Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1887
God aften alle mann (og damer.)

For en liten stund tilbake gikk jeg til innkjøp av en Nokia N96, en telefon jeg er utrolig godt fornøyd med så langt. Jeg må¨innrømme at jeg er sjokkert over hvor mange funksjoner og slikt denne telefonen har. Dette er jo da første gang jeg har vært borti GPS på noen måte, og har ett par spørsmål i forbindelse med GPS på denne telefonen.

Det første jeg gjorde var altså og laste ned kart, og samtidig abbonere på tjenesten som kan navigere meg både på føttene og i bil. Alt er altså klart til bruk, og jeg har allerede brukt vanlig GPS.

Hva er egentlig AGPS
Selve telefonen har jo da altså vanlig GPS, og samtidig noe som heter assistert GPS (AGPS.) AGPS er en nettverkstjeneste som henter inn nyttig informasjon om sattelittene ved hjelp av mobilnettverket. Dette er da altså forklaring jeg finner på AGPS i telefonens veiledning. Hvilken informasjon dette er, det aner jeg ikke. Vet noen av dere hva jeg får ut av og benytte meg av AGPS?

Over til vanlig GPS, når jeg har valgt og ikke bruke AGPS.:
Når jeg åpner programmet som heter "Kart" på mobiltelefonen, starter jo dette opp. Den første meldingen jeg får på skjermen er følgende:

"Lokaliseringserver.
Tilkobling til nettverksserver kreves. Dette kan medføre økte kostnader, avhengig av nettverksleverandør. Fortsette likevel?"


Her klikker faktisk jeg "Nei." Jeg velger og ikke kople til lokaliseringserver. Da kommer samme melding frem på nytt, og jeg klikker enda en gang på nei. Mobiltelefonen kopler da ikke til noen som helst "lokaliseringsserver," og aktiverer GPSen.

Det neste som skjer nå, er jo da altså at enheten finner ut hvor jeg befinner meg, og fører meg til dette huset / området på kartet. Kjempeflott.! Da fungerer også søk på gatenavn, adresser med mer. Navigering både i bil og på føttene fungerer også utmerket uten og være tilkoplet lokaliseringserver.

- Men hvorfor i alle dager forteller telefonen meg da, at "Tilkobling til nettverksserver kreves." Alt fungerer jo utmerket dersom jeg velger og ikke koble til... ?


Dette var egentlig disse to tingene jeg ikke helt forstår med GPSen. Resten har jeg etterhvert begynt og komme meg inn i hvordan fungrer. Om noen gjerne har noen tips til meg om guider for hvordan jeg kan bruke en GPS ville det vært kjempegreit. Helt klart ville det også vært kjempegreit om noen visste svaret på ett eller begge spørsmålene mine.

- Godt nyttår alle sammen.!
Sist endret av seppolaatle; 27. desember 2008 kl. 01:33.
Takk for den Benson. Det var nyttig informasjon. Når jeg leste gjennom den, skulle jeg nesten tro at forfatteren av Nokias brukermanual ikke visste hva AGPS var selv engang.

Vet noen av dere hvorfor telefonen forteller meg at "Tilkobling til nettverksserver kreves," når det ikke kreves for og kunne lokalisere enheten?
Sist endret av seppolaatle; 27. desember 2008 kl. 10:09.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
GPSen til min N95 kobler seg opp mot pakkedata hele tiden når jeg bruker den for å hente ned kart og mer informasjon. F.eks satelittbilder av landskapet må lastes ned til telefonen din. Så du bruker litt datatrafikk på dette.
▼ ... noen uker senere ... ▼
A-gps gjør at du får opp din posisjon mye raskere om du ikke bruker A-gps. Skrur du av A-gps må du vente mye mye mye lenger for å opp pos.

Jeg anbefaler å legge inn Garmin mobile XT på N95/N96/N82 osv (som du finner i bukta bl.a.) da jeg synes nokia ikke måler seg med sin nokia maps, der du må betale ekstra for å få stemmenavigering + mye annet -

Men kan være lurt å skru av A-Gps om du skal utenlands da Telenor/Netcom ikke eier skamvett når det gjelder å ta seg betalt for data (gprs/3g) utenfor norges grenser. om du ikke driter penger da..