Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5535
Hei, jeg skal ned å donere blod på sykehuset 9 juni. Problemet er at jeg røyke på i helgen. Bør jeg utsette eller avlyse timen?
Hei,
Et utkast fra giblod.no sine retningslinjer:
– Narkomani utelukker fra blodgivning. Sporadisk bruk av hasj for lang tid siden siden gir ikke automatisk slik utelukkelse, men all bruk av injeksjonspreparater gjør det.
– Det er ett års karantene etter tilfeldig bruk av hasj, altså ved en gangs bruk.

http://www.rustelefonen.no/2008/08/j...g-vil-gi-blod/
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De tar en test først ja, burde være clean en god stund før du gir
Kan man heller ikke gi blod etter man har drukket?
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Kan man heller ikke gi blod etter man har drukket?
Vis hele sitatet...
I dag kan følgende ikke gi blod i Norge:

1. Personer som ikke er friske. Avhengig av sykdom vurderes permanent utelukkelse.

2. Personer under 18 år. Øvre aldersgrense for nye givere varierer, noen blodbanker praktiserer 60 år, de fleste 65 år.

3. Personer som veier under 50 kg.

4. Personer som bruker medikamenter fast. Viktige unntak er p-piller, allergimedisin og midler mot lavt stoffskifte. Utover dette er det behov for individuell vurdering av fagpersonell.

5. Personer som har hjerte-, lever- eller lungesykdom, eller har hatt blødningstendens, alvorlige allergiske reaksjoner eller kreft (med unntak noen steder: Basalcellecarcinom og celleforandringer på livmorhalsen, kontakt blodbanken og spør).

6. Personer som bruker eller har brukt dopingmidler eller narkotiske midler som sprøyter. Personer som har eller har hatt seksuell kontakt med person som bruker eller har brukt dopingmidler eller narkotiske midler som sprøyter, får minimum 6 måneders karantene etter siste seksuelle kontakt.

7. Personer som har oppholdt seg sammenhengende i minst 6 måneder. i land der malaria er endemisk, dvs. har stor utbredelse (egen landliste finnes). Unntak kan gjøres dersom godkjent malariatest er negativ, men bruken av testen er uavklart.

8. Personer som har oppholdt seg i Storbritannia i over 1 år til sammen i perioden 1980 – 1996 eller har fått blodoverføring der etter 1980.

9. Personer født i, bodd mer enn 1 år i eller har fått blodoverføring i Amerika syd for USA, pga T. cruzi-virus. Noen steder godkjennes blodgivere herfra ved negativ test og etter 6 måneder i Norge.

10. Personer som har oppholdt seg i over 5 år til sammen i Afrika syd for Sahara (dvs. gjelder ikke Egypt, Libya, Tunis, Algerie eller Marokko).

11. Hvis man har partner fra et land med høyere forekomst av Hepatitt C, får man karantene i 5 år etter at samlivet startet, eller må vente til 6 måneder etter at samlivet eventuelt er opphørt.

12. Menn som har hatt sex med menn siste året.

13. Personer som har prostituert seg siste året.


Man skal helst ikke drikke øl rett før man kommer på sykehuset for å gi blod, men litt alkohol i blodet er ikke til hinder.
Hver gang du skal gi blod må du fylle ut et skjema med ganske mange helserelaterte spørsmål. Ett av dem er:
"Har du de siste 12 måneder brukt narkotika en eller flere ganger? (røyking, sniffing, tabletter, væsker e.l.)"

Dette er ikke bare fordi sporstoffer etter diverse medikamenter i blodet kan gjøre blodet uegnet til visse typer bruk (for eksempel kan ikke blodet brukes til visse ting om du har tatt Ibux eller annen ibuprofenholdig smertestillende 14 dager før tapping), men det går også på antatt egnethet for blodgivning (spørsmålet om narkotiske stoffer ligger under overskrifta Kartlegging av smitterisiko).

Det er prisverdig at du gjerne vil gi blod, men som andre har påpekt, så gir røyking av den type stoffer du bruker 12 måneders karantene. Så om du røyker oftere enn én gang i året vil du etter reglene ikke kunne gi blod.
Artig problemstilling da hvis jeg feks er i en bilulykke der jeg er fører av bil og jeg blir såpass skadd at jeg må ha blodoverføring, og så får jeg blod med spor av narkotika i. Så får jeg ikke erstatning pga kjøring i ruspåvirket tilstand. Lurer på om dette noen gang har skjedd?
Sitat av Gargoyle Vis innlegg
Artig problemstilling da hvis jeg feks er i en bilulykke der jeg er fører av bil og jeg blir såpass skadd at jeg må ha blodoverføring, og så får jeg blod med spor av narkotika i. Så får jeg ikke erstatning pga kjøring i ruspåvirket tilstand. Lurer på om dette noen gang har skjedd?
Vis hele sitatet...
Nei, dette skjer ikke. Både blodet og pasient testes og sjekkes grundig før blodet blir tappet.
De kan til og med nekte deg å gi blod om de tror/finner ut at du lyver.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis blodet ble testet for alt mulig før det ble tatt i bruk så hadde de ikke hatt sånt fokus på å besvare alle spørsmål på skjemaet ærlig. Det er mye de dessverre ikke får resultatet på før etter blodet er tatt i bruk, og selv hvis du har tatt ibux (ibuprofen) så kan dette få livskritiske konsekvenser for pasienter som er allergiske. Hvis du virkelig tror de kan teste for alt før blodet blitt gitt, hvorfor blir f.eks. MMA-utøvere gang på gang først tatt i doping ETTER at kampen er over?

Vær så snill, ikke risiker en uskyldig pasient sitt liv bare fordi du ikke vil innrømme at du røykte/drakk/tok-whatever til de ansatte i blondbanken. Da er det bedre at du ikke gir i det hele tatt, og du trenger ikke opplyse om grunn en gang.
Sitat av Gargoyle Vis innlegg
Artig problemstilling da hvis jeg feks er i en bilulykke der jeg er fører av bil og jeg blir såpass skadd at jeg må ha blodoverføring, og så får jeg blod med spor av narkotika i. Så får jeg ikke erstatning pga kjøring i ruspåvirket tilstand. Lurer på om dette noen gang har skjedd?
Vis hele sitatet...
Dette er neppe sannsynlig.

For det første vil eventuelle narkotiske stoffer som skulle bli overført i de aller fleste tilfellene bli kraftig uttynnet i konsentrasjon ved overføring.

For det annet inneholder bilansvarslova § 7 fjerde ledd bokstav b et unntak til bortfall av erstatning i annet punktum: Fører kan likevel få erstatning "i den mon ein må leggja til grunn at skaden ville ha skjedd jamvel om vognføraren ikkje hadde vore påverka" av alkohol eller andre rusmidler. Om du da havner i en ulykke uten faktisk å være påvirket, vil erstatning som hovedregel ikke bortfalle grunnet medvirkning, sett hen til skadens art.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du kan ikke gi blod hvis du har brukt narkotika de siste 12 mnd.