Tyskland og Belgia praktiseres dette for hvert år, og jeg tror ikke det fungerer så utrolig dårlig.

Må sies at 8. var en slags repetisjon av hele barneskolen though.

Diskuterte noe lignende her om dagen, og tror vi kom fram til at systemer som i USA fremmer de som er flinke, og dytter ned de som ikke er flinke. Forskjellene blir større.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Plogh: Jepp.
Sitat av Benson Vis innlegg
Det er jo et bra forslag, hvorfor skal du gå videre dersom du ikke er på samme nivå som de andre kunnskapsmessig? Det er jo bedre at man da tar et sommerkurs og retter eventuelle hull i kunnskapen, eller om man tar et år på nytt. Unger med uoppdagede lærevansker har jo sannsynligvis store mangler de trenger å rette på, samtidig som dette kanskje gjør at det oppdages flere av disse. Slik det er i dag vil man jo bare suse videre selv om man henger etter, og etterhvert få dårlige karakterer. Stjerneforslag!
Vis hele sitatet...
Problemet er at Høyres forslag er for 'høyre' i natur, og virker derfor skremmende for svært mange.

Jeg er selv for vurdering i alle fag helt fra første klasse av, men jeg tror det bør gjøres på bestått/ikke bestått-basis. Cluet er å legge nivået et sted alle barn uten vansker kan greie det. I matte i første klasse kan dette for eksempel være å kunne addere og subtrahere stykker med tall fra 0 til 10. Slik det er i dag kan elever slite med helt elementære ting i ti skoleår, og det er først når de skal søke seg inn på videregående at konsekvensene melder seg.

Å ikke bestå skal bety sommerundervisning og oppfølging. For hver ikke bestått, må foreldrene kobles inn. Her tror jeg vi fort kan luke ut problemene som oppstår på grunn av dårlige foreldre som ikke følger opp barna sine.

Et slikt opplegg vil systematisk fange opp elever der undervisningen har sviktet, eller elevene har problemer med seg selv eller hjemme. Jeg tror også dette fjerner nødvendigheten av å bare ha 15 elever pr. lærer slik mange drømmer om i dag, rett og slett fordi vi får en ordentlig standard på vurdering og oppfølging.

De røde er livredde for karakterer, men jeg tror virkelig det bør være et nivå i alle fag alle elever _må_ klare for å få gå videre. Så slipper vi at barn faller av. Foreldre bør også til en viss grad være juridisk ansvarlige.
Sist endret av Nichotin; 10. mai 2009 kl. 19:38.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Jeg er enig med DonTomasso.

Det å legge press på "småunger" er ikke veien å gå. De som ikke har lærevansker klarer seg som regel greit på skolen dersom de går inn for det. Synes heller at vi skal bruke mer tid og krefter på å hjelpe de som trenger det.
Dette er et genialt forslag, har man noen som kun forstyrrer i timene så får de noe tilbake også.
Man slipper at folk skal sitte å spørre om svarene, fordi de klarer å regne seg til det selv.
De følger nok også bedre med om det hadde vært slik at man fikk en prøve i hver klasse og klarte man ikke den så måtte man gå på sommerskole, ikke bare i 7. klasse
Genetic's Avatar
Trådstarter
Sitat av fomox Vis innlegg
Dette er et genialt forslag, har man noen som kun forstyrrer i timene så får de noe tilbake også.
Man slipper at folk skal sitte å spørre om svarene, fordi de klarer å regne seg til det selv.
De følger nok også bedre med om det hadde vært slik at man fikk en prøve i hver klasse og klarte man ikke den så måtte man gå på sommerskole, ikke bare i 7. klasse
Vis hele sitatet...
Men synes du virkelig at det skal være sånn med 12-13 åringer? Husk at all frukt modner en gang
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
*nominerer spedbarnsspiseren til utdanningsminister*

En slags grunnkunnskapstest en trenger å bestå før en går videre til ungdomsskolen kunne vært en ganske bra idé. Husker jeg hørte "substantiv, er det en sånn ting man gjør?" i åttende.

Forslagene DonTomaso nevner ser jeg for meg som nokså realistiske mål, _kanskje_ med unntak av karakterer fra 5.

Jeg tror det er sant at karakterer i den alderen vil være nok en unødvendig bekreftelse for de flinke, og nok en skuffelse for de som ikke er så flinke.

Et karaktersystem som visstnok praktiseres i (deler av?) UK: Får f.eks. karakteren 2D. Altså var du nesten kjempeflink (2), men innsatsen din var ganske så lav (D). Altså trenger du ikke jobbe mye med faget, men får det lett til, og er dermed mindre villig til å gjøre en innsats. Å få 5A vil dermed være et tegn på at man prøver hardt, selv om man ikke får det til så bra.

Kunne dette være interessant for Norge?
Sist endret av Jonta; 10. mai 2009 kl. 19:45.
hest er best
epledisco's Avatar
Får du 1 i norsk, engelsk eller matte bør du kansje ikke gå videre...
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Problemet er at Høyres forslag er for 'høyre' i natur, og virker derfor skremmende for svært mange.

Jeg er selv for vurdering i alle fag helt fra første klasse av, men jeg tror det bør gjøres på bestått/ikke bestått-basis. Cluet er å legge nivået et sted alle barn uten vansker kan greie det. I matte i første klasse kan dette for eksempel være å kunne addere og subtrahere stykker med tall fra 0 til 10. Slik det er i dag kan elever slite med helt elementære ting i ti skoleår, og det er først når de skal søke seg inn på videregående at konsekvensene melder seg.

Å ikke bestå skal bety sommerundervisning og oppfølging. For hver ikke bestått, må foreldrene kobles inn. Her tror jeg vi fort kan luke ut problemene som oppstår på grunn av dårlige foreldre som ikke følger opp barna sine.

Et slikt opplegg vil systematisk fange opp elever der undervisningen har sviktet, eller elevene har problemer med seg selv eller hjemme. Jeg tror også dette fjerner nødvendigheten av å bare ha 15 elever pr. lærer slik mange drømmer om i dag, rett og slett fordi vi får en ordentlig standard på vurdering og oppfølging.

De røde er livredde for karakterer, men jeg tror virkelig det bør være et nivå i alle fag alle elever _må_ klare for å få gå videre. Så slipper vi at barn faller av. Foreldre bør også til en viss grad være juridisk ansvarlige.
Vis hele sitatet...
Tror jeg er enig, men det er en forutsetning av man faktisk klarer å gjennomføre denne oppfølgingen på en skikkelig måte.

Det viktigste er ihvertfall å finne noe annet enn denne puseskolen til venstresiden, der alle er unike snøfnugg og like gode i alt. En liten dose virkelighet er viktig, alle er ikke like gode i alt.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Dette forslaget kommer jo også ubeleilig for Høyre, ettersom de nå sikkert vil erte på seg en del ungdom som skal stemme under valget.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Sitat av Benson Vis innlegg
Tror jeg er enig, men det er en forutsetning av man faktisk klarer å gjennomføre denne oppfølgingen på en skikkelig måte.

Det viktigste er ihvertfall å finne noe annet enn denne puseskolen til venstresiden, der alle er unike snøfnugg og like gode i alt. En liten dose virkelighet er viktig, alle er ikke like gode i alt.
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Forskjell er viktig, men det er forskjell på det, og å sette folk i bås.
Problemet er også at noen modnes for sent, de skal følge med nå, ikke når de ikke går på skolen lengere.
Slike elever har vi på vår skole, skulle ønske de ikke var slik siden de forstyrrer hele klassen
Genetic's Avatar
Trådstarter
Selvsagt kan en irritere seg over de som forstyrrer, men det er de som i det store og hele kommer til å få igjen. Som jeg sa lengre oppe: Man kan ikke sette folk i bås på den måten. Da får man heller bruke mer krefter på å luke vekk de forstyrrende momentene, og skape et bedre klassemiljø sånn sett.
Men de som forstyrrer vil føle seg mere tvunget hvis de må på sommerskole istede for å ha ferie, derfor tror jeg ikke de vil forstyrre like mye.
Har mange i klassen som har 1 i alt av fag
Genetic's Avatar
Trådstarter
Og det får de bøte for etter 10. Da skal de tross alt ha seg jobb, og da sees alt av karakterer på.
To nære venner av meg er diagnosert med dyseleksi, fikk ikke fritak fra noen fag, men måtte bruke tre ganger å lese et avsnitt jeg feide igjennom. Ideen med sommerskole synes jeg er elendig og i gråsonen for diskriminering av mennesker som allerede befinner seg i en tøff alder.

I stedet for hele tiden måtte ty til forbud og straff (som jeg ser på denne sommerskolen i aller høyeste grad), må vi heller bruke litt mer tid og energi for å heller utvikle en plan for de vanskeligstilte elevene!De som faller igjennom på grunn av lese og skrivevansker må ikke måtte hoppe over en hel sommerferie for å gå på skole, og i verste fall gå med unger som er yngre enn deg resten av dine kjære skolegangsår.

Dette høres ut som et nazi forslag spør du meg. ideen må kastes i søppelbøtta før man skaper psykiske problemer hos barn i en enda tidligere alder. Greia med kids er at de vil begynne å tenke at de ikke er flinke nok, og at de er et null.
Vi må heller satse mer på kanskje et nytt prosjekt hvor det blir laget en egen pensumklausul for elever med vanskligheter for å lære. Dette må selvfølgelig en eventuell rådgiver beslutte (alle får ikke slike fritak)

Når det kommer til de andre barna som rett og slett ikke oppfyller kravene på grunn av latskap o.l. skal disse heller ikke bli straffet. Ok, du må gå på skole, men du skal på ingen måte bli nedtrykt fordi du ikke opfyller standarkrav. Vi er frie mennesker (der går barn også under), og vi skal ikke bli tvunget til noe, det er opp til oss om vi ønsker å motta infomasjon eller ikke
Det jeg ser problemet med de som er så late og forstyrrer resten av klassen er at de ødelegger for resten av klassen som kunne jobbet istede for å sitte å snakke og forstyrre resten.
Derfor mener jeg at spesielt de som er late og forstyrrer resten av klassen burde få en slik straff
Genetic's Avatar
Trådstarter
Jeg tror ikke at man slutter å bråke så veldig selv om man kanskje må på sommerskole.

Husk at det er hvordan du gjør det som elev som avgjør, ikke åssen du oppfører deg i timene som avgjør
Sist endret av Genetic; 10. mai 2009 kl. 20:34. Grunn: Skriveleif
Sitat av Genetic Vis innlegg
Og det får de bøte for etter 10. Da skal de tross alt ha seg jobb, og da sees alt av karakterer på.
Vis hele sitatet...
Poenget er at de ikke skal få lov til å forstyrre en hel klasse i 10 år. Det gjør at alle presterer dårligere, lærer inkludert. Både for deres og resten av elevene sin del bør dette selvsagt ryddes opp i så tidlig som mulig.
Sist endret av Benson; 10. mai 2009 kl. 20:35.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Men da får lærerne gjøre noe med det. Å sende dem på sommerskole kommer ikke til å endre akkurat det noe særlig.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Ok, kjører et scenario her nå:

Bob

Bob er ekstremt interessert i skolearbeid, og bruker hele fritiden sin på det. Han får toppkarakter på alle prøver, og har veldig lite fritid utenom skolen.

Raymond

Raymond driter langt i skolen. Han foretrekker å lage papirballer av sidene i matteboken, og kommer nesten alltid for sent.

Morten

Morten er ingen stor fan av skolen. Han gjør leksene sine og lærer det som må læres. Helt gjennomsnittlig gutt.

Raymond ville endt opp på sommerskole, uten at det automatisk endrer han som skoleelev. Bob ville lett ha greid prøven, mens Morten kunne hatt en dårlig dag og strøket på prøven.

Det som helst skulle skjedd, var at alle 3 gikk videre på ungdomskolen. Morten kunne fortsatt trenden og fått en fin jobb. Raymond kunne fått den hjelpen han trenger, mens Bob kunne fortsatt med å pugge, og blitt sjef for NASA.

Husk også at press kan funke begge veier, og at det slett ikke betyr at en presterer bedre.
Sist endret av Genetic; 10. mai 2009 kl. 20:49.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Jeg mente å bruke penger på folk med spesialutdannig for å hjelpe vanskeligstilte. 90 % av de som bråker jevnlig, har lærevansker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Problemet er at norsk skule er elendig. Det kjem ut folk frå 10. klasse som ikkje greier å finne ut 48+5 utan kalkulator, eller lese ein samanhengande tekst og finne ut meininga med den. Det er ikkje få. Ifølge ei kjelde eg har høyrt er det ein av fem.

Det er ikkje tale om at ein av fem har så store lese og skrivevansker at dei ikkje greier det ein normal 5.-klassing greier. Ergo er problemet at skulen har svikta. Slik det er no grip ein tak i dette problemet alt alt for seint. Eg trur høgre har eit veldig godt poeng i at ein må fange opp problema før 8. klasse, slik som ofte skjer i dag, av fleire grunnar. Det er trassalt fordømt vanskelig å lære utan å kunne å lese.

Difor hallar eg mot å vere for ei form for objektiv testing av basiskunnskaper, og tidlegare innsats. Skulen skal ikkje berre vere leik og morro...

Så ja til testing og krav, nei til dette konkrete forslaget. Sommarskule impliserer sosial deling, der dei som ikkje greier seg ikkje får samme retten på ferie som andre. Men tester som fører til ekstraundervisning og tett oppfølging? Ja takk!

Til dei som avfeier dette med enlinjere: det er for djupt tema til å sei "NEEEEI HØGRE SUGER" til. For utdanningssystemet har problemer, og må debaterast. Og høgre er eitt av dei få partia som er villjuge til å ta den debatten.

Forøvrig er eg av den meining at problemet i dagens skule er lærarane. Det er lærarar som ikkje kan noko om faga dei underviser i. Eg har møtt på lærarar som ikkje KAN forklare kva 2-talet i CO2 står for - beskjeden var "sånn er det". Det er for ille.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Amen slashdot. Det er for ille at en skal miste sommerferien fordi man enda ikke har oppdaget at man har dysleksi.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Jeg ser hvor de vil, men det sosiale stigmaet som slike ekskluderende tiltak ofte fører med seg, tror jeg kunne skapt konsekvenser Høyre ikke har tatt høyde for. Tilbake i tenkeboksen med dem.
Andre har jo gått inn for å mer inkluderende tiltak, som leksehjelp på skolen. Sosiale ulikheter, som bl.a. medfører at mange ikke får hjelp til skolearbeid hjemme, har jo en bevist sammenheng med skoleprestasjoner, så jeg tror heller dette er veien å gå.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Her har vi egne timer hvor vi jobber med arbeidsplanen, og 1 time med valgfri leksehjelp etter skolen.
Sitat av Genetic Vis innlegg
Amen slashdot. Det er for ille at en skal miste sommerferien fordi man enda ikke har oppdaget at man har dysleksi.
Vis hele sitatet...
Det bør være tester ved juletider også. Selv om jeg er for sommerundervisning er det mest for å straffe de late, ikke for at de med andre problemer skal bli segregert. Har man lærevansker bør systemet snappe det opp via vurderingsprøver tidligere på året, slik at nødvendig ekstraundervisning kan iverksettes og prøvene før sommeren bestås.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Forøvrig er eg av den meining at problemet i dagens skule er lærarane. Det er lærarar som ikkje kan noko om faga dei underviser i.
Vis hele sitatet...
Ja, men herregud da, hvem er det som vil bli lærerer?
Sist endret av Skeid; 10. mai 2009 kl. 22:37.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Slashdot: Er så enig! Man skulle hatt mange flere lærere som hadde spesialkompetanse i et fag. Vår lærer står å leser høyt fra boka, mens hun gjør fåfengte forsøk på å få inn på oss noe hun ikke skjønner selv...
Sitat av Skeid Vis innlegg
Ja, men herregud da, hvem er det som vil bli lærerer?
Vis hele sitatet...
De som ikke velger yrke ut i fra lønn, men heller verdien i yrket og trivsel.
Personlig elsker jeg å lære venner om nye ting jeg selv har lært, og vurderer å bli lærer en gang i tiden.
Nemlig, har alltid like å lære bort til andre personer. Har tenkt å ta 5 år med lektorutdanning etter videregående.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Liker å lære bort ting, men det er i andre former enn i matte og gramatikk. Satser selv på å bli selvstendig næringsdrivende, og å ha noe som ikke krever alt for mye ansvar. Tegneseriesjappe feks.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at norsk skule er elendig. Det kjem ut folk frå 10. klasse som ikkje greier å finne ut 48+5 utan kalkulator, eller lese ein samanhengande tekst og finne ut meininga med den. Det er ikkje få. Ifølge ei kjelde eg har høyrt er det ein av fem.
Vis hele sitatet...
Tror kansje det du sier om matten blir endret med den nye eksamensformen der halve eksamenen må bli gjort uten andre hjelpemidler en blyant, linjal osv.

Men en ting jeg mener det norske skolesystemet fokuserer for lite på er dem som er gode i fag. Desse elevene får ikke nokk utfordringer i fagene dem er suverene i. Noe som fører til at dem ikke syns faget er interessangt. Dette er noe som har skjedd med meg selv i matte (på ungdomsskolen).
Det med å ta klasser om igjen eller liknende, tror jeg ligger i kategorien "invitasjon til mobbing" og er en (fuckings) dum ide.

Det at man derimot regner med at ingen elever er god i alt og sørger for å teste elever på hvert klassetrinn fra og med første for å se hva de er sterke og svake i og gir ekstraopplæring i mindre klasser for alle elever kunne være en god ide.
Jeg har tatt en matte "prøve" en lokal videregående skole gir hvert år til de som begynner i førsteklasse (eller kommer fra en annen skole). Det var innenfor alle områder av matte man skal ha kunnet etter barne og ungdomsskole, og etter å ha tatt den satt jeg igjen med et kart over eksakt hvor jeg hadde huller i min opplæring. Den skolen bruker de resultatene til å se hvor de må hjelpe.

Jeg skulle ønske jeg hadde tatt den prøven på begynnelsen av ungdomskolen.
Forslaget kan kanskje høre litt smart ut, med første øyekast, men så begynner man å tenke litt: Det er ganske drastisk for en på barneskolen å gå samme år på nytt. Man blir satt i bås som dum, og du må begynne i ny klasse med flere du ikke kjenner, mens vennene forsvinner til ungdomsskolen. Tenk om det er en liten, sjenert gutt, kanskje en innvandrer som sliter med norsken, en med dysleksi eller en som blir mobbet. Nei, dette var slik man gjorde før i tiden, når man måtte pugge salmer ut og inn. Merkelig at dette kommer fra Unge Høyre og ikke Pensjonistpartiet.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og fjærne sommerferien for de som ikke er gode nokk, høres ut som og plante frøene til skoleleihet i mine ører.

Relativt enig med slashdot!

Kan nevnes at jeg selv har retta på læreren i en time som handlet om kjemi...
Resultatet?
"Hvem er læreren?! Du eller jeg?!" så fikk jeg jevnlig straff resten av livet...
Sist endret av Up; 11. mai 2009 kl. 01:38.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Jeg føler at det er mange som glømmer at det er snakk om veldig unge individ, her nå. Bekymre seg over karakterer og prestasjon fra femte klasse blir for drøyt. Tror de har mer godt av å skaffe seg gode venner til senere i livet, være sosiale og egentlig bare være kids. Karakterer kommer tidsnok på ungdomskolen og det blir mer enn nok pensumlesing de neste 6-10 årene.

Men jeg er tildels enig med Slashdot når det kommer til tettere oppfølging, men der mener jeg at foreldrene burde fått en større rolle. Gå igjennom lekser hjemme og sørge for at alt blir forstått.
Jeg er litt enig i at det bør strammes opp litt i lærersystemet. Har selv hatt problemer fordi lærerne var for slappe.
Jeg vet ikke hvor mange som egentlig har lærervansker i norge, men i min klasse så er det ca 30% av elevene, å de fleste fikk ikke hjelp før de gikk på ungdomsskolen.

Jeg har altid hatt problemer med skolen. Tok lærerne 8 år før de i det hele tatt gadd å sjekke om jeg hadde lærevansker. Noe som endte med at jeg fikk vite at jeg hadde dyslexi. Jeg kan si med en gang at de første 7 årene jeg hadde med skole så er det minimalt jeg fikk med meg. Fordi lærerne rett og slett trodde jeg ga faen.
Etter jeg fikk vite at jeg hadde dyslexi så ble det litt bedre. Men jeg sliter fortsatt med skole, å ikke minst det å komme meg på skolen.
Det med at det tok så lang tid før jeg fikk hjelp syns jeg er helt latterlig og jeg har slitt en del med selvtilitten fordi jeg ikke fikk noe hjelp før jeg var 13.

Jeg tror at en sånn metode i skolene vil gjøre det letter å oppdage om elevene kan ha lærevansker. Å jeg vet at det er ekstremt viktig å ta fatt i det så tidlig som mulig. Å det blir jo også satt større krav på lærerne. Fordi, hvis ingen gjør det noe serlig bra på testene, så er det jo lærerne som må skjærpe undervisningen.

Det med sommerskole er jeg ikke helt med på. Det blir liksom bare for dumt.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Joey Vis innlegg
Men jeg er tildels enig med Slashdot når det kommer til tettere oppfølging, men der mener jeg at foreldrene burde fått en større rolle. Gå igjennom lekser hjemme og sørge for at alt blir forstått.
Vis hele sitatet...
Der er jeg totalt uenig. Mange har foreldre som ikke har mulighet til å hjelpe til med skolearbeid, så å legge ytterligere press på hjemmet vil skape enda større skjevheter.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Spørsmålet er hvor mye press man skal legge på 11-12-åringer. Jeg synes det er bedre med støtteundervisning og andre tiltak underveis i skoleåret enn å plassere de som henger etter i egne dusteklasser. Det samme gjelder karakterer fra 5.klasse (som har vært en av Unge Høyres kampsaker i minst ti år), som vil føre til at de flinke får enda en bekreftelse på at de er flinke, og de som ikke er så fullt så flinke får enda et slag i trynet.

Man snakker tross alt om små barn her, og ikke om folk som har en fullstendig plan over framtida og hvor viktig det er å skaffe seg en ordentlig utdannelse.

Dette er forslagene fra forskjellige fylkespartier i Høyre:

* Karakterer for alle elever fra 5. trinn.

* Elever på 7. trinn må ha karakteren 2 eller bedre i norsk, engelsk og matte for å komme inn på ungdomsskolen.

* Elever i 1. klasse skal testes og deles opp i grupper etter kunnskapsnivå.

* Et annet fremmedspråk ved siden av engelsk skal være obligatorisk fra 3. klasse.
Vis hele sitatet...
Kan vel si at jeg er enig i de to første pungtene her. Det at elever skal deles opp fra førsteklasse er alt for tidlig, de er rett og slett for unge til å bli målt i kunnskap. En evt. deling kunne vært mulig fra og med 5. klasse med samtidig innføring av karakterer.
Det værste forslaget her er et 3. språk fra 3. klasse. Det er en skam at alle blir tvunget til å velge en akademiker utdanning. Det skulle ikke vært et obligatorisk 3. språk før allmennfag på videregående. For en person som skal gå en yrkesrettet utdanning er konseptet med et 3. språk fullstendig unyttig og som regel brydderi. Og det er ikke å legge skjul på at de som velger yrkesrettede utdanninger som regel er litt "slappere" på skolen enn de som velger studiespesialiserende retninger (generalisert, men det er ikke helt feil ) 3. språk burde i aller høyeste grad være valgfritt fra 8.-10. klasse. Men ikke slik at det kreves for å komme inn på studiespes, i tilfelle noen forandrer mening om hvilken utdanning de skal ta.
hadde det ver sånn når jeg gikk i 7 klasse hadde jeg styket lett.. men isåfall hadde jeg skulket EXTREMT mye på ungdoms skolen og derved fått dårlig karakterer!!

dette kan vell aldri blie noe av får vi håpe

selv er jeg diognasert svak grad av dyseleksi og en ganske høy grad av adhd... og ja alt er ikke like lett når man har det.. i 10 klasse blei jeg så lei att det ikke skulle vert lov.... jeg trur jeg gjorde 1 lekse i løpet av 10 klasse.. jeg hadde ikke med meg sekk eller noe på skolen.... og jeg VEIT viss det hadde blitt sommerskole så hadde dette skjedd i 8 klasse og da hadde jeg nesten aldri kommet på skolen det er VELDIG sikkert.. selv går jeg VG1 og jeg har ALT for mye skulk nesten 100 timer men VELDIG få dager har faktisk bare 2.. men det var litt OT...

-Stec0

i 7 klasse blei jeg holdt igjen av løreren for og gjøre lekser osv bare for att jeg ikke måtte gå 7 om igjen.. avtale mellom foreldre og læreren ofc..
senere i 8 klasse fikk jeg diagnosert de tingen.
Sist endret av stec0; 11. mai 2009 kl. 16:59.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Der er jeg totalt uenig. Mange har foreldre som ikke har mulighet til å hjelpe til med skolearbeid, så å legge ytterligere press på hjemmet vil skape enda større skjevheter.
Vis hele sitatet...
Hmm, hvor mange er det som er foreldre til barn i 6-11 års alderen som ikke kan sette av 30 minutter til å se på matteleksa ? Hvis ikke det er en av topprioritetene i live ditt synes jeg ærlig talt at du er uskikket til å være forelder
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jarl Vis innlegg
Hmm, hvor mange er det som er foreldre til barn i 6-11 års alderen som ikke kan sette av 30 minutter til å se på matteleksa ? Hvis ikke det er en av topprioritetene i live ditt synes jeg ærlig talt at du er uskikket til å være forelder
Vis hele sitatet...
Mange kan det, men eit av dei store problema i skulen i dag er at innsatsen til foreldra i stor grad kjem an på den sosiale klassen og utdanninga til foreldra, og at ungar av lågt utdanna foreldre får mindre oppfølging enn ungar av høgt utdanna foreldre. Å pålegge foreldra meir ansvar vil forsterke denne trenden endå meir, og vil skape ei ytterlegare klassedeling der born av lågt utdanna vil bli lågt utdanna sjølv.
Jeg håper virkelig minst en av foreldrene til en barneskole elev kan pluss, minus, ganging og deling :P
Samtaler mellom foreldre og lærer i begynnelsen av barneskolen kan jo uansett avdekke disse manglene hos foreldrene.
1-4 klasse så sjekket mine foreldre hver dag at jeg hadde gjort leksene, og hjalp meg med det jeg ikke skjønte. Uten denne hjelpen hadde jeg nok gitt faen i lekser allerede fra barneskolen.
Sist endret av bjørnar; 11. mai 2009 kl. 18:42.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bjørnar Vis innlegg
Jeg håper virkelig minst en av foreldrene til en barneskole elev kan pluss, minus, ganging og deling :P
Vis hele sitatet...
Du ville bli sjokkert over kor mange som ikkje kan elementær rekning, og langt mindre ting som elementær algebra. Dessutan har det mykje med haldninga til foreldrene.

Det er like fullt eit uomtvistelig faktum at lekser forsterker sosiale skilnader: http://www.ssb.no/forskning/artikler...542555.42.html
"Du ville bli sjokkert over kor mange som ikkje kan elementær rekning, og langt mindre ting som elementær algebra. Dessutan har det mykje med haldninga til foreldrene."

Og der har du grunnen til at man kanskje bør teste folk før de blir sendt videre til ungdomsskolen.
Jeg synes ikke det er noen vits i å gå videre på ungdomsskolen hvis man ikke har basis kunnskapen som trengs. Det er ikke snakk om at dette skal være en supervanskelig eksamen heller.
Det kan være en motivasjon for mange til å jobbe bedre hvis konsekvensen av å ikke jobbe er at man må gå ett år til i 7. klasse.