Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4188
Nå er det snart ferietid og jeg håper å kunne ta en tur til utlandet med familien. Èn ting jeg undrer på, er prisforskjellen mellom reiseforsikring via kredittkort, og vanlig ordning. Har et kort med innebygd beskyttelse, og ser at de kun stiller krav om at minst 50 prosent handles over kortet. Det er forsåvidt ikke noe problem.

Men har også merket meg at denne ordningen kommer med ulemper. Blant annet virker det til at erstatningsbeløpene for tapt bagasje, forsinkelser osv. er lavere enn vanlige resieforsikringer.

Jeg sliter i tillegg med å finne prisforskjellen. Markedet for reiseforsikring virker uoversiktlig, og jeg må i tillegg ha dekning for kona og 3 barn (12, 14 og 15 år).

Er det noen her som har erfaring med dette, og som vet hva som lønner seg? Jeg forstår at det finnes variasjoner mellom kredittkort og så videre, men det er fortsatt ikke lett å bli klok på det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du skal på harrytur til Sverige eller weekendtur til London funker det sikkert med den på kredittkortet. Men som du er inne på må 50% vere betalt med kortet. Det kan vere pesky å halde stålkontroll på om de er fleire som reiser. I tillegg er det ikkje spesielt gode reiseforsikringer typisk.

Om du skal ut av Europa er ikkje tapt bagasje og denslags fjas det viktigaste med ei reiseforsikring. Då er det helsekotsnader som er #1 for å ha reiseforsikring. Sørg for at den ikkje har øvre tak på behandling, og generøst beløp til heimtransport.

Eg har heilårs reiseforsikring frå Europeiske privat, og anbefaler dei. Koster en drøy tusenlapp i året, og har fått god hjelp av dei for dei par-tre krava eg har hatt.
For mitt kredittkort er regelen at "Hoveddelen (mer enn 50 %) av transportkostnadene for hver enkelt sikret (billetter og/eller drivstoff) skal være betalt med [kortnavn] før forsikringen trer i kraft. Alle omkostninger i forbindelse med leiebil, samt skatter og avgifter for bonusreiser, regnes som transportkostnader" (min utheving). Altså, om du betaler flybillettene og evt. leiebil (og ikke har andre transportutgifter) med kredittkortet skulle den gjelde for reisen. Men altså, dette er vilkårene for mitt kort, les vilkårene for ditt eget kort før du tar en avgjørelse.
Sist endret av Tommel Totter; 23. juni 2017 kl. 07:43.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei jeg har jobbet med forsikringer for diverse selskap både for bedrift og privat. Jeg kjenner også flere toppledere i diverse selskap, som har langt over gjennomsnittet kunnskap om forsikringer.

Det som overrasket meg, var at samtlige av disse ikke hadde reiseforsikring gjennom eget selskap. Årsaken til hvilken reiseforsikring de valgte personlig, hadde ingenting med hverken pris eller dekninger å gjøre, men hvor kjent dette selskapet var i utlandet når man faktisk hadde behov for hjelp.

Samtlige toppledere som jeg kjenner valgte da Europeiske reiseforsikring. (IF formidler bl.a reiseforsikring fra dem.)

Årsaken til dette var at dersom det oppstår noe kritisk med deg, uansett hvor du er i verden så vet samtlige sykehus og andre instanser hvem dette forsikringsselskapet er. Et opphold på sykehus i utlandet kan være dyrt uten forsikring, og mange instanser vil ikke gjøre noe som helst før de vet at du har dekning.

Denne risikoen var ingen villig til å ta. Når du viser til at du er forsikret gjennom Europeiske så oppstår det aldri noen problemer, og du får den hjelpen du trenger tvert. Dekningene kan kanskje være dårligere enn andre reiseforsikringer og prisen kan kanskje være høyere men du får den beste tryggheten.

Er du ute etter best dekning, og driter det som står over, så vil jeg tro at det finnes en drøss med sammenligninger på nett over hvem som dekker hva samt hvor mye og til hvilken pris.
Trådstarter
9 1
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei jeg har jobbet med forsikringer for diverse selskap både for bedrift og privat. Jeg kjenner også flere toppledere i diverse selskap, som har langt over gjennomsnittet kunnskap om forsikringer.

Det som overrasket meg, var at samtlige av disse ikke hadde reiseforsikring gjennom eget selskap. Årsaken til hvilken reiseforsikring de valgte personlig, hadde ingenting med hverken pris eller dekninger å gjøre, men hvor kjent dette selskapet var i utlandet når man faktisk hadde behov for hjelp.

Samtlige toppledere som jeg kjenner valgte da Europeiske reiseforsikring. (IF formidler bl.a reiseforsikring fra dem.).....
Vis hele sitatet...
Dette var svært interessant, og noe jeg aldri har hørt om tidligere. Det gir også mening når jeg tenker etter, at et kjent selskap gir bedre helsedekning. Setter pris på innspillet!

Sitat av Tommel Totter Vis innlegg
For mitt kredittkort er regelen at "Hoveddelen (mer enn 50 %) av transportkostnadene for hver enkelt sikret (billetter og/eller drivstoff) skal være betalt med [kortnavn] før forsikringen trer i kraft....
Vis hele sitatet...
Om jeg tør spørre, hvilket kort bruker du? Jeg har vært på en side som het Kredittkortinfo.no og undersøkt prisene, men er jo så voldsomt mye å velge mellom. Har vurdert et kort fra Bank Norwegian, og et fra Re:Member. Har du evt. noen erfaring med disse?

Jeg synes det er merkelig at du ikke får dekket hotelloppholdet ditt. Etter det jeg forstår, burde denne biten også inkluderes i reisekostnadene. Kan ellers bli vanskelig å få dekket minst 50 prosent av kostnadene, da flyreiser innad i Europa har blitt såpass billige.

Mulig det er noe kortselskapet bestemmer på egenhånd? I såfall lærte jeg noe nytt.
Sist endret av Stadheim12; 29. juni 2017 kl. 12:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.