Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 8798
Folkens, for dere som ikke enda har hørt det glade budskap, som ikke er inviet i framtiden, cannabis, pot, skunk, grønt, brunt hva-du-enn-vill-kalle-den har blitt legalisert!! Anner ikke hvorfor nyheten ikke er godt publisert, men det er sant! Hvertfall på papiret har Colorado og Washington legalisert Jippi og en skål for kongen

http://blog.norml.org/2012/11/06/nor...ght-2012-live/
På hvilken måte er dette positivt for ditt eller andre nordmenns misbruk?
Og vil ikke uansett de føderale lovene der borte være ett hinder?
Sist endret av NoillStress; 7. november 2012 kl. 06:04.
De føderale lovene kommer til å være et hinder helt korrekt, og når det kommer til mitt misbruk/bruk vil det ha svært lite å si, idag og helt sikkert i morgen og, men et stykke ned veien kommer vi begge til å snu oss bak og se på starten av legaliseringen, også i norge. Uansett hvor vi måtte stå i synet på legalisering er dette første skrittet på veien til en fornuftig og rasjonel narkotikapolitikk.
Sist endret av AM_Donald; 7. november 2012 kl. 06:11.
Dette er uansett fantastisk og et stort steg i riktig retning.
Ok, hvorfor?

Hvorfor er legalisering i 3 amerikanske stater noe som kommer til å påvirke vår egen legaliseringskampane?

Ville det ikke da være mere logisk å se mot f.eks Nederland?
Fordi ballen vil rulle videre. massachusetts fikk også gjennom medisinsk cannabis i natt mens Detroit vel fikk det dekriminalisert.

Ballen vil rulle videre til British Columbia nå skal du se. Med et NEI i Washington, Oregon og Colorado i natt ville motstanden i Canada økt, nå derimot blir det mer press andre veien.

Neste år blir det kanskje flere stater i USA som legaliserer.


Dette har kanskje ingen øyeblikkelig effekt her i Norge, men hva så? Ting tar tid. Vi går i en riktig retning i alle fall. Virker på meg som du bare er ute etter å kverulere, ztaale?

Edit: La meg erstatte kverulere med trolle. Ser du er kongen av trolling (ref: signaturen din).
Sist endret av Norweedian; 7. november 2012 kl. 06:25.
Sitat av Norweedian Vis innlegg
Virker på meg som du bare er ute etter å kverulere, ztaale?

Edit: La meg erstatte kverulere med trolle. Ser du er kongen av trolling (ref: signaturen din).
Vis hele sitatet...
Du misforstår, jeg vil virkelig vite hvorfor dette skal ha noen som helst effekt på den norske canabis politikken, vi følger ikke i amerikanernes fotspor i veldig mange andre saker, hvorfor er akkurat denne saken spesiell?
Godt spørsmål, selv om dette skulle vise seg å være en brakk sukses uten like i verdenshistorien, er det altid en komisk stakkar som vil hevde at det ikke vil fungere i norske forhold osv. Han eller hun vill irriterende nok, ha en del rett i dette, og viss vi noen gang ser en legalisering her hjemme vil det bli en "norsk" legalisering. Grunnen til at vi her hjemme også kan så smått begynne å feire seieren er fordi det mest av alt er en symbolsk seier. Etter dette blir det muligens, forhåpentligvis vannskeligere å feie proponenter for legalisering under teppe som stoner tappere uten en fjert av virkelighetsans. Det er et lite håp, som å holde seg varm i kulda med et te-lys nabon i neste blokk tente i kjellern, men det er det vi har.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Du misforstår, jeg vil virkelig vite hvorfor dette skal ha noen som helst effekt på den norske canabis politikken, vi følger ikke i amerikanernes fotspor i veldig mange andre saker, hvorfor er akkurat denne saken spesiell?
Vis hele sitatet...
Sier det ikke seg selv da? Er bedre å ha noe sånt som dette i ryggen når man skal prøve å få fram noe her i landet også, enn om hele resten av verden hadde støttet forbudslinjen.

Jo flere stater som velger den fornuftige veien, jo mer press på føderalt nivå i USA.

Vi ser også land som lufter idéen om forandring, og flere blir det.

Er bare et tidsspørmål før noe mer drastisk skjer - sånn som det utvikler seg nå.



Kanskje vi aldri får noe forandring her i Norge, hvem vet? Kan umulig se for meg at dette skader sjansene for det, dog. Dessuten var det vel aldri egentlig snakk om Norge i denne tråden før du tok det opp. Jeg personlig er bare glad for at noe skjer, dette er første gang siden 1937 at en stat har fullt legalisert Cannabis igjen, og ikke bare ble det én stat, men to- Washington og Colorado.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Du misforstår, jeg vil virkelig vite hvorfor dette skal ha noen som helst effekt på den norske canabis politikken, vi følger ikke i amerikanernes fotspor i veldig mange andre saker, hvorfor er akkurat denne saken spesiell?
Vis hele sitatet...
Om det blir lov å bruke atomvåpen i sverige, vil det ikke påvirke oss? Er ikke nødt til å ha direkte påvirkning, men politikk i en stormakt som USA vil påvirke oss enten vi vil eller ei.
Problemet er at politikere er bare interrisert i å trekke frem eksempler fra andre stater vis de støtter det. For dagens politikere så er de ikke interrisert i USA med mindre de har noe å trekke frem, nøyaktig på samme måte som at man drar frem at ting har hatt posetive effekter i andre land, eller negative effekter.
I-502 i Washington passerte med stoerre margin enn R-74 (homofilt ekteskap). Gledelig dag for Washington, og et viktig steg i riktig rettning.

Noe som ikke er helt bra, er at man kan bli doemt for DUI opptil 30dager etter aa ha royka, slik I-502 er utformet. Endog en liten bagatell i fohold til prinsippet bak lovendringen.

Blir spennende aa se om dette faar innvirkning paa turisme, slik det har gjort i Nederland.
Drømmer Jeg eller er marihuana lov i norge?
Du drømme fortsatt, anbefaler en kopp kaffe og et udødelig håp for at rasjonalitet og medmenneskelighet skal triumfere.
Det som blir spennende her er jo hvordan de føderale myndighete vil håndtere legaliseringen. Sett at butikkene som selger cannabis blir som polet i norge. Altså de er eid av staten(delstat), og de ansatte er ansatt av staten. Lurer på hvordan DEA/IRS da skal kunne straffe de som selger. Hvis de beslaglegger eiendom er det jo staten sin eiendom de beslaglegger, og hvis IRS skal kreve inn masse ekstra skatt så må de jo kreve det inn fra delstaten. Og det er vel grunnlag for å tro at de fleste innbyggerene ikke vil se så blidt på at statsansatte blir fengslet for "dealing" fordi de jobber i en butikk som selger noe de har bestemt at de vil legalisere.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Ok, hvorfor?

Hvorfor er legalisering i 3 amerikanske stater noe som kommer til å påvirke vår egen legaliseringskampane? Ville det ikke da være mere logisk å se mot f.eks Nederland?
Vis hele sitatet...
Å kjære deg. Kanskje vi skal bryte det ned til ditt nivå. Du er på barneskolen i guttegarderoben. Noen er komt i puberteten og er mer modne enn de andre, spesielt noen i B-klassen (USA). Du har selv hår på tissen (Norge) men synes det er litt flaut siden du ikke vet om noen andre som har hår på tissen, og tør ikke stå fram i tilfelle du blir upopulær og tråkker feil. Til slutt står noen i B-klassen fram, de dusjer ikke lengre med boxer på. Du tør riktignok allikevel ikke å flashe busken din, men når alle i klassen har modnet så er det flaut å være den som IKKE tør.

Håper du forsto ligningen min. Dette er et steg i riktig retning, og jo, det blir legalisert i Norge en vakker dag, dette er faktorer som fremskynder prosessen.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av ztaale Vis innlegg
Du misforstår, jeg vil virkelig vite hvorfor dette skal ha noen som helst effekt på den norske canabis politikken, vi følger ikke i amerikanernes fotspor i veldig mange andre saker, hvorfor er akkurat denne saken spesiell?
Vis hele sitatet...
Det vil bli enklere å vise til eksempler på at legalisering har fungert etter hvert som vi får flere eksempler å vise til...

De fleste forkjemperne for kriminalisering begynner å bli lei av å høre om Nederland og Amsterdam. Å ha en amerikansk stat å vise til er åpenbart positivt.
Sitat av Herbman Vis innlegg
Å kjære deg. Kanskje vi skal bryte det ned til ditt nivå. Du er på barneskolen i guttegarderoben. Noen er komt i puberteten og er mer modne enn de andre, spesielt noen i B-klassen (USA). Du har selv hår på tissen (Norge) men synes det er litt flaut siden du ikke vet om noen andre som har hår på tissen, og tør ikke stå fram i tilfelle du blir upopulær og tråkker feil. Til slutt står noen i B-klassen fram, de dusjer ikke lengre med boxer på. Du tør riktignok allikevel ikke å flashe busken din, men når alle i klassen har modnet så er det flaut å være den som IKKE tør.

Håper du forsto ligningen min. Dette er et steg i riktig retning, og jo, det blir legalisert i Norge en vakker dag, dette er faktorer som fremskynder prosessen.
Vis hele sitatet...
Fantastisk framstilling! Haha, definitivt en flott nyhet, blir vel å spre seg mer og mer i fremtiden.
ArbeidsledigProletar
Grunnen til at dette er bra fro Norges legaliseringskamp er A, nå får vi KONKRETE tall, ikke bare "dekrim-tall" fra Portugal. I tillegg så om dette sprer seg i USA, noe det sannsynligvis vil, så er tross alt USA den nasjonen som starta krigen mot nark og trendsetter i den vestlige verden.
Glad på vegne av befolkningen i Colorado og Washington.

Jeg er likevel en smule pessimistisk i forhold til gjennomføringen, og
ser for meg konservative, velstående og innflytelsesrike krefter som
vil forsøke å stoppe dette med alle midler.

Jeg tror cannabis fremdeles vil slite med å bli stuerent, og at de med
innflytelse og makt nok vil måtte tenke seg om før de risikerer sin
offentlige status på å fremme lovlighet av stoffet.

Håper riktignok jeg tar feil.
Jeg har skjønt at føderale lover gjelder OVER statlige lover. Så DEA kan fortsatt raide og plyndre som de alltid har gjort?
Ja, det blir en komplisert gjennomføring dessverre. Det er vanskelig å si hvordan det skal bli håndtert og kan nok bli litt trøblete i starten.
Jeg tror hvis det blir fullstendig legalisert i USA, og deretter Europa vil Norge være en av de siste nasjonene i Europa som faktisk legaliserer det, om ikke det siste landet i vesten.
Bare tenk på de ekstreme reguleringene vi har her og statens detaljstyring av livene våres. Staten hadde ikke gått med på å legalisere det om det så hadde gått 500 000 i gatene FOR legalisering.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg tror hvis det blir fullstendig legalisert i USA, og deretter Europa vil Norge være en av de siste nasjonene i Europa som faktisk legaliserer det, om ikke det siste landet i vesten.
Bare tenk på de ekstreme reguleringene vi har her og statens detaljstyring av livene våres. Staten hadde ikke gått med på å legalisere det om det så hadde gått 500 000 i gatene FOR legalisering.
Vis hele sitatet...
Du motsier deg selv. I dag er det minimalt med reguleringer og detaljstyring når det gjelder cannabis, nettopp fordi det er ulovlig.
Nå har vel DEA pleid å se andre veien så lenge det er legalisert i den aktuelle staten, og det drives på en skikkelig måte. Men i teorien kan de komme å raide sjappa og putte eierne bak lås og slå. Det er nok liten risiko for at dette skjer i praksis dog.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Du misforstår, jeg vil virkelig vite hvorfor dette skal ha noen som helst effekt på den norske canabis politikken, vi følger ikke i amerikanernes fotspor i veldig mange andre saker, hvorfor er akkurat denne saken spesiell?
Vis hele sitatet...
Vi fulgte nå amerikanernes fotspor når det ble ulovlig. Eller?
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Vi fulgte nå amerikanernes fotspor når det ble ulovlig. Eller?
Vis hele sitatet...
Tror kanskje det var litt omvendt da. USA øvde press på andre
land for å innføre forbud. Jeg kan ikke tenke meg at det
samme vil være tilfelle nå.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Vi fulgte nå amerikanernes fotspor når det ble ulovlig. Eller?
Vis hele sitatet...
Sitat av PVestlandia
Tror kanskje det var litt omvendt da. USA øvde press på andre
land for å innføre forbud. Jeg kan ikke tenke meg at det
samme vil være tilfelle nå.
Vis hele sitatet...
Kompisær: Dere sier det samme.
Sist endret av Turelli; 7. november 2012 kl. 21:20. Grunn: hvorfor ikke?
Kjempenyheter! Nå kommer det til å dukke opp private bedrifter som selger cannabis over hele Colorado og Washington. Colorado grenser til 6 andre stater, så kan tro det blir populært å sette opp utsalgsteder langs grensene, det kommer til å spre seg. Avslutting av forbudstiden av alkohol startet også på statlig nivå i USA.
Samtidig har man jo Uruguay som er i ferd med å legalisere. Kanskje sprer dette seg til andre land i Sør- og mellom-amerika.

En annen positiv ting er at nå kan universiteter og forskingsentre i CO og WA mye lettere gjøre forskning på cannabis og dens effekter, og man vil få mye bra data om bruk og sosiale effekter av en ordentlig legalisering.

Obama trenger ikke tenke på at han skal bli gjenvalgt lenger, så han kommer forhåentligvis til å ikke bry seg om dette og bare la det være. Han har tross alt et liberalt forhold til cannabis, men det å gå ut med at man syntes å ha cannabis ulovlig er feil før et presidentvalg er ikke særlig smart. Finnes en god del konservative demokrater.
Jeg beklager dobbeltposten. Men some new shit has come to light.

Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Vi fulgte nå amerikanernes fotspor når det ble ulovlig. Eller?
Vis hele sitatet...
Sitat av PVestlandia
Tror kanskje det var litt omvendt da. USA øvde press på andre
land for å innføre forbud. Jeg kan ikke tenke meg at det
samme vil være tilfelle nå.
Vis hele sitatet...
Kompisær: Dere sier det samme.

Å!.. Nei.. det er jeg som er dum.. Du mener at Det er lettere å kriminalisere enn å dekriminalisere.. Tja, det stemmer nok.
Men noe av det mest positive (som paradoksalt nok er noe av det mest negative) er at USA alltid har klokketro på sine standpunkter. Om landet skulle finne på å legalisere, vil de nok preke hardere enn en mormon som lot seg teleportere uten å vite at han hadde en liten korsfarer i teleporteringsaperatet.
norge hermer mye etter usa håper vi gjør det nå også
Håper Norge følger etter. Politikerne i dette landet burde i det minste avkriminalisere stoffet og tillate medisinsk weed.
Sist endret av spykose; 10. november 2012 kl. 04:59.
Sitat av Turelli Vis innlegg
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Vi fulgte nå amerikanernes fotspor når det ble ulovlig. Eller?
Vis hele sitatet...

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Tror kanskje det var litt omvendt da. USA øvde press på andre
land for å innføre forbud. Jeg kan ikke tenke meg at det
samme vil være tilfelle nå.
Vis hele sitatet...

Kompisær: Dere sier det samme.
Vis hele sitatet...
Jeg tror heller PVestlandia mener at når det ble forbudt så presset USA andre land for også å innføre forbud mot stoffet, mens når det gjelder legaliseringer vil ikke USA legge press på andre land for å gjøre det legalt i samme grad som de la press for å gjøre det illegalt.
Sitat av ztaale Vis innlegg
På hvilken måte er dette positivt for ditt eller andre nordmenns misbruk?
Og vil ikke uansett de føderale lovene der borte være ett hinder?
Vis hele sitatet...
Liker hvordan du drar alle under en kam og skriver missbruk! Kjekt å se at du har innsikt i alle nordmenns liv! artig fyr du
Sitat av Detectable Vis innlegg
Nå har vel DEA pleid å se andre veien så lenge det er legalisert i den aktuelle staten, og det drives på en skikkelig måte. Men i teorien kan de komme å raide sjappa og putte eierne bak lås og slå. Det er nok liten risiko for at dette skjer i praksis dog.
Vis hele sitatet...
Under Bush grep den føderale staten inn i praksis og overstyrte statene, og Obama (han som under valgkampen sa at føderale myndigheter ikke skal blande seg inn i staters lover ang medisinsk cannabis) er enda verre. Det er ikke liten risiko for at dette skjer i praksis, vi har flere eksemplerdette.

Sitat av Obama
I'm not going to be using Justice Department resources to try to circumvent state laws on this issue
Vis hele sitatet...
Sitat av Rob Kampia, executive director of the Marijuana Policy Project.
There's no question that Obama's the worst president on medical marijuana
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om han som nylig ble dømt til minimum 80 år i fengsel, for å ha åpnet et "marijuana grow house" etter at staten han bodde i legaliserte medisinsk marijuana. Han ble selvsagt nektet å bruke det at staten hadde legalisert det som argument/forsvar i retten. Til sammenligning ble Jerry Sandusky dømt til minimum 30 år for å ha voldtatt en haug med unge gutter over en 15 års periode.

Det er ikke realistisk at dette vil bli gjennomført i Colorado og Washington, slik de føderale myndighetene, med Obama i spissen, har holdt/holder på.
Sist endret av Don Veto; 10. november 2012 kl. 13:41.
http://www.youtube.com/watch?feature...v=HxBwpJ7ff8M#!

BREAKING NEWS: Even though the law does not go in effect until December, police in Seattle have declared that they will no longer arrest citizens for possessing an ounce or less of marijuana starting tonight.


Øverste kommentar ^.
Sitat av Yoshii Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?feature...v=HxBwpJ7ff8M#!

BREAKING NEWS: Even though the law does not go in effect until December, police in Seattle have declared that they will no longer arrest citizens for possessing an ounce or less of marijuana starting tonight.


Øverste kommentar ^.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder King og Snohomish county. Alle dommere har ogsaa henlagt alle saker som gjelder besittelse av mindre enn 1 oz. Vaert en del interviewer med politifolk paa radioen ang dette, og _alle_ ser frem til aa slippe aa gaa etter de med smaa doser, for aa kunne fokusere paa skikkelig kriminalitet.

I hele debatten opp til valget ble mangel av legalisering sammenlignet med forbudstida. Med stoerre flertall for legalisering enn homofilt ekteskap sier det noe om hvor vellykket kampanjen har vaert I Washington.
Og som ventet sprer det seg: http://reason.com/blog/2012/11/14/st...-island-and-ma

Rhode Island og Maine kan være neste som slenger seg på legaliseringsbølgen. Dette skal stemmes over i de repsektives staters representantenes hus, altså ikke folkeavstemming. I Massachusets og Vermont vil også slike forslag mest sannsynlig bli presentert og stemt over.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Obama uttaler seg angående legaliseringen i Colorado og Washington: http://www.youtube.com/watch?v=NYLG1qP_4b4
Sitat av ztaale Vis innlegg
Du misforstår, jeg vil virkelig vite hvorfor dette skal ha noen som helst effekt på den norske canabis politikken, vi følger ikke i amerikanernes fotspor i veldig mange andre saker, hvorfor er akkurat denne saken spesiell?
Vis hele sitatet...
Fordi Norge dilter etter resten av verden og fordi når hele USA har legalisert så kommer tyskland, spania, frankrike og england etter. Danmark kommer før sverige og til slutt så kommer Norge Håper i alle fall jeg.
Sitat av utidetfri Vis innlegg
Fordi Norge dilter etter resten av verden og fordi når hele USA har legalisert så kommer tyskland, spania, frankrike og england etter. Danmark kommer før sverige og til slutt så kommer Norge Håper i alle fall jeg.
Vis hele sitatet...


Jeg tror faktisk Norge legaliserer før Sverige, Sverige er skikkelig konservative når det kommer til dop.
Og Danmark før Tyskland, Spania, Frankrike, og england, danmark er jo der nesten allerede.