Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1298
Hei,

Jeg kjøpte en Apple MacBook Pro 15" Retina Display - Quad-core i7 2.8GHz, 16GB, 512GB, Radeon R9 M370X

Pc´n ble utrolig varm og alle viftene gikk for fullt, noe som gjorde meg urolig, sendte inn pc´n to ganger til reparasjon uten lykke. Jeg har også bootcampet macen, men bruker ikke dette lenger.

Det store problemet mitt nå er at skjermen får "spikes" om man kan kalle det det, hvor den fader ut til hvit aktig skjerm i typ et halvt sekund før den går tilbake, dette fortsetter å skje jevnlig før den til slutt spiker ut helt og skjermen blir hvit og endrer smålig hvitfarger (fryst fast), før jeg til slutt må holde av knappen inne og starte på nytt.

Etter en liten stund skjer det samme igjen, kan være både lange mellomrom mellom dette skjer.

Jeg trodde det var at den ble for varm, men nå nylig skjedde det mens maskinen nødvendigvis ikke var så varm. Kan det være bootcampen? Det skjer ikke når jeg jobber i Windows, men kun i macparten.

Tar med glede i mot alle tips som kan fikse problemet på forhånd takk.
Samme skjedde med min 15" retina, riktignok 2013 modell - gikk tre reparasjoner før de fant en termostatfeil på skjermkort. Film det når det skjer, send som vedlegg i e-post til Eplehuset eller Apple samtidig med at du sender den inn. Hvis den er forsøkt utbedret tre ganger uten success, får du ny!
Send den inn en gang til mens du påpeker at det er de siste av de 3 forsøkene de har på å fikse feilen før de må gi deg pengene tilbake ifølge forbrukerkjøpsloven.

Dette har ingenting med bootcamp å gjøre, men er nok en hardwarefeil.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Send den inn en gang til mens du påpeker at det er de siste av de 3 forsøkene de har på å fikse feilen før de må gi deg pengene tilbake ifølge forbrukerkjøpsloven.

Dette har ingenting med bootcamp å gjøre, men er nok en hardwarefeil.
Vis hele sitatet...
For ordens skyld har selger i utgangspunktet ikke rett på flere enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, jf. fkjl. § 30 annet ledd. Dette blir ofte feilaktig tolket som at selger har krav på tre avhjelpsforsøk.

Trådstarter: Antakelig vil du ha krav på å få heve kjøpet etter § 32, jf. § 31, jf. § 30 annet ledd.
Gjelder dette også om man har kjøpt Mac i et firma?
Sitat av guttebassen Vis innlegg
Gjelder dette også om man har kjøpt Mac i et firma?
Vis hele sitatet...
Det spørs hva du mener med "i et firma". Spørsmålet er om forbrukerkjøpsloven får anvendelse. Det avgjørende er om en som "opptrer i næringsvirksomhet" (eller dennes representant) selger til en person som "ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet", jf. § 1 tredje ledd.

Det legges vekt på hva formålet med kjøpet var. Dersom formålet var at den i 50% eller mer av tiden skulle brukes privat, vil en være forbruker etter fkjl., og ha de rettighetene nevnt i min forrige post.
Den er kjøpt i mitt far sitt firma. Et A.S. Men jeg jobber ikke der, og er heller ikke ansatt, men bruker den privat, men ikke i næringsvirksomhet. Også Moe som kanskje er verdt å nevne er st den er kjøpt i mars. Har garantien gått ut nå da?

Kan forklare litt mer "detaljert". Den er kjøpt via komplett i mitt far sitt firma. Jeg verken jobber eller er ansatt der. Komplett fikser ikke sine apple produkter selv og det blir derfor sendt videre til en annen rep-bedrift som fikser de. Da vi tok kontakt med komplett sa de at når man kjøper via et firma gjelder ikke den loven dere snakker om over her at om man får ny etter så så mange forsøk på rep, men man må bare fortsette helt til feilen er utbedret. Firma macen har blitt sendt inn til virker "useriøst" med tanke på hva teknikerne har skrevet på rapporten.

Hver gang den har blitt sendt inn har de kun byttet harddisk og formatert, og sagt problemet ikke oppstår og sendt den tilbake til meg, gjerne etter det har gått 3-4 uker. Så fort jeg åpner maskinen og begynner med mitt skjer det jeg forklarer over.

Skal jeg nå når jeg sender den inn igjen, klar å tydelig be de ikke formatere den, men heller se på skjermkortproblemet isteden? Jeg har akkurat for andre gang lastet inn alt av programvare jeg bruker, noe som tar mye tid og jeg ikke er veldig gira på å gjøre for tredje gang, om de kun formaterer den og sender den tilbake er det ikke noe poeng.
Sist endret av guttebassen; 31. oktober 2016 kl. 16:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av guttebassen Vis innlegg
Den er kjøpt i mitt far sitt firma. Et A.S. Men jeg jobber ikke der, og er heller ikke ansatt, men bruker den privat, men ikke i næringsvirksomhet. Også Moe som kanskje er verdt å nevne er st den er kjøpt i mars. Har garantien gått ut nå da?

Kan forklare litt mer "detaljert". Den er kjøpt via komplett i mitt far sitt firma. Jeg verken jobber eller er ansatt der. Komplett fikser ikke sine apple produkter selv og det blir derfor sendt videre til en annen rep-bedrift som fikser de. Da vi tok kontakt med komplett sa de at når man kjøper via et firma gjelder ikke den loven dere snakker om over her at om man får ny etter så så mange forsøk på rep, men man må bare fortsette helt til feilen er utbedret. Firma macen har blitt sendt inn til virker "useriøst" med tanke på hva teknikerne har skrevet på rapporten.

Hver gang den har blitt sendt inn har de kun byttet harddisk og formatert, og sagt problemet ikke oppstår og sendt den tilbake til meg, gjerne etter det har gått 3-4 uker. Så fort jeg åpner maskinen og begynner med mitt skjer det jeg forklarer over.

Skal jeg nå når jeg sender den inn igjen, klar å tydelig be de ikke formatere den, men heller se på skjermkortproblemet isteden? Jeg har akkurat for andre gang lastet inn alt av programvare jeg bruker, noe som tar mye tid og jeg ikke er veldig gira på å gjøre for tredje gang, om de kun formaterer den og sender den tilbake er det ikke noe poeng.
Vis hele sitatet...
Svarer punktvis, slik at jeg ikke overser noe:

1. Dersom den er kjøpt av et firma, er kjøper ikke en forbruker (jf. kravet om "fysisk person" i fkjl. § 1 tredje ledd), og forbrukerkjøpsloven vil således ikke få anvendelse.

2. Dersom det er en fysisk person som er kjøper, er det avgjørende hva formålet med kjøpet var. Er den, som du skriver, kjøpt "til" et firma, taler dette for at kjøper handlet "hovedsakelig som ledd i næringsvirksomhet" etter § 1 annet ledd. I så fall vil ikke forbrukerkjøpsloven få anvendelse.

3. Dersom forbrukerkjøpsloven ikke får anvendelse, vil kjøpsloven få anvendelse. Denne kan fravikes ved avtale. Hvis det ikke er avtalt noe annet, gjelder en absolutt reklamasjonsfrist på to år fra den dag kjøper overtok tingen. Ved mangler må selger rette eller omlevere uten "vesentlig ulempe for kjøperen" og uten "risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg av selgeren", jf. kjl. § 36 første ledd. Det avgjørende blir dermed om alle avhjelpsforsøkene vil medføre en "vesentlig ulempe" for kjøper. Dette kan jeg ikke gi deg noe svar på, da det må vurderes konkret. Det må sees hen til antall avhjelpsforsøk, hvor lang tid avhjelpsforsøkene har tatt etc. Men dersom avhjelp ikke kan gjennomføres uten å medføre "vesentlig ulempe" for kjøper, vil kjøper kunne kreve prisavslag eller heving etter hhv. §§ 38 og 39. Merk at heving her krever at det foreligger et "vesentlig kontraktsbrudd", i motsetning til etter reglene i forbrukerkjøpsloven. Hva som er vesentlig må også vurderes konkret.

4. Husk at garanti ikke er det samme som reklamasjonsrett. Ved garanti har selger eller tidligere salgsledd påtatt seg forpliktelser utover det som følger av lov. Hva denne garantien i så fall innebærer må altså fastsettes med utgangspunkt i garantivilkårene.