Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3663
Dopamin er et stoff som utløset av kroppen (substantia nigra) og gjør deg "lykkelig". Det utløses når du spiser sjokolade, når du har sex, og ved mange mange andre anledninger, som en slags belønning.

Er det ikke mulig å få produsert dette stoffet (for eksempel på samme måte som man lager insuling) og dope seg på dette?
Stoffet ville jo isåfall vært helt naturlig, og et mye bedre alternativ enn mye annet ville jeg tro.
jeg tror det ville forstyrret kroppens naturlige balanse på samme måte som hvis man tar testosteron for å bygge muskler osv.

plutselig er kroppen vant til å få dopamin tilført eksternt, og slutter å produsere det selv
Sist endret av VivaLatrina; 31. januar 2010 kl. 14:26.
Tror du misforstår, det de fleste narkotikum gjør er å forstyrre de mekanismene som kontrollerer hvor mye dopamin som blir skilt ut. Det er en overnaturlig høy andel av disse stoffene som faktisk gir den rusen man får, narkotikumene er bare en indirekte årsak.

Å ruse seg direkte på dopamin eller gå veien om andre stoffer tror jeg blir mye av det samme, bare at rusen sannsynligvis ikke varer like lenge fordi kroppen er i stand til å bryte ned dopamin om det blir for mye. Det er disse mekanismene rusmidler gjerne setter ut av stand, slik av dopamin bygger seg opp til mengder langt uttover det naturlige uten at kroppen klarer å bryte ned overskuddet.

Dette er bare raskt forklart (etter hukommelse), men du finner sikkert mye mer detaljert info om du bare googler litt
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Dopamin er et stoff som utløset av kroppen (substantia nigra) og gjør deg "lykkelig". Det utløses når du spiser sjokolade, når du har sex, og ved mange mange andre anledninger, som en slags belønning.

Er det ikke mulig å få produsert dette stoffet (for eksempel på samme måte som man lager insuling) og dope seg på dette?
Stoffet ville jo isåfall vært helt naturlig, og et mye bedre alternativ enn mye annet ville jeg tro.
Vis hele sitatet...
tror ikke dopamin direkte tas opp ved f.eks oralt inntak (noe usikker, ikke ta det for god fisk), da må det i så fall injiseres i hjernen. ser ikke helt for meg at det er aktuelt.

finnes utallige stoffer som stimulerer til dopamin-produksjon dog, men ja, bivirkningene til endel av disse stoffene eller mer eller mindre ukjent.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Dopamin er et stoff som utløset av kroppen (substantia nigra) og gjør deg "lykkelig". Det utløses når du spiser sjokolade, når du har sex, og ved mange mange andre anledninger, som en slags belønning.

Er det ikke mulig å få produsert dette stoffet (for eksempel på samme måte som man lager insuling) og dope seg på dette?
Stoffet ville jo isåfall vært helt naturlig, og et mye bedre alternativ enn mye annet ville jeg tro.
Vis hele sitatet...
Det er riktig at hovedandelen av dopamin produseres i substantia nigra, men det dopaminet som er viktigst i belønnet adferd og der hvor de fleste rusmidler påvirker er en kjerne som heter VTA (det ventrale tegmentale området).

Hverken dopamin eller noen andre nevrotransmittere kan passere blod-hjerne-barrieren så den eneste måten å tilføre rent dopamin på er ved injisering i hjernen. Ikke noe hvem som helst gjør, altså.
Men man kan innta f.eks levodopa, som er et forstadium til dopamin. Det vil dekarboksyleres til dopamin i nervesystemet.

Uansett er ikke dette noe som er noe vits i. Det har en rekke bieffekter og vil ikke gi noe særlig rus. At stoffet er "naturlig" er jo strengt tatt irrelevant. Hva i all verden har det å si?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
L-DOPA er en forgjenger til dopamin som kan tas oralt.
Det krysser blood/hjerne barrieren og blir konvertert til dopamin av ensymer i hjernen.

Det finnes naturlig i noen matvarer og urter, det brukes i større mengder for å fjerne negative effekter fra parkinsons (det løser opp leddene) og i behandling av dopaminrelaterte lidelser.

Den mest populære kilden av l-dopa som kjøpes på nettet er visst denne hårete bønnen, og det kan kjøpes urestriktivt.
En lege fortalte at dopamin pillene fortsatt er i forskningsstadiet, og at det har altfor mange bivirkninger hittil..
Jeg har lest at dopamin-piller er under utvikling.
Men personlig er jeg veldig engestelig for disse. De kommer til å bli de mest avhengighetsskapende pillene i historien. Hvis man skulle få lykke-følelsen av å ta piller så ville ingen slutte å ta dem, alle ville sittet i et hjørne og poppet piller 24/7 for å kunne få tilført lykke hele tiden. Skumle greier.
Fest en rotte til en "dopamin-maskin" og rotten vil trykke på "på"-knappen til den sulter ihjel.

Finner desverre ikke igjen de artiklene jeg har om dette emnet. Men, kan søke litt rundt og se om jeg finner noe gøy.
Personlig tviler jeg på at de kommer til å bli så veldig mye brukt. Siden dopamin ikke kan passere blod/hjerne-barrieren, regner jeg med at dopaminmolekylene enten er bundet til egne molekyler som frakter de gjennom barrieren, eller så er det et forstadium, som levodopa (også kalt L-DOPA). Dopamin har imidlertid veldig mange flere funksjoner i kroppen enn belønning, blant annet bevegelse. Derfor vil en slik tilføring av dopamin føre til masse bivirkninger (noe som forøvrig kan ses per idag på flere dopaminøkende legemidler som antidepressiva o.l).

Da vil man trenge et stoff som selektivt påvirker de områder som er viktige for belønning, som VTA og nucleus accumbens. Men dette har vi jo allerede, som for eksempel kokain og amfetamin. Riktignok påvirker disse andre transmittere, som serotonin og noradrenalin, men i mindre grad. Men så har vi jo kokaetylen, som dannes i kroppen ved samtidig inntak av kokain og etanol, og selektivt hemmer dopamintransportørene og fører til økning av dopamin. Vi har altså flere sånne stoffer, hvorfor vil et nytt være så mye bedre? Jeg tviler også på at et generelt dopaminøkende middel vil få noe særlig utbredelse, med tanke på de bivirkninger nevnt ovenfor.