Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1266
Heisann!
Kjøpte meg ny pc i deler og satte den sammen med en kamerat som jobber med å nettopp sette sammen pcer. Altså, den skal være riktig satt sammen.

Problemet mitt er en veldig varm CPU.

Slenger med specs:
Cooler Master Seidon 120v
i7 4970k
Asus B85 Pro Gamer
3 vifter, en foran, to bak i push'n'pull
--
4x4gb RAM HyperX
MSI GTX 970 Tiger OC
Samsung 500GB SSD
Seagate 3TB HDD
Corsair Modular 750W
200R case
--

Vannkjøleren er riktig satt opp, og jeg gikk over delene i går for å se etter feil, ingen synlige feil. Har en vifte foran og push-and-pull bak med radiator i midten. Thermal Pastaen sitter som den skal, ikke for mye, ikke for lite.
Ingen andre komponenter som sliter med varmen.
Alle viftene fungerer som de skal, de er riktignok stilt inn automatisk om det har veldig mye å si.

Kjørte en prime 95 stresstest og fikk temperaturer opp mot 93 grader på 100%. Idle er datamskinen normal, altså rundt 25-40 grader.

Ting jeg har testet ut:
AC Syndicate ~40% CPU - Temp mellom 70-90C.
CS:GO ~30% CPU - Temp rundt 80C.
AC Rouge ~30% CPU - Temp rundt 50C-60C (Fikk ganske normale verdier her).

Når jeg kjører disse spillene merker jeg at pcen jobber som faen, har en kamerat med omtrentlig likt setup (Bare Neptun Cooler og annet skjermkort samt harddisker) som kjørte Blender og rendra med 100% CPU og fikk maks 60 grader, dette samtidig som han hadde 30 faner oppe i Chrome, samt Steam, Spotify og diverse andre programmer.. og pcen lagde veldig lite lyd!

Syntes det er merkelig siden AC Syndicate drar mest på skjermkortet, men CPU'en blir fortsatt satans varm - i normal gameplay ligger den på minst 70 grader.

Vel, jeg håper dere har noen tips til hva som kan være feil.
Kanskje verdt å merke at det er piratkopiert OS, men det kjører som det skal.

http://i.imgur.com/EdMiW7M.jpg
Slenger med et bilde, det er rikignok fra idle, men maxen dukket opp regelmessig hvert 3. - 4. sekund under CS:GO gameplay.
Sist endret av oppned5; 3. desember 2015 kl. 16:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sjekk om vannkjølingsblokken sitter ordentlig på, og sjekk om pumpa funker
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har altså enten for liten kjøler, eller dårleg kontakt mellom CPU og kjøler. Ta av, sjekk, legg på kjølepasta - om det ikkje funker så prøv anna kjøler.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du har altså enten for liten kjøler, eller dårleg kontakt mellom CPU og kjøler. Ta av, sjekk, legg på kjølepasta - om det ikkje funker så prøv anna kjøler.
Vis hele sitatet...
Takk for svar boys, det settes pris på. Skal få sjekket det ut!
Vet ikke om prossessoren din har det, men sjekk om den innebygde grafikken til prossessoren står på, skal gå an å slå av dette i nvidia/amd settings'a.

Da jeg kjøpte pc'n min var dette automatisk på og fikk 90 grader i spill konstant.