Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4922
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hey.

Hvis du ikke vil lese hele historien. Long story short: Anmeldt av politet for å ha dratt en fyr ned fra en blomsterkasse og gitt han et slag, når det som egentlig skjedde var at han hoppet ned fra blomsterkassen å ga meg en slag, som startet en slosskamp.
------------------------------------------------------------------------------
Var på byen for ca en mnd siden og det startet med at jeg var litt rappkjefta mot en fyr i køen som sto oppå en slags stor blomsterpotte hvor jeg da ba han om å gå ned. Han sa noe som "Du bestemmer vel faen ikke det". Fyren var definitivt 18 år gammel å så ut som han akkurat var ferdig i puberteten så sa jeg " Det ser jo ut som du er 14 år gammel, er det ikke på tide å dra hjem til mamma å legge seg?"

Jeg var litt full så noe av det er litt glemt, men var ikke dritings så jeg husker selve situasjonen klart som bare det. Til slutt sa han hvertfall noe som fikk meg til å spørre han om vi skulle sloss. Så endte det med at han hoppet ned fra blomsterkassen og "suckerpuncha" meg i ansiktet. Det fikk jo selvfølgelig meg i raseri så jeg slang han i bakken og banka løs på ansiktet hans i 5 sekunder før jeg hadde fire politimenn som dro meg vekk og satt meg i håndjern.

Jeg ble på en måte avhørt på stedet(i politibilen) og forklarte det akkurat som det var. Fikk så beskjed om at jeg skulle inn på glattcelle og være der. Når jeg satt å ventet der hvor man blir ransaket å de tar fra deg alle tingene du har på deg så ringer det en telefon til politimannen som står ved "inngangen" og de får beskjed om å sleppe meg løs. Da forsto jeg det slik at de hadde funnet ut at jeg ikke startet slosskampen og var uskyldig.

2 uker senere får jeg forelegg i posten om at jeg har blitt siktet av politimesteren, og bot på 8000kr. I forelegget står det at jeg dro han ned fra blomsterkassen og slo et slag mot personen, og det fremstår som at han er helt uskyldig. Han fikk forresten også komme inn på utestedet rett etter dette skjedde. Altså ja. Jeg er skyldig i at jeg yppa til bråk og tok igjen, men det som står i forelegget er helt ren bullshit og jeg er rett og slett fly forbanna. Skal i avhør om to dager, og som dere sikkert da vet skal jeg forklare min side av det som skjedde. Det jeg tenker er at denne saken må vel bli henlagt da det bare blir mitt ord mot hans, og mine vitner mot hans vitner? Hvis dette går til rettsak kan jeg vel umulig tape? Jeg har alltid hatt respekt for politiet, men nå kjenner jeg at jeg har mistet all tillit til dem.

Beklager hvis det ble en lang og rotete historie. Har en svak form for dysleksi. Lurer vel egentlig bare på hva dere tenker rundt dette? Takk for at du tok deg tid til å lese og er villig til å gi meg tips/tanker rundt saken.
For GUDS skyld skaff deg advokat. Om de er ute etter å ta deg så kommer du til å bli rævpult, da saken din ser ganske lite god ut. At du ypper til slåsskamp samt at du slår han flere gangen i ansiktet er nok politiet lite begeistret for. De er vitner t.o.m.

Du må også fortelle oss nøyaktig hva du ble siktet for, da det endrer på hvordan du går frem.
Sist endret av Vekst; 8. november 2017 kl. 02:13.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
"Straffeloven (2005) 181 første ledd
For ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd å ha forstyrret den alminnelige fred og orden"
Er det vanlig å få forelegg før saken er ferdig etterforsket? Og så tidlig som bare 2 uker etter hendelsen?
Jeg er også siktet for noe styr jeg lagde på fylla, det er gått 4 måneder og jeg har ikke hørt noe siden de slapp meg ut av glattcella.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
"Straffeloven (2005) 181 første ledd
For ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd å ha forstyrret den alminnelige fred og orden"
Vis hele sitatet...
Du er jo faktisk skyldig i det du er siktet for da.
Sist endret av VividReality; 8. november 2017 kl. 02:29.
Den er såpass generell at det er mulighet for at du ikke kommer noe vei med å argumentere for at han slo først.

Snakk med en advokat. Dette er en kompleks sak og det er lite Freak kan hjelpe med. Hvordan du går frem for å gjøre det på såpass kort varsel (Evt. utsett avhør?) er nok bedre å spørre om om du vil slippe billig unna.
Hehe - det kan bli vanskelig å klage på den når du er siktet etter en paragraf som ikke er så forskjellig fra det du gjorde. Jeg vet ikke om det finnes andre paragrafer som er strengere og brukes på folk som både oppmuntret til vold og startet slagsmålet, men det kan virke som å argumentere for at du ikke ved støy eller annen utilbørlig atferd har forstyrret den alminnelige fred og orden mtp. at du oppmuntret til en slosskamp.

Du kan evt. anmelde han også.

Jeg syneser bare selvfølgelig, men det er jo det man får når man poster på et forum. Det er jo åpenbart at du må kontakte en advokat får å faktisk få konkrete tips eller hjelp.
Sist endret av Picard; 8. november 2017 kl. 04:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Så endte det med at han hoppet ned fra blomsterkassen og "suckerpuncha" meg i ansiktet. Det fikk jo selvfølgelig meg i raseri så jeg slang han i bakken og banka løs på ansiktet hans i 5 sekunder før jeg hadde fire politimenn som dro meg vekk og satt meg i håndjern.
Vis hele sitatet...
Du slang han i bakken, og banka løs på ansiktet hans i fem sekunder. Du sier det jo sjæl. Du banka han, og du vil bli dømt for det - uansett om det kommer frem at han hoppa ned fra blomsterkassa og slo deg først eller ikke. Det er noe innenfor rettspraksis som sier at man kan gjengjelde et slag med et slag, og banking løs mot ansikt i fem sekunder mot ett slag kan neppe anses som selvforsvar.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Når jeg satt å ventet der hvor man blir ransaket å de tar fra deg alle tingene du har på deg så ringer det en telefon til politimannen som står ved "inngangen" og de får beskjed om å sleppe meg løs. Da forsto jeg det slik at de hadde funnet ut at jeg ikke startet slosskampen og var uskyldig.
Vis hele sitatet...
Det at man slipper løs fra cella er ikke synonymt med å bli "frikjent". Det at du forsto det slik er ditt problem, og ikke politiets. Det kan ganske enkelt være slik at de ikke hadde så god kapasitet, og valgte å slippe deg løs.

Men uansett, kos deg i fengsel a!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så endte det med at han hoppet ned fra blomsterkassen og "suckerpuncha" meg i ansiktet. Det fikk jo selvfølgelig meg i raseri så jeg slang han i bakken og banka løs på ansiktet hans i 5 sekunder før jeg hadde fire politimenn som dro meg vekk og satt meg i håndjern.
Vis hele sitatet...
Hviss du "banka løs" i 5 sekunder før politiet før politiet stoppet deg så er de "kvalifiserte" vitner til hendelsen.
Hør med politiet om den andre parten fikk noen reaksjon fra dem også.

Hvis det er ett forenklet forelegg så er det greiest å betale å se glad ut, da er saken ferdig og blir ikke registrert i strafferegistrert.
Er det et forelegg så kan det lønne seg å snakke med advokat og eventuelt få det omgjort til ett forenklet forelegg så du slipper å komme i strafferegistrert

Slik du beskriver hendelsesforløpet er det små sjanser for å slippe unna uten edrue upartiske vitner i din favør.
Snakk med advokat du, er slett ingen automatikk i at du vil bli dømt. At du ikke slo først taler jo din sak. At du heller ikke dro ham ned av blomsterpotten vil jo også styrke din sak, da det vil kunne få dommerne til å se din side, og du skriver at du har vitner.

Når det kommer til selvforsvar så er det vel ikke slik at en skal telle antall slag vel? Det er vel mer å møte vold med samme grad av vold. Altså knyttnever møtes med knyttnever og ikke balltre, kniv eller øks.

Du kan jo pynte noe på forklaringen, ikke innrøm at du yppet. Si at du forsøkte å snakke karen til å la være å ødelegge blomstene. At du ba ham unngå hærverk etc. Og at det fikk fyren til å hoppen ned og dra til deg. Din reaksjon og de slag du ga motstander var jo en reaksjon fra din side, både frykt for juling og en helt naturlig reaksjon på å bli angrepet. Dine handlinger var altså resultatet av det velkjente fight or flight syndrom og det er en helt naturlig reaksjon på å bli angrepet.

Ja du får tenke nøye gjennom dette og legge en plan, så snakker du med advokat og nekter å betale og tar saken til retten. Sørg for nytt avhør med advokat tilstede. Ser ikke bort fra at sakens henlegges da, og gjør den ikke det så kan du fortsatt vinne i tingretten.
Vil anbefale deg å nekte deg å forklare deg i avhøret. De vil da nesten "automatisk" henlegge saken. Har hatt flere saker for forskjellige ting hvor jeg har nektet å forklare meg, og de blir som regel henlagt. Selv med flere dokumenter med bevis. De har bevisbyrden, og vil regne med at de ikke vil til retten med dette, da de ikke vet hva du kommer til å finne på å si eller gjøre i retten. (selvforsvar, nye vitner som støtter din forklaring osv, at du kun slo tilbake en gang )
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du oppfordret til bråk, du fikk bråk.

Når du er så korttenkt at du blander deg inn i andres oppførsel på fylla (og da snakker vi ikke om noen som begår overgrep, stjeler eller andre ting - vi snakker om en fyr som STO PÅ EN BLOMSTERPOTTE?) Er det din potte? Er det din by?

Lager bråk i køen på et utested også er du overraska over at du blir anmeldt?

Gi meg en grunn for at noen skal tilsnakke andre i det offentlige rom? Så mange her inne som er opptatt av "Min kropp, mine valg" - men da bør det da gjelde begge veier - la andre gjøre som de vil og gjør din greie.
Banka løs på ansiktet hans i 5 sekunder. Men han fikk altså ingen skade siden du ikke er anmeldt for legemsbeskadigelse. Heldig at du tydeligvis slår som en jente da, så slipper du fengsel.

Skal du tøffe deg å bråke på byen må du regne med konsekvenser. Du er ikke uskyldig som du skriver selv heller. Du er jo skyldig i «Straffeloven (2005) 181 første ledd
For ved slagsmål, støy eller annen ut» som de har anmeldt deg for. Det skriver du jo selv også.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Når det kommer til selvforsvar så er det vel ikke slik at en skal telle antall slag vel? Det er vel mer å møte vold med samme grad av vold. Altså knyttnever møtes med knyttnever og ikke balltre, kniv eller øks.
Vis hele sitatet...
Hva surrer du med? Våpenet eller ant. slag du anvender har ingenting med saken å gjøre, det går på at du benytter mengden vold som trengs for å avverge den straffbare handlingen du skulle avverge. Om du blir slått til av en fyr kan man fint rasjonalisere å slå tilbake, men ikke å denge løs på trynet til en fyr på bakken i fem sekunder, det har ingenting med forsvar å gjøre, men alt med angrep å gjøre.

Nødverge innebærer at en ellers straffbar handling foretas for å avverge eller forsvare seg mot et rettsstridig angrep. Ingen kan straffes for en handling om er foretatt i nødverge. Nødverge kan utøves både mot angrep på person eller på ting. Det spiller i utgangspunktet ingen rolle hvem som eier tingen. Skal handlingen være straffbefriende, kreves det at handlingen ikke overskrider det som fremstiller seg som nødvendig. Eller sagt på en annen måte: Alle har rett til å forsvare seg, men man skal ikke bruke mer makt enn nødvendig for å avverge et angrep eller stoppe noen som begår en straffbar handling.
Vis hele sitatet...
Fra lovdata.
Sist endret av Xasma; 9. november 2017 kl. 01:09.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av madano Vis innlegg
Vil anbefale deg å nekte deg å forklare deg i avhøret. De vil da nesten "automatisk" henlegge saken. Har hatt flere saker for forskjellige ting hvor jeg har nektet å forklare meg, og de blir som regel henlagt. Selv med flere dokumenter med bevis. De har bevisbyrden, og vil regne med at de ikke vil til retten med dette, da de ikke vet hva du kommer til å finne på å si eller gjøre i retten. (selvforsvar, nye vitner som støtter din forklaring osv, at du kun slo tilbake en gang )
Vis hele sitatet...
Lykke til når politiet har sett ham denge løs på ansiktet til den andre personen i flere sekunder.

Edit: Ser tråden ikke er helt fersk. Beklager det.
Sist endret av hemmeligegreier; 26. november 2017 kl. 16:39.
Jeg kjenner ikke saken. Men det er viktig å få rådført seg med en advokat før man forklarer seg for politiet. Den første forklaringen man gir til politiet regnes som den mest troverdige, og vil følge saken hele veien. Man har ikke plikt til å forklare seg til politiet utover det å oppgi personalia. Selv om man er uskyldig, kan en uheldig formulering øke sjansene for å komme dårligere ut.
Hvis dette skjedde i køen inn til et utested så er det stor sannsynlighet for at det er videoovervåkning. Har du undersøkt om det finnes opptak av hendelsen?

Hvis det finnes, så er det stor fordel om den bekrefter historien din. Hvis ikke, claim selvforsvar. Du fikk panikk da han slo deg og du var redd for at han skulle banke deg opp så du handlet på grunnlag av frykt.