Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1732
Overskuddsmateriell
Hei

Skal sette opp ett system for å følge med på statusen til serverene mine, vi kommer til å snakke om mellom 10-15 servere ett sted når alt er oppe å går. Det er en blanding av Windows og Linux maskiner.

Har sett litt på Nagios nå men er ikke helt fornøyd med stabiliteten til NSClient++. Er det brukerfeil av meg eller er det bare slik?

Bør jeg vurdere Zabbix i stedet? eventuelt annen software?
Systemet må være gratis
Først må du finne ut hva det er du vil overvåke og måle. "statusen til serverne" sier fint lite.
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Det jeg ønsker å overvåke er
  • Om de er oppe
  • Kjører Web/FTP Server osv (Gjerne at de svarer fornuftig også men det er ikke noe krav)
  • Ledig plass på disken(e)
  • CPU Load
  • Minne bruk

Var det noe slikt du ville ha?
Listen din er fornuftig å dele i to

Sitat av Bullhill Vis innlegg
  • Om de er oppe
  • Kjører Web/FTP Server osv (Gjerne at de svarer fornuftig også men det er ikke noe krav)
Vis hele sitatet...
Det er mest hensiktsmessig å måle dette utenfra, og aller helst fra flere steder. Verktøy som pingdom.com gir deg ping, http(s) og tcp-checks som er nyttige, men det koster fort noen kroner. Det finnes åpne alternativer man kan sette opp selv, men jeg har aldri brukt noen av de så jeg har lite meninger om kvaliteten

  • Ledig plass på disken(e)
  • CPU Load
  • Minne bruk
Vis hele sitatet...
Alt dette kan enkelt logges med alle verktøy. Vi bruker Splunk, som er gratis inntil 500mb/dag og henter verdiene fra perfmon med jevne mellomrom. Om det er utelukket ville jeg sett på sensu. Det ser ut til å ha alt du trenger også for Windows (https://github.com/sensu-plugins/sensu-plugins-windows)
Sist endret av liasis; 21. juli 2016 kl. 11:33.
Jeg kan anbefale TrueSight. Har ikke eksperimentert så mye med det, men det ser ganske kraftig ut. De har noen free trials så du kan teste det ut
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Du vil ikke bruke Nagios eller noen av "forkene" som kom etter. Det er noe ræl av en annen dimensjon. Zabbix er også helt på trynet.

Det er mange gode verktøy der ute, personlig foretrekker jeg Sensu i en kombinasjon med InfluxDB og Grafana. Til analysering av logger bruker jeg Logstash, Elasticsearch og Kibana. Elastic og Influx har også egne verktøy som kan gjøre noe av det samme som Sensu, men de er på langt nær like ferdigutviklet.

"Stop using Nagios (so it can die peacefully)!"
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Takk for alle tips. Skal se på de
Jeg anbefaler cPanel/WHM med CloudLinux, alt koster penger men om du driver bedrift så bør du sjekke dem opp!