Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1663
Jeg vet at dette høres helt useriøst ut, men har veldig lyst på en liten tuslete elbil, som Buddy feks. Jeg er 18 år og håper jeg har lappen innen et par uker. Vil det være dyrt å eie en brukt elbil? Vet at utgifter som bompenger osv ikke kommer til å være like gunstig i fremtiden, men hvis vi tenker akkurat nå, hvor mye vil det koste i måneden? Eneste jeg tenker kommer til å være en stor utgift er forsikringen og eventuelle verkstedutgifter. Kanskje jeg er veldig treg, men får ikke så mye ut av Google. Selv om det høres helt tullete ut for en 18-åring å eie bil, hvor mye tror dere det vil koste nå?
Buddy/Reva/Think bruker blybatterier, som ikke er spesielt holdbare. Batteriene er tunge og gir laber rekkevidde. De fleste du får tak i til en rimlig penge på finn har dårlige batterier. Da har du problemer med å holde 50km/t i motbakke. Hadde sikkert vært en morsom bil om du byttet motorkontroller og bygget batteripakke av LEAF-celler. Og monterte en billig dieselvarmer om du skal kjøre på vinterstid.

Den er vel heller ikke markant billig å forsikre grunnet mangel på ESP. De er jo heller ikke særlig sikre, men det blir jo ikke akkurat landeveistur på deg heller. Rimlig begrensede muligheter. Om du ikke er avhengig av å dra gjennom bomringen for alle turer hadde jeg heller sett på en VW Up!/Skoda CitiGo, koster like mye å forsikre (rundt 600-800kr), lave verkstedutgifter. Eventuelt en større, eldre bil, men her kan forsikring fort bli dyrere, og større sjanse for verkstedbesøk.
1: Innkjøpspris.
Denne finner/bestemmer du selv.

2: Drivstoffutgifter.
Avhenger av kjørelengde. Og i ditt tilfelle er dette en strømutgift. Regn 1 kr per kWh (når man tar med nettleie på strøm).
Om du bor hjemme, så kan kanskje foreldrene betale for deg.

3: Forsikring.
Dette finner du ved å legge inn fødselsnummer og biltype, eventuelt registreringsnummer på nesten hvilken som helst forsikringstilbyders nettside.
Her kan også foreldre hjelpe ved å ha bilen forsikret i sitt navn (de har ofte billigere forsikringssum). Men husk at du da ikke sparer opp bonus. Dette kan du sikkert gjøre noen beregninger på.
Årsavgift vil være inkludert i forsikringssummen for oss alle fra neste år.

4: Reparasjoner og vedlikehold.
Denne avhenger av tilstand og alder på bil, og er den mest usikre av punktene.
Det tryggeste er å spørre en mekaniker eller et verksted (som kjenner din valgte bilmodell) om hva han anslår kostnadene til.
Trådstarter
37 8
Takk for svar! Tror fort jeg må dra fram sykkelen og heller vente noen år, for etter å ha sett litt på forsikringene vil halve lønningsposen gå rett til det.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Er noe annet en elbil aktuelt? Har eid en VW Caddy et års tid nå, gammel 2002 modell som tikker og går som ei klokke. Står i min fars navn så sparer jo noen skarve kroner på forsikring. Bilen går nesen på luft og kjærlighet. Kjører en distanse på 30 mil x2 total 60 mil på godt under halv tank. Behandler du tingene dine pent vil de selvfølgelig også vare lenger.

Nå vet ikke jeg hvor du bor hen om du må gjennom x-antall bomstasjoner for å komme deg til jobb eller en tur på kiwi for å handle en brus, men gjør litt research og hør med noen kyndige bilinteresserte kamerater av deg om de har noen gode råd så kanskje du kan la sykkelen stå parkert i tiden fremover!

Lykke til!
Trådstarter
37 8
Helt klart aktuelt med fossilbil, mye deiligere også med litt ordentlig lyd på sakene, tenkte bare at elbil var billigst å eie. Bor i Oslo og har relativt lang skolevei, men er ikke noe bomstasjon på veien. Hvordan er det hvis jeg kræsjer med en bil hvor forsikringen er registrert i foresattes navn, vil ikke det skape problemer? Og sånn ca hvor høye er utgiftene dine pr mnd med din Caddy?
Parkering er dritdyrt i byen. Så om du ikke har mulighet til å parkere gratis så bør du nesten sjekke hva det koster deg å parkere i nærheten av skolen. Enkelte plasser i Oslo er det nå rundt 100 lappen per time i parkering.

Har du vurdert scooter, moped eller kanskje en el-variant av scooter? Billig forsikring, nesten gratis å kjøre, billig vedlikehold og lave servicekostnader. Og gratis gjennom bomring. Utrolig mye frihet i en scooter enten du velger bensin eller elektrisk versjon. Du finner bra scootere helt ned i 5000 kroner på finn.no og om du feks klasker til med 30-40 000 så får du en skikkelig fet og fin elektrisk scooter som har milevis rekkevidde. Du blir sliten i pompen lenge før du har kjørt tomt batteriet.

Et annet alternativ er jo elsykkel. Gratis parkering, du kan bruke den på gang/sykkelstier. Null bompenger.
Styr unna de aller billigste fra 15.000 og oppover finner du bra el-sykler.