Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 9395
Mye prat i media om pirattaxi og uten at jeg vet det sikkert så mener jeg å ha sett mer saker i nyhetsbildet der sjåfører blir bøtelagt. Men ønsker litt belysning og diskusjon på om dette henger sammen med at saker som dette selger for tiden, mitt eget "nyhetsfilter" eller om politiet har blitt aktiv på den fronten. Kom gjerne også med andre faktorer jeg ikke har tenkt på

Leste for eksempel at de tok to stykk samme natt i Bergen nylig, ikke at dette er noe høyt tall eller representativt satt i perspektiv men har alltid sett på dette som en relativt risikofri "jobb" der politiet i all hovedsak bare delte ut advarsler.

Er jo helt klart enorm oppgang i tilgjengelig sjåfører for allmennheten nå som vi har populære FB grupper og apper som de fleste kjenner til. Det kan jo diskuteres at det er flott vi får vekk mye av rølpet som samler seg rundt stengetid i helgene, så det er jo ikke urealistisk å påstå at piratene har en direkte effekt på redusering av vold og annen populær fyllakrim. Men lovbrudd for å forebygge lovbrudd er jo ikke en grense som burde krysses i mine øyne.

Ønsker både faktaopplysninger og mening- og erfaringsbaserte svar på temaet, men det kan nevnes at jeg i utgangspunktet var ute etter å finne ut om dette blir eller har blitt ett fokusområde for politiet. Spesielt med tanke på hvor mye oppmerksomhet temaet får nå i forhold til før
På plassen hvor jeg vokser opp, så er det alltid en eller annen kompis som "kjører". Byen har omkring en 14k innbyggere, og "alle vet hvem alle er" (og ikke minst - alle vet hva alle gjør til enhver tid), og har et vanvittig fellesskap mellom de to videregående skolene. Taxiene har fått merkbart mindre å gjøre på fredag- og lørdagskvelder, iflg. lokale medier.

Omgangskretsen min har for vane å legge annonser for "kjøring" ut på Snapchat, hvor man normalt sett ikke har noen man ikke vet hvem er i kontaktlisten. Slik sett er det forholdsvis trygt, i og med at profilene ikke er offentlige (kontra store grupper på FB, som gjerne har en lei tendens til å bli noe gjennomsynlige). Det er også et såpass samlet miljø at alle vet hvem som eier hvilken bil, og også hvem av de som står ved den døgneåpne burgersjappa rett ved siden av utestedene.
Det er også en norm at hvis man sitter på, så slenger man inn minst en hundrelapp (50kr/person +-), og blir man stoppet så er det en close friend som henter og som man skal kræsje hos.

De jeg har sittet på med, og ikke minst kjørt, er alt fra de som nylig har fått lappen til de som er opp mot 25 års-alderen. Slik sett er det forholdsvis gjennomsyret med pirattaxier hos oss. Jeg har heller aldri hørt noe om bøtelegging av venner/bekjente, eller mine venners venner/bekjente. Selv har jeg gått et par-tre tusen på fire timers kjøring, etter å ha fylt drivstoff. Folk betaler med Vipps, cash, en tjeneste tilbake eller ett brett med øl, og er også på den måten ganske svart.

Jeg vil trekke samme slutning som deg - det er forholdsvis risikofritt, og det er grællt mye penger i omløp på denne måten.
Har sjåføren sluppet unna med bot, kan han se seg som heldig. Normal straff er 10 000 kr i bot. Er han en tatt for det samme tidligere, kan en også miste førerkort, og/eller bilen kan bli avskiltet.
Ellers så gjelder ikke ansvarsforsikringen din, når du kjører piratdrosje med en vanlig privatbil. Så ved en trafikkulykke, kan sjåføren bli skyldig flere millioner kroner.

http://www.ung.no/oss/kriminalitet/55646.html

http://www.fremover.no/kan-gi-pirate...d/s/5-17-11760
Trådstarter
27 6
Takk for svar! Opplever det samme som deg, eller gjorde iallefall før det tok sånn av med kjøring av ukjente for minimal profitt. Husker de gangene jeg kjørte på nyttårsaften for noen år tilbake siden, da var det nesten dårlig å sitte igjen med under 5k og en full tank etter tolv timer kjøring. Noen ganger beløp i samme gate i vanlige helgedager og, spesielt om det er var fester i lokale klubbhus der folk ikke skulle så langt. Dette er kun på kjøring av venner og bekjente så skjønner jo hvorfor det er blitt så populært med tanke på hvor stort markedet er og hvilket syn folk flest har på piratfaktene

Hissige straffer. Leste og at de kan beslaglegge bilen om du blir tatt gjentatte ganger. Tror min konklusjon blir at det lønner seg å kjøre på venner men risken blir for stor med ukjente selv om det foregår åpenlyst på FB
Jeg har kjørt taxi i tre år nå, så og si hver eneste helg også.

Det første året jeg kjørte var det ca 3-4 tusen innkjørt på bilen på en lørdagskveld, hvorav rundt 1200-1400,- av det blir lønn før skatt til meg for 9-12 timers arbeid (resten går til lån på bil, forsikring og kostnader for turformidling via taxameter osv.).

Mitt andre år var det nedgang i helgene og samtidig merket vi stor oppgang i piratkjøring (og ikke bare vanlig kompiskjøring, greit man bor på en liten plass men man er ikke så god venn at man kjører 50 kompiser for moro skyld). Iinnkjørt var da mellom 2-3.5 tusen, ca 800-1200 i lønn for samme arbeid, da besluttet vi å kutte ned biler i helgene for å gjøre det lønnsomt og motiverende å holde seg edru på en lørdagskveld og kjøre på både trivelige og utrivelige folk, de utrivelige setter mest inntrykk selv om de er sjelden og få.

I år, altså mitt tredje, så har vi kuttet 3 av 10 biler, så nå er vi 7 på lørdagskveld for å tjene det samme på grunn av nedgang av kunder, mens vi ser at det er like mye uteliv nå som før, samt at det er mer privat trafikk om natta. Det hender at det er noen helger at det er mange folk på byen som skal ha taxi og lurer på hvorfor vi er så få biler på fordi at de må vente i 15 minutt på en bil, men de glemmer at de 5 helgene før har vi slitt med kjøring.

Skriver dette bare for å sette ting i perspektiv og vise effekten av piratkjøring. Hvor jeg bor er det ikke så mye nedgang som på andre steder hvor der merkes veldig godt i helgene hvor lite taxier som er på om natta, lovlige drosjer blir rett og slett utkonkurrert av aktører som ikke har samme krav og plikter som en drosje. deriblant kjøreplikt døgnet rundt. Piratdrosje kan bestemme seg at de ikke gidder å kjøre en helg for de må ikke, det må derimot en drosje, og hvis drosjene er blitt redusert drastisk pga konkurranse vil det skape problemer for folk som vil hjem på natta når det hverken er drosjer eller pirater.
Jeg ser drosjesjåførenes synspunkt, men jeg klarer ikke helt å slutte å tenke at de samme folkene må begynne å prøve å tenke nytt for å beholde kundene. Hva med for eksempel rabattordninger hvis kundene kan ordne full bil?

Liker ikke piratdrosjer selv. Vet aldri hvem man ender opp med, om bilen er stjålet, om de er halvfulle selv, om de kjører deg til noen kompiser, banker deg opp og tar penga dine. Oftest er det jo menn som kjører.

De gangene jeg har tatt pirattaxi har det ikke vært -spesielt- billig heller, kanskje 20-30% billigere. Ikke halvparten. Tåpelig.
Sist endret av Oro; 16. november 2015 kl. 23:26.
Piratdrosjer er noe svineri. Ingen forsikringer, du vet ikke hvem du sitter på med (For å kunne kjøre persontransport kreves plettfri vandel), og prisen er rett og slett drøy til tider.

Hørte en historie i dag, om en person som hadde betalt 500,- for en kjøretur på 12km, der hvor han er såpass snøblind at han tror at det er billig. En lik tur ville kommet på rund 300-350,-

En drosjesjåfør prøver å tjene til livets opphold dem også. En sjåfør vil sitte igjen med rundt 40% av totalt innkjørt. Det vil si at en tur som du må betale 300,- for, vil da sjåføren bruke ca 15 minutter i kjøring på turen, risikere å måtte reise tomhendt tilbake til sin stasjonering, og ha en bruttoinntekt på 120,- på dem 30 minuttene.
Lukrativt? Sjåføren har jo en timelønn på nesten 240,- da skal han jo ikke klage?

En drosjesjåfør har en veldig stor del av dagen sin som dødtid på jobb, og hører om sjåførene som regner på gjennomsnittlønnen sin som er helt ned i 100,- pr time(!) Dette innebærer lange skift, ukurante arbeidstider, og en livsstil som ikke er noe særlig sunn.

Neste gang man vurderer en pirat, så kan man gjerne tenke på dem sjåførene som sliter ræven av seg for å få dem eldre på eldresenter, styre med rullatorer, rullestoler, pasienttransport, skolebarn som må på skole, bomturer, personer som ikke vil betale, etc.

Uthever to punkt, da disse to oppgavene blir utsatt av piratkjøring også. Skolebarn står ute og venter i 15 kuldegrader, og venter på forsinket taxi. At bestemoren din ikke kommer seg på dialyse på grunn av sprengt kapasitet og ikke rekker timen sin skjer.
Og dette er konsekvensene av at pirater forsyner seg ulovlig av drosjene.

Ved nedgang i omsetning på helg, så vil det også få konsekvenser for kjøring i vanlige ukedager, da det ikke vil lønne seg totalt sett for drosjeeiere å sette inn ekstra løyver.

Sitat av Arne_J Vis innlegg
Jeg ser drosjesjåførenes synspunkt, men jeg klarer ikke helt å slutte å tenke at de samme folkene må begynne å prøve å tenke nytt for å beholde kundene. Hva med for eksempel rabattordninger hvis kundene kan ordne full bil?
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden skal man gi rabatt for at noen skal fylle opp og søle til en drosje ekstra mye, når det er samme pris for å kjøre en person, som det er for fire?
Hvis flere skal til forskjellige destinasjoner. Jeg har blitt kjørt hjem av minibuss aleine, for eksempel.

Og det var mest ment som en måte å gjøre det billigere for kundene på, gjøre det mer vanskelig for piratene.
Sist endret av Oro; 17. november 2015 kl. 00:40.
Dersom vanlig taxi blir billigere vil pirat-taxi fremdeles kunne være billigere, alltid. Politiet på småstedene jeg har bodd på bryr seg ikke, men det kunne de fint gjort for min del.
Det vil hjelpe taxinæringen om for eksempel 200 av 300 kunder velger vanlig taxi i stedet for 100 av 300 kunder på en lørdagskveld. I et presset marked er det bedre å ha flere kunder og tjene like mye som å ha få kunder, for da får man et bedre rykte og lojalitet... eller dèt er i hvert fall målet, kvalitet vil jo alltid vinne, samme om man har få eller mange kunder.
Sist endret av Oro; 17. november 2015 kl. 01:11.
Sitat av h4ppyg0lucky Vis innlegg
kontra store grupper på FB, som gjerne har en lei tendens til å bli noe gjennomsynlige).
Vis hele sitatet...
I Trondheim har vi en svær gruppe hvor folk kan tilby og skaffe skyss. Administratorene i gruppa er svært strenge og kontrollerer alle medlemmene svært nøye når de ber om å bli medlem. Terskelen for å bli utestengt fra gruppa er også svært lav.

Gruppa er også lukket, så det eneste folk kan se er hvem som er medlem, men ikke hva som blir lagt ut i gruppa.

Gruppa har blitt omtalt i avisa et par ganger også, ingenting har skjedd hittil.
Trådstarter
27 6
Ja virker som dette er noe som går igjen over hele landet! Bortsett fra at det ikke er streng kontroll i de jeg er med i. Ser støtt og stadig useriøse innlegg. Mange taxisjåfører som kommenterer også. Har sympati for individet taxisjåføren som må ta mye av støyten. Men føler kanskje det er noen områder innenfor drosjenæringen som kan forbedres eller i det minste eksperimenteres med. Løyveordningen for eksempel.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg tar aldri røvertaxi og håper ikke denne trenden skader taxinæringen. Om taxiprisene er høye eller ikke er en annen debatt. Sist helg jeg var på dritfylla og ble kjørt trygt hjem til døra mi, var det absolutt verdt de 300-350kr etter en hyggelig kveld på byen med venner.

Husk at taxisjåfører alltid kjører deg trygt hjem. (Bortsett fra unntak.. det finnes idioter i alle yrkesgrupper, selv leger og økonomier.
Sist endret av Amygdala91; 30. november 2015 kl. 16:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Husk at taxisjåfører alltid kjører deg trygt hjem. (Bortsett fra unntak.. det finnes idioter i alle yrkesgrupper, selv leger og økonomier. Husk det.
Vis hele sitatet...
Det er lange køer, prisane aukar trass i frislepp av markedet, mekanismane for å fjerne sjåfører som ikkje er egna er mildt sagt elendige, det er avdekt store problemer med svart omsetning i taxinæringa...

Kort sagt, ganske mange og store problemer. Eg er ikkje sikker på at Uber er spesielt mykje verre, og har heller ikkje tru på å beskytte dinosaurer med lovgjeving. Det handler ikkje nødvendigvis om prisen.

Du framstår som papegøye for taxinæringa.
Sitat av Amygdala91
Husk at taxisjåfører alltid kjører deg trygt hjem. (Bortsett fra unntak
Vis hele sitatet...
Ja da kjører de deg ikke alltid hjem hvis det er unntak. Selv hater jeg å ta taxi og gjør alt jeg kan for å slippe, i verstefall kan man løpe, eller etterlate regnigen til noen andre, i oslo tar "røvertaxi" eller pirat taxiene nesten like godt betalt som vanlige taxier så er ikke så mtye vits spør du meg
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du framstår som papegøye for taxinæringa.
Vis hele sitatet...
So what? Jeg sier hva jeg mener om røvertaxi og min erfaring med taxier. Jeg er fornøyd, har opplevd lite kø og synes synd på taxinæringen. Jeg betaler gjerne 2-300 kr for å bli kjørt trygt hjem etter en bytur.

Ja, røvertaxi er sikkert enklere å skaffe, da man slipper å stå i kø, billigere priser, mm. Men her blir det problematisk at man ikke har den generelle sikkerheten eller informasjonen om noe skulle skje. En ukjent bil, vs. et taxiselskap.

Sitat av Oshugon Vis innlegg
Ja da kjører de deg ikke alltid hjem hvis det er unntak. Selv hater jeg å ta taxi og gjør alt jeg kan for å slippe, i verstefall kan man løpe, eller etterlate regnigen til noen andre, i oslo tar "røvertaxi" eller pirat taxiene nesten like godt betalt som vanlige taxier så er ikke så mtye vits spør du meg
Vis hele sitatet...

Det er riktig, dårlig formulering av meg. De fleste taxisjåfører kjører deg trygt hjem.
Sist endret av Amygdala91; 30. november 2015 kl. 16:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Folk nå til dags gjør seg altfor bemerket på sosiale medier om piratvirksomhet, feks, kjøre idag $ tlf *****. Og folk lure hvorfor flere og flere blir tatt?
Men igjen ser jeg problemet ved taxi vs pirat, først av alt er summen samt vente-tiden. Har dårlig erfaring med både taxi og pirat, pirat der vedkommende er suicidal på veien. Taxi sjåfør som er grinat og dømmende der han sa; Er du sikker på dette klare du og betale?

Nei jeg ser at taxi folk blir sur på pirat, men det nytter ikke å bli sur! Kan nevne at taxi også har dårlige løsninger, min bestemor som er døv kan ikke bestille taxi, fordi de nekter å ta turer pr sms/email, noe pirat-taxi gjør.

Ikke rart folk bruker pirat-taxi, samt du slipper taxi køen som er 2 - 3 km lang.

Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Det er riktig, dårlig formulering av meg. De fleste taxisjåfører kjører deg trygt hjem.
Vis hele sitatet...
De fleste pirat-sjåførene kjøre deg også trygt hjem, trur du har formulert deg dårlig igjen..
Sist endret av justastonedhuman; 30. november 2015 kl. 16:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Jeg ser drosjesjåførenes synspunkt, men jeg klarer ikke helt å slutte å tenke at de samme folkene må begynne å prøve å tenke nytt for å beholde kundene. Hva med for eksempel rabattordninger hvis kundene kan ordne full bil?

Liker ikke piratdrosjer selv. Vet aldri hvem man ender opp med, om bilen er stjålet, om de er halvfulle selv, om de kjører deg til noen kompiser, banker deg opp og tar penga dine. Oftest er det jo menn som kjører.

De gangene jeg har tatt pirattaxi har det ikke vært -spesielt- billig heller, kanskje 20-30% billigere. Ikke halvparten. Tåpelig.
Vis hele sitatet...
Rabattordning for full bil?

Altså, ved full bil betaler man jo fort 1/3 eller 1/4 av det man betaler alene. Mener du altså at man skal få ytterligere rabatt fordi man fyller opp bilen?

Litt usikker på om du vet hvordan taxi i utgangspunktet fungerer.

Her kan du se hvordan prisene fra Oslo Taxi er

http://www.oslotaxi.no/oslo-taxi-rin...vedmeny/priser
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
So what? Jeg sier hva jeg mener om røvertaxi og min erfaring med taxier. Jeg er fornøyd, har opplevd lite kø og synes synd på taxinæringen. Jeg betaler gjerne 2-300 kr for å bli kjørt trygt hjem etter en bytur.

Ja, røvertaxi er sikkert enklere å skaffe, da man slipper å stå i kø, billigere priser, mm. Men her blir det problematisk at man ikke har den generelle sikkerheten eller informasjonen om noe skulle skje. En ukjent bil, vs. et taxiselskap.

Det er riktig, dårlig formulering av meg. De fleste taxisjåfører kjører deg trygt hjem.
Vis hele sitatet...
Og jeg har opplevd at taxisjåførere kjører lange omveier, ikke stanser taksameteret selv om de skal stoppe å fylle bensin etc osv... Individuelle synspunkter er ikke så mye verdt i en slik debatt.

Fakta er at taxinæringen har vært en av Norges (verdens?) mest shady industrier i mange år, uten at de har hatt noen intensjon om å rydde opp. Og nå, med en gang de fikk en faktisk konkurrent i Uber skal de prøve å blokkere ute den. Nei, dette høres ut som en døende industri som prøver å holde seg over vannet.
Etter min mening er det stor forskjell på "kompiskjøring" og "pirattaxi". Hvis en bekjent kjører hjem fra byn etter en fest og tar litt penger for det synes jeg det er ok. Men hvis noen kjører taxi regelmessig, gjerne for folk de ikke kjenner, og dette blir en betydelig del av deres inntekt er det ikke lenger ok. Ikke så mye på grunn av mangel på sertifisering og slikt, jeg er generelt ikke fan av at næringer skal ha overdrevet mye byråkrati og regulering. Men mest på grunn av at det ganske enkelt er svart arbeid og skattesvindel. Hvis det gjøres på en skikkelig måte, med eget firma og skattebetaling, f.eks. via Uber eller lignende system, så synes jeg er det er ok igjen.
Da er det altså transportnæringen som er utfordret av nye teknologiske løsninger. Eller, hjelpemidler ihvertfall. Taxinæringa må fornye seg. På samme måte som platebransjen fikk slått bunnen ut av skuta når det ble mulig med fildeling, fikk filmbransjen mye av det samme når fildeling ble enda muligere. Etter mye skrik, skrål og noen hinsides søksmål hvor de mista all ære - kom det opp noen løsninger som funker bra, og som er så enkle at folk er villige til å betale.

Spesialiserte tjenester som über utfordrer taxinæringa, men den virkelige utfordringa ligger i hvor mye enklere kommunikasjonen mellom mennesker har blitt igjennom sosiale medier. Twitter kunne i prinsippet fungert som en fiffig taxisentral. Kjenner til flere som raker inn godt med lommepenger på å melde ifra på Facebook om at de kjører denne lørdagen eller fredagen. Nummeret sendes rundt, tidligere var dette basert på løse rykter og avtaler - nå er det mye mer konkret. Samtidig så er ikke taxinæringa helt maltraktert. Det er app-løsninger og forholdsvis enkel tilgang på biler - om du ønsker. Så hvorfor velger da folk annerledes, på grunn av pris.

Så, jeg spør deg som var taxisjåfør. Hvor mange av pengene du kjører inn, går til å drifte "taxisentralen". Er dette "nødvendig", eller kan det organiseres mer selvstendig, og heller bruke "nye løsninger" til formidlingen? Om det av hundre taxipenger til sjåføren er slik at 50 går til han som kjører, 45 til drivstoff, bil og avgifter og den siste femmeren forsvinner til "selskapet" er det jo virkelig ikke snakk om mange mulighetene. Men om disse kostnadene er 10-20% så er det nok over og ut for taxinæringa slik vi kjenner den i dag. Om ikke disse kostnadene kuttes. Hvis du da sitter inne i bransjen og kommer opp med denne løsninga, så kan du pensjonere deg tidlig
Det er et godt poeng at man sikkert kan spare penger på drift ved å modernisere den og gjøre det lettere å bestille, men det er egentlig ikke problemet slik jeg ser det. Taxi-næringen har i dag en god del plikter og turer som ikke kan dekkes av tjenester som Uber uten samarbeid. Dette gjelder spesielt kjøring av eldre (de får et visst antall turer per år, samt frakt til og fra sykehus) og av barn med funksjonshemninger eller midlertidige skader. På disse turene foregår det ingen transaksjon av penger, men via tilbakebetaling fra kommunale midler. Det bidrar også til et par turer på dagtid på hverdager, som også er tiden hvor det sannsynligvis er mest dødtid for taxiene takket være alternativ kollektivtransport, folk er på jobb osv.

I helgene er det derimot kjempemange som trenger taxi. Gjerne fulle folk som bruker ekstra lang tid på å komme seg ut i bilen, folk som tar én taxi og skal til forskjellige geografiske plasser, dårlige individer som kaster opp i bilen osv. Det er mye å gjøre, og lett for å bli kø, men det er også et stort inntjeningspotensiale for næringen - slik at den rent økonomisk kan forsvare å kjøre drosjer ellers også.

Problemet er at denne piratkjøringen så og si kun forgår i helgene da det er mest lukrativt, og ikke ellers. Skal drosjenæringen erstattes så *MÅ* konkurransen også ta over kjøringen i roligere perioder, samt spesialkjøringen for kommunen. I tillegg må alle forsikringer o.l. være på plass slik at man ikke ruinerer sjåførene ved ulykker, og sjåførene får dekket vask av bil og ulike skader de kunne pådra seg. Man kan jo fort bli påkjørt selv, eller bli knivstukket av en som sitter på - og da vil man jo ikke miste inntekten sin til man er frisk igjen?

Jeg synes også at drosjenæringen er dyr og utilgjengelig når det først gjelder, men jeg tror ikke løsningen er å gå etter bunnlinjen deres og håpe de legger ned. Man bør heller se på å gjøre det lettere for nye aktører å drive lovlig og effektivisere den eksisterende. Et annet alternativ er også å utvide annen kollektivtransport til å nå flere, slik at det ikke blir like mye trøkk mot taxier i helgene.
Sist endret av Dyret; 1. desember 2015 kl. 11:47.
Jeg tror nok at selskapene burde være i stand til å lage en løsning som kombinerer de gode funksjonene, og de helt nødvendige tjenestene. Samtidig er det neppe nødvendig med en stor administrasjon for å avtale at Kjell med bilen T-44 skal hente Olga på en gitt adresse hver onsdag, fordi hun skal på cellegift.

Omstilling er alltid tøft, men det må noen ganger til. Det er nok en del sjåfører som må se både jobb og investeringer gå tapt i tiden som kommer, og for dem det gjelder er jo det triste skjebner. Samtidig så vil de smarteste og mest omstillingsdyktige kunne fungere videre.

Eksempelvis kunne jeg tenkt meg en taxi-app som åpner for at jeg kobler meg lokalt med folk jeg bor i nærheten av. I huset der jeg bor er det fire studenter i etasjen over, og de er ute og flyr mye. Om jeg da via denne appen kan ha dem som "venner", og vi iløpet av lørdagsfesten avtaler at vi skal ta en gitt bil klokka 3.30 fra et gitt sted, med A og B, men at C plukkes opp et annet. Kanskje man kan implentere ting som en slags "Tinder" også, men at man deler bil på hjemveien. "Hun der har jeg sett mange ganger på butikken, kan sikkert kjøre med henne" - så får man en match. Om appen også tar seg av betalingen, og fordelingen av denne - så vil det jo være enormt bra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dyret Vis innlegg
I helgene er det derimot kjempemange som trenger taxi. Gjerne fulle folk som bruker ekstra lang tid på å komme seg ut i bilen, folk som tar én taxi og skal til forskjellige geografiske plasser, dårlige individer som kaster opp i bilen osv. Det er mye å gjøre, og lett for å bli kø, men det er også et stort inntjeningspotensiale for næringen - slik at den rent økonomisk kan forsvare å kjøre drosjer ellers også.
Vis hele sitatet...
Det er jo bakgrunnen for monopolet - du får eit gode, men med godet kjem det ei plikt. Per i dag synst eg ikkje systemet fungerer spesielt bra, spesielt ikkje byane der frislepp av prisane har ført til at prisane har auka. Ifølgje ein artikkel:
Sitat av http://www.nettavisen.no/nyheter/vil-tilby-billig-taxi-i-oslo--slipper-ikke-til/3423165743.html
«Ifølge SSB gikk antall kjørte km med kunder i Oslo ned med over 40 prosent fra 2007 til 2014, dette til tross for høy befolkningsvekst og økonomisk vekst, samt høy vekst i antall innbyggere uten egen bil og stor økning i turisme og antall tilreisende. Taxiene står nå ledig 71 prosent av tiden, Ifølge SSB.»
Vis hele sitatet...
Det vil sei at eg i vesentleg grad betaler for at bilane står tomme, med ein person inni. Det kan ikkje vere spesielt lurt? Då er det jo betre for alle parter at prisane går ned, og tal bilar på vegane tilsvarer behov - ikkje at det er flest biler tilgjengeleg på dagtid når eigarane har lyst å køyre?

Summa summarum så er det ei næring som ikkje fungerer spesielt godt i dag. Den er dyr, når det er mest pågang har dei ikkje kapasitet, og prisane har auka meir enn andre tilsvarande tenester.
Taximannen her oppe argumenterer for at taxiene skal ha monopol både på de rolige dagene, og de mer lukrative helgen. I et ordentlig markedet så er folk på jobb når markedet etterspør det. En lærer kan ikke si at han kun vil jobbe kveld, når elevene er på skolen fra 8-15.
Sist endret av SkyMarshal; 1. desember 2015 kl. 22:58.
At trafikken har gått ned i Oslo, kan vel delvis tilskrives at tilbudet på nattbussene er adskillig forbedret siden 2007. Dette i ledd av en kampanje mot all slossinga som foregikk i nettopp taxi-køene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
At trafikken har gått ned i Oslo, kan vel delvis tilskrives at tilbudet på nattbussene er adskillig forbedret siden 2007. Dette i ledd av en kampanje mot all slossinga som foregikk i nettopp taxi-køene.
Vis hele sitatet...
Ja, utvilsomt. Men då burde bransjen reagere med å få færre bilar i trafikk når det ikkje er behov for det. Problemet i dag er at kvar løyvehavar er ei sjølvstendig eining. Det handler ikkje om å skape best mogeleg tilbod totalt sett, men om å karre til seg mest mogeleg av kaka som løyveeigar.

Ei løysing på det kan vere å la sentralane få løyva, eller ein modell som Uber har, der prisane varierer etter pågangen, og ikkje etter tidspunktet på døgnet. For meg framstår det iallefall som åpenbart at dagens modell ikkje fungerer spesielt godt, og at noko må gjerast. Når bransjen sjølv ser ut til å ignorere problemet er det nærliggande å sei at t.d. Uber er eit gode, for det vil tvinge gjennom endringer.