Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6703
Struktur ☸
Fire's Avatar
43 8
Leter etter noe som inneholder Tryptophan og/eller Mucuna pruriens for gjenopretting av serotonin og dopamin reserver. Finner man noe lignende i norske apotek? Har lest om å ta sånt 2-3 dager i forkant av MDMA inntak vil redusere hangover følelsen og sørge for at reservene fylles raskere opp igjen. Evt andre forslag er også velkommen, så lenge det ikke er piller for å gjenoprette væskebalansen.

Takker for svar!
Sitat av Fire Vis innlegg
Leter etter noe som inneholder Tryptophan og/eller Mucuna pruriens for gjenopretting av serotonin og dopamin reserver. Finner man noe lignende i norske apotek? Har lest om å ta sånt 2-3 dager i forkant av MDMA inntak vil redusere hangover følelsen og sørge for at reservene fylles raskere opp igjen. Evt andre forslag er også velkommen, så lenge det ikke er piller for å gjenoprette væskebalansen.

Takker for svar!
Vis hele sitatet...
Melk og sesamfrø har ganske bra tryptofaninnhold, samme med mange andre matvarer.

Kilde: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tryptophan

Spise sunt og holde deg i gang, så gjør kroppen jobben bra selv.
Edit: http://www.rollsafe.org er en fin side med noen gode råd rundt bruk av MDMA!
Sist endret av Mush Room; 4. april 2016 kl. 17:47.
Jeg om mine venner pleier å laste på med c-vitaminer, antioksidanter og grapefruktjuice før og under opplevelsen, ikke mer. Og så holder vi doseringene relativt moderate med kun en redosering og gjene med et par-tre måneders mellomrom mellom hver gang. Ingen av oss har noen gang fått noe nedtur eller bakrus i ettertid, kun after-glows. Så dette kan jo også være et alternativ.

Støtter opp Mush Room, alle burde sjekke ut rollsafe.org
Sist endret av omba; 4. april 2016 kl. 17:48.
kanskje dere tenker på 5-HTP
Sitat av plater Vis innlegg
kanskje dere tenker på 5-HTP
Vis hele sitatet...
En av romkameratene mine er helt opphengt i 5-HTP og knasker det daglig så han skal fungere bedre dagen derpå. Har ikke selv brukt det mange ganger, og derfor kanskje heller ikke merket noe effekt av det, men verdt et forsøk. Finnes etter min kunnskap på norske apoteker, men effekten av 5-HTP ikke er derimot ikke vitenskapelig dokumentert.
Sitat av -mdmAzing- Vis innlegg
En av romkameratene mine er helt opphengt i 5-HTP og knasker det daglig så han skal fungere bedre dagen derpå. Har ikke selv brukt det mange ganger, og derfor kanskje heller ikke merket noe effekt av det, men verdt et forsøk. Finnes etter min kunnskap på norske apoteker, men effekten av 5-HTP ikke er derimot ikke vitenskapelig dokumentert.
Vis hele sitatet...
Jo hvis du søker litt rundt så finner du nyere dokumentasjon på dette, de siste 5-6 årene er det gjort mindre og større undersøkelser om 5-htp.
Jeg har selv meget stor effekt av disse.
Sitat av plater Vis innlegg
Jo hvis du søker litt rundt så finner du nyere dokumentasjon på dette, de siste 5-6 årene er det gjort mindre og større undersøkelser om 5-htp.
Jeg har selv meget stor effekt av disse.
Vis hele sitatet...
Ser nå at de artiklene jeg leste om dette var 10 år gamle, takk for update - jeg trekker tilbake mitt utsagn
Husk at kroppen din trenger alt mulig annet for å få nytte av det du dytter i deg, det er et samarbeid av så ekstremt mye. Bananer inneholder mye tryptofan forøvrig. Generelt, så sov godt, spis sunt (hele uka i forveien med sunn mat samt uka etter) vil hjelpe deg da kroppen din ikke er full av masse dritt. Trening og sosialt samvær er også å anbefale. Få i deg Omega-3, Karbohydrater, nok jern, spis bananer og små mengder mørk sjokolade, hold deg unna ting som koffein (og nikotin dersom du ikke er fysisk avhengig, samt andre rusmidler.)
Preload med piracetam en uke i forkant, unngå 5htp til dere har landa.

https://www.youtube.com/watch?v=6AUK3xH7ePY
Sitat av -mdmAzing- Vis innlegg
Finnes etter min kunnskap på norske apoteker
Vis hele sitatet...
Kan noen bekrefte dette?
Sist endret av Üknow; 4. april 2016 kl. 19:49. Grunn: quotefeil
Sitat av Üknow Vis innlegg
Kan noen bekrefte dette?
Vis hele sitatet...
Det er et reseptbelagt legemiddel.
Sitat av Üknow Vis innlegg
Kan noen bekrefte dette?
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør ikke det.
Det finnes på svenske helsekostbutikker.
Jeg kjøpte min i den butikken over det første systembolaget du kommer til i strømstad.

Er visst lovlig å ta det over grensa, men ikke bestille det via postordre...noen som kan bekrefte dette?
Struktur ☸
Fire's Avatar
Trådstarter
43 8
Tusen takk for omfattende respons! Er ganske sunn og aktiv så har det dekket, hadde ingen nevnverdig hangover, men vil uansett minimalisere det så mye som mulig. Tror kanskje jeg hadde afterglow også men det var litt både og. Skal laste på med bananer, sesamfrø og litt mørk sjokolade i dagene før! Tusen takk

Kan evt oppdatere tråden om hvordan neste MDMA hangover føles med de supplementene i meg. Går ellers på alle mulige vitaminer daglig.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Nei, det gjør ikke det.
Det finnes på svenske helsekostbutikker.
Jeg kjøpte min i den butikken over det første systembolaget du kommer til i strømstad.

Er visst lovlig å ta det over grensa, men ikke bestille det via postordre...noen som kan bekrefte dette?
Vis hele sitatet...
Finnes også på Norske apoteker. Har du resept, så. De kan bestille det for deg om de ikke har den i hyllen.
Er det noen spesiell grunn til at legen vil gi deg det?`
Er det et alternativ til SSRI, eller en løsning etter SSRI er prøvd uten hell?

Grunn til at jeg spør, er at jeg har slitt litt med IBS, og vet 5HTP er det eneste som funket...og jeg kjøpte det ikke for den grunnen engang, det var bare en rar tilfeldighet.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Er det noen spesiell grunn til at legen vil gi deg det?`
Er det et alternativ til SSRI, eller en løsning etter SSRI er prøvd uten hell?

Grunn til at jeg spør, er at jeg har slitt litt med IBS, og vet 5HTP er det eneste som funket...og jeg kjøpte det ikke for den grunnen engang, det var bare en rar tilfeldighet.
Vis hele sitatet...
Legen din vil nok ikke gi deg det. Lite forskning rundt det. SSRI er derimot godt dokumentert. Bestill det heller dersom du føler det fungerer. Ville selv sjekket grundig etter erfaringer med 5-htp blandet med ssri.
Sitat av Fire Vis innlegg
Går ellers på alle mulige vitaminer daglig.
Vis hele sitatet...
Det er ikke lurt, med mindre du lider av mangelsykdommer. En lege (psykiater) jeg har gått til sier at det ikke finnes noe belegg for å hevde at vitaminer i pilleform har noen effekt på deg, det kan til og med være skadelig. Kjør heller på med tran, så får du i deg d-vitaminer, som stort sett er den eneste vitaminen nordmenn av og til mangler litt av.

Hvis det faktisk er sånn at du har mangelsykdommer og får vitaminene av legen din som en del av en helhetlig behandling, så må du bare unnskylde.
Gjør opptaket naturlig ved å spise mat som har høyt innhold av Tryptophan:

Bananer
Sjøgress
Nøtter og frø
Spinat
Soya
Ost (spesielt Parmesan, Cheddar, Mozarella)
Sjømat (Krabbe, Tunfisk, Laks, Torsk, Hummer, Blekksprut, etc)
Havregryn (ukokt)
Egg (spesielt eggehviten)
Hvitt kjøtt (Kalkun, Svin, Kylling)
Viltkjøtt
Bønner og linser

Selv er min dagen derpå frokost en bolle havregryn med banan og soyamelk.

Dersom man er smart velger man mat som ikke bare har høyt innhold av Tryptophan, men også er rike i karbohydrater. Da vil det være større sannsynlighet for at hjernen vil ta det opp, ettersom insulin fremskyver opptaket av aminosyrer.
Sist endret av meitemark; 6. april 2016 kl. 15:32.
Struktur ☸
Fire's Avatar
Trådstarter
43 8
Sitat av tamagotchi Vis innlegg
Det er ikke lurt, med mindre du lider av mangelsykdommer. En lege (psykiater) jeg har gått til sier at det ikke finnes noe belegg for å hevde at vitaminer i pilleform har noen effekt på deg, det kan til og med være skadelig. Kjør heller på med tran, så får du i deg d-vitaminer, som stort sett er den eneste vitaminen nordmenn av og til mangler litt av.

Hvis det faktisk er sånn at du har mangelsykdommer og får vitaminene av legen din som en del av en helhetlig behandling, så må du bare unnskylde.
Vis hele sitatet...
Off-topic dette da, men kan du utdype det? Hva med mineraler og slikt, vil dette også kanskje være bortkastet gjennom piller?
Sitat av Fire Vis innlegg
Off-topic dette da, men kan du utdype det? Hva med mineraler og slikt, vil dette også kanskje være bortkastet gjennom piller?
Vis hele sitatet...
Det har jo vist seg at folk som har jernmangel eller vitaminmangel blir bedre innen forventet tid da de bruker vitaminer og mineraler i tablettform så det er å anta at det fungerer. ja. Men det er jo også å anta at mye ikke fungerer, det vil si at det er konstruert feil, eller at det faktisk ikke inneholder hva det sier det inneholder. Det er veldig enkelt for ting å bli kalssifisert som et legemiddel i Norge, ting blir sjeldent tatt opp til et reseptbelagt legemiddel uten forskning bak. Harsk fiskeolje fra nordafrika er jo eksempelvis noe som selges i butikkene våre, som er direkte helseskadelig og vil fungere motsatt fra en antioksidant, en oksidant.

Skal prøve HTP fra og med i morgen og ut noen dager, kan gi en rapport om noen vil lese.

Husk at det ikke er verdt å ha i seg for store mengder tryptofan og 5-htp av gangen da du ikke klarer å inytteta mer en du kan. Blir litt som å helle for mye vann ned i en trakt, det renner over - men like mye vann ender opp å passere røret (hvis vi ser vekk ifra trykk).
Sist endret av Relevant; 8. april 2016 kl. 01:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Struktur ☸
Fire's Avatar
Trådstarter
43 8
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det har jo vist seg at folk som har jernmangel eller vitaminmangel blir bedre innen forventet tid da de bruker vitaminer og mineraler i tablettform så det er å anta at det fungerer. ja. Men det er jo også å anta at mye ikke fungerer, det vil si at det er konstruert feil, eller at det faktisk ikke inneholder hva det sier det inneholder. Det er veldig enkelt for ting å bli kalssifisert som et legemiddel i Norge, ting blir sjeldent tatt opp til et reseptbelagt legemiddel uten forskning bak. Harsk fiskeolje fra nordafrika er jo eksempelvis noe som selges i butikkene våre, som er direkte helseskadelig og vil fungere motsatt fra en antioksidant, en oksidant.

Skal prøve HTP fra og med i morgen og ut noen dager, kan gi en rapport om noen vil lese.

Husk at det ikke er verdt å ha i seg for store mengder tryptofan og 5-htp av gangen da du ikke klarer å inytteta mer en du kan. Blir litt som å helle for mye vann ned i en trakt, det renner over - men like mye vann ender opp å passere røret (hvis vi ser vekk ifra trykk).
Vis hele sitatet...
Jeg har en to sånne Colett pakker, den ene er med B-vitaminer, den andre er med alle andre mulige vitaminer untatt D-vitaminer eller noe slikt. Så pga det så tar jeg den "Trippel Omega 3" i tillegg. Bedre kan det vel ikke bli?
Dersom du ikke har mangler på vitaminer er det egentlig kun en utgift og skadelig for helsen din. Omega-3 er veldig bra såklart. Skaden fra MDMA misbruk er jo spekulert på at kan motvirkes ved å innta anti-oksidanter for å forhindre oksidadivt stress i det serotonerge systemet. Men da bør du isåfall kun sørge for at du har nok med eksempelvis vitamin-C før du inntar MDMA. da vitaminer ofte ikke kommer tilbake som et poff når du tar en stor dose. Har du mangel må du ta det daglig over gjerne et par uker før det har stabilisert seg (vet dette gjelder mange vitaminer, men vet ikke i hodet hvilke). Vitamin B finnes i omtrent alt av vanlig kost, så skal noe til å ha mangler på dette ved mindre du er veganer eller har andre spesielle feil. Vitamin C er det også veldig enkelt å dekke da det finnes i ekstremt mye mat (merk sitrusfurkter). Kosttilskudd er ikke bra ved mindre du mangler noe. Da går du fra å ha vanlige nivåer til for høye nivåer. Dette kan være skadelig.
Struktur ☸
Fire's Avatar
Trådstarter
43 8
Tusen takk for informasjonen, tror jeg skal ta en blodprøve hos legen for å finne ut mer konkret om jeg evt har for høye nivåer. Spiser tålig variert mat, men blir av og til mye ferdiglaget. Skulle gitt deg KP men nettleseren min vil ikke