Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 8381
Hei. Brukte 50 10 mg oxycontin over 1 ukes periode. Nå er det vel 3 eller 4 dagen uten. Har hatt voldsomme abstinenser men virker som det tar litt av hver dag. Noen som har noen tips?

Og til neste gang? Kanskje ikke bruke hver dag, men bare i helgen eller når man har veldig mye smerter?
Har du inntatt 50x 10mg oxycontin tabletter, over 1 Uke, vil jeg si du har ett sterkt rusmisbruk. Tviler på at du har "så sterke smerter" som du skriver. Jeg vil anbefale deg å trappe ned sammen med din fastlege evt psykiater.
Dersom dette er noe du tar for smerter i samråd med lege er det et spørsmål som bør stilles til ham/henne. Å deale med smerter i form av egenmedisinering av stoffer som oxy kan jeg ikke tro ender med noe annet enn missbruk. Har du dessuten sterke smerter skal legen hjelpe deg med dette.
Hvis du syns du får ille abstinenser etter å ha brukt en uke bare anbefaler jeg å slutte nå mens du har sjansen.. Etter dag 3 begynner man å bli bedre igjen så dette blir ikke noe stress. Imodium er gull for diare, men ikke bruk det for lenge fordi da får du abstinenser fra det og
Hvis du ikke klarer å styre bruken din burde du nok legge opiater på hylla mens leken er god. Klarer du å styre bruken burde du i første omgang ta en lengre pause før du begir deg ut på nye eventyr. Etter det burde du holde deg til en eller to ganger per mnd. for sikkerhets skyld.
har ikke fått dette av fastlegen. Så derfor jeg spør om råd her.
begynner å bli bedre nå. Dag 4. Er vanskelig å styre seg når følelsen er så god, så jeg har nok missbrukt det. Skal holde meg til kun smertelindring i fremtiden. Takk for svar

Sitat av Vetz Vis innlegg
Har du inntatt 50x 10mg oxycontin tabletter, over 1 Uke, vil jeg si du har ett sterkt rusmisbruk. Tviler på at du har "så sterke smerter" som du skriver. Jeg vil anbefale deg å trappe ned sammen med din fastlege evt psykiater.
Vis hele sitatet...
Skrev vel egentlig ingenting om mine smerter i dette innlegget mr
Sist endret av Mastermind1; 3. oktober 2014 kl. 20:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mastermind1 Vis innlegg
eller når man har veldig mye smerter?
Vis hele sitatet...
Jo, du skriver vel nok til å vikle "mye smerter" inn i selvmedisinering, rus og abstinensopplegget ditt...

God bedring. Dette fikser du!!
Sist endret av EazyA; 4. oktober 2014 kl. 01:00.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Går nå selv på 5mg Oxy sammen med 50mg Tramadol om dagen etter et 8-timers kikkhullsoperasjon, pga. kreftdiagnose. Dosene var på det meste 25mg når jeg lå på sykehuset, ble brukt sammen med epidrual. Det er nå 8 uker etter operasjon. Jeg vil tro neste steg er morfinplaster for å trappe ned på den måten.

Jeg kan ikke si jeg har hatt "God følelsen" av opitatene. Antagligvis siden de virker litt anderledes når de brukes som de skal. Min "God følelse" av det kom fra Xanor'ene jeg fikk utskrevet av fastlegen min i stedet.
Sist endret av ialvik; 14. oktober 2014 kl. 15:46.
Det er et sterkt opiat. Eneste måten å ikke få voldsomme abstinenser av det er å ikke bruke det mye.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Av erfaring kan jeg si at abstinensen kommer du ikke unna, mellom 3-5 dager kan dem holde i seg, alt ettersom hvor mye og over hvor lang tid du har brukt dem.
Ett råd : finn ut om smerten går å leve med på til eksempel kombinasjon av Napren-E + Panodil/paracet, eller uten.
Jeg skjønnte etter 12 måneder at mitt liv ikke kunne fortsette på Opiater, så jeg byttet til ovenstående, ikke på fast basis, men når det står på som verst.
Kan si det er noe av de bedre beslutningene jeg gjort på lenge ... man kan lære seg å leve med smerter, spesiellt hvis alternativet er å være helt fucka opp på opiater.
Vært uten i flere månder uten problem, men man må ville.
Lykke til og håper du får sluttet med dem helt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
De abstinensene du går i mellom nå etter en ukes tid er ikke store i forhold til dosering når du kun har brukt det en ukes tid. Antagelig etter 7 til 8 dager er du helt fin igjenn, men om du fortsetter "bare i helgene" kommer det til og bli mer og mer. Jeg hat brukt dette daglig i 3 nesten 4 år nå og har vært opp i rundt 600mg i døgnet! Og de abstinensene jeg har gått i mellom de siste 2 ukene har ikke akuratt vært milde for og si det sånn, frokost var en 80mg en 40 og et par gjennombrudd (oxynorm10mg) også fortsetter man og doseringene utover dagen!! Men 2 uker siden sist trapper ned med pf men hjelper ikke så mye men har bestemt meg for og legge oxy'n på hylla så cold turcy eller hva de kaller det er en hard prosess.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gikk cold turkey fra mandag. Har brukt endel mer og dolcontin i tillegg. Voldsomme abstinenser hele uka. Nesten ingen søvn. fant ca 30 -40 mg dolc igår som jeg hadde gjemt unna. Tok det på kvelden og fikk sove fint. Føler meg topp idag. Kan jeg vente meg å få tilbake de samme abstinensene like hardt igjen pga at jeg tok denne pillen igår?
▼ ... over en måned senere ... ▼
En av grunnene til at jeg vegrer meg for å bruke opiater er frykten for å havne i en situasjon hvor jeg plutselig ikke får tilgang på den faste medisinen jeg går på.
Det skjedde faktisk av alle dager på lillejulaften som var. Jeg troppet opp hos min fastlege og fant meg en sitteplass på venterommet.
Var uvanlig lang ventetid syntes jeg, men omsider kom der en for meg fremmed person og ropte opp navnet mitt. Jeg så havnet inn på hans kontor hvorhen jeg fikk spørsmål om mitt fremmøte. Jeg svarte at jeg kun skal fornye resepten med oxy.

Grunnen at jeg fikk denne legen denne dag var at fastlegen min var syk.
Mannen som var av utenlandsk opprinnelse klikka nærmest når han tittet på sin computer og studerte min journal.
Jeg har på grunn av sterke nevrologiske smerter av kronisk art gått på 200mg oxy per dag det siste året. !00mg per dag året i forveien.
Ikke pokker om denne vikarlegen ville skrive ut en resept med så høy dosering.
Vel, jeg skal innrømme at doseringen var noe høy, men etterhvert som man blir tilvendt så er ikke virkningen den samme lenger, så derfor havnet jeg på den doseringen som jeg var blitt vant til.
Jeg kjente panikken spre seg når jeg hørte denne vikariaten sin holdning til oxy og hvor farlig det var.

Jeg prøvde febrilsk å forklare ham at det har ikke hatt noen rus lignende effekt på meg av den art som han bestemt mente det var.
Ojojoj tenkte jeg bare når han sa at jeg måtte bare gå med en gang fordi der hos ham fikk jeg absolutt ingenting.
Dette kunne jeg bare ikke gå med på og sa at da fikk han ta ansvaret for følgende som kunne oppstå etter en bråstopp.

Han tenkte seg om og pratet stressa til seg selv og sa at jeg skulle få 28 stk.
Oki sa jeg og forlot kontoret. Når jeg ankom apoteket for å løse ut e- respten fikk jeg en 28 pakning, men med 5 mg og ikke 20mg som jeg var vant til.

Greit tenkte jeg. Får bare hoppe i det. Etter søvnløse netter med svettetokter, diare`og frysninger, hodeverk osv er det verste gitt seg. Tror jeg velger å hoppe helt av, men jeg har de kroniske smertene som forsurer livet mitt så enkelt blir det nok ikke. Jeg har blitt tilbudt av smerteklinikken å gå på metadon tabletter noe jeg er like skeptisk til, men i følge smertespesialisten skal dette være bra for min sykdom. Er bare det at da er jeg tilbake igjen med angst om å havne i en uheldig situasjon som nylig skjedde.
Er det noen her inne som har erfaring med metadon tabletter forresten? Hadde vært fint å fått litt info om dette
Kan du ikke bare snakke med din vanlige fastlege når han kommer tilbake? Da får du jo det du bestandig har fått..
Hei & takker for reply.
Du skjønner det at det som trign hodet mitt er at jeg helst ikke vil havne i en lignende situasjon som jeg nå gjorde og som jeg alltid har fryktet kunne skje.

Kanskje en selvoppfyllende profeti? Hele jula ble ihvertfall ødelagt for meg. Helt ærlig så trodde jeg det kom til å bli mye verre, men positiv tankegang viser seg å være et viktig redskap. Om det hele er overstått aner jeg ikke enda.
R
Har tittet en del på youtube om bruk/,misbruk av oxycontin og mye av det som er lagt ut skremte vannet av meg. Har aldri hatt det bedre med meg selv den tiden jeg har brukt dette preparatet så det hele blir en vurderingssak.
Tror ikke jeg får det bedre med meg selv om valget ble å kutte helt ut.

By the way. Jeg bør ihvertfall kontakte fastlegen min igjen som du skriver, for så og lage en handlingsplan med klart innhold om at en sådan "glipp," jeg nå har gått igjennom ALDRI må gjenta seg.

Det frister meg også å nevne for denne vikaren om hans dårlige kunnskap og lite forståelse for en ukjent pasient med en alvorlig nevrologisk lidelse at han burde visst bedre. Inkompetent med stor mangel på kunnskap som enhver allmennpraktiserende lege burde være i besittelse av er min klare oppfatning om denne personen.
Hei! Det hørtes ikke bra ut, oxycontin "turkey" er noe av det tøffeste som finnes. Den legen burde bli satt på plass, han har ikke noe med og forandre på medisin oppsettet ditt. Og metadon ville jeg heller ikke vurdert som noe alternativ, fordi det er minst like eller verre abstinenser, de varer også kanskje lengre. Så metadon vil jeg si er mye værrre og gå av. Vent til legen din kommer tilbake, og diskuter med han. Så kan dere lage en nedtrappings plan sammen, det er ikke meningen at du skal lide et sekund. Vurder og trapp end på oxy og over til noe annet, men husk at det vil alltid være ganske stor tilvennings fare og jævlig og gå av morfin preparater. Det er liksom enten eller, man ikke bare få det gode, på en måte. Selv om man har smerter og får morfin for det, så vil det gi abstinenser. Kanskje du kan fortsette med det, eller prøve dolcontiner, de er kanskje hakket mindre værre og slutte med, eller noe annet, men som sagt, bruker man disse medisinene så skal man kanskje gå av det en gang og det vil det være pine.
Sist endret av jodatakker; 28. desember 2014 kl. 18:47.
Hei Jodatakker.
Takker for svar.
Må i grunnen bare være helt enig i din holdning at dette var et dårlig stunt av legen min.
Og ja, dette bør ikke bare passere uten noen form for reaksjon.


Jeg har bestemt meg for å bruke de en stund til, det var fatisk
Noe jeg presiserte ovenfor fastlegen min ved siste konsultasjon fordi han bemerket at min dosering var i blitt i høyeste laget.
Jeg hadde ingen problemer med å forstå og godta den delen.
Bruken el misbruket bare pakket på seg etterhvert som virkningen avtok og jeg skjønte at jeg var på ville veier ,MEN jeg gjorde en avtale med legen om at jeg ønsket selv å trappe ned over nyåret en gang. Noe som han tydelg ble glad for å høre.

Slik gikk det altså ikke så jeg springer fortsatt i skyttel mellom senga og doen. Med søvnløse netter og null matlyst osv...
Greit jeg takler dette uansett rimelig ok på min måte, og vil ikke slite noe mer når jeg er klar for nedtrapping.

Grunnen til at jeg ikke tar det hele så ille opp er at det kan ikke måle seg med de smertene som til tider oppstår.
Hadde jeg vært inne i en smerteperiode i tillegg til det jeg nå gjennomgår hadde saken blitt av en helt annen karakter.

Skal uansett som du oppfordrer til avgi en reprimande som vil være på sin plass.
Takker for støtten.

All the best.