Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4169
Hei!

Jeg skal melde meg på kampsport igjen etter at jeg sluttet på muay thai fordi jeg savner det, men jeg lurer på hvilken av kampsportene som er mest effektivt til selvforsvar og street fights (jeg har ingen interesse av slikt, men er mye av det nå til dags.) Har hørt at en god bokser kan ta alle. Er dette sant?

Tusen takk for svar!
Det har vel blitt ganske akseptert etterhvert at BJJ er den beste kampsporten for selvforsvar. Veldig mange kampsporter baserer seg på at man står rett opp og ned foran hverandre og serverer spark og slag, mens de fleste slosskamper går nærmest umiddelbart i klinsj og ned på bakken. Om du ser på de første UFC-arrangementene, så var det nærmest et eksperiment basert på spørsmålet du stiller: Hvilken kampsport er mest effektiv? Utøvere innen karate, judo, boksing, tae kwon do, BJJ også videre, sloss mot hverandre i turneringer, og så godt som alltid var det BJJ som vant. I dag har det riktignok utviklet seg til at utøverne kombinerer kampsporter for både slag, spark og grappling – såkalt MMA, eller "Mixed Martial Arts" – men mange anbefaler å begynne med en grappling-basert kampsport som BJJ.
Sist endret av Provo; 7. desember 2016 kl. 11:40.
Bjj er høyt på lista ja, men om målet er å gulve motstander fortest mulig i en reell slåsskamp vil en kombinasjon av vanlig boksing og krav maga gjøre susen.

Får vel presisere at dette er hypotetisk, da krav maga kun bør benyttes ved fare for eget liv
Sist endret av GodBlanding; 7. desember 2016 kl. 11:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mulig å lære BJJ hjemme? Ikke bli svart belte akkurat, men bare lære seg å takle å bli lagt ned. Har ikke noe BJJ senter i nærheten dessverre
Shooting expert
BrageP's Avatar
Eg har trent kampsort i over 20 år, og har vore innom karate, kickboksing, boksing, bjj, krav maga, muay thai og mma. Det finst mange vegar til å bli ein god fightar, men du bør trene ein ståande kamsport, og ein som fokuserer på kast og bakkekamp: Ikkje lur deg til å tru at du kan sleppe unna med å berre bli god på bakken, eller at det er meir enn nok å bli god ståande. Du kan trenge sjølvforsvar i mange slags situasjonar, men det kjem først og fremst an på miljøet rundt kva som er lurt å gjere. Er det berre to til stades, og det ikkje er fare for at andre blandar seg inn, kan du ta kampen til bakken. Det er det i realiteten umogeleg å vinne ein kamp på flaks. Er miljøet kaotisk, t.d. på ein uteplass med mange folk, risikerer du eit fotballspark i hovudet når du er på veg til den perfekte armbaren.

Finn du ein god klubb, kan kombinasjonane vere mellom:
Boksing, Muay thai eller kickboksing / judo, bryting eller bjj

Blir du god på ein av kampsportane av kvar side av skråstreken, sltså både ståande og på bakken, er du rett og slett ein god fightar.

Det andre alternativet er MMA.

Hadde det vore meg, hadde eg prøvd å finne ein god klubb i nærmiljøet - det er viktigare med ein god klubb enn stilen i seg sjølv, så lenge du blir flink både på bakken og ståande.
Sist endret av BrageP; 7. desember 2016 kl. 13:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det har vel blitt ganske akseptert etterhvert at BJJ er den beste kampsporten for selvforsvar. Veldig mange kampsporter baserer seg på at man står rett opp og ned foran hverandre og serverer spark og slag, mens de fleste slosskamper går nærmest umiddelbart i klinsj og ned på bakken. Om du ser på de første UFC-arrangementene, så var det nærmest et eksperiment basert på spørsmålet du stiller: Hvilken kampsport er mest effektiv? Utøvere innen karate, judo, boksing, tae kwon do, BJJ også videre, sloss mot hverandre i turneringer, og så godt som alltid var det BJJ som vant. I dag har det riktignok utviklet seg til at utøverne kombinerer kampsporter for både slag, spark og grappling – såkalt MMA, eller "Mixed Martial Arts" – men mange anbefaler å begynne med en grappling-basert kampsport som BJJ.
Vis hele sitatet...
BJJ alene er så og si ubrukelig i et kaotisk gateslagsmål med flere enn to involvert, annet enn basics for å sprawle og komme seg opp igjen raskt hvis man havner på bakken, fordi du vil IKKE ligge å rulle rundt på bakken i en sånn situasjon! Som nevnt over her; du tar ned en kar og får han inn i en slags lås, men da kommer kompisen hans og tramper deg i trynet!

Si du har to stykker mot deg, hvordan i huleste skal du grapple to stykker på en gang?

Blanding av muay thai og judo er i mine øyne best hvis man skal tenke selvforsvar. Judokastene går godt overrens med thai clinchen, og du lærer deg hvordan du skal havne i en dominant posisjon i en situasjon hvor begge to faller til bakken samtidig, for å så uskadeliggjøre vedkommende og komme deg raskt som faen opp på beina igjen.
Sist endret av brennesle; 7. desember 2016 kl. 13:43.
Sitat av Bozare Vis innlegg
Mulig å lære BJJ hjemme? Ikke bli svart belte akkurat, men bare lære seg å takle å bli lagt ned. Har ikke noe BJJ senter i nærheten dessverre
Vis hele sitatet...
Ikke i det hele tatt. Du kommer ikke unna sparring hvis du skal bli noe annet enn totalt lost. Det å trene kampsport alene er bortkastet tid; bruk heller den tiden på å løfte tunge ting så får du noe brukbart ut av det.
Krav Maga - Der drilles det ofte på situasjoner hvor man f.eks blir angrepet av flere samtidig, forsvare seg mot kniv osv. Full av "skitne" triks (hvem bryr seg om man må handle i nødverge?), som stikke fingre i øynene på folk, slag mot pusterøret, sparking i ballene osv.De trener også på å være observant på potensielt farlige situasjoner, som f.eks å heller gå ei omvei istedet for å traske inn i ei mørk gate med en shady guttegjeng.

BJJ: Effektivt mot én person. Kjenner ei dørvakt som måtte bruke det i jobben. Det funka, men han hadde selv ganske vondt etterpå, siden det ikke ligger treningsmatter på asfalten :P

Muay Thai: Slag, knær, albuer, clinch og veldig harde spark. Et par harde spark mot låret/ribbeina kan ofte være nok til at bytullingen skjerper seg/segner om/bestiller taxi.

Finnes nok ingen fasit. Men ser for meg at f.eks muay thai/boksing/krav maga + noe grappling er en bra kombo. Viktig at det trenes seriøst med fokus på drilling, sparring, kondis, teknikk. Og ikke minst: Hold guarden oppe og haka nede.

Blir man forsøkt angrepet av to eller flere, så er det beste å bare løpe som faen og ta en telefon til Steven Seagal. Han kan visstnok en del ting

Sitat av Bozare Vis innlegg
Mulig å lære BJJ hjemme? Ikke bli svart belte akkurat, men bare lære seg å takle å bli lagt ned. Har ikke noe BJJ senter i nærheten dessverre
Vis hele sitatet...
Som med all kampsport, så er det nok ikke å anbefale. BJJ er veldig teknisk fra topp til tå og i alle ledd. Svært viktig å sparre også, slik at man lærer å puste riktig, beholde roen, være tålmodig og utnytte motstanderens "feil".
Sist endret av Kannestøper; 7. desember 2016 kl. 17:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når det kommer til BJJ og gateslagsmål så har Gracie-gutta en 2 timer lang video om emnet.
2 timer der de hammrer inn at du *aldri* bør havne på bakken og skal løpe som faen, og all "teknikk" handler om å skape deg en åpning så du kan stikke av.