Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2475
Hei gutta og jenter!
Kan være feil sted å putte denne men flytt på den hvis admin kunne være så snill

Jeg går på HiØ og går informasjonsystemer, men jeg føler at de prøve å få oss til å bli konsulenter/ altså finne på løsninger for bedrifter, noe som jeg ikke ønsker. Jeg har jobbet en del med app utvikling og har kjempelyst til å jobbe med det. Det jeg er redd for er at jeg har kastet bort 3 år på noe som ikke virker "viktig" når det kommer til jobbsøking. Jeg valgte informasjonsystemer fordi jeg ikke ønsket å ta opp matta men jeg ønsket å skape noe og se det leve. Har ingen apper uten enda, men jobber med noen gode ideer og skal få de ut før jul. Tatt et ekstra år for å gjøre bachelor og fullføre utdanninga mi. Hovedspørsmålet mitt er om det er noen jobber som godtar at jeg valgte feil utdanning, men har jobbet masse med det de trenger?

Ellers, jeg har en god forstålse av swift (iOS)og android framworket/java. men føler meg langt i fra være "pro" men jeg klarer å gjøre det meste hvis jeg googler og jobber nok. Kan jeg få meg en "lav" jobb å gjøre drittjobben? Finner ikke så mye på finn eller lignende sider som leter etter studenter. Har veldig god arbeidsmoral og vil bare lære mer.
Sist endret av pr0tonion; 22. august 2017 kl. 01:34.
Hvor langt er du i løpet? Vet om flere på infsys som bytta til informatikk mot et lite 10stp mattekurs.
Trådstarter
89 8
er på tredjeåret, altså mitt siste :/
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har vanskelig for å se for meg at studieprogrammet du har valgt vil sette noe begrensninger for hva slags utviklerstillinger du har mulighet til å få som nyutdannet. Da teller nok karakterer og egne private prosjekter vel så mye.
Realiteten for svært mange med bachelor i informatikk og informasjonssystemer er at de gjerne ender opp som konsulent noen år. Men det burde da ikke hindre deg å søke den jobben du har lyst på. Det er veldig vanskelig å få en jobb som programmerer rett ut fra skolen, de fleste vil at du har noen år på baken først. Og da er ikke nødvendigvis et konsulenthus en dum tanke. Husk også at ingen konsulenthus er like, du kan helt garantert drive med apputvikling i det rette byrået.
IT-Konsulent
Har du sjekket muligheten for å ta noen fag til og få en bachelor til i noe mer relevant i forhold til hva du vil jobbe med? En kompis av meg gjorde det.


Edit: Du vil da og sitte med 2 bachelor og større mulighet for å få jobb i akkurat det du vil.
Sist endret av Grossie; 22. august 2017 kl. 22:54.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er ingenting som tilsier at du ikke kan jobbe som apputvikler med en bakgrunn fra informasjonsvitenskap.

Hvis du er interessert i å jobbe som en applikasjon- eller app-utvikler må du på et eller annet tidspunkt tenke på kravene en bruker har til applikasjonen din. Jeg kan tenke meg at du blir satt til å finne løsninger for en bedrift fordi de prøver å lære dere å samle krav til en applikasjon, med formål om å f.eks. utarbeide en kravspesifikasjon. Om brukerene dine er i form av en bedrift, en privatperson eller bare deg selv er for så vidt ikke så veldig interessant, men for å finne ut hva man skal lage man finne ut hvilke krav som stilles til applikasjonen. Ingen krav, ingen app.

Med en bakgrunn fra informasjonsvitenskap stiller du sterkt til mange jobber innen applikasjon- og app-utvikling. Du vil kanskje ikke stille først i køen når det kommer til å jobbe med spesialisert flyprogramvare i ADA eller Fortrann hos Boeing, men for vanlig, run of the mil applikasjon- eller app-utvikling i C# eller Java stiller du like sterkt som noen med bakgrunn fra informatikk eller data-ingeniørutdanning.

Som nyutdannet er du langt i fra pro eller ferdig utlært, og det er det heller ingen som forventer. Det som betyr noe for arbeidsgiver når de ansetter nyutdannede til en slik stilling er hvilke fag du har tatt, hvilke karakterer du har fått, og at du viser interesse for faget. Ikke stress med utdanningen din, ta en master og fokuser på å ta programmeringsfag.
Jeg har selv en bachelor i IT og Informasjonssystemer fra Universitetet i Agder, og merket etter bacheloren at det var ikke så lett å finne jobb(i Krsand). Etter litt frem og tilbake bestemte jeg meg for å fortsatte med master og begynte min 2 årige master(går siste året) i Informatikk ifjor på UiO. Men jeg kjenner mange som har valgt å flytte til større byer da mulighetene er større, dette er kanskje noe du også burde vurdere

Å få jobb som app utvikler er ikke noe problem og det burde du kunne få med bachelor men jeg vil anbefale deg og fortsette med master