Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  223 19678
k, sorry da, men det er ganke lenge siden fordet.
Herregud det er mange Coca-Colikere her!

Er det mange av dere som har vokset opp med et kjøleskap alltid fullt av brus? Av og til så legger jeg merke til noen familier som nesten alltid har brus i heimen. Selv har jeg nesten aldri cola, selv ikke i helgene. Vann og melk!

Skadene av Cola sier seg nesten selv; skader på tennene, fedme, ukonsentrasjon osv. Brus burde være ulovlig på barne- og ungdomskoler.
Som alt annet her i verden må det drikkes med måte, bare vann og melk blir ofte kjedelig i lengden. Problemet er at alt for mange drikker cola daglig. Tviler på at du får de store skadene ved å drikke dette 1-2 ganger i uken
Jeg heter Lasse, er fjorten år og er en cocacoliker.
hei jeg heter martin å slenger meg på denna... drikker kanskje halv annen liter cola om dagen nå.. klarer ikke å slutte.. drikker det konstant, selv om jeg ikke er tørst etc..
Det omtrent den samme mengden hos meg. Jeg har perioder hvor jeg drikker opptil 2 1,5 l flasker hver dag, og perioder hvor jeg utelukkende drikker vann.
ja...det beste om morran er å gå i kjøleskapet om morran å ta ut en flaske cola å bare styrte nedpå det man kan til tårene triller...ISKALD COLA ER nice
Opprinnelig postet av polmen
den mest skadelige brusen er eldorado sitronbrus faktisk. den har PH verdi 2,1 eller noe sånt. forstår ikke hvorfor alle liker cola så inni helvette godt. brusen er jo ikke så jævli god.
Vis hele sitatet...
Er så enig, den beste brusen er Villa Champagne brus eller Sprite.. Pønktøm .
villa champagne<3

yndlingsbrusen min. hvordan i heiteste hundra klarte jeg å glemme den:S
Ztaale, hvordan i hellvette klarte du å drikke så mye brus? Når ble dere ferdig med den siste colaen? Og hvor lenge var dere oppe før dere sovna?
polmen, tror flux soda blir/ble produsert av tromi bryggerier i trondheim, men skal ikke si meg 100% sikker på det.. den var helt blank, smaken lå ikke altfor langt unna julebrus, men denne egna seg supert til blandevann.. synes å ha sett den i brusautomater i husebyhallen i Trondheim, men dette er lenge siden.. savner den brusen..
Flux Soda var fantastisk. Jeg går på skole på Huseby, og kan bekrefte at de ikke har den i hallen lenger.
wicked: vi har en lokal brus her og som heter Flux soda, den er syykt god. smaker mer som champagne brus her.
Den Flux Sodaen jeg og Wicked tenker på er helt gjennomsiktig, og har ei gjennomsiktig flaske med sort label.
nedtur at den ikke finnes der lengre.. kanskje en underskriftskampanje for å få den i butikkene igjen er en idè?:P polmen: hvordan ser den ut da, selve brusen og etiketten?
Her i Telemark finnes fortsatt Flux Soda, tappes av Trior..
Tilbake til cola. Gidder ikke lese alle postene, så jeg bare nevner to ting:

Både koffein og sukker er vanedannende. Cola er en kombinasjon.

En aktiv person holder et sunt kosthold, men likevel drikker en boks (33cl) cola om dagen i ti-tjue år, vil holde en vekt ca. 30 kg. høyere enn en som ikke drikker samme mengde cola!
Den Flux Sodaen jeg og Wicked tenker på er helt gjennomsiktig, og har ei gjennomsiktig flaske med sort label.
Vis hele sitatet...
vel, den her er champagnefarvet og har orange label
Er ikke mulig å slutte med Cola! Det er bare ikke mulig! Men jeg driter i det så lenge jeg ikke "må" slutte.
PS: Veit det ikke er sundt, men jeg må ha minimum 0,35 om dagen. Og det må da kunne gå greit om man har et variert kosthold i tilleg. Var verre før. da var det 5-6*0,35 om dagen.
Mmm...Flux Soda ( den vi drikker her jeg bor er gjennomsiktig med svart label og tappes hos Tromi i Trondheim, kjøpes i kantina på Brundalen VGS ! :P ) og cola, det er saker det...Lukker ganske enkelt øra når folk skriker sunnhet jeg, men det skal jo ikke stikkes under en stol at coca cola har en del gebiss og kilo på samvittigheten rundt om i verden ! Mer brus, mindre...SNUS !
Sist endret av bjarneper; 21. september 2004 kl. 22:10.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Drakk hvertall en liter cola om dagen før.. Aner ikke åffer man blir avhengig.. Har klart å slutte nå, er vel mest viljestyrke det går på.. Bytta ut colaen med farris..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Opprinnelig postet av Nygaard
Drakk hvertall en liter cola om dagen før.. Aner ikke åffer man blir avhengig.. Har klart å slutte nå, er vel mest viljestyrke det går på.. Bytta ut colaen med farris..
Vis hele sitatet...

Fy fan du er lik meg ass'...! Drakk ikke mye cola før - Men nok. Nå er det kunn Farris på min meny, drikker lit cola i helgene, men Farris er konge drikken på jord..Etter at jeg nærmest slutta å drikke brus, poffa magen min inn..."Rart" :P
Før drakk jeg 1.5-3L hver dag, i nesten 10 år..
Nå drikker jeg bare cola på fest, som farge på spriten

Når jeg slutta var det 3uker med kald svetting, dårligt humør og fanskap.. Klarte ikke konsentrere meg om noe de ukene.

Gikk ned i overkant av 20kg på noen få mnd etter dette
Var avhengig av Cola før jeg også. Klarte å slutte etterhvert, og Colaen ble bytta ut med Rimi Eplenektar

Nå drikker jeg bare Cola på fest og spesielle anledninger (eller på LAN, da varm eplenektar er puke).

- Slangen
dere som drikker flere liter cola om dagen, bør tenke litt på kaloribehovet deres, en inaktiv person på 70kg trenger 2100 kalorier om dagen, uten å gå verken opp eller ned i vekt. får man i seg for mye vil det føre til vektøkning. I en liter cola er det 430 kalorier, og drikker man noen liter om dagen passerer jo dette lett 1000. spiser man da f.eks. en pose potetgull i tillegg, er dagsbehovet mer enn nådd. i tillegg kommer frokost, middag og evt kvelds osv, som gjør at man altfor lett får i seg for mye kalorier. så sitter du foran pc'en 24/7, så dropp colaen til fordel for vann, og spis sunnere. ta deg heller en cola etter du har trent, slik at du kan gjøre det med god samvittighet.
og til dere som tenker "hey, jeg veier 100+X antall kilo og trenger jo masse kalorier om dagen for å holde meg med min nåværende vekt", dere er feite i utgangspunktet, så det er overhodet ikke positivt at dere da kan tylle i dere mer kalorier uten å miste vekt. ta deg heller en joggetur om dagen, og reduser din BMI..
og for dere som overhodet er interessert i det jeg skriver her; om dere føler at dere er litt overvektige, men avskyr utholdenhetstrening, jogging og den slags, ty til styrketrening. Husk at større muskler fører til større forbrenning, som igjen vil føre til redusert BMI og en sunnere livsstil.
Opprinnelig postet av slangen
Var avhengig av Cola før jeg også. Klarte å slutte etterhvert, og Colaen ble bytta ut med Rimi Eplenektar

Nå drikker jeg bare Cola på fest og spesielle anledninger (eller på LAN, da varm eplenektar er puke).

- Slangen
Vis hele sitatet...
Det er ikke så jævla mye bedre å drikke eplenektar. Den har like mye sukker i seg.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Eplenektar har ikke en ph verdi om syre da.

Drikke iste jeg, lei av cola ;D
Nå fikk jeg plutselig veldig lite lyst til å drikke videre av denne flaska.. Drikker 2-3 halvlitere om dagen for å holde meg våken, men det tror jeg at jeg bør slutte med rimelig kvikt..
Skal prøve å trappe ned til 0.5 om dagen i neste uke :P
beklager å måtte skuffe deg z10an, men eplenektar har nok en ph-verdi som ikke er veldig mye høyere enn cola sin, bare 0,7 for å være eksakt. Dessuten vil eplenektar være mer skadelig for tennene enn cola da syra i nektaren er organisk, og dermed holder seg i munnen lengre.
onkl, om du vil holde deg våken er te eller svart kaffe et mye bedre alternativ. forsvinnende lite kalorier, koffein som gir metabolismen et lite ekstra kick og mye billigere. (Tilsetter du mye sukker, kunstige søtningstoffer eller melk, er mye av poenget borte.)
Om du vil holde deg våken er frukt den beste løsningen...
For mye cola på lan! Tilslutt blir jeg så lei at det ender opp med et glass vann isteden.
Heh, takker for tipsene. Lurer egentlig på om jeg er avhengig eller om det bare er en stygg uvane.. Men det får jeg se i neste uke

Edit: Leif.
Jeg drikker masse cola, er 17 år og veier 60 kilo. Uansett hvor mye usunn mat jeg spiser har jeg enda ikke lagt på meg.

Det du sier kommer helt ann på person til person. Hvordan kroppen din forbrenner fett er forskjellig hos alle.
Ikke glem at det kan være koffeinet du kan ha utviklet en viss fysisk avhengighet av, så der vil også kaffe eller te kunne hjelpe deg. Litt psykisk avhengighet kan du jo også ha fått, men der gjelder det bare å være sterk og tenke på noe annet, samt at du finner deg en alternativ drikk. Brus er og blir en uting. Husk at light-brus ikke hjelper deg, da dette øker appetitten, kroppens vilje til å lagre fett samt at det ikke er bra for hjernen din (forsøk har vist at aspartam, søtningsstoffet i lightbrus, drepte hjerneceller hos rotter.)
uff, denne posten satte meg på tanken hvor avhengig jeg er av urge...
det eneste som stopper mitt forbruk av urge er pengelenshet, ellers drikker jeg minst to flasker om dagen.
Jeg sa aldri at jeg var feit.. :P Er tross alt 18, veier 60kg og er ca 175 høy..

Tror det går dårligere med tenna, though.
Opprinnelig postet av solrikioo
Jeg drikker masse cola, er 17 år og veier 60 kilo. Uansett hvor mye usunn mat jeg spiser har jeg enda ikke lagt på meg.

Det du sier kommer helt ann på person til person. Hvordan kroppen din forbrenner fett er forskjellig hos alle.
Vis hele sitatet...
du er som sagt bare 17 år, og har en høy forbrenning pga din lave alder, dette kommer til å forandre seg etterhvert som du blir eldre. i tillegg får du i deg mange "tomme" kalorier som går på bekostning av næringsstoffer kroppen din har bruk for.
den mengden sukker du får i deg kan også vise seg å bli altfor mye for blodsukkeret ditt, og kan resultere i diabetes type 2, en sykdom du absolutt ikke vil pådra deg, iallefall ikke om du ikke liker sprøytestikk.
Opprinnelig postet av wicked
du er som sagt bare 17 år, og har en høy forbrenning pga din lave alder, dette kommer til å forandre seg etterhvert som du blir eldre. i tillegg får du i deg mange "tomme" kalorier som går på bekostning av næringsstoffer kroppen din har bruk for.
den mengden sukker du får i deg kan også vise seg å bli altfor mye for blodsukkeret ditt, og kan resultere i diabetes type 2, en sykdom du absolutt ikke vil pådra deg, iallefall ikke om du ikke liker sprøytestikk.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare sukker som skaper Diabetes 2, det har faktisk noe med fedme å gjøre også..

Drakk endel Coca-Cola før (1 L om dagen), Men ble aldri avhengig eller noe fetere av den grunn... Så dette er veldig forskjellige fra person til person!
alt som påvirker de psykiske og fysiske aspektene ved mennesket vil variere fra person til person, både i virkningsgrad og om det virker i det hele tatt (akkurat som at de aller aller fleste av oss reagerer sterkt på cs-gass, men et ytterst fåtall er tilnærmet immune.) har heller ikke sagt at fedme ikke er en faktor som spiller inn i utviklingen av Diabetes 2, da det jo er det, men man kan få det også ved kun store og hyppige svingninger i blodsukkernivå, noe et høyt inntak av raffinert sukker fører til..

edit: skulle du i tillegg være fra det indiske subkontinent (India, Pakistan, Sri Lanka osv), er faren for å pådra deg diabetes type 2 ytterligere forstørret..
Sist endret av wicked; 7. oktober 2004 kl. 17:44.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg drikker ca. 1 liter hver dag. 1-2 halvlitersflasker på skolen, og noe cola hjemme. I en periode, så tenkte jeg å slutte å drikke cola, fordi tannlegen kjefta meg opp noe verre når jeg var inne til kontroll Det gikk i dass, jeg følte hele tia at noe manglet, klarte ikke sitte i ro osv. og hver skoledag MÅ jeg ha cola, hvis ikke klarer jeg ikke konsentrere meg, og blir gående og tenke på at det er ett eller annet jeg har glemt. Er sprøtt at man kan bli avhengig av en brus...

Edit: jeg har ikke lagt på meg av den grunn, eller blitt i noen merkbar verre form. Skulle det skje noen negative fysiske forandringer kan dette han noe å gjøre med at jeg har vært sinnsykt lite aktiv fysisk i det siste
Opprinnelig postet av ztaale:
Vel jeg drikker MYE cola hele tiden og jeg har ingen planer om å kutte ned.. klarer egentlig ikke fårestille meg ett liv helt uten cola..
Vis hele sitatet...
Enig med du mann.


Jeg vet også at jeg kan få diabetes 2 og jævlig stygge tenner. Men det virker ikke noe viktig så lenge jeg kan få mine daglige Cola. Aller helst iskalde glassflasker. Samme f hva de koster.
Jeg MÅ ha dem. Klarer ikke en dag på jobb uten. I det hele tatt. En dag uten er som gift.
Coca-Cola holder meg våken når jeg er trett, og sender meg til drømmeland når jeg har problemer med å sove.
Det hjelper meg til å klare det siste stykket når jeg en sjelden gang gymmer, og det hjelper meg til å komme opp bakkan og hjem. Tanken på det hjelper også litt, når jeg ikke har fått på lenge. Mens andre ganger er det jævlig vanskelig.
Jeg blir helt fucka psykisk. Raver rundt og er helt klikk. Slår villt rundt meg og babler usammenhengende. Smerter i hodet og i resten av kroppen, og det er ikke til å holde ut. Så når jeg da får i meg Coca-Cola, gjerne ei glassflaske eller to, blir jeg helt "normal" igjen.
Kan være plagsomt til tider og det blakker meg på lang sikt, så kanskje jeg bør prøve å kutte ned, men det er vanskelig
Opprinnelig postet av joachimnh
Jeg drikker ca. 1 liter hver dag. 1-2 halvlitersflasker på skolen, og noe cola hjemme. I en periode, så tenkte jeg å slutte å drikke cola, fordi tannlegen kjefta meg opp noe verre når jeg var inne til kontroll Det gikk i dass, jeg følte hele tia at noe manglet, klarte ikke sitte i ro osv. og hver skoledag MÅ jeg ha cola, hvis ikke klarer jeg ikke konsentrere meg, og blir gående og tenke på at det er ett eller annet jeg har glemt. Er sprøtt at man kan bli avhengig av en brus...

Edit: jeg har ikke lagt på meg av den grunn, eller blitt i noen merkbar verre form. Skulle det skje noen negative fysiske forandringer kan dette han noe å gjøre med at jeg har vært sinnsykt lite aktiv fysisk i det siste
Vis hele sitatet...
Det høres ut som du skriver for meg der Joachim. Prøvde å drikke kaffe, men det ga meg bare enda mer lyst på Cola
Jeg har endt opp med utrolig slitsomme søvnproblemer, d.v.s at jeg går rundt og er sløv hele forbanna tiden. Har fått tæret vekk emaljen på tennene, mye tannlege besøk (måtte nylig ut med en tusenlapp for tennene, er 20 år så jeg fikk 75% reduksjon på rekningen. Vet ikke hvor mye jeg måtte ha betalt uten 75% moderasjon) Sliter med hodepine nesten hver dag, klarer ikke drikke kaffi siden det smaker fy og fordervelse.

Jeg har også fått ødelagt syrebalansen i magen min noe så forjævelsk. Jeg kan nesten ikke spise krydret mat p.g.a da får jeg utrolig sterk halsbrann (noe som og ødelegger for nattesøvnen) Det er utrolig kjipt å være coladrikker.. eller "ekstrem coladrikker". Drakk sånn ca 3 liter til dagen fra jeg var 14-19, nå drikker jeg mye mindre da, det varierer helst.

Skal prøve å slutte, bytte ut med vann e.l..

Spreng Coca-Cola company.. blås brusen til pokkers. drikk tuborg elns.. skål

*edit*

Noen kan også legge på seg no forjævelsk med mye coladrikking, andre er mer heldige. jeg har vel lagt på meg et par kilo noe jeg synes er innmari kjipt.

Slankekurtips anyone?..
Sist endret av catolh; 17. januar 2005 kl. 12:21.
Slankekurtips? Slankekur er dritt.. Du legger gjerne på deg det du har tatt av etter hvert:P
Jeg var på Atkins i 2 måneder og gikk opp 8 av de 10 kg'ene jeg tok av:P
Nei du, du skal være stolt av Cola-vommen din:P:P

Men det er synd på tennene ja.
Nååh, colavomm og cola vomm.. heller en øl pondus det der ja.. *ler*
vel vel, får slutte med cola'n å se hvor mye jeg tar av
kanskje litt offtopic men jeg har det omtrendt likt med iste..:P
Opprinnelig postet av ch0izz (måtte nylig ut med en tusenlapp for tennene, er 20 år så jeg fikk 75% reduksjon på rekningen. Vet ikke hvor mye jeg måtte ha betalt uten 75% moderasjon)
[/b]
Vis hele sitatet...
det finner du ut med et ganske enkelt regnestykke.

Menneh. Kan ikke si at jeg har opplevd noe avhengihet av cola.. Er kanskje heller gammel vane at man grabber med seg ei cola på tur igjennom butikken, for min del ivertfall.

Er mer avhengi av runking en cola for å sammenligne... Same shit, different dog.
Får jeg ikke en eller annen form for cola (enten Coca Cola eller Dr Pepper. Pepsi er sølevann) før kl. 09:05 på morgenen, kommer jeg til å plages med hodepine resten av dagen. Så i frokostpausen (08:45 til 09:05) løper jeg på ICA og får meg cola. Klokken 11:30 er det lunsjapause, og jeg er tørst som faen. Igjen kjøper jeg 0,5 l cola. Etter den andre colaen tar det noen timer, så begynner jeg å bli trøtt. En ny flaske cola hjelper. Og hvis vi ikke har cola i kjøleskapet når jeg kommer hjem, ender det som ofte med at jeg legger meg ned for å se på TV, rundt 16:00, sovner, og ikke våkner før 20:00.
Jeg er en kurert Coca Coliker! Halleluja!

Jeg brukte et halvt år med nedtrapping og nå er jeg fri!
Site Cola var for nesten tre uker siden.

Merknader:
* Kvisene svinner henn
* man blir mindre rastløs
* man sparer penger
* sparer tenner
* man minsker risikoen for diabetes type 2
* Rart, men jeg faktisk ikke så tørr i huden lenger

kommer ikke på noe mer akkurat nå.