Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 12298
Hei, flytter snart inn i bofelleskap i et hus med 13 andre studenter mellom 19 å 25 år, er selv 21 år gammel.

Noen med tidligere erfaringer som kan fortelle litt om det? Tips, triks eller eventuelt bare hvordan det generelt er?

Takk
Kommer helt ann på de du bor med. Ikke minst også hvordan du er, og hvordan dere passer sammen.

Av de jeg deler med nå er nummer 1 helt grei og vi deler avisabbonement.

2 er en kjip dame som ikke takler støvkorn rundt seg og blir sur om noen bruker en av kjelene sine. Vasker etter andre når det ikke er til hennes standard og henger opp passiv aggressive lapper om det.

I mine andre kollektiv har det stort sett vært greie folk.

Triks er å organisere det som må gjøres med vaskelister, ellers blir det surr og sure miner. Slik som vasking og innkjøp av dassrull.

Avtal om kjeler og annet på fellesrom kan brukes felles eller om man kun bruker sitt.

Man må ikke være bestevenner selv om man bor i kollektiv. Men ta hensyn til hverandre. Har du noen sære vaner er du nok sikker selv på at du har de. Så om de forstyrrer andre, prøv å minimer de.

Ellers er det mye bedre å si ifra om ting på en grei måte enn å skrive lapper om alt. Lapper er satans verk og er kun egnet til å irritere andre.

Svelg noen kameler. Det vil alltid være noen ting med de andre som plager deg. Men kanskje de andre tenker sånn om deg også. Aksepter hverandres småfeil og lev med de. Ingen er perfekt.

Etabler en null-nachs policy med mindre det er full enighet om det motsatte.
Har bodd i kollektiv ett år nå, med over 10 forskjellige personer. Ufattelig god erfaring, så er ikke dumt det! Spørst som sagt hvilken person du er, men er bare å bli kompis med de. Det er lett å finne "noe" å dele med alle, sånn at dere hvertfall kan slå av en prat hvis dere lager middag litt. Du vil nok bli bedre venn med noen mer enn andre dog.

Anbefaler deg å legge fra deg dårlige ryddevaner, og hygiene. Var selv en rimelig slakk fyr når jeg bodde hjem, som kunne la boksern ligge igjen etter jeg hadde dusja, men slutta selvsagt med dette etter jeg flytta i kollektiv. Ta din andel av jobben, men ikke vær for raus, da blir du stempla som kvinnen i flokken og må gjøre alt husarbeidet!

Når det gjelder festing osv ville jeg vært litt reservert i starten, også heller følt på det etterhvert. Er det noe der som er sykt anti, eller er det mulig å forhøre seg om å arrangere en liten pleniums konsumering av ethyl alcohol?

Siden du er en "freak" antar jeg at det er en liten sjangse for at du er en litt weird sosialt også, anbefaler også å starte litt soft. Ikke fortell om dungeons and dragonskveldene og livejasmin-ronkinga di første kvelden. Ting som dop osv kan man også trø litt forsiktig med. Start som folkelig, og vis heller mer av deg selv etterhvert!

lykke til med både bo og studier!
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg har bodd i kollektiv til sammen 7 år. Man blir sprø av hverandre uansett, jeg har vært med på hundrevis av "fellesmøter/samtaler" og det gjør ikke noe bedre, oppvasken forsvinner ikke fordi dere prater om det.

Jeg har bodd i små kollektiv, store, de av bedre kvalitet og de med ganske lav standard. Svaret er det samme uansett, man gjør hverandre litt sprø over tid, og det vil alltid være ting som irriterer.

Jeg løste dette ved å alltid gjøre min del, men det er ikke nok, du må akseptere at av og til er du nødt til å rydde noe som ikke er ditt. Ellers enn det prøvde jeg og være mest mulig likegyldig og lot de andre krangle.

Lykke til, de gode stundene er uansett det jeg husker best nå i ettertid
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Hei, flytter snart inn i bofelleskap i et hus med 13 andre studenter mellom 19 å 25 år, er selv 21 år gammel.

Noen med tidligere erfaringer som kan fortelle litt om det? Tips, triks eller eventuelt bare hvordan det generelt er?

Takk
Vis hele sitatet...
Renslighet, vennlighet og respekt.

1. Vask Deg.
2. Vask Etter deg. (kjøkken, bad, fellesomr)
3. IKKE STJEL MAT
4. Ved fest, respekter at andre muligens ikke vil delta (lydnivå)
5. Dine private ting og stæsj, høyttalere pc'er servere møkk drit og teknologi skal holdes på ditt område og ikke på fellesarealet. (Om ikke alle kan dra nytte av det)
6. Vask klærne dine.
7. Studer..

Funket for meg
Jeg er enig med alle.
Jeg har bodd i to ulike hybelkollektiv:

Første hybelkollektiv;
- Fem personer delte alt. Det var en egen dusj for gutter og for jenter, samt. toalett. Forøvrig delte vi alt annet.
- Det var ikke oppvaskmaskin. Ingen gadd å ta oppvasken, det endte med at en av oss alltid måtte vaske opp alt sammen, dersom vi skulle ha besøk. Siden jeg ofte hadde damebesøk, ble det jeg som gjorde det.
- Jeg festet ganske ofte. Okkuperte fellesområdet, satte ut høyttalere og spilte full musikk. Dette fikk jeg alltid klager på, men brydde meg ikke.
- Det var jentene som var verst, de klagde på alt, alt, alt, alt og litt til. Guttene var mer chill.
- Jeg pulte en av jentene, og siden jeg samtidig hadde dame, ville jeg ikke ha et forhold. Jeg ble anmeldt for seksuell omgang mot hennes vilje. Hun flyttet til foreldrene sine etterpå. WTF?

Det andre kollektivet;
- Åtte personer delte kollektiv. Det var 5 jenter og 3 gutter. Vi hadde to bad, dusj og toalett. Vi hadde oppvaskmaskin også, no problem! Oppvasken var alltid OK, og alle vasket alltid i henhold til vaskelista.
- Første dag pulte jeg en jente, og avviste henne da hun ville ha et forhold. Dette respekterte hun og alt det, men gikk til de andre jentene og sladret. Dette ødela nok hele fellesskapet, siden jeg plutselig fikk klager på hver eneste lille ting. Det var en gang jeg skulle på jobb kl 08:00 om morgenen på en lørdag, da er det jo en dag hvor alle er fyllesyke og sånt.. Jeg var den eneste som jobbet, mens resten gikk på skole, selv om noen var eldre enn meg
Denne morgenen presterte jeg å rive ned masse kasseroller fra skapet mitt. Vips, klage.
- Husverten var en jævla homo, han sendte meg alltid mail og truet med ditt og datt om jeg ikke flyttet ut ASAP. Han prøvde også å få meg til å signere en ny kontrakt som ga ham muligheten til å kaste meg ut på dagen (Putta inn en linje som sa at dersom jeg ikke studerer, kunne jeg ikke bo der.)
Jeg snakket med flere som har bodd på samme kollektiv før, og alle deler samme erfaring; Jentene klagde på ALT. Så det var altså ikke pulinga som ødela det Flaks! De delte også erfaring med meg om husverten, og vi planla en grusom hevn ved å dra dit han bor og torturere ham.
Hvorvidt dette ble gjort av en av oss vet jeg ikke, men sist jeg hørte noe, hadde han overdratt firmaet sitt til sønnen sin på grunn av helsemessige årsaker.
Høres ut som du har pult alle steder du har bodd på, Legevakten? Vent nå, var det med jentene som bodde der ifra før?


Anbefaler T.s. å finne et sted der du finner "ok folk". Ups, leste ikke første linje at du har allerede funnet det ett sted - men likevel sånn til fremtiden. I mange kollektiv må du gjennomgå et lite intervju imellom deg og kollektivet for å se om du passer inn, jeg synes generelt det er bra at så mange kollektiver i byer rundt om er så selektive som de er, det kan jo være et helvete å bo med feil folk.

Ellers når du er ny i et nytt kollektiv, enig med andre i at man bør opptre litt folkelig og jovialt, sånn at folk skjønner du er til å stole på og prate med. Poenget er man må gi et greit førsteinntrykk en viss periode - av ovennevnte grunner, deretter kan du gjerne gå over til å bli litt mer humørsyk uten at folk nødvendigvis reagerer negativt på det. Kan ikke oppføre seg perfekt hver dag vøtt

En ting til, hvis du flytter til et (nytt) studentkollektiv, flytt til et der du ser at beboerne både studerer godt og tar seg en god fest i ny og ne! Da vet du at dette er mennesker som også kan ha det gøy og være sosiale, ved siden av å være litt mer seriøse, dette er sannsynligvis bra mennesker å bo med. Ikke (i fremtiden) bo med gamere, folk som fester utelukkende, selger-typer..
Sist endret av aeon_illuminate; 6. august 2013 kl. 12:38.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Høres ut som du har pult alle steder du har bodd på, Legevakten? Vent nå, var det med jentene som bodde der ifra før?
Vis hele sitatet...
Jentene bodde der fra før, ja De bodde der i noen år før jeg flyttet inn.
Jeg nevner at jeg snakket med flere som hadde erfaring med husverten og jentene, og det viste seg fort at jentene hadde bodd der i mer enn 3 år
Jeg kom på et nytt tips til deg.

Ikke drit der du spiser. Med andre ord: Ikke pul de du bor sammen med.

Det blir bare dårlig stemning av sånt, hver gang.
Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg kom på et nytt tips til deg.

Ikke drit der du spiser. Med andre ord: Ikke pul de du bor sammen med.

Det blir bare dårlig stemning av sånt, hver gang.
Vis hele sitatet...
Ikke dama, samboeren eller kona engang?
Sitat av bacardi Vis innlegg
Ikke dama, samboeren eller kona engang?
Vis hele sitatet...
Ihvertfall ikke de!

Heavens no.
Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg kom på et nytt tips til deg.

Ikke drit der du spiser. Med andre ord: Ikke pul de du bor sammen med.

Det blir bare dårlig stemning av sånt, hver gang.
Vis hele sitatet...
Haha, hadde ikke planer om det heller! Men med alkohol i kroppen så vet man aldri hva som skjer:/
Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg kom på et nytt tips til deg.

Ikke drit der du spiser. Med andre ord: Ikke pul de du bor sammen med.

Det blir bare dårlig stemning av sånt, hver gang.
Vis hele sitatet...
Trodde når jenter og gutter bodde sammen i kolektiv at det alltid var noen som blir kjærester. Ihvertfall av min erfaring.
Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg kom på et nytt tips til deg.

Ikke drit der du spiser. Med andre ord: Ikke pul de du bor sammen med.

Det blir bare dårlig stemning av sånt, hver gang.
Vis hele sitatet...
Kan jo kanskje innrømme at den siste jenta hadde kjæreste på kollektivet..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg har bodd i bofelleskap en gang, i Dublin, heldigvis var alle folkene på helt andre døgnrytmer enn meg og oppegående mennesker og siden vi ikke hadde verken stue eller oppholdsrom felles (kun kjøkken og bad) så vi veldig lite til hverandre.

Det fungerte, men jeg har unngått det på død og liv siden jeg flyttet hjemmefra for 13 år siden, alltid leid egne leiligheter og til slutt kjøpt hus.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg har bodd i bofelleskap en gang, i Dublin, heldigvis var alle folkene på helt andre døgnrytmer enn meg og oppegående mennesker og siden vi ikke hadde verken stue eller oppholdsrom felles (kun kjøkken og bad) så vi veldig lite til hverandre.

Det fungerte, men jeg har unngått det på død og liv siden jeg flyttet hjemmefra for 13 år siden, alltid leid egne leiligheter og til slutt kjøpt hus.
Vis hele sitatet...
Hvorfor unngår du det på død og liv hvis det fungerte? Er ikke bofellesskap rimeligere?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av CelphCrowned Vis innlegg
Hvorfor unngår du det på død og liv hvis det fungerte? Er ikke bofellesskap rimeligere?
Vis hele sitatet...
Det fungerer knall sålenge man ikke har åpne sosiale områder iallefall, med fire forskjellige nasjonaliteter i huset som ikke alle snakker engelsk.

Det er trolig ikke tilfellet i norge og jeg kan ikke si at det har vært noen økonomisk byrde å bo alene for min del iallefall.
Jeg kan med nesten 100% sikkerhet si at du ikke kommer til å gå overens med alle. Sånn er det bare. Derimot kommer du sannsynligvis til å få deg masse gode venner hvis du har en positiv innstilling, et åpent sinn og gjør din del av husarbeidet. Men ikke tro at alle kommer til å henge sammen som en stor lykkelig familie. Med så mange folk vil det sannsynligvis oppstå noen grupperinger, men prøv å holde en hyggelig tone med dem du ikke liker også. (Selv om det er satans vanskelig med enkelte.)

Flere av mine beste venner stammer fra et kollektiv jeg bodde i for 7-8 år siden, og det er folk jeg sannsynligvis aldri ville møtt på noen annen måte.
▼ ... over et år senere ... ▼
Ekspert på påstander
Interessant tråd! Tenker å flytte til bofellesskap når leiekontrakten går ut om noen måneder. Er det vanlig på bofellesskap at beboere bruker cannabis eller andre narkotiske stoffer inne på stua eller rommet sitt? Er litt klønete sosial når det gjelder sosiale settinger med mange mennesker!

Det kan bli en del kleine situasjoner, så blir det rykter fra andre beboere om det eller er folk cool med det? En ting er jeg iallefall sikker på er at jeg vil kun bo med gutter, så fins det mange rene guttkollektiver i Oslo?
Jeg vil aldri å bo med jenter i bofellesskap pga drama, klaging og okkuperer badet flere timer hverdag(litt overdrivelse) Vet godt at alle jenter er ikke sånn, men tør ikke ta sjansen på det. Beklager jenter, no offence
Sist endret av IRead; 29. oktober 2015 kl. 21:06.
Mitt råd er å holde deg helt for deg selv, involvèr deg minst mulig med andre. Du skal studere og holde deg fokusert på jobb. Med mindre det er nettverksbygging for din fremtidige karriere, burde du ikke legge for mye personlig inn i det, det vil stjele mye fokus. Ta heller bussen til en vennegjeng eller en tur på byen for å sosialisere.

Å vaske og holde det ryddig i fellesområdet er inneforstått.
Sist endret av Oro; 29. oktober 2015 kl. 21:44.
Iread: vær veldig forsiktig med det. Se an folkene. Ingen av de jeg har bodd med har jeg tatt sjansen på å finne ut av det med.
Har bod i to forskjellige bofelleskap.

Det ene var en internat-lignende greie med 20 stykk total, fire gutter og resten jenter. Som flere nevner her så klager jenter mer enn gutter, somregel. Det ble for eksempel noe jævelig oppstyr en gang jeg droppet å vaske dusjkabinettet en av seks dager, samme oppstyr da en annen fyr hadde glemt å skylle ned etter å ha pisset. Høylytt jenteprat til sent på kveld var innenfor, men å spille punk-rock på annleget midt på dagen var en dødssynd. Til gjendgjeld ble det aldri mer pølse-vors og jeg fikk masse jentevenner som jeg ble veldig glad i. I tilleg så det alltid bra ut i fellesarealene og det hendte også at noen ryddet rommet mitt i blandt. Her var jeg åpen om rusvanene mine og ble nok dømt pga. det til tider, men det var jo aldri noe krise Men vil nok si at man kanskje burde holde det for seg selv helt du har har blitt godt kjent med folkene og kan se ann situasjonen.

Det andre er der jeg bor nå, der alle er plukket ut av huseier uten noe intervjurunde eller liknende, 50/50 på kjønn. Ikke et ekstremt sosialt kollektiv, men folk tar seg absolutt en god prat når vi møtes på kjøkkenet etc. Folk har faste fellesarealer som de vasker, så man ser fort hvis det ikke blir vasket. Hvis noe skal ha masse folk over så sier man ifra og alle kjøper litt fellesting iblandt sånn som såpe, dopapir og vaskemiddel. Man må kanskje være litt heldig for å komme med en gruppe der alle tar oppvasken sin pronto, vasker sitt areale og tar hennsyn i forhold til støy, men finner man disse så kan det absolutt annbefales. Eller, må vel si at det kan annbefales uansett. Du får deg gode venner til tross for uenigheter, og så slipper du å være totalt isolert hvis du bare skal slappe av hjemme en dag.
Sist endret av omba; 29. oktober 2015 kl. 23:58.
Jeg har bodd i 2 bofellesskaper, det ene bor jeg ennå i.

Først bodde jeg med 3 jenter og 5 gutter, og det fungerte relativt bra. Som flere andre her har skrevet klager jenter definitivt mere enn gutter, da de generelt bryr seg mere. Tenker da på småting som et glemt fat på bordet etter frokost, eller en tom dorull som ikke var blitt fjernet. Ta det med et smil, vær høflig og søt, så ordner det seg alltids.

Jeg er en forbanna vims som glemmer ting overalt (noe jeg vet kan være svært irriterende), men til tross for dette var det jeg som kom best overens med jentene. Hvordan du forholder deg til klagingen deres har mye å si. Dette gjelder forøvrig gutter også, når du blir konfrontert vær åpen og ta kritikken rolig og pent, så unngår du haugevis av drama. Litt selvironi når det er klager du har fått før gjør seg svært godt. En av guttene i det første kollektivet var fæl på å vri skylda tilbake på jentene når han ble konfrontert, og det gikk ham ikke godt. Han fikk så ørene flagret. Hver gang, det slo aldri feil. Hehe, må flire når jeg minnes dette..

I kollektivet jeg bor i nå er vi kun 3 gutter, og det fungerer helt strålende. Alle er veldig laid back, vi handler inn felles og har ingen ordninger på hvem som eier hva. Stort sett alt bortsett fra klær (sokker kan gå i nødstilfeller) er felles, og det fungerer utmerket. Hvis du skulle ende opp med likesinnede folk er dette å anbefale, da det by far er den triveligste måten jeg har bodd på.

Uansett hvem du ender opp å bo sammen med kommer det til å bli konflikter, det må man bare akseptere. Vær høflig, rydd dine egne greier og vask opp etter deg, så kan man bo med de aller fleste. Ikke vær med på sladring og baksnakking av de andre i kollektivet, sånt blir det fort dårlig stemning av.

Og sist, men absolutt ikke minst: IKKE spis maten til de andre i kollektivet, det er fullstendig krise. Jeg har flere ganger planlagt måltider eller hatt rester liggende som mystisk har forsvunnet, og det er faen meg det absolutt kjipeste med å bo med andre. Det ble en internspøk i det første kollektivet; når man hørte illsinte, grove nordnorske bannskapsremser fra kjøkkenet var det bare å søke dekning. Alt i alt er det mye gøy, mange trivelige fester/sammenkomster, nye bekjentskaper og minner for livet. Nyt det mens du er ung
Sist endret av Nether; 30. oktober 2015 kl. 02:07.
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Hei, flytter snart inn i bofelleskap i et hus med 13 andre studenter mellom 19 å 25 år, er selv 21 år gammel.

Noen med tidligere erfaringer som kan fortelle litt om det? Tips, triks eller eventuelt bare hvordan det generelt er?

Takk
Vis hele sitatet...
Min erfaring:

ALDER: Noen tenker ofte at det er bedre å bo med 23-25 åringer, enn med 19-20 åringer grunnet livserfaring, renslighet, mm. Vel, slik er det ikke. Jeg har selv bodd med ryddige og renslige 16-åringer, (og da var jeg selv en grisete 21 åring), og jeg har bodd med ryddige jevnaldrende. Alder kan gi en liten pekepinn, men husk at modenhet, renslighet, ryddigeht, samt hygieniske vaner er svært varierende i forhold til alder.

UTDANNING: Noen tenker ofte at det er bedre å bo med medisinstudenter, profesjonsstudenter, enn feks de som studerer årsstudium i musikk, dans eller drama. Dette er en helt vanlig oppfatning (har selv snakket med huseiere som mener det samme), da det kan tenkes at de som tar "lettere" studier, eller studier som krever færre timer på lesesalen bruker mer tid på fest og fyll. Dette var hvertfall en tanke jeg hadde, da jeg bodde i mitt forrige kollektiv. Etter min erfaring har dette vist seg å ikke stemme.

Avsluttende kommentar:

Jeg ville på forhånd besøkt kollektivet og snakket litt med de som bodde der. Selv om folk er ryddige og ikke bråker, kan kjemien fort blir problematisk hvis folk ikke klaffer sammen. Uansett ønsker jeg deg lykke til.
Sitat av IRead Vis innlegg
Interessant tråd! Tenker å flytte til bofellesskap når leiekontrakten går ut om noen måneder. Er det vanlig på bofellesskap at beboere bruker cannabis eller andre narkotiske stoffer inne på stua eller rommet sitt? Er litt klønete sosial når det gjelder sosiale settinger med mange mennesker!
Vis hele sitatet...
Ville gått veldig forsiktig frem, hvis det er unge studenter er det ikke umulig. Har selv bodd i et kollektiv der det var normalt med røyking i stua og brownies på kjøkkenbenken.

Der jeg bor nå ville jeg nok blitt kastet ut ganske fort, så trø forsiktig.
Sist endret av SJefen; 3. november 2015 kl. 20:09.
Nå har ikke jeg lest gjennom samtlige kommentarer i denne tråden, men hvis jeg skal komme med ett par små tips: ikke klage og sutre om absolutt alt mulig. Du risikerer bare masse irritasjon blant folka du skal flytte sammen med. Det skader ikke å overse enkelte ting. En gang bodde jeg rett ved siden av en fyr som begynte å kjefte, bare fordi folk hadde latt en ketchup-flaske bli stående igjen på kjøkken-bordet, hadde glemt igjen gaffel og skje i oppvask-kummen eller fordi det lå igjen en del brødsmuler rett ved siden av skjærefjøla.

En annen ting: ikke ta med deg ting og tang eller mat / drikke som egentlig tilhører noen andre. Det er noen som mener at fordi de ikke har så fryktelig god råd, så har de liksom rett til å bare forsyne seg alt dem har lyst til fra andre. Selv om de som opplever å miste mat på denne måten, faktisk har dårligere råd enn de som ser sitt snitt til å rappe med seg litt av hvert...