Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2082
Sliter med migrene når jeg har gått for lenge uten mat. Får da bl.a. synsforstyrrelser som forvarsel, og det eneste som hjelper er å sove. Jeg får i meg mat, men det hindrer ikke smertene. Jeg lurer på de gangene jeg ikke kan bruke søvn som løsning, hvilke reseptfrie smertestillende burde jeg gå for? Evt hvor mye? Noe andre tips?
Du kan prøve naproxen, et NSAID ala ibux (har fått det mot hodepine selv), ellers ville jeg tatt en tur til legen. Finnes medisiner (triptaner) som skal hjelpe bedre mot migrene en smertestillende medisiner.
Hvis du kan dra til Svenske grensa får du kjøpt nesespray resptfritt https://www.apoteket.se/produkt/zomi...allare-233706/
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Cannabis fungerer dritbra mot migrene. Bedre enn alle medisiner de har på apoteket imo.
Sitat av Sagaa Vis innlegg
Jeg lurer på de gangene jeg ikke kan bruke søvn som løsning, hvilke reseptfrie smertestillende burde jeg gå for? Evt hvor mye? Noe andre tips?
Vis hele sitatet...
Har du forsøkt den "klassiske" kombinasjonen ibuprofen og
paracetamol?

Vil fraråde eksperimentell selvmedisinering, da du risikerer kjedelige
eller i verste fall skadelige (og varige) bivirkninger. Naproxen kan
muligens fungere, men det frarådes å bruke reseptfritt til annet enn
menstruasjonssmerter.

Jeg ville uansett oppsøkt lege.
Sist endret av PVestlandia; 10. januar 2018 kl. 20:07.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Cannabis fungerer dritbra mot migrene. Bedre enn alle medisiner de har på apoteket imo.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Smertene forsvinner nesten umiddelbart.

Men når rusen går ut etter 2-3 timer kommer vanligvis smertene raskt tilbake.

Drikke masse mengder med vann og gjøre pusteøvelser har erfaringsmessig hjulpet meg mot migrene. Og cannabis som du sier
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Molekev Vis innlegg
Helt enig. Smertene forsvinner nesten umiddelbart.

Men når rusen går ut etter 2-3 timer kommer vanligvis smertene raskt tilbake.

Drikke masse mengder med vann og gjøre pusteøvelser har erfaringsmessig hjulpet meg mot migrene. Og cannabis som du sier
Vis hele sitatet...
For meg så gikk migrenen nesten helt vekk etter å ha røykt noen mnd'er. Har aldri så vondt i hode som jeg pleide, vill nesten kalle meg "kurert". Ser også forskningen har kommet fram til cannabis kan være neste vindunderkur mot migrene.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hatt sammenhengende migrener i flere år før jeg begynte å røyke cannabis, så det er helt klart det hjelper/fjerner migrenen. Gjorde i alle fall det for meg.

Men nå burde rusmidler for migrene være siste utvei da. Gå til legen, finnes masse medisiner for migrene. Kan hende du må bytte litt preparater før du får riktig medisin da
gikk til legen eg, fikk noge tabletta der på resept da, men fornying skjer bare over tlf. hjalp for meg
Hallo.

Jeg kan også få migrene ved lang tid uten mat, og da får jeg - akkuratt som du, aura. (Som synsforstyrrelsene kalles på fagspråket.)

Jeg vet ikke hvor vondt du får, men om jeg får tatt 1g paracet og en ordinær ibux så går det somregel veldig greit, minimalt med kvalme og smerten starter mer som et "trykk" enn en pulserende svie.

Når jeg får migrene så har jeg lært meg sånn cirka når ting skjer.
Auraen kommer, bruker ca 10 minutter på å bygge seg opp, deretter en 5-10 minutter i "full blomst", deretter går den ned igjen på noen minutter, da vet jeg at jeg har ca 10 minutter igjen før selve hodepinen kommer.

Egentlig ganske glad for at jeg får synsforstyrrelsene, fremfor å bare få migrene uten forvarsel, hehe.

Jeg er muligens heldig som ikke kaster opp og må ligge på et lys og lydtett rom, men jeg fikk paralgin på resept også uten at jeg følte det hjalp så utrolig mye, så for meg så holder det med en paracet og ibux på rette tidspunktet.

EDIT: Til dere som lurer på åssen synsforstyrrelsene ser ut;
https://www.youtube.com/watch?v=qVFIcF9lyk8

Her har dere en ganske grov men tildels korrekt "simulering".
Sist endret av Bruskork1; 11. januar 2018 kl. 00:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Person_navn Vis innlegg
Du kan prøve naproxen, et NSAID ala ibux (har fått det mot hodepine selv), ellers ville jeg tatt en tur til legen. Finnes medisiner (triptaner) som skal hjelpe bedre mot migrene en smertestillende medisiner.
Vis hele sitatet...
Naproxen er for mange veldig hard mot magen. Personlig kan jeg ikke bruke det, for magesmertene blir nesten verre enn smertene fra migrenen. Derimot fungerer Ibuprofen (Ibux) bra for meg de fleste gangene, og magen min tåler den fint.

Uansett bør man gå til lege for å få råd om medisiner mot migrene. Selv om det finnes reseptfrie medisiner som fungerer mot din migrene, så vil man få dem både billigere, i større pakninger, og i større dose (om nødvendig) om legen skriver ut en resept på dem. Selv har jeg "blåresept" på 600 mg Ibux for bruk mot migrene. For de gangene Ibux ikke klarer oppgaven, har jeg Relpax, som tar brodden av de mest alvorlige anfallene.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Fikk idag "diagnose" på migrene etter å ha vært sjuk i 4 dager med hodepine, kvalme, svimmelhet og dobbeltsyn.

Selve hodepinen syns jeg ikke er så jævla plagsom, den fjerner man jo fint med litt smertestillende. Men å føle at man er på en båt eller at man skal kollapse 3 dager i strekk var helt for jævlig. Noen som har noen tips mot migrene-kvalme og svimmelhet?