Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1709
Jeg var litt uansvarlig sist kveld, i forhold til rus. Jeg koste meg godt, men det endte med at roomisene mine tok meg med til legevakten. Dette var forståelig ettersom jeg oppførte meg meget ruset . Jeg trodde ar vi skulle på byen, men jeg fant ut at dette ikke stemte da jeg så rundt meg og innså at vi var 1500 m fra sentrum, men 100 m fra legevakten. Jeg kom fort inn, og ble også veldig fort ferdig der.

Og så til det store spørsmålet, er det noe måte å hindre at epikrisen/journalen fra sist kveld ikke blir sendt, delt eller tilgjengelig til feks. fastlegen min eller andre instanser? Et annet spørsmål er, hvis epikrisen/journalen min fra i går kveld blir delt, hvordan kan det påvirke meg i fremtiden? Jeg går foresten daglig på Ritalin.

Takk på forhånd folkens, jeg håper på gode svar og lite synsing
Det er vel ikke verre enn at du tar en telefon dit og sier at du ikke samtykker til at det sendes kopi av notatet til fastlege. Hvordan det påvirker at du får ritalin er vanskelig å si, innrømte du bruk av illegale rusmidler eller var det kun alkohol?
omba's Avatar
Trådstarter
Det er snakk om et B-klasse reseptbelagt medikament, som jeg selvfølgelig ikke hadde resept på.

Jeg har ringt to ganger i dag, første gang fikk jeg ordnet det slik at det står i journalen at jeg ikke ønsker at den skal deles. Så fant jeg så ut at det også finnes noe som heter epikrise. Derfor ringte jeg igjen for å prøve å ordne det samme med epikrisen som journalen, men da havnet hos en annen person. Hun var ikke like hjelpsom. Slik jeg forstod hva hun sa, så var epikrise og journal en og samme ting. Men jeg er virkelig ikke sikker, etter samtalen hadde gått 3'ish minutter så sa hun at hun ikke hadde tid og at jeg måtte legge på, så jeg fikk ikke en ordentlig forklaring. Det er forsåvidt fair, det er sikkert stor pågang på telefonen til legevakten i helgen.

Jeg har også sendt en mail, men de kommer ikke på jobb før mandag. Det er en viktig ting jeg glemte å skrive. Da jeg var inne hos legen så sa jeg ja til at det kunne deles. Dumt gjort av meg, men det var en del press fra den superhyggelige legen og alle roomiesene mine som var i samme rom. Jeg var først veldig negativ til det, men endte opp med å si ja. Jeg var ganske påvirket og loket da jeg var inne der. I tillegg sa jeg at jeg hadde snortet to av pillene, det kommer ikke til å ta seg bra ut hvis jornalen eller epikrisen deles. Ja vet, jævelig dumt å si, men som nevnt så var jeg ganske loket.
Sist endret av omba; 21. april 2018 kl. 15:52.
"Problemet" i 2018 er at alt er digitalt og ting sendes umidellbart eller før legen går av vakt. Det var lettere når alt gikk via brevpost.

På siden minhelse.no/kjernejournal kan man sette instillinger for hvem som kan se hva, men fastlegen din vil alltid få beskjed når du har samtykket til det fra sykehus
Sist endret av LilPeep; 21. april 2018 kl. 16:38.
Epikrisen ligger nok allerede i innboksen til fastlegen siden notatet ved samtykke sendes digitalt i det legevaktslegen fullfører notatet. Det eneste som evt. kan redde deg er at legevaktslegen glemte å krysse av for epikrise til fastlege.

Konsekvensene av denne episoden vil kunne være:
Stans i forskrivning av ritalin eller avtale om rene urinprøver over en periode for fortsatt forskrivning.
Fullstendig eller midlertidig tap av førerkort og behov for rene urinprøver over en periode på 6 måneder før du kan få dette igjen.
Konsekvenser for evt. senere forskrivning av B-preparater.