Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 9742
Hei freaks!

Tenkte jeg skulle ta meg litt tid å skrive om religionen jeg følger, da jeg ikke tror den er så utbredt i Norge enda.

I 1998 ble en film ved navn The Big Lebowski gitt ut, og fra denne filmen, viste det seg at det skulle springe ut en religion. (Burde sees om du ikke har sett den, gjerne en 10 ganger, så du får med deg alle aspektene av filmen.)

Hva er Dudeism?

Selvom Dudeism bare nylig har blitt organisert som en offentlig religion, har det eksistert gjennom tidene i en eller annen form. Den tidligste formen for Dudeism var den opprinnelige formen for kinesisk taoisme, før alt gikk rett vest med magiske triks og kroppsvæsker.

Opphavsmannen av taoismen, Lao Tzu, sa i utgangspunktet "røyk det hvis du har det" og "ta det rolig, mann", men han sa jo dette på gammel-kinesisk så noe kan ha gått tapt i oversettelsen.

Tanken er: Livet er kort og komplisert, og ingen vet helt hva de skal gjøre med det. Så ikke gjør noe med det. Bare ta det med ro, mann. Slutt å bekymre deg så mye om hva du vil gjøre i livet. Slapp heller av med noen venner og litt drikke eller rull deg en liten rev, gjør ditt beste for å være tro mot deg selv og andre.

Istedet for å la livet ditt bli styrt av press, stress og bekymringer, fokuser på løsninger, og rett og slett på å ta det rolig.

Jeg er en offisiell Dudeist Priest, og kan faktisk vie mennesker til ekteskap i noen stater i USA, så hvis du har noen spørsmål, kjør på, skal prøve å svare så godt jeg kan!

Ellers vil jeg anbefale å sjekke ut linkene under hvis dette hørtes ut som noe for deg!

Noen linker:
http://i.imgur.com/uoPoRYn.jpg
Sist endret av Hemmelige Freak; 7. mars 2014 kl. 06:39.
Jeg ler ass.

Hva gjør dudeism til noe annet enn et livssyn? For øvrig er jeg ikke for religion, jeg bare spør, hva som gjør det til en religion.
Sist endret av brsbent; 7. mars 2014 kl. 06:44.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Sitat av brsbent Vis innlegg
Jeg ler ass.

Hva gjør dudeism til noe annet enn et livssyn? For øvrig er jeg ikke for religion, jeg bare spør, hva som gjør det til en religion.
Vis hele sitatet...
Det har jeg ingen ting imot! Dersom du finner dette så "tullete" at du ler rompe, så er det helt opp til deg selv

Sitat av brsbent Vis innlegg
Hva gjør dudeism til noe annet enn et livssyn? For øvrig er jeg ikke for religion, jeg bare spør, hva som gjør det til en religion.
Vis hele sitatet...
Selv om Dudeism bruker mye humor og satire, er vi helt seriøse i vår tro på at Dudeism er "religionen for sin tid og sted."

Eller, vi er så alvorlig som man kan være om en "tro." En av de sentrale grunnprinsippene i Dudeism er at alt er "bare, liksom, din mening, mann" og alt må være opp til debatt. I motsetning til andre religioner, er vi åpne for forslag. På denne måten kan Dudeism bli ansett som en "open source religion." Vi oppfordrer andre til å fortelle oss hva de tror er "Dude" eller "undude."
Sist endret av Hemmelige Freak; 7. mars 2014 kl. 06:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Endelig kan med andre ord livsudugelige latsabber søke tilflukt under et "trossyn" for å ta seg en rev og "chillen" uten dårlig samvittighet istedenfor å gjøre noe av livet? Kult, men eskapisme er eskapisme, samme hva du kaller det.

At dette ikke har noe å gjøre med taoisme, skulle også være overflødig å nevne.
Sist endret av Kalba; 7. mars 2014 kl. 06:53.
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Det har jeg ingen ting imot! Dersom du finner dette så "tullete" at du ler rompe, så er det helt opp til deg selv



Selv om Dudeism bruker mye humor og satire, er vi helt seriøse i vår tro på at Dudeism er "religionen for sin tid og sted."

Eller, vi er så alvorlig som man kan være om en "tro." En av de sentrale grunnprinsippene i Dudeism er at alt er "bare, liksom, din mening, mann" og alt må være opp til debatt. I motsetning til andre religioner, er vi åpne for forslag. På denne måten kan Dudeism bli ansett som en "open source religion." Vi oppfordrer andre til å fortelle oss hva de tror er "Dude" eller "undude."
Vis hele sitatet...
Igjen, du beskriver en livsstil, ikke en religion. Kan du forklare meg hva som gjør Dudeism til en religion, og ikke et livssyn? Kardemommeloven har jo like mye grunnlag for å være en religion slik jeg ser det..

Jeg ler, fordi jeg elsker filmen, og fordi jeg er godt kjent med The Dude, og er veldig enig i det filmen kan formidle, men jeg er tverr og vil ha en forklaring på ovennevnte spørsmål.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kalba Vis innlegg
Endelig kan med andre ord livsudugelige latsabber søke tilflukt under et "trossyn" for å ta seg en rev og "chillen" uten dårlig samvittighet istedenfor å gjøre noe av livet? Kult, men eskapisme er eskapisme, samme hva du kaller det.
Vis hele sitatet...
Dudeism har rundt 200 tusen følgere verden over, og rommet alle slags mennesker. Å ta seg en rev har ingen ting med selve religionen, eller synet å gjøre. Men det er akseptert.

Hovedpoenget er ikke å ikke gjøre noe ut av livet, ikke bidra, eller å være en "livsudugelige latsabb" som du fint skriver. Men derimot å ha fokus på å nyte livet, verne om det som gir deg lykke, og fokusere mer på å roe ned og oppleve "nuet".

Sitat av brsbent Vis innlegg
Jeg ler, fordi jeg elsker filmen, og fordi jeg er godt kjent med The Dude, og er veldig enig i det filmen kan formidle, men jeg er tverr og vil ha en forklaring på ovennevnte spørsmål.
Vis hele sitatet...
Les og se, og ta det rolig
Sist endret av Hemmelige Freak; 7. mars 2014 kl. 07:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei freaks!

Tenkte jeg skulle ta meg litt tid å skrive om religionen jeg følger, da jeg ikke tror den er så utbredt i Norge enda.

Hva er Stonerism?

Selvom Stonerism bare nylig har blitt organisert som en offentlig religion, har det eksistert gjennom tidene i en eller annen form. Den tidligste formen for Stonerism var den opprinnelige formen for planterøyking, før alt gikk rett vest med pensling og faenskap!

Opphavsmannen av taoismen, Bob Marley, sa i utgangspunktet "røyk det hvis du har det" og "ta det rolig, mann", men han sa jo dette på gammel-jamaicansk så noe kan ha gått tapt i oversettelsen.

Tanken er: Livet er kort og komplisert, og ingen vet helt hva de skal gjøre med det. Så ikke gjør noe med det. Bare ta det med ro, mann. Slutt å bekymre deg så mye om hva du vil gjøre i livet. Slapp heller av med noen venner og litt drikke eller rull deg en liten rev, gjør ditt beste for å være tro mot deg selv og andre.

Istedet for å la livet ditt bli styrt av press, stress og bekymringer, fokuser på løsninger, og rett og slett på å ta det rolig.
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg


Les og se, og ta det rolig
Vis hele sitatet...
Har lest dudeism og er godt klar over hva det er, men jeg forstår fortsatt ikke hva sin differensierer det fra å være et enkelt livssyn. Du som er prest, må jo kunne forklare meg hva det bunner i at det er en religion.
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
verne om det som gir deg lykke
Vis hele sitatet...
Hva er lykke ifølge denne troen? Jeg lurer, siden du hevder at dette har røtter røtter i eldre religion (og en hippiekomedie), som gjerne har et ganske sofistikert lykkebegrep.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kalba Vis innlegg
Hva er lykke ifølge denne troen? Jeg lurer, siden du hevder at dette har røtter røtter i eldre religion (og en hippiekomedie), som gjerne har et ganske sofistikert lykkebegrep.
Vis hele sitatet...
Hva man opplever som lykke, og når man er lykkelig, er noe hvert enkelt menneske må føle på selv. Ingen kan definere hva lykke er for deg, heller ikke en tro.
Sist endret av Hemmelige Freak; 7. mars 2014 kl. 07:18.
Men du hevder likevel å ha svaret på hva som gir eller fører til lykke?

Og jeg lurer fremdeles. Er lykke bare disse leilighetsvise episodene av godt humør. Eller noe mer – mer generelt, altomfattende?

Er det helt vilkårlig hva som gjør en lykkelig? Det er et veldig moderne synspunkt, og det forsåvidt ikke noe galt ved, men da kan du ikke henvise til religioner som eksempelvis taoismen.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Kanskje du burde legge reven på hylla en stund. Det er ikke religion å prøve og bli som hovedpersonen i en film du liker.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kalba Vis innlegg
Men du hevder likevel å ha svaret på hva som gir eller fører til lykke?

Og jeg lurer fremdeles. Er lykke bare disse leilighetsvise episodene av godt humør. Eller noe mer – mer generelt, altomfattende?

Er det helt vilkårlig hva som gjør en lykkelig? Det er et veldig moderne synspunkt, og det forsåvidt ikke noe galt ved, men da kan du ikke henvise til religioner som eksempelvis taoismen.
Vis hele sitatet...
"You´re too deep man! I can´t even see you anymore!"

Vel, hvis du prøver å få meg til å definere hva lykke er, så er det ganske så vanskelig å svare på.

Sitter å tenker og tenker, prøver å finne ord på det, men er vanskelig! Det er en følelse, en "ro" om du vil, en "ro" du kjenner i kroppen, som har en sterk inflytelse på hvordan du tenker, tar og oppfatter ting. Nei, vet du hva, jeg føler ikke at jeg klarer å sette ord på det.

At det er helt vilkårlig hva som gjør en lykkelig vil jeg ikke si, men kanskje litt? Mennesker kan finne lykke i det meste, som sagt er det helt opp til hver enkelt

Sitat av pokemon Vis innlegg
Det er ikke religion å prøve og bli som hovedpersonen i en film du liker.
Vis hele sitatet...
Da er det fint at dette heller ikke er poenget her! Les igjennom linkene jeg la ved, se om du får med deg litt av budskapet til Dudeism, og prøv igjen
Sist endret av Hemmelige Freak; 7. mars 2014 kl. 07:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Crimea River
Alec's Avatar
Siden du er en "offisiell Dudeist Priest" så er det ikke så mye å be om at du forklarer hva som gjør det til en religion og ikke bare et livssyn.

Jeg kan like lett henvise deg til wikipediasiden som forklarer forskjellen på religion og livssyn.
http://no.wikipedia.org/wiki/Religion
Det er bare ca. 4200 andre akrive religioner der ute nå i dag, hvorfor skal vi velge dudeism fremfor noen annen eller ingen?

"All Can't Be True, But All Can Be False"

Hvorfor klarer du ikke ta det med ro å slappe av uten dudeism?
Hva har du for ett press over deg? Er det å støvsuge en gang i uken? Tjene nok penger til at det går rundt? Gå ut med søpla? Hva er det egentlig du prøver å rømme fra med denne "Religionen"?

Etter det du skriver så ser ikke hvorfor jeg ikke kan gjøre alt du skriver uten dudeism så min konklusjon er: UNØDVENDIG!
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Prøver ikke å rømme fra noe som helst, jeg mener mange hadde hatt godt av å tenke mer positivt, søke lykke istedet for å søke etter noe å klage over, som mange her i Norge gjør.

Kan prøve meg på ett eksempel:
Familien er på ferie i Spania, på ett kjempefint hotell. Familien skal spise taco til middag hjemme i leiligheten. Far glemmer å kjøpe rømme til tacoen, selvom Mor minnet han på det flere ganger før han handlet.
Det ender opp med at ungdommene og til og med Mor blir sur, de klager "hvordan klarer du å glemme rømmen" etc.
Far blir "kjeftet" og klaget på, og middagen er "ødelagt" pga dette. (dårlig stemmning.)

Istedet kunne resten av familien fokusert på at de er på en kjempeflott ferie, i ett flott land, bor på ett fint sted, og er med folk de er glad i.
(Bytt ut familie med en vennegjeng, bestemor, samme hva, folk vil ha rømme til tacoen sin.)

Dette er ett eksempel (kanskje ett dårlig ett) på hvordan mennesker lett kan glemme å fokusere på det som gir lykke i livet.

Kan legge ved ett eksempel til:
Man lager en tråd på freak fordi man vil dele noe med andre mennesker. I dette tilfellet viser man frem en gruppe mennesker som velger å samle seg, i form av en religion, med ett budskap om å nyte livet i nuet, ta vare på den tiden man har, og ikke fokusere for mye på negative ting, eller være livredd for at man ikke skal "bli noe".

Men istedet for å finne ut mer om dette, så henger man seg opp i spørsmålet om hvorfor det er en religion og ikke ett livssyn. Eller så ber man trådstarter om å legge fra seg "reven". Eller spør hva trådstarter prøver å rømme fra.

Dere misser poenget her!
Ta det med ro!

Legger ved dette bilde også, så jeg kan vise hvordan jeg føler dette ble tatt imot!

http://i.imgur.com/WgwK5gm.jpg
Sist endret av Hemmelige Freak; 7. mars 2014 kl. 09:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Prøver ikke å rømme fra noe som helst, jeg mener mange hadde hatt godt av å tenke mer positivt, søke lykke istedet for å søke etter noe å klage over, som mange her i Norge gjør.

Kan prøve meg på ett eksempel:
Familien er på ferie i Spania, på ett kjempefint hotell. Familien skal spise taco til middag hjemme i leiligheten. Far glemmer å kjøpe rømme til tacoen, selvom Mor minnet han på det flere ganger før han handlet.
Det ender opp med at ungdommene og til og med Mor blir sur, de klager "hvordan klarer du å glemme rømmen" etc.
Far blir "kjeftet" og klaget på, og middagen er "ødelagt" pga dette. (dårlig stemmning.)

Istedet kunne resten av familien fokusert på at de er på en kjempeflott ferie, i ett flott land, bor på ett fint sted, og er med folk de er glad i.
(Bytt ut familie med en vennegjeng, bestemor, samme hva, folk vil ha rømme til tacoen sin.)

Dette er ett eksempel (kanskje ett dårlig ett) på hvordan mennesker lett kan glemme å fokusere på det som gir lykke i livet.

Kan legge ved ett eksempel til:
Man lager en tråd på freak fordi man vil dele noe med andre mennesker. I dette tilfellet viser man frem en gruppe mennesker som velger å samle seg, i form av en religion, med ett budskap om å nyte livet i nuet, ta vare på den tiden man har, og ikke fokusere for mye på negative ting, eller være livredd for at man ikke skal "bli noe".

Men istedet for å finne ut mer om dette, så henger man seg opp i spørsmålet om hvorfor det er en religion og ikke ett livssyn. Eller så ber man trådstarter om å legge fra seg "reven". Eller spør hva trådstarter prøver å rømme fra.

Dere misser poenget her!
Ta det med ro!

Legger ved dette bilde også, så jeg kan vise hvordan jeg føler dette ble tatt imot!

http://i.imgur.com/WgwK5gm.jpg
Vis hele sitatet...
Summa sumarum, du lager tråd for å misjonere dudeism, får dårlig respons fordi folk ikke mener det samme som deg, eller som meg bare stiller spørsmål ved hvordan det kan være en egen religion, da det i all hovedsak kun er et spørsmål om livssyn. Oversetter FAQ til norsk, i fall noen av oss ikke var oppegående nok til å lese engelsk, for så å forsvare alt ved å være hyggelig nedlatende mot de som ikke utelukkende har svart positivt?

For all del, jeg røyker masse hasj, og tar livet med ro, uten la meg bli presset til å bli det og det her i livet, men trenger jeg virkelig en religion for å leve livet mitt slik? Er det mer rettferdiggjort på den måten, kanskje? Ikke vet jeg, jeg spør bare.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Sitat av brsbent Vis innlegg
tar livet med ro, uten la meg bli presset til å bli det og det her i livet, men trenger jeg virkelig en religion for å leve livet mitt slik?
Vis hele sitatet...
Ingen trenger en religion for å leve slik, men poenget er vel mer at det finnes en religion som faktisk sender ut dette budskapet! Er ikke det flott?

Som du sier brsbent, du tar det med ro! Her har vi 200k andre mennesker som lever etter de samme flotte prinsippene, bli med oss!
Saken er vel så enkel som at begrepet "religion" har blitt veldig utvannet i det siste. Dudeism inneholder læresetninger/retningslinjer om livsførsel og tankesett, men ingenting om tro på en overnaturlig makt. Altså er det helt klart mer en filosofi enn en religion.

Men livsstiler kan ikke registreres og få offisiell anerkjennelse (og i noen tilfeller spesialrettigheter som vigselsrett, skattefritak, o.l.). Derfor er alt mulig rart blitt registrert som religioner de siste ti-tjue årene. Det er utallige eksempler på registerte "religioner" som ikke innebærer noen tro på ikke-fysiske fenomener, og dermed ikke egentlig er en religion utenom det rent juridiske. Deriblant også protestreligioner som hedningesamfunnet og Flying Spaghetti-"religionen". Noen definerer til og med ateisme som en religion!

Jeg vil si at som livsstil er dudeism helt utmerket. Alle har godt av å se det positive i ting og være litt mindre uptight. Men å registrere det som en religion, derimot, det er å henge seg opp i juridisk byråkrati, papirarbeid statlig standardisering. Altså veldig anti-dudeistisk!
Sist endret av Ramaskrik; 7. mars 2014 kl. 11:24.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Jeg vil si at som livsstil er dudeism helt utmerket. Alle har godt av å se det positive i ting og være litt mindre uptight. Men å registrere det som en religion, derimot, det er å henge seg opp i juridisk byråkrati, papirarbeid statlig standardisering. Altså veldig anti-dudeistisk!
Vis hele sitatet...
For meg selv, som ikke er troende på noen annen måte, så falt Dudeism så utrolig natrurlig når jeg først fant det, nettop på grunn av dette:
"Alle har godt av å se det positive i ting og være litt mindre uptight."

Å føle tilhørighet av en gruppe mennesker som praktiserer dette som religion har jeg ingen ting imot
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
The Dude er the man, men jeg trenger ikke noen religion eller å tilhøre en gruppe for å slappe av.
Å føle tilhørighet til en gruppe mennesker som praktiserer religion har jeg noe imot. Hvorfor må man være i en gruppe?
Da tar jeg heller en dash buddisme, en dash "dudeisme", to klyper satanisme or litt rastafari og rører det sammen i en bolle med nihilisme.
Så kan jeg bytte ut det som ikke passer ettersom tia går. Er ikke sikkert "dudeisme" er like tiltalende om et år, og da er det kjipt å binde seg.
Sist endret av Bothrops; 7. mars 2014 kl. 11:35.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Å føle tilhørighet av en gruppe mennesker som praktiserer religion har jeg noe imot.
Vis hele sitatet...
Uansett hva slags religion det er snakk om?
Vi snakker om Dudeism her! Ikke en mange år tusen gammel religion med steintavler og brennende busker!
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Samme det, for meg er 12 måneders xbox gold er en litt vel stor commitment.
Hva om jeg trenger å stresse en dag, da er det upraktisk å ha en religion som ber deg slappe av hele tia
Sist endret av Bothrops; 7. mars 2014 kl. 11:38.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Samme det, for meg er 12 måneders xbox gold er en litt vel stor commitment.
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker på hva jeg skal svare på det her, så legger ved ett bilde som er høyst relevant til tråden!

Sitat av Alec Vis innlegg
Siden du er en "offisiell Dudeist Priest" så er det ikke så mye å be om at du forklarer hva som gjør det til en religion og ikke bare et livssyn.

Jeg kan like lett henvise deg til wikipediasiden som forklarer forskjellen på religion og livssyn.
http://no.wikipedia.org/wiki/Religion
Vis hele sitatet...
Det er ikke stort som skal til for å bli en prest der, og alt du må gjøre er å fylle ut et lite skjema. Altså ikke mye tyngde i den tittelen.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det er ikke stort som skal til for å bli en prest der, og alt du må gjøre er å fylle ut et lite skjema. Altså ikke mye tyngde i den tittelen.
Vis hele sitatet...
Helt riktig det! Ingen tyngde i den tittelen, utenom at jeg faktisk kan vie folk til ektenskap i noen stater!
Slik som jeg har forstått denne situasjonen så tar folk det litt mer alvorlig enn det var ment. Jeg regner med TS ikke mener at alle som fyrer J's til The Big Lebowski oppnår nirvana og frelse og flyr med The Dude inn i evigheten.

TS digger tydeligvis denne filmen, digger The Dude og hans måte å se verden på, og synes det var ekstra morsomt å faktisk kunne bli prest innenfor kirken. Jeg klarer å flire litt med tanken når han satt der med jonasen i kjeften og fylte inn online-søknadsskjema en kveld i alle fall. Følg oppfordringen hans og slipp litt på spenningen.

Selvfølgelig har dere rett i alle definisjonsspørsmålene deres med filosofi, livssyn og religion. Det er ikke noe ulikt uavhengig i hva bås man setter det.

TS synes det var en litt morsom greie. Kommer selv ikke til å joine med det første, men den filmen er nydelig. Tenker faktisk noen ganger på at heldigvis livet mitt er litt mer på still enn The Dude sitt i den filmen. Om han holdt seg forholdsvis rolig så skal da vel jeg klare det også.

Så lenge holdningene handler om å prioritere riktig for å være fornøyd i sin situasjon og ikke å fyre opp for å glemme så er jo dette nydelig vel Flere kunne trengt det. Men man må selvfølgelig ikke bli dudist.
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Uansett hva slags religion det er snakk om?
Vi snakker om Dudeism her! Ikke en mange år tusen gammel religion med steintavler og brennende busker!
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare leve akkurat som du selv vil. Velge selv hvordan du skal takle ting, ikke følge prosedyrer. Trenger ikke en religion for å vise hvordan du skal leve.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg setter veldig pris på alle tullete religioner, før eller siden innser kanskje de fleste at alle religioner er like tullete som denne.

Heier på deg @Hemmelige Freak
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Jeg tar livet med ro, men jeg kommer ikke til å identifisere meg med "Dudeism", trenger man virkelig en "tittel" på det? Hva er poenget med denne "religionen"? Høres ut som en hippiegreie. Hva slags "regler" er det? Og jeg synes du kan ramse opp, for FAQen tar for seg så mye annet rart.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hvordan kan du kalle det en religion, for så å ikke klare å forklare hva som gjør det til en religion?

"Jeg syns man skal være snill mot andre mennesker og tenke på andre" er ikke en religion, på lik linje som at "jeg syns at man skal slappe av og ikke bry seg om problemer" ikke er en religion. Det er et livssyn.
Hei, hvis du sliter litt med å definere det som en religion kan jeg bidra med noen punkter som Ninian Smart satte opp. Punktene kan også stemme med ikke-religiøse fenomener, men det får så være.
  • Læren, filsofi, grunnleggende forestillinger
  • Myten, fortellinger om sentra emner
  • Riten, handlinger, gudstjenester, meditasjon, offer, bønn
  • Opplevelsen, følelsesdimensjonen
  • Etikken, lover, regler for rett livsførsel
  • Organisasjonen, det sosiale
  • Bygningen, det materielle og kunstneriske
[COLOR="Silver"](Creds til Aronsen, Camilla F. m.fl. (2008). Eksistens side 17 for oversettelse/forklaring)[/COLOR]

Hvis du har lyst til å sette opp Dudeism's svar på punktene ville det kanskje ha hjulpet oss utenforstående litt
Sist endret av L33tenGutt; 7. mars 2014 kl. 17:52.
Kan noen forklare meg litt hva som er det store med denne filmen egentlig? Ja han røyker weed og er en chill fyr, men hva er det som gjør at denne filmen har så stor "cult-following"? Så den for noen år siden, gjorde ikke akkurat store inntrykk på meg.

Kanskje jeg må se den flere ganger for å få ut noe annet budskap enn "smoke weed erryday"?
Går ikke det å starte en religion imot grunnprinsippet i dudeism?

"Tanken er: Livet er kort og komplisert, og ingen vet helt hva de skal gjøre med det. Så ikke gjør noe med det. "
Herlighet..., 1st world problems, ..tenkte jeg når jeg så tråden.

Dude, altså oppriktig talt, finn deg noe mer samfunnsnyttig å gjøre. Jises

Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Er ikke helt sikker på hva jeg skal svare på det her, så legger ved ett bilde som er høyst relevant til tråden!

Vis hele sitatet...
Bare étt ord beskriver det der: tafatt. Legg fra deg bongen, du er ingen ny Jesus, Moses, Muhammed, Zoroaster eller Buddha.
Sist endret av aeon_illuminate; 8. mars 2014 kl. 03:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Har denne tråden noen annen hensikt enn at noen synes det er et teit opplegg – får KP, noen synes det er chill – får KP og Messias av Dudeism svarer noe helt meningsløst – får KP?
Sist endret av Olympic; 8. mars 2014 kl. 04:14.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Herlighet..., 1st world problems, ..tenkte jeg når jeg så tråden.
Vis hele sitatet...
Hva nøyaktig er "first world problems" ved denne tråden/religionen/tankegangen?
Sitat av Kalba Vis innlegg
Hva nøyaktig er "first world problems" ved denne tråden/religionen/tankegangen?
Vis hele sitatet...
At duden ikke har noe bedre å finne på enn å "lage" sin egen lille religion. Jeg mener, mildt sagt så er det veldig mange av disse elementene i allerede godt etablerte religioner/livssyn.

..Blant disse er særlig rastafari-bevegelsen (som innehar mange kristne elementer), sufi-islam, og taoisme. Sikkert flere også uten at jeg er sikker.
Sist endret av aeon_illuminate; 8. mars 2014 kl. 05:10.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Herlighet..., 1st world problems, ..tenkte jeg når jeg så tråden.

Dude, altså oppriktig talt, finn deg noe mer samfunnsnyttig å gjøre. Jises



Bare étt ord beskriver det der: tafatt. Legg fra deg bongen, du er ingen ny Jesus, Moses, Muhammed, Zoroaster eller Buddha.
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt at jeg er noen ny jesus, moses eller mohammed?
Utifra å ikke vite noen ting som helst, har du antatt at jeg røyker cannabis og må legge fra meg bongen?

Tullete.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Veldig mye kritikk/hat mot en av de fredeligste religionene jeg har hørt om. Ærlig talt, hvis man skulle leve etter dudeismens levesett så hadde det jo ikke vært krig. "Yo, dude, get off my lawn or I am not gonna come after you because I need to chill."
Sitat av uaexed Vis innlegg
Veldig mye kritikk/hat mot en av de fredeligste religionene jeg har hørt om. Ærlig talt, hvis man skulle leve etter dudeismens levesett så hadde det jo ikke vært krig. "Yo, dude, get off my lawn or I am not gonna come after you because I need to chill."
Vis hele sitatet...
Eller når du kjører kona di til sykeshuset pga. hun skal føde og når du kommer frem så lukter det død kjøtt ut på gata. På døra så står det:
"Yo, dude, the doctors wanted to chill for a couple of weeks. Go back home and take it easy. You should try this new thing called Dudeism, its awesome man.."

Du tenker langt du kompis. Hadde alle fritatt seg fra alt stress og ansvar til fordel til å sitte hjemme og chille så hadde hele samfunnet rast sammen.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Eller når du kjører kona di til sykeshuset pga. hun skal føde og når du kommer frem så lukter det død kjøtt ut på gata. På døra så står det:
"Yo, dude, the doctors wanted to chill for a couple of weeks. Go back home and take it easy. You should try this new thing called Dudeism, its awesome man.."

Du tenker langt du kompis. Hadde alle fritatt seg fra alt stress og ansvar til fordel til å sitte hjemme og chille så hadde hele samfunnet rast sammen.
Vis hele sitatet...
Nei... Ingen hadde orket å reprodusere seg. Vi hadde ikke det problemet
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Jaja. "There is one born every minute", er det ikke det man sier?