Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1019
Jeg har laget min første beat. Jeg har aldri drevet med rap før, så har utrolig dårlig erfaring med rytme og slikt, derfor tar jeg imot all kritikk :-) Hvis noen her har noen guider som kan hjelpe meg med dette så ville det vært utrolig bra!


http://generalene.com/first.mp3
Syns det hørtes forferdelig ut, men så er jeg 80-talls-metall fan da(Pantera, Metallica, Megadeth etc). Går det ikke litt for fort til å rappe(det er vel det man bruker en beat til?)? Og hva skjedde med at 4/5 av sangen er borte?
ble noe feil, men går ganske likt resten uansett... kanskje den går litt fort.
Som hedning sa, 4/5 deler av sangen er vekke... Dette kan absolutt ikke rappes til, så egentlig håper jeg kalte den en beat for å være morsom.. JEG likte faktisk dette.. Syns det ga ett preg av irsk-drikke musikk/folke musikk.. Veldig fasinerende.. Hadde garantert lastet det ned hvis du hadde lagt den ferdig.. Kan ikke guide deg siden jeg ikke driver på med dette, eneste jeg kan si er keep on going! Til første "beat" å være var den veldig kul!


Edit: og, den skurringen (som jeg tror eg med meningen) blir litt _vel_ heftig altså... høres ut som en fæl bug på dataen min...
Sist endret av Coldfire; 31. august 2006 kl. 22:53.
Den gikk for fort, prøv noe mer chill.
Tenk mer 2-Pac og mindre Run DMC :P
Vet ikke det der med den sekkepipen eller hva det var.
Legg ut hele da
Har du tenkt å rappe også?
Har du ikke tenkt tanken: "Går dette an å høre på?". Svaret er nei.
off topic:

Ikke vær så slem da, tipper han hadde tenkt seg litt kritikk om hvordan han kan gjøre det bedre :P
Konstruktiv kritikk heter det kanskje?
Sist endret av petterøes 3000; 1. september 2006 kl. 00:34.
Dette var lol som faen!
ha mer flow, gi den litt bass og la det kicke mer inn!
litt treigere.....og et yo =P
hehe, tenkte på konstruktiv kritikk ja :-) Går kanskje litt for fort ja! skal prøve å slenge hele ut, men er noe feil med reason...
hva skal jeg si ??

hverken lett eller digg å rappe til den beaten...

MEN, alle starter et sted,selv laga jeg værre beats enn det der første gangen.

Ville satt tempoet ned litt, noe rundt 90 - 95 + + BPM funker fett.
Prøv å add no bass, prøv å chopp samplet litt mindre (eller hva du har gjort) + mer variasjon.
variasjon i trommene er også viktig.
kommer ikke på så mye mer nå i farta.....

siden du er ny funker det fett nå, men for guds skyld (eller noen andre) Ikke bruk fruityloops
trommelyder (eller åssen prog du bruker) etterhvert når du begynner å bli bedre.
Og ikke bruk samplepacks heller
Prøv å sample no trommelyder fra gamle låter, gamle plater osv.
(og andre slags samples)
bare et lite tips

prøv å finn din egen stil og ikke prøv å bli den neste dr dre.

og viktigst av alt : fortsett å mekk beats, hold på til du sovner hver dag.
prøv deg fram, ikke gi opp selv om det kan være frustrerende å sånn

blei litt offtopic, klarer ikke styre meg til tider
Samplet i sin nåværende tilstand var grusomt. Prøv å pitche det litt ned, så blir det muligens bedre. At tempoet er i høyeste laget har allerede blitt nevnt. Som Konflict sier, så burde du basere deg på en BPM på opp mot 95. Jeg ville imidlertid ha satt en nedre grense på rundt 80-85, og ikke 90. Dette må du bare føle deg frem til, og med riktige trommer og samples (el melodi) kan du også benytte deg av en høyere BPM (100-110). Eminems "Without me" ligger vel på rundt 110 BPM.

Trommene, særlig valget "skarptrommene" (du bruker en clap og en rythmstick), var helt forferdelige. Velg heller noe som gir mer driv til låta. Basstrommen var heller ikke noe særlig. Trommene var i det store og det hele veldig dvaske. Trommene er ofte det viktigste i en hiphop-beat, så bruk mye tid på dem.

Men, i motsetning til de andre her, mener jeg at det helt klart er mulig å rappe på den, uten at jeg da sier at det er lett.

Ut fra lyden høres det ut som om du bruker FruityLoops. Noen av trommene der er helt brukbare. Lek litt med innstillingene til hver enkelt tromme.

Ved nærmere gjennomlesing ser jeg at du bruker Reason (hvilket også forklarer det faktum at det meste av sangen er lydløs). Du må flytte "E"-markøren til slutten av sangen dersom du vil lagre den som en hel sang. For å eksportere en enkelt loop, må du bruke funksjonen som heter noe sånt som "export loop" i stedet for "export song".

I og med at du er nybegynner og ønsker å produsere hiphop ville jeg ha anbefalt deg å bytte til FruityLoops. Reason er kanskje å foretrekke om du har tid og ressurser til å lære deg det ordentlig. Selv bruker jeg begge deler og eksporterer patterns fra FruityLoops til Reason og omvendt. Produsenten 9th Wonder bruker FruityLoops (han har bl.a. produsert en av låtene på Jay-Zs "black Album"). Liam Howlett (Prodigy) bruker Reason.

edit:
Egen stil kan du vente med å finne. Lær deg basics først.
Sist endret av Dekilaz; 1. september 2006 kl. 18:07.
ojeah, just beat it
hørtes ut som du bare hadde spillt noe i fort tempo.
Litt fort kanskje, men en bra start. Absolutt!
Det var rett og slett grusomt. Men kanskje litt bra til å være din første beat.
Stå på gutt! Øving gjør deg bedre.. Og det trenger du