Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4206
Heisann! Satt nå her med pølse med sprøstekt løk og begynte å tenke; har de sprøstekt løk i f.eks England; eller er det en norsk greie?

Prøvde å google litt men fant ikke ut av noe særlig fornuftig.

Noen som har noen innspill?

Finner jo noe som likner ved å søke "crispy onion", men noen som vet om det faktisk er samme tingen og likner i smak?
Sist endret av Lyra; 6. mars 2016 kl. 03:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Neppe, løk er en vanlig grønnsak over det meste av jordkloden. Det er også veldig vanlig og steke den. Så da synes jeg det blir merkelig, at vi er de eneste som spiser den sprøstekt. Hvis du leter etter noe "typisk norsk", så er lompa en mye bedre kandidat!
Roasted Onion. Ikke kun norsk, men er nok begrensa til Skandinavia som populært pølsetilbehør.
Sist endret av F4celess; 6. mars 2016 kl. 03:40.
Lyra's Avatar
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Neppe, løk er en vanlig grønnsak over det meste av jordkloden. Det er også veldig vanlig og steke den. Så da synes jeg det blir merkelig, at vi er de eneste som spiser den sprøstekt. Hvis du leter etter noe "typisk norsk", så er lompa en mye bedre kandidat!
Vis hele sitatet...
Jo, det gir jo mening!
De gangene jeg har vært i England har jeg kun hatt mulighet for vanlig stekt løk som er massivt der borte, så det har gjort meg litt nysgjerrig.

Sitat av F4celess Vis innlegg
Roasted Onion. Ikke kun norsk, men er nok begrensa til Skandinavia som populært pølsetilbehør.
Vis hele sitatet...
Roasted onion er vel mer en hel, bakt løk?
Sist endret av Lyra; 6. mars 2016 kl. 03:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lyra Vis innlegg
Roasted onion er vel mer en hel, bakt løk?
Vis hele sitatet...
Det er en del av det I guess, så på Wikipediasiden om pølsekultur og da sto det ingenting om Norge, men Sverige ble nevnt med "roasted onion".
Så, vår sprøstekte løk er nok bare en sær variasjon på oppdelt bakt løk.
Folk spiser frityrstekt løk over hele verden. Fried onions. Kommer i alle størrelser og varianter, men akkurat de små posene vi bruker til pølsa er det jo ikke sikkert du finner over alt.
Lyra's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Folk spiser frityrstekt løk over hele verden. Fried onions. Kommer i alle størrelser og varianter, men akkurat de små posene vi bruker til pølsa er det jo ikke sikkert du finner over alt.
Vis hele sitatet...
Da vet man det, takker og bukker!
Sprøstek løk brukes ofte som tilbehør til hamburger i store deler av verden. Er ofte i Belgia og der får du sprøstekt løk til "alt" på gatekjøkken/frituur (som det heter der).
Sitat av F4celess Vis innlegg
Roasted Onion. Ikke kun norsk, men er nok begrensa til Skandinavia som populært pølsetilbehør.
Vis hele sitatet...
Når jeg søkte roasted onion kom det opp masse annet en sprøstekt løk, skriver du crispy onion kommer det frem sprøstekt løk.
Brukes i Amerika også.