Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3568
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er det meningen å svare på dette spørsmålet når jeg er en datanerd og kun sitter på PCen i alle helger? Er flaut å si at jeg aldri har noen planer.
hvem spør?
Det er gjerne en invitasjon for å finne på noe. Så kanskje benytte deg av muligheten til å gjøre noe annet? Du vil ikke angre. Hvis ikke så er det bare å komme med en hvit løgn, det er ingen som trenger å vite hva du skal gjøre.
Syntes ikke at du skal være flau over det. Var en lengere periode hvor jeg foretrakk å sitte inne og game i helgene - om en kompis spurte hva jeg skulle gjøre i helga så svarte jeg bare "være hjemme og chille". Gaming er såpass anerkjent nå at det begynner å bli bredt akseptert at folk sitter inne i helgene uten planer for fest og fyll - ikke stress over det
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av ezel Vis innlegg
hvem spør?
Vis hele sitatet...
De i klassen og kolleger fra jobb. Er selvfølgelig ikke noe problem å si at jeg gamer til de nærmeste i klassen som også er nerds.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er gjerne en invitasjon for å finne på noe. Så kanskje benytte deg av muligheten til å gjøre noe annet? Du vil ikke angre. Hvis ikke så er det bare å komme med en hvit løgn, det er ingen som trenger å vite hva du skal gjøre.
Vis hele sitatet...
Sant, er jo gøy å være med de fra klassen så kan jo bare si at "ikke noe spess" skjer i helgen.
"Ikke noe spesielt", "har ingen spesifikke/spesielle planer", "blir nok noe gaming", "chille ann" eller "slappe av". Jeg kan jeg kan skjønne at du tror det kan være flaut å ikke ha sosiale planer om helgen, men realiteten er at folk ikke bryr seg om du sitter hjemme og tar det lungt på pcen om helgen, rett og slett. Det viktigste er at man driver på med noe man liker å gjøre om helgen, og om det er med eller uten folk har ganske lite å si, så lenge man ikke kun sitter å kjeder seg
Selv spør jeg andre om hva de skal, hvis jeg ikke har så mye planer selv. Sjekker stemninga om de kanskje er interessert i å finne på noe. Trenger ikke ligge noe mer enn det bak.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er det meningen å svare på dette spørsmålet når jeg er en datanerd og kun sitter på PCen i alle helger? Er flaut å si at jeg aldri har noen planer.
Vis hele sitatet...
Hva gjør du på, eller med PCen da? Innebærer "jeg er en datanerd" noe annet enn å spille dataspill? Det er helt sikkert aspekter med hva enn du gjør, som man kan gjøre interessant for andre eller i det hele tatt åpne opp for en dialog som gjør at du ikke føler deg ukomfortabel ved at noen stiller deg det spørsmålet. At noen spør deg hva du skal gjøre, er ikke ensbetydende med at de skal sitte oppi fanget på deg; kanskje de bare ønsker å prate litt eller bli kjent? Det å bare kunne prate med folk er jo nesten en kunst i seg selv, og det å forsøke å få andre engasjert i det samme som man selv er engasjert i, er ikke det moro? "Jeg vet ikke" er jo et særlig lite kreativt eller spennende svar. Jeg liker (kanskje to a flaw) å prate med folk om de tingene jeg liker, og jeg kan holde på ganske lenge. Observér:

Noen vil kanskje kalle meg også for en datanerd eller "kind of a geek", og dersom noen skulle spørre meg "hva skal du i helgen" (selv om ikke noen spurte akkurat nå, men la oss kjøre det som et fiktivt eksempel) så kunne jeg/vi nok holdt på ganske lenge med en dialog hvor jeg øyner opptil flere plasser man kan prate om mye og mangt: Akkurat denne helgen tror jeg vil gå ut på å forske litt på den nye softwarebaserte radioen som jeg har kjøpt. Denne har i utgangspunktet en rekkevidde på 325 – 3800 MHz men ved en liten "hack" som innebærer å oppgradere firmwaren på dingsen og lure programvaren til å tro at den kjøres av en annen chip, så kan vi oppnå en rekkevidde som er i fra 70 - 6000 MHz. Jeg har tidligere ikke kunne dekke et såpass stort frekvensområde, kun i området 10kHz - 2000 MHz. Denne dingsen har i tillegg muligheten til å sende signaler, det har jeg heller ikke hatt muligheten til tidligere. Jeg bør imidlertid helt sikkert passe meg for å for eksempel opprette fiktive basestasjoner, fly, båter eller andre lignende morsomheter - for dette vil denne saken kunne tillate meg å gjøre, og det er enkelte statlige etater man definitivt ikke ønsker å ha på nakken.

Det utstyret jeg har hatt fra før har gitt meg meg muligheter til å lete etter signaler fra ubåter (antennene) som ligger i overflaten og skal kommunisere, lete etter nordlys, detektere meteorer som slår igjennom atmosfæren, peile inn signaler fra radiostasjoner på antarktis, høre på radioamatører prate, ta i mot satellittbilder, ta i mot værdata på fax over lufta, vite verdiene på naboens værstasjon, and the list goes on. Men nå entrer jeg et helt annet domene hvor jeg kan begynne å leke med enda mer komplekse scenario. Mitt nye radioutstyr ser også ut til å både ha muligheten til, og kraft nok til å kjøre digital signalprosessering direkte på enheten enn å sende de komplekse verdiene over USB2; og dette vil potensielt tillate oss å kunne kjøre betraktelig høyere båndbredde på sluttsignalet som kommer ut på PCen. Så jeg må utforske hva jeg faktisk kan installere på denne dingsen. Jeg har akkurat også gjort noen patcher på noe av programvaren som jeg bruker, så jeg må prate litt med som opprinnelig har skrevet programvaren om de ønsker å få inn endringene mine.

Videre må jeg forsøke å gjøre meg klar, eller finne på noen interessante eksempler på hva jeg skal kunne lage med en co2-laser. For på mandag skal jeg i møte med noen som potensielt kan funde meg med en slik; fordi jeg ønsker å lage en tjeneste hvor jeg tilbyr den type ting. Altså gravering, utskjæring og diverse med hjelp av en slik maskin.

I tillegg til dette så holder jeg på med en del digitalisering av terreng og potensielt bygninger, så jeg må finpusse litt mer på de modellene jeg allerede har laget slik at min arbeidsgiver blir enda mer giret på å skaffe meg en drone som jeg kan lage høyoppløselige og hyppig oppdaterte modeller og til slutt en applikasjon som de kan bruke.

Poenget mitt er; hvorfor gjøre det så veldig vanskelig? Man kan åpne kjeften rytmisk, koble inn hjernen og produsere de utroligste samtaler! Det å være en "datanerd" innebærer så betraktelig mye mer enn å bare sitte rolig fremfor en PC. Introdusér andre folk for din verden, og ting kan straks bli veldig mye mer interessant. Alle de tingene jeg har nevnt her er åpninger for enda mer dialog, og spørsmålet er kun hvor langt ned i kaninhullet man ønsker å dra med seg folk!

Og hvis de ikke liker svaret ditt, så slutter de nok helt sikkert å spørre deg. Og det er jo også helt greit!
Veldig mange voksne den dag i dag bruker jo tiden sin hjemme med barna og familien i helgene. Mange bruker helgene for å slappe av og få en pause fra jobb. Å si at du skal spille dataspill er jo ikke en stor greie. Tenk på alle som har som jobb å prøve ut dataspill. Synes det er gøy at noen greier å ha en hobby i over lengre tid, da jeg selv går lei etter noen timer av ting.. Når folk spør hva jeg skal i helgene så pleier jeg enten å svare at jeg skal på fest eller ligge hjemme og sove hele helgen. De fleste tar ikke svarene så seriøst.. Jobber som nattevakt da, så er vel legit å svare at nå skal jeg sove og lade opp hele helgen :P