Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 13294
Hei! Kikker litt rundt på darknet og ser at mange gir god rating grunnet god stealth. Men hva regnes som god stealth ? Noen som har noen eksempler?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Stealth er en gradering av innpakking av de ulovlige varene. Jo bedre stealth, jo bedre er varene pakket inn og skjult i evt en annen vare e.l. dette for å gjøre pakken mindre mistenkelig for tollerne (ikke alt gjennomlyses i røntgenmaskiner, det er fremdeles menneskelig faktor som er involvert her).
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av Sandybridge Vis innlegg
Hei! Kikker litt rundt på darknet og ser at mange gir god rating grunnet god stealth. Men hva regnes som god stealth ? Noen som har noen eksempler?
Vis hele sitatet...
Det har med innpakningen av forsendelsen. Altså at den er pakket inn slik at det ser ut som vanlig post fks.
Sist endret av ranman22; 26. april 2016 kl. 14:48.
At varen er vakuumpakket er et eksempel på noe som utgjør bra stealth.
Det har jeg allerede forstått. Lurer bare på eksempler. Hva er ofte brukt innlands? Feks pakker de stoffet inn i en kortstokk eller pakke det inn i et ukeblad? Lurte bare på hva jeg kan forvente om jeg bestiller
Sitat av Sandybridge Vis innlegg
Det har jeg allerede forstått. Lurer bare på eksempler. Hva er ofte brukt innlands? Feks pakker de stoffet inn i en kortstokk eller pakke det inn i et ukeblad? Lurte bare på hva jeg kan forvente om jeg bestiller
Vis hele sitatet...
Ville ikke forventet noe mere enn vakumpakket innenlands, det kan hende at det blir noe mer stealth, men det er ikke så super avansert siden det bare er snakk om innenlands.
Jeg har ikke erfaringer med at varen blir skjult inni andre gjenstander. Men har hørt om folk som har fått ting inni for eksempel tomme CD eller DVD cover.
Vi vil ikke dele stealth offentlig da det er informasjon visse folk ikke skal ha Du får ikke bedre svar enn du har fått nå
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Vi vil ikke dele stealth offentlig da det er informasjon visse folk ikke skal ha Du får ikke bedre svar enn du har fått nå
Vis hele sitatet...
Forstår veldig godt at vendors ikke vil røpe stelthen de bruker. Tenkte bare at dette hadde vært ganske skipt for mrg om evt foreldre skulle være i nærheten når jeg åpnet brevet. Ser for meg at foreldre stiller spørsmål når jeg trekker ut en Jan Teigen CD av konvulutten. Hadde feks vært mye bedre om det bare var et A4 ark med en "falsk" kredditsjekk. Det hadde jo ikke vært noen problem å bortforklare. Kunne jo og bare nektet å åpne den foran dem men da blir det og mye mistanke.
Sitat av Sandybridge Vis innlegg
Forstår veldig godt at vendors ikke vil røpe stelthen de bruker. Tenkte bare at dette hadde vært ganske skipt for mrg om evt foreldre skulle være i nærheten når jeg åpnet brevet. Ser for meg at foreldre stiller spørsmål når jeg trekker ut en Jan Teigen CD av konvulutten. Hadde feks vært mye bedre om det bare var et A4 ark med en "falsk" kredditsjekk. Det hadde jo ikke vært noen problem å bortforklare. Kunne jo og bare nektet å åpne den foran dem men da blir det og mye mistanke.
Vis hele sitatet...
Om foreldrene dine er ditt største problem, bør du slutte mens leken er god. Jeg kan garantere deg at det vil bli en større belastning for foreldrene dine om politiet kommer inn i bildet, enn om du ikke åpner posten i nærheten av dem
Sitat av Lounacy Vis innlegg
Om foreldrene dine er ditt største problem, bør du slutte mens leken er god. Jeg kan garantere deg at det vil bli en større belastning for foreldrene dine om politiet kommer inn i bildet, enn om du ikke åpner posten i nærheten av dem
Vis hele sitatet...
Ser den. Tror jeg da bare kjøper meg en postkasse og smekker den opp i nærområdet Med flask navn og adresse.
Sist endret av Sandybridge; 26. april 2016 kl. 17:08.
Sitat av Sandybridge Vis innlegg
Ser den. Tror jeg da bare kjøper meg en postkasse og smekker den opp i nærområdet Med flask navn og adresse.
Vis hele sitatet...

Problemet er at snuten vet om triks som dette, og spaner de så tar de deg på fersken når du henter "posten din". Vanskelig å forklare seg ut av den, med hele armen nede i en postkasse full i knark.

Om det derimot kommer hjem til deg og er betalt for på en ikke sporbar måte så har snuten en langt vanskeligere jobb med å hekte deg.
Er det så mye risk ved å handle innlands da? Tenker ikke å kjøpe mer enn et par brukerdoser uansett. De bruker vell heller ikke flere timer på å spane på en postkasse? Hva om jeg feks henter pakken 05.00 på en onsdag når pakken annkom kl 13.00 på en mandag. De sitter vell ikke i en bil og venter i flere døgn på at en luring skal hente opp 5 syrelapper ifra postkassen��
Vist det blir oppdaget i tollen så får du brev fra tollvesenet å blir innkalt til avhør, går det igjennom tollen er det ingen snut i Norge som spana en tilfeldig luring. Er du ikke en "kjenning" av politiet så har du ikke store risken fra den siden. Kommer ikke til å bruke ei krone på å spane på deg i fall du en gang i livet skulle gjøre noe ulovlig, skal bra kvanta til for at di i det hele tatt setter opp spanning på deg.

Hva mer spent hva du allerede har bestilt etter som du må åpne posten framfor foreldrene dine?

Kan ikke huske mine foreldre noen gang ba meg om det, å jeg bestilte data deler fra inn/utland mye.

Mindre risk fra innland som ikke må gjennom tollen, men er ikke så mange brae norske sider som selg det du er etter.
Sist endret av gudfaren; 26. april 2016 kl. 22:02.
Sitat av gudfaren Vis innlegg
Hva mer spent hva du allerede har bestilt etter som du må åpne posten framfor foreldrene dine?

Kan ikke huske mine foreldre noen gang ba meg om det, å jeg bestilte data deler fra inn/utland mye.

Mindre risk fra innland som ikke må gjennom tollen, men er ikke så mange brae norske sider som selg det du er etter.
Vis hele sitatet...
Har aldri bestilt noe ulovlig på nettet før. Har bare skjedd flere ganger at mine foreldre har hentet posten og så spør de meg etter middag om feks hva jeg har bestilt denne gangen og om jeg har tenkt å åpne den. Er ikke sånn at de tar pakkene mine og tvinger meg til å åpne pakken foran dem😂😂😂
Sist endret av Sandybridge; 27. april 2016 kl. 07:54.
Sitat av Sandybridge Vis innlegg
Tenker ikke å kjøpe mer enn et par brukerdoser uansett. De bruker vell heller ikke flere timer på å spane på en postkasse? Hva om jeg feks henter pakken 05.00 på en onsdag når pakken annkom kl 13.00 på en mandag. De sitter vell ikke i en bil og venter i flere døgn på at en luring skal hente opp 5 syrelapper ifra postkassen��
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du tro dette? du vet vel ikke hva onkel kan finne på eller tenker? eller hvilken metoder de bruker? kanskje de tror du er en stor smugler i følge demes mistanker? Hva med postansatte? post sporing? svartelisting? tlf avlytting? hvordan kan politi vite om det er 5 lapper eller 5000 du bestiller (som kanskje kommer etter hvert)? tror ikke det har noe med om du bestiller 5000 bruker doser eller 5 lapper. blir du tatt så er du tatt hvis ikke du har en god forklaring. Tenker du på å opprette postboks? falsk adresse? med en avdødes personnummer ofte står det personnummer i (proklama). Hvilken metode bruker du for og bestille for å være sikker på at det går igjennom?
Vist du setter opp en kasse ta på deg hansker, kan også være greit å sette den opp et sted der du er kjent å kan spane litt selv før du kikker i kassen
Vist posten drøyer med å komme frem kan du jo fjerne kassen for å være på sikre sia. Kan jo hende tollen har tatt det å politiet begynner å følge med.
Noen postmenn er ganske nøye å vil ikke gi posten om kassen ikke er regristrert, men det funker ofte
Innenlands er det sendes små kvanta som regel bare i vanlige brev. En tynn klips-pose mellom et ark feks.

Mer proffe vendors fra utlandet har ofte et decoy, når du åpner brevet er det en logo som ser ut som et legit selskap, og dopet finner du inni noe som ser ut som et lovlig produkt.
Stealth på innenlands post har lite for seg. Den blir ikke åpnet. Kun nark. hunder som kan oppdage slike forsendelser, og da har det lite og si hvor bra 'stealth' det er..
Sitat av Stekesmør Vis innlegg
Jeg har ikke erfaringer med at varen blir skjult inni andre gjenstander. Men har hørt om folk som har fått ting inni for eksempel tomme CD eller DVD cover.
Vis hele sitatet...
Bare sånn btw leste jeg en artikkel om at «denne metoden fungerer ikke lenger». Selvfølgelig sitat fra en toller som ville tøffe seg, men jeg vil si det er ganske shady å få en CD eller DVD i posten i 2016.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Stealth er en gradering av innpakking av de ulovlige varene. Jo bedre stealth, jo bedre er varene pakket inn og skjult i evt en annen vare e.l. dette for å gjøre pakken mindre mistenkelig for tollerne (ikke alt gjennomlyses i røntgenmaskiner, det er fremdeles menneskelig faktor som er involvert her).
Vis hele sitatet...
Svært lite gjennomlyses av røntgenmaskin. Kun det som posten-ansatte leverer til tollvesenet, eller det som blir plukket opp av hund blir gjennomlyst, så en lite shady innpakning og en plausibel, falsk deklarasjon på utsiden av pakken er trikset for å få igjennom pakker.
Etter å ha behandlet tusener av pakker, kan jeg skrive under på dette.

Det er selvsagt også viktig at varene er godt forseglet for å minimere lukt og lekkasje.
Sist endret av Pope; 29. april 2016 kl. 15:23.
Sitat av Pope Vis innlegg
Svært lite gjennomlyses av røntgenmaskin. Kun det som posten-ansatte leverer til tollvesenet, eller det som blir plukket opp av hund blir gjennomlyst, så en lite shady innpakning og en plausibel, falsk deklarasjon på utsiden av pakken er trikset for å få igjennom pakker.
Etter å ha behandlet tusener av pakker, kan jeg skrive under på dette.

Det er selvsagt også viktig at varene er godt forseglet for å minimere lukt og lekkasje.
Vis hele sitatet...
Innenlands eller i toll du snakker om? Om det er innenlands så lurer jeg virkelig på hvor posten har røntgenmaskin? Og om de ser noe straffbart, hvorfor skulle de levere det til tollvesenet og ikke politi?
Sitat av hideout Vis innlegg
Innenlands eller i toll du snakker om? Om det er innenlands så lurer jeg virkelig på hvor posten har røntgenmaskin? Og om de ser noe straffbart, hvorfor skulle de levere det til tollvesenet og ikke politi?
Vis hele sitatet...
Nå snakker jeg om post fra utland.
Om en av tollvesenets hunder markerer på en innlandspakke, blir nok den også gjennomlyst. Tollvesenet har røntgenapparater på nærmest alle terminaler hvor tollvesenet opererer.

Posten leverer pakken til tollvesenet som igjen avgjør om innholdet er ulovlig eller ikke. Ut ifra hvilken grad av ulovlighet innholdet er, avgjøres det om saken skal anmeldes eller om pakken skal destrueres.
edit: Postenansatte har som regel ikke kompetanse til å avgjøre om hvitt pulver er dop eller ikke.

F.eks. vil ikke politiet kontaktes om pakken inneholder vitaminer fra USA som er forbudt å importere. Da blir pakken destruert, men om innholdet er amfetamin, kan saken tas videre
Sist endret av Pope; 29. april 2016 kl. 15:37.
Skinny But Dangerous
SkinnyPIMP's Avatar
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Bare sånn btw leste jeg en artikkel om at «denne metoden fungerer ikke lenger». Selvfølgelig sitat fra en toller som ville tøffe seg, men jeg vil si det er ganske shady å få en CD eller DVD i posten i 2016.
Vis hele sitatet...
Shady å få en CD eller DVD i posten?? Nå må du gi deg.
Sitat av Pope Vis innlegg
Nå snakker jeg om post fra utland.
Om en av tollvesenets hunder markerer på en innlandspakke, blir nok den også gjennomlyst. Tollvesenet har røntgenapparater på nærmest alle terminaler hvor tollvesenet opererer.

Posten leverer pakken til tollvesenet som igjen avgjør om innholdet er ulovlig eller ikke. Ut ifra hvilken grad av ulovlighet innholdet er, avgjøres det om saken skal anmeldes eller om pakken skal destrueres.
edit: Postenansatte har som regel ikke kompetanse til å avgjøre om hvitt pulver er dop eller ikke.

F.eks. vil ikke politiet kontaktes om pakken inneholder vitaminer fra USA som er forbudt å importere. Da blir pakken destruert, men om innholdet er amfetamin, kan saken tas videre
Vis hele sitatet...
Trodde du snakket om innenlandspost. Kan godt være at du har jobbet i tollen, men god stealth har ikke så mye og si

Trodde du snakket om innenlandspost. Kan godt være at du har jobbet i tollen, men synes det du skriver virker lite relevant for slik det faktisk er. God stealth/innpakning har noe og si i tollen, men ikke så jævlig mye. Klart det går inn endel småpakker med små doser, men pakker fra risikoland som nederland,india, kina, og andre land det sendest mye greier i posten fra, blir screena uansett. Norsk toll er en av de strengeste/mest effektive i verden og derfor velger de fleste seriøse aktørene som sender ting i posten og ikke sende noe hit.
Sitat av hideout Vis innlegg
Trodde du snakket om innenlandspost. Kan godt være at du har jobbet i tollen, men god stealth har ikke så mye og si

Trodde du snakket om innenlandspost. Kan godt være at du har jobbet i tollen, men synes det du skriver virker lite relevant for slik det faktisk er. God stealth/innpakning har noe og si i tollen, men ikke så jævlig mye. Klart det går inn endel småpakker med små doser, men pakker fra risikoland som nederland,india, kina, og andre land det sendest mye greier i posten fra, blir screena uansett. Norsk toll er en av de strengeste/mest effektive i verden og derfor velger de fleste seriøse aktørene som sender ting i posten og ikke sende noe hit.
Vis hele sitatet...
Har ikke jobbet i tollen, men i Posten, og det du skriver er bare tull.
Ja, det finnes land som står oppført på tollsperreliste, som betyr at "alt" som sendes fra de landene skal åpnes av Posten og kontrolleres, men det sier seg selvfølgelig selv at det ikke er kapasitet til dette. Derfor åpnes pakkene litt på skjønn og da har "stealth" omtrent alt å si.

edit: Om avsender får det til å se ut som en personlig gave e.l. og gjør alt riktig, er sannsynligheten for at pakken går igjennom stor.
Sist endret av Pope; 29. april 2016 kl. 17:43.
Sitat av Pope Vis innlegg
Har ikke jobbet i tollen, men i Posten, og det du skriver er bare tull.
Ja, det finnes land som står oppført på tollsperreliste, som betyr at "alt" som sendes fra de landene skal åpnes av Posten og kontrolleres, men det sier seg selvfølgelig selv at det ikke er kapasitet til dette. Derfor åpnes pakkene litt på skjønn og da har "stealth" omtrent alt å si.

edit: Om avsender får det til å se ut som en personlig gave e.l. og gjør alt riktig, er sannsynligheten for at pakken går igjennom stor.
Vis hele sitatet...

..Er det posten som tar seg av pakker fra utlandet før de fortolles og blir sendt videre? Bare tull ja... Lykke til med og få inn noe narkotikum fra de landa jeg nevnte a. Er sikkert uten grunn at ca. ingen seriøse vendors fra darknett gidder og sende til Norge, de er jo trossalt ikke i tjene-penger bransjen....
Pope, sier du at det er de ansatte i Posten som kontrollerer pakkene som kommer fra utlandet, slik at det eneste tollvesnet gjør er å annalysere og identifisere funnene. Som da vil si at hvis en pakke først slipper gjennom Postens ansatte så vil pakken sendes til mottaker uten videre kontroll av tollvesen?
Sitat av omba Vis innlegg
Pope, sier du at det er de ansatte i Posten som kontrollerer pakkene som kommer fra utlandet, slik at det eneste tollvesnet gjør er å annalysere og identifisere funnene. Som da vil si at hvis en pakke først slipper gjennom Postens ansatte så vil pakken sendes til mottaker uten videre kontroll av tollvesen?
Vis hele sitatet...
Er det jeg sier ja. Bortsett fra de pakkene tollerne eventuelt tar ut med hund andre steder i produksjonen.

Sitat av hideout Vis innlegg
..Er det posten som tar seg av pakker fra utlandet før de fortolles og blir sendt videre? Bare tull ja... Lykke til med og få inn noe narkotikum fra de landa jeg nevnte a. Er sikkert uten grunn at ca. ingen seriøse vendors fra darknett gidder og sende til Norge, de er jo trossalt ikke i tjene-penger bransjen....
Vis hele sitatet...
Er og sikkert en grunn til at det raser igjennom store mengder ulovlige varer daglig.
Åpnes en pakke med ulovlig innhold, kan du være sikker på at det har blitt sluppet igjennom to.
Å tro noe annet er ganske naivt.

Blir det samme som at tollerne stopper en storsmugler på svenskegrensen og at det likevel flyter av smuglevarer i landet.
Sist endret av Pope; 29. april 2016 kl. 19:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pope Vis innlegg
Er det jeg sier ja. Bortsett fra de pakkene tollerne eventuelt tar ut med hund andre steder i produksjonen.



Er og sikkert en grunn til at det raser igjennom store mengder ulovlige varer daglig.
Åpnes en pakke med ulovlig innhold, kan du være sikker på at det har blitt sluppet igjennom to.
Å tro noe annet er ganske naivt.

Blir det samme som at tollerne stopper en storsmugler på svenskegrensen og at det likevel flyter av smuglevarer i landet.
Vis hele sitatet...
........
Antar du sikkert har fått med deg de utallige reportasjene i tollen etter de syntetiske stoffa kom hvor man følger tollere som viser frem hvordan de jobber og beslag de tar.....De står og går gjennom all post på vei inn i landet, ikke post som du som ansatt i postne har plukka ut til dem .All logikk tilsier at arbeidet til den norske post starter etter pakken er sjekket inn i landet av tollerene og skal videre med det norske postsystemet....Hvorfor Posten AS sku ta seg av og kontrollere, fortolle, legge på moms på alle pakker inn til norge sendt av dhl,ups, whatever, som er tollbetjenter sin oppgave gir null mening. Når man følger sporingene på pakkene sine fra utland ser man og at de havner på tollsentera lenge før de blir sendt videre til posten sine lokaler for videresending innenfor landegrensene.
Sist endret av et eller annet; 30. april 2016 kl. 02:14.
Hideout: Altså, jeg er ganske godt kjent med produksjonskjeden.
Jeg vet godt hva som skjer med pakken i stort sett alle hendelser du får oppgitt når du sporer en pakke.
Jeg vet hva som skjer med pakken når det står at pakken er tatt ut til tollkontroll, for jeg har utført jobben selv.

Forstår ikke helt hvorfor du gidder å være så påstålig på at det ikke er sånn.

Når det gjelder pakker som går gjennom DHL, UPS og lignende aktører, blir det en helt annen sak.
Her betaler man en god del mer for å motta pakken fortere. Alt blir nøye tollbehandlet, og det er sannsynlig at alle pakker blir åpnet.
edit: Og viktigst, det er ikke Posten som tar seg av dette.
De private transportfirmaene har egne avtaler med tollvesenet.

Det er kun et fåtall av utlandspakker som blir åpnet i posten, selv om verdien er så høy at pakkene må fortolles.
Skulle man åpnet alt, hadde produksjonen stått stille.
Sist endret av Pope; 30. april 2016 kl. 13:10.
Jeg synes ikke det du sier gir noe som helst mening. En tollbetjent/tollinspektør har 2årig+ skole med opplæring på hvordan han skal fatte mistanke til forsendelser med ulovlig stoffer. De får kontinuerlig oppdateringer på hva avsenderland, innpakninger o.l de skal screene fra kolleger rundt om i verden. De øker beslagene når de holder aksjoner ala; "Høsten 2014 deltok Tollvesenet i en felles nordisk NPS-aksjon der det ble satt inn ekstra ressurser blant annet på Oslo lufthavn Gardermoen og på postterminalen på Alnabru i Oslo.
Aksjonen resulterte i 42 beslag av syntetisk narkotika som skulle til adresser ulike steder i Norge." - De ekstra ressursene tviler jeg på er flere postansatte som overleverer flere pakker til tollbjenter som sjekket pakkene etter postansatte gjorde dem oppmerksom på de.

- Så hvorfor mennesker som sitter på slik kunnskap kun skulle sjekke pakker postansatte uten utanning og kunnskap innenfor feltet tar ut til dem, høres ut som ekstremt dårlig planlegging og bruk av kunnskap/ressurser. At de selv ikke står ved samlebånda hvor pakkene kommer og stopper de ved bruk av hunder/egen kunnskap(Slik de forsåvidt alltid gjør når tv har reportasjer fra toll) gir ingen mening.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Toll...n-2885393.html - Her ser du flere bilder av hvordan -tollbjentet- med hund sjekker alle pakkene på postterminalen. Ser ikke ut som det er pakker de postansatte har gjort klar.
"- Tallene tyder på at det kommer veldig mye narkotika til Norge gjennom Posten. Vi har økt kontrollvirksomheten hos Posten i det siste, men ikke så mye som disse tallene skulle tilsi, sier kontorsjef Jon Aspelund hos Tollvesenet i Oslo og Akershus."
"De fleste postbeslagene skjer på terminalene på Alnabru og Gardermoen. Men også i Bergen kontrollerer tollerne postterminalene. BT er med da narkohunden Henry – ledet av hundefører Christer og tolloverbetjent Jorunn Heimdal – saumfarer terminalen på Mindemyren.
- Vi er på Posten flere ganger i uken. Det er veldig arbeidsbesparende å bruke hund når vi skal gå gjennom store mengder pakker, sier Heimdal."

Går frem av artikkeln at tollbjententer innom dhl sin terminal og gjør beslag der og. Så får meg virker det helt klart at det er tollansatte sin hyppige kontroller på plasser pakker kommer inn til landet som er grunnen til mye beslag.
Sitat av hideout Vis innlegg
Så hvorfor mennesker som sitter på slik kunnskap kun skulle sjekke pakker postansatte uten utanning og kunnskap innenfor feltet tar ut til dem, høres ut som ekstremt dårlig planlegging og bruk av kunnskap/ressurser. At de selv ikke står ved samlebånda hvor pakkene kommer og stopper de ved bruk av hunder/egen kunnskap(Slik de forsåvidt alltid gjør når tv har reportasjer fra toll) gir ingen mening.
Vis hele sitatet...
Klart det kunne ha vært mer effektivt. Ingen tvil om det.
Tollvesenet.
Jeg tror ikke du helt forstår hvor mange pakker fra utlandet som går igjennom postterminalen på Alnabru daglig.

Du har rett i at bildene fra BT ikke viser post som postansatte har tatt ut.
Tollvesenet har flere omfattende aksjoner hvor de konfiskerer ulovlige varer, men det er ikke noe de gjør hverken daglig, ukentlig eller kanskje tom. månedlig.

Hver eneste pakke som kommer fra utlandet blir behandlet av Posten-ansatte. Egentlig er det kun pakker med mangelfull deklarasjon/faktura eller mistenkelig innhold som blir åpnet av Posten-ansatte.
Om deklarasjonen sier f.eks. "Herbs", er det sannsynlig at pakken blir levert til tollbetjenten og gjennomlyst.

Jeg vet at tollvesenet har hunder på terminalen av og til, men jeg har aldri sett noen hund der, og det sier vel noe om hvor intenst tollvesenet opererer.

Som sagt, kjenner jeg til hele produksjonskjeden på terminalen og tro det eller ei, det er ikke noe samlebånd hvor TV regelmessig står og fisker ut pakker med hund, selv om det kanskje burde vært det.
om Posten skulle ha åpnet eller om TV skulle gjennomlyst hver eneste pakke som kommer inn i landet, ville posten ha hopet seg opp og det ville tatt dagesvis før mottaker fikk pakken sin.

edit: Jeg skulle gjerne sett at Posten i samarbeid med tollvesenet kunne stoppet mye mer av de ulovlige varene, men det er en logistikkutfordring som det ikke finnes noen enkel løsning på enda.
Sist endret av Pope; 30. april 2016 kl. 16:57.
Tror jeg setter mer av min lit til artiklene. Tollvesenet er flere ganger i uken ved terminalene og går gjennom lokalene med nark. hund og inspiserer pakker. Pakker fra risikoland flyter ikke gjennom tollen uten at en tollbetjent sjekker den som regel.

Enorme mengder med post kommer hver dag. Pakker til bedrifter, pakker fra lite-risk land og lignende flyter selvsagt på en helt annen måte.

Blant folk som livnærer seg på narkosalg via post i verden er det allmen kjent at Norge har en av de strengeste tollene som nevnt et par ganger tidligere. Seriøse selgere på darknet sender konsekvent ikke pakker til Norge. Seriøse aktører i Norge bestiller ikke pakker til Norge. Dette er nok mest sansynlig en grunn til - Rekner med du kan strekke deg såpass langt. Denne grunnen tror jeg ikke er at postansatte uten utdanning er så mye bedre til og finne ulovligheter kontra hva dem er i andre land i verden...
Jeg har selv stoppet flere pakker med innhold som har vist seg å være narkotika. Jeg vet også hvor tilfeldig det var at jeg valgte å åpne akkurat de pakkene for kontroll av innhold, og hvor fort de pakkene kunne ha blitt sendt videre ut på lastebil til nærmeste postkontor hvor pakken ville blitt hentet av sluttbruker uten problemer.

Jeg har sagt mitt og du får mene hva du vil utover det
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hideout Vis innlegg
Tror jeg setter mer av min lit til artiklene. Tollvesenet er flere ganger i uken ved terminalene og går gjennom lokalene med nark. hund og inspiserer pakker. Pakker fra risikoland flyter ikke gjennom tollen uten at en tollbetjent sjekker den som regel.
Vis hele sitatet...
Om du definerer USA, England og Nederland som risikoland, så jo. Dei er av dei landa vi handler mest med, og det er enormt pakkevolum. Det er enkelt og greit ikkje rasjonelt å bruke så mykje på å sjekke det som antakeleg er 99% legitime pakker.
Sitat av hideout Vis innlegg
Enorme mengder med post kommer hver dag. Pakker til bedrifter, pakker fra lite-risk land og lignende flyter selvsagt på en helt annen måte.
Vis hele sitatet...
Javel, kva er skilnaden? Går det ikkje i samme pakkestraumen?
Sitat av hideout Vis innlegg
Blant folk som livnærer seg på narkosalg via post i verden er det allmen kjent at Norge har en av de strengeste tollene som nevnt et par ganger tidligere.
Vis hele sitatet...
Det er ein påstand ingen har krangla på. Det du påstår er imidlertid at tollvesenet sjekker alt, og det seier folk med erfaring at ikkje er tilfelle.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du definerer USA, England og Nederland som risikoland, så jo. Dei er av dei landa vi handler mest med, og det er enormt pakkevolum. Det er enkelt og greit ikkje rasjonelt å bruke så mykje på å sjekke det som antakeleg er 99% legitime pakker.

Javel, kva er skilnaden? Går det ikkje i samme pakkestraumen?

Det er ein påstand ingen har krangla på. Det du påstår er imidlertid at tollvesenet sjekker alt, og det seier folk med erfaring at ikkje er tilfelle.
Vis hele sitatet...
USA har jeg ikke sagt noe om. Det er ikke et produksjonsland av nark, så hvorfor det sku være et risikoland vet jeg ikke. I samband med han ungdommen som døde av syntetisk thc noen måneder tilbake følgte du tollvesenet på arbeid. Der forklarer selv tollbetjentene mens de står og sjekker post at pakker fra land som Nederland,England, Kina og India hvor de vet legal-highs blir produsert blir grundigere sjekket. Han forklarer og at det er som nålen i høystakken men de har sine metoder for å begrense omfanget de må sjekke, som f.eks og ha risikoland. Saumfarer du nett-tv for den perioden finneru det sikkert.

Bedriftspakker til mottakere som tollen ser mottar enorme volum og som de har lang erfaring med ser jeg for meg bare blir dyttet videre uten noe sjekk, uten at jeg baserer det på no annet enn fornuft.

At tollvesenet sjekker alle pakker er sikkert og ta i. Men som de selv sier, de er på sentera 3+ ganger i uken med hund(Skjeldent pakker beveger ser gjennom de sentera på en og samme dagen, kan alle som har hatt mye pakker i tollen bekrefte), så at du får en pakke gjennom norsk toll uten at den har ligget i lokalet menst tollvesenet har hatt bikkje der, er ikke så sansylig. Dette kvalifiserer i mine øyner som at pakken din er blitt sjekket av tollbetjenter.

Men by all means, bare og bestille nark. fra de landa der og se om du får brorparten av pakkene gjennom.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hideout Vis innlegg
Der forklarer selv tollbetjentene mens de står og sjekker post at pakker fra land som Nederland,England, Kina og India hvor de vet legal-highs blir produsert blir grundigere sjekket.
Vis hele sitatet...
Det er ein totalt anna påstand enn at dei sjekker alt.

Viare så har ikkje tollvesenet plikt til å snakke sant om kor ofte dei har kontroller, og det vil vere åpenbart at det er i deira interesse å overdrive det for å avskrekke.

Ein person som jobber på posten har omlag større truverde, sjølv om vedkommande er anonym. Brukaren har imidlertid lang fartstid på forumet, og kjenner folk irl, så om han skrøner på seg jobben tipper eg folk vil påpeike det.
Sitat av hideout Vis innlegg
At tollvesenet sjekker alle pakker er sikkert og ta i. Men som de selv sier, de er på sentera 3+ ganger i uken med hund(Skjeldent pakker beveger ser gjennom de sentera på en og samme dagen, kan alle som har hatt mye pakker i tollen bekrefte), så at du får en pakke gjennom norsk toll uten at den har ligget i lokalet menst tollvesenet har hatt bikkje der, er ikke så sansylig. Dette kvalifiserer i mine øyner som at pakken din er blitt sjekket av tollbetjenter.
Vis hele sitatet...
I alle dager, hva vet du om hvor lang tid en pakke er innom de forskjellge terminalene?
Det er høyst vanlig at pakker ikke er innom lengre enn 2-3 timer, så at tollvesenet med hund, som du mener er der tre ganger+ i uken rekker å plukke opp alle pakker med dop er helt usannsynlig.

Greit at vi er uenige, men å komme med påstander som du fisker opp av en hatt blir bare for dumt.
Sist endret av Pope; 30. april 2016 kl. 23:41.
Fair enough. Jeg forstår selvsagt at de ikke håndterer en og en pakke fra de landa der. At de tar de grundigere, for og effektivisere omfanget av pakker de må sjekke, selvsagt. Men som jeg skrev, og som jeg ser på som særs plausibelt, de er innom ukentlig med narkohunder. En pakke beveger seg ikke gjennom tollen på under 1 døgn. For deg som mottaker blir igrunn resultatet at det er høy odds for at pakken din ligger i lokala der mens tollbetjenter går gjennom der med hund.

Kan godt være det han sier er riktig utifra hvordan han opplever det, jeg har en annen oppfattelse om hvordan det funker og man får igrunn bare være enig om og være uenig.
Jeg har forsåvidt lang fartstid her inne selv, og i poster som jeg har tilbake i 2009 kan du se at jeg har skrevet om min egen straffesak som var norges største dopingsak hvor vi brukte posten i åresvis både til innsmugling og videresending innenfor Norge. Etterforskninga varte i over 2 år med tusenvis av pakker i posten, så jeg har lest og erfart mye av rutinene til tollvesenet og post på akkurat det området der..

Sitat av Pope Vis innlegg
I alle dager, hva vet du om hvor lang tid en pakke er innom de forskjellge terminalene?
Det er høyst vanlig at pakker ikke er innom lengre enn 2-3 timer, så at tollvesenet med hund, som du mener er der tre ganger+ i uken rekker å plukke opp alle pakker med dop er helt usannsynlig.

Greit at vi er uenige, men å komme med påstander som du fisker opp av en hatt blir bare for dumt.
Vis hele sitatet...
Av alle de hundrevis av pakkene jeg har hatt gjennom tollen har jeg aldri erfart at de har beveget seg gjennom på dagen. At det skal ha blitt så effektivisert med åra med alle nedskjæringene som har vært at det går på et par timer må jeg si er imponerende.
Sist endret av et eller annet; 30. april 2016 kl. 23:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hideout Vis innlegg
Av alle de hundrevis av pakkene jeg har hatt gjennom tollen har jeg aldri erfart at de har beveget seg gjennom på dagen. At det skal ha blitt så effektivisert med åra med alle nedskjæringene som har vært at det går på et par timer må jeg si er imponerende.
Vis hele sitatet...
Med mindre pakken tollbehandles sent på dagen, blir den godkjent og sendt videre 10-20 minutter etter at Posten har behandlet pakken.
Tollvesenet godkjenner tollbehandlingen ut ifra en kopi av fakturaen sammen med det Posten fyller inn i tollbehandlingsskjema, så Tollvesenet ser ikke pakken engang.
Og dette gjelder forøvrig bare pakker som kvalifiserer til tollbehandling (ut ifra vurderingen Posten gjør på verdi eller innhold).
Resten flyter igjennom hvis det ikke oppdages noe mistenkelig av Posten som fører til at pakken åpnes og kontrolleres.
Sist endret av Pope; 30. april 2016 kl. 23:52.
Føler at tollvesenet i Norge er veldig oppskrytt. I løpet av de siste 2 år har jeg vel bestilt godt over 50 pakker fra utlandet med ulovlig innhold, der kun to pakker har blitt stoppet. Den ene var fra England, mens den andre var fra India, noe som høyrisikoland å bestille fra.

Ang. stealth vil jeg si det er vanlig å få en konvolutt vakumpakket inni en aluminiumspose, som igjen er pakket inn i avispapir når man bestiller små kvanta. narkotika.
Sitat av Pope Vis innlegg
Med mindre pakken tollbehandles sent på dagen, blir den godkjent og sendt videre 10-20 minutter etter at Posten har behandlet pakken.
Tollvesenet godkjenner tollbehandlingen ut ifra en kopi av fakturaen sammen med det Posten fyller inn i tollbehandlingsskjema, så Tollvesenet ser ikke pakken engang.
Og dette gjelder forøvrig bare pakker som kvalifiserer til tollbehandling (ut ifra vurderingen Posten gjør på verdi eller innhold).
Resten flyter igjennom hvis det ikke oppdages noe mistenkelig av Posten som fører til at pakken åpnes og kontrolleres.
Vis hele sitatet...
Er det noen kjennetegn på pakker som bør kontrolleres eller er det bare tilfeldig om en pakke blir plukket ut?
Sitat av topdogg Vis innlegg
Er det noen kjennetegn på pakker som bør kontrolleres eller er det bare tilfeldig om en pakke blir plukket ut?
Vis hele sitatet...
Avsenderland og avsenderadresse.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvilke avsenderland bør man holde seg unna, et eller annet?
Anonym bruker
"Mulig Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av spørsmål10 Vis innlegg
Hvilke avsenderland bør man holde seg unna, et eller annet?
Vis hele sitatet...
Alle, definitivt. England, Tyskland, Belgia, Canada, USA og Kina er vel sånn ca de landene de tar mest fra, men det betyr ikke at noen land er "safe".
Anonym bruker
"Mulig Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
^ Glemte å nevne Nederland, men det trengs vel ikke?

Forresten, å bestille fra utlandet er gigantrisiko, så om du skal gjøre det, gjør det skikkelig, ikke bestill brukerdoser, det er ikke verdt det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
...
Forresten, å bestille fra utlandet er gigantrisiko, så om du skal gjøre det, gjør det skikkelig, ikke bestill brukerdoser, det er ikke verdt det.
Vis hele sitatet...
Det avhenger helt av hva man bestiller. Weed? Ja. LSD? Not so much
Anonym bruker
"Mulig Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Det avhenger helt av hva man bestiller. Weed? Ja. LSD? Not so much
Vis hele sitatet...
Det er bullshit og det skjønner enhver som tenker seg om litt. Ser de på utsiden av pakken og tenker: "Oi shit dette ser ut som kan inneholde marihuana!"? Nei. Lukter de at det er weed i pakka? Nei. Sjekk statistikkene, de tar LSD i haugevis. Haugevis. Slutt å feilinformer.
Har du en kilde?