Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5513
Hei. Jeg bor i en studenthybel og røyker litt weed innimellom. Stort sett går jeg ut og langt vekk for å røyke, men det er som oftes et tiltak. Så, mitt spørsmål, vil lukta spre seg til de andre leilighetene om jeg blåser røyken inn i vifta?

Jeg har forstått ventilasjonsanlegget slik at det går forgreininger fra hovedventilasjonsrøret (?) ned til hver enkelt leilighet.
Sist endret av Lusekofte; 25. januar 2013 kl. 14:03.
Sitat av Lusekofte Vis innlegg
vil lukta spre seg til de andre leilighetene om jeg blåser røyken inn i vifta? .
Vis hele sitatet...
Hadde ikke det bare vært gøy?
Tenk deg om, nå. Hvorfor skal man ha vifte på kjøkkenet om den bare distribuerer fett og røyk til andre leiligheter?
En ting du derimot bør sjekke er om vifta faktisk har utsug, eller om det bare renses igjennom et kullfilter og blåses tilbake i leiligheten din (som de aller fleste studenthybler).
Hvordan finner jeg ut om den har utsug? Sett at en person kun bruker vifta ved matlaging/dusjing, vil lukta kunne drive inn i leiligheten?
promp i kjøkkenvifta,se om det kommer tilbake.
Stikk inn på teknisk rom i bygningen. Eller se etter et utløp for ventilasjonen rundt bygget? muligens på taket.
Sitat av Effectrix Vis innlegg
promp i kjøkkenvifta,se om det kommer tilbake.
Stikk inn på teknisk rom i bygningen. Eller se etter et utløp for ventilasjonen rundt bygget? muligens på taket.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber som resepsjonist og klarer ikke slutte å le, kundene ser fryktelig rart på meg. Se hva du har gjort!?
Sitat av Lusekofte Vis innlegg
Hvordan finner jeg ut om den har utsug? Sett at en person kun bruker vifta ved matlaging/dusjing, vil lukta kunne drive inn i leiligheten?
Vis hele sitatet...
Om det er kullfilter vil det som oftest være montert på toppen av viften. Er det utsug vil det gå et ventilasjonsrør fra toppen av viften og videre inn i tak/vegg.
Cookie Monstah ^_^
se det fra den lyse sida, hvis du røyker i vifta og det går til alle de andre rommene, så blir du hvertfall ikke busta alene hvis purken kommer med bikkje? ^_^
Sitat av lordstian Vis innlegg
se det fra den lyse sida, hvis du røyker i vifta og det går til alle de andre rommene, så blir du hvertfall ikke busta alene hvis purken kommer med bikkje? ^_^
Vis hele sitatet...
Nei, det er alltid stas å dra uskyldige med seg ned i driten. Driten man selv har skapt ved å bevisst trosse norske lover, hva enn man måtte mene om lovene.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Nei, det er alltid stas å dra uskyldige med seg ned i driten. Driten man selv har skapt ved å bevisst trosse norske lover, hva enn man måtte mene om lovene.
Vis hele sitatet...
Åja, du tror alle blir arrestert hvis leilighetene i en studenbolig lukter weed?
Sitat av fetter Vis innlegg
Tenk deg om, nå. Hvorfor skal man ha vifte på kjøkkenet om den bare distribuerer fett og røyk til andre leiligheter?
En ting du derimot bør sjekke er om vifta faktisk har utsug, eller om det bare renses igjennom et kullfilter og blåses tilbake i leiligheten din (som de aller fleste studenthybler).
Vis hele sitatet...
Du snakker om å tenke seg om. Når man steiker kjøtt og fett, og dette drar seg opp i vifta, går igjennom et kullfilter.. kommer dette tilbake i leiligheten da, i sånne bygg? Blir jo et fettlag overalt i leiligheten til slutt da.

For kullfilter stopper ikke alt fettet vel?
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Åja, du tror alle blir arrestert hvis leilighetene i en studenbolig lukter weed?
Vis hele sitatet...
Kan ikke erindre å ha skrevet noe som helst om hva jeg tror, så den tonen kan du legge fra deg med en gang. Jeg svarte enkelt og greit på det utrolig latterlige utsagnet til lordstian.
legg masse hvitløk og olje i stekepanna å fres på, sett kjøkkenvifta på fullt, etter ett kvarter kan du gå rundt å snuse hvor lukta har spredd seg
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Kan ikke erindre å ha skrevet noe som helst om hva jeg tror, så den tonen kan du legge fra deg med en gang. Jeg svarte enkelt og greit på det utrolig latterlige utsagnet til lordstian.
Vis hele sitatet...
Jeg synes du burde ta deg en jeg, og slappe av litt
Så med andre ord, det er ingen som vet?
Sitat av Lusekofte Vis innlegg
Så med andre ord, det er ingen som vet?
Vis hele sitatet...
Det er inviduelt, spørs hvordan system det er
Sitat av Lusekofte Vis innlegg
Hei. Jeg bor i en studenthybel og røyker litt weed innimellom. Stort sett går jeg ut og langt vekk for å røyke, men det er som oftes et tiltak. Så, mitt spørsmål, vil lukta spre seg til de andre leilighetene om jeg blåser røyken inn i vifta?

Jeg har forstått ventilasjonsanlegget slik at det går forgreininger fra hovedventilasjonsrøret (?) ned til hver enkelt leilighet.
Vis hele sitatet...
Jah jjeg tror det vil gå til naboene. Fordi se nå når noen lager deiig mat så sprer lukta seg i gangen selv og dørene har sånn beskyttelse, men spiller fortsett ingen rolle. det vil jo ikke spre seg over alt, mne de naboene rundt deg vil sikkert merke det.
Sitat av Lusekofte Vis innlegg
Så med andre ord, det er ingen som vet?
Vis hele sitatet...
Jo, men det avhenger av hvilket avtrekkssystem det er.

Resirkulasjon med filter? Ja det kommer til å lukte.

Forskriftsmessig montert ventilator med avtrekk i fri luft? Nei det kommer ikke til å lukte såfremst du greier å blåse all røyken i ventilatoren.

Forskriftsmessig montert sentralavtrekk med avtrekk i fri luft?
Nei det kommer ikke til å lukte såfremst du greier å blåse all røyken i ventilatoren.

Edit to add: Enkelte ventilasjonssystemer med sentral vifteenhet har temperatur/røykdetektor, lønner seg å teste med vanlige sigaretter før man blåser ulovlige substanser i avtrekket.
Sist endret av Max_Uflax; 25. januar 2013 kl. 15:48.
Morsomt spørsmål dette her. Selv er jeg nødt til å gå på besøk til venner for å røyke, ettersom lukta faktisk sprer seg til mine nærmeste naboer. Ofte når jeg skrur på ventilasjonsanlegget her, kommer det en svak bris av hasj fra naboen min fra høyresiden.
Cookie Monstah ^_^
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
legg masse hvitløk og olje i stekepanna å fres på, sett kjøkkenvifta på fullt, etter ett kvarter kan du gå rundt å snuse hvor lukta har spredd seg
Vis hele sitatet...
var ment som en spøk da... idjit
Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Jo, men det avhenger av hvilket avtrekkssystem det er.

Resirkulasjon med filter? Ja det kommer til å lukte.

Forskriftsmessig montert ventilator med avtrekk i fri luft? Nei det kommer ikke til å lukte såfremst du greier å blåse all røyken i ventilatoren.

Forskriftsmessig montert sentralavtrekk med avtrekk i fri luft?
Nei det kommer ikke til å lukte såfremst du greier å blåse all røyken i ventilatoren.
Vis hele sitatet...
Takk.

Det går ett rør fra vifta og opp i taket. Det er den eneste form for avsug det er i leiligheten. Har jeg da ventilator med avtrekk i friluft?
Ta med deg støvsugeren på rommet. Lemp selve støvsugeren ut vinduet, pust inn i røret. Problem solved.

Forbipasserende får seg en god latter. En god latter forlenger livet.
Sitat av Lusekofte Vis innlegg
Takk.

Det går ett rør fra vifta og opp i taket. Det er den eneste form for avsug det er i leiligheten. Har jeg da ventilator med avtrekk i friluft?
Vis hele sitatet...
Ja det har du
Sitat av Lusekofte Vis innlegg
Hei. Jeg bor i en studenthybel og røyker litt weed innimellom. Stort sett går jeg ut og langt vekk for å røyke, men det er som oftes et tiltak. Så, mitt spørsmål, vil lukta spre seg til de andre leilighetene om jeg blåser røyken inn i vifta?

Jeg har forstått ventilasjonsanlegget slik at det går forgreininger fra hovedventilasjonsrøret (?) ned til hver enkelt leilighet.
Vis hele sitatet...
svaret er JA den lukta sprer seg til de andre leilighetene.
som du sier, "det er et tiltak" å komme seg ut å røyke LOL, TA DEG SAMMEN GUTT, og kom deg ut i det fri for å røyke.

Ellers, blir du bøsta. Og grunnen til at du blir BØSTA er at du ikke GIDDER å gå ut for å røyke. Dette er ett latterlig problem du tegner opp her.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du snakker om å tenke seg om. Når man steiker kjøtt og fett, og dette drar seg opp i vifta, går igjennom et kullfilter.. kommer dette tilbake i leiligheten da, i sånne bygg? Blir jo et fettlag overalt i leiligheten til slutt da.

For kullfilter stopper ikke alt fettet vel?
Vis hele sitatet...
Hva skal jeg tenke om igjen?
Det er jo faktisk slik at dette er standaren i de fleste små leiligheter, ihvertfall i Oslo. Alle mine tre første leiligheter hadde kullfilter.
Det fører sakte men sikkert til fett i hele kjøkkenet, ja. Det er et helvette å vaske.

Om det derimot er utsug, så er det vel ikke vanskelig å resonnere seg frem til at det er designet slik all luft blir sugd ut av bygget?

Sitat av Lusekofte Vis innlegg
Hvordan finner jeg ut om den har utsug? Sett at en person kun bruker vifta ved matlaging/dusjing, vil lukta kunne drive inn i leiligheten?
Vis hele sitatet...
Du ser det med en gang. Åpne skapet over vifta (om det er et). Er det et rør inn i veggen, eller bare et filter?

Sitat av utidetfri Vis innlegg
svaret er JA den lukta sprer seg til de andre leilighetene.
Vis hele sitatet...
Eh, nei?

Her jeg bor nå er det utsug, og selvfølgelig kommer det ikke karrilukt sivende inn her hver gang somalerne i første lager middag.
Sist endret av fetter; 25. januar 2013 kl. 16:02.
Sitat av fetter Vis innlegg
Hva skal jeg tenke om igjen?
Det er jo faktisk slik at dette er standaren i de fleste små leiligheter, ihvertfall i Oslo. Alle mine tre første leiligheter hadde kullfilter.
Det fører sakte men sikkert til fett i hele kjøkkenet, ja. Det er et helvette å vaske.

Om det derimot er utsug, så er det vel ikke vanskelig å resonnere seg frem til at det er designet slik all luft blir sugd ut av bygget?
Vis hele sitatet...
Leiligheten! Det er jo fryktelig ekkelt da! ^^ Hehe, hadde vært kult å satt en kjele med kål og billig kjøtt og latt den råtne og stinke ned samtlige leiligheter, hahaha! Dra på ferie et par uker!
Sist endret av Taurean; 25. januar 2013 kl. 16:09.
Bodde selv på studenthybel og blaza ganske heftig en periode. Åpna bare vinduet, og satte en vifte til å blåse ut. Lukta ganske heftig tjall etterpå, men brannalarmen gikk aldri, og fikk aldri noe trøbbel med det. Jeg hadde kun eget rom, delte kjøkken/bad med andre.
Hvorfor ikke bare gå ut vis du er usikker !
Jeg skal gi deg ett tips som mange studenter bruker. Ta med deg jointen inn i fellesdusjen. Slå på vannet med full varme og full styrke så du får mye damp. Sleng endel såpe på gulvet og fyr på jointen. Fyll på med såpe på gulvet mens du røyker den. Etter jointen dusjer du som du ellers ville ha gjort, og når du er ferdig så burde lukta ha gått bort. Hvis ikke så spray deg/dusjen med parfyme eller gjenta stegene med såpe og varmt vann hvis du er redd for at noen skal lukte det. Funker bra!
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Kan ikke erindre å ha skrevet noe som helst om hva jeg tror, så den tonen kan du legge fra deg med en gang. Jeg svarte enkelt og greit på det utrolig latterlige utsagnet til lordstian.
Vis hele sitatet...

Kranglefant :P
Hei der!

Røkt ganske mye i kjøkkenvifter om det skal sies. hybler, blokker, leiligheter, privathjem etc.. skal du røyke weed inne uansett i vifte blir det litt lukt som henger igjen om det du har er bra og vil stinke utenfor så det vil ringe en bjelle for hvem som helst.. Hasj har jeg aldri hatt et problem med sålenge det går rett i vifta, generelt lite lukt i rommet og rundt i evt utløp.

har kjørt en del tester med kompiser stående utenfor med et gjeng inne og fyre, Pot/weed er det altid lukt ute, hasjen virker som den mister en god del av lukten oppigjennom blåset.
Men en regel: om du bor hos privatfolk feks i sokkel, og ditt vifteuttak er rett under vindu til husvært, da blir du tatt.

Dusj: Funker fett det også men i hybelhus... hmm... ville sjekket hvordan ytterdør du har om den har pakkninger etc.. har røkt i dusjen på hotell et par ganger og det gikk fint, fikk mistanke 1 gang men er du smooth så ja...

mye blandet men kan hjelpe, hope it helps

-Dope
Sist endret av Dopefiend; 25. januar 2013 kl. 20:41.
Multitalent!
Sitat av Sunny-Den-Lille Vis innlegg
Jeg jobber som resepsjonist og klarer ikke slutte å le, kundene ser fryktelig rart på meg. Se hva du har gjort!?
Vis hele sitatet...
kommentaren i utgangspunktet, og i tillegg ser jeg for meg en resepsjonist som sitter å ler for seg selv!

(samboeren min ser rart på meg)
Sitat av Dopefiend Vis innlegg
Hei der!

Røkt ganske mye i kjøkkenvifter om det skal sies. hybler, blokker, leiligheter, privathjem etc.. skal du røyke weed inne uansett i vifte blir det litt lukt som henger igjen om det du har er bra og vil stinke utenfor så det vil ringe en bjelle for hvem som helst.. Hasj har jeg aldri hatt et problem med sålenge det går rett i vifta, generelt lite lukt i rommet og rundt i evt utløp.

har kjørt en del tester med kompiser stående utenfor med et gjeng inne og fyre, Pot/weed er det altid lukt ute, hasjen virker som den mister en god del av lukten oppigjennom blåset.
Men en regel: om du bor hos privatfolk feks i sokkel, og ditt vifteuttak er rett under vindu til husvært, da blir du tatt.

Dusj: Funker fett det også men i hybelhus... hmm... ville sjekket hvordan ytterdør du har om den har pakkninger etc.. har røkt i dusjen på hotell et par ganger og det gikk fint, fikk mistanke 1 gang men er du smooth så ja...

mye blandet men kan hjelpe, hope it helps

-Dope
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg dope, og det er mitt poeng, at dem andre rundt TS kommer helt sikkert til å lukte det om han bruker vifta. Selv kan jeg ofte kjenne "eimen" av grønt og det er jo det TS ønsker å unngå.

Foreslår at TS for ett annet forhold til weed. Om han vil sitte inn i huset sitt å røyke, så får han heller bo et sted langt unna folk. Bedre om han hadde fått ræva ut av sofaen og kommet seg litt ut i det fri for å røyke

Weed nytes best der den kommer fra, i naturen. Om du er for slapp til å gå ut så kansje du ikke trenger mere "beroligende" mvh utidetfri