Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2101
Har hatt lyst på Mac lenge, så tenkte å kjøpe en macbook pro 13" retina.

Er bare litt usikker på hvem modell og hvordan hardware jeg skal velge.
Er jo sikkert ikke vits å kjøpe det dyreste av alt, og siden det er noen år siden jeg var oppdatert på komponenter og hvor bra de er, så lurer jeg på om noen kan komme med en anbefaling på hvem model og med hva slags speccs som det er greit å bruke penga på.


Lurer rett og slett på hvem setup som er smartest med tanke på at jeg vil at den skal være grei noen år. Most bang for the buck rett og slett.

Liker å ha friheten til å gjøre det jeg vil på maskinene mine, så derfor gidder jeg ikke kjøpe den billigste modellen.

Er litt full, så sorry hvis det er dårlig formulert og skrevet.
Lenge siden jeg var helt oppdatert selv, men det skal noe til å drite seg ut hvis du kjøper mid end MBP retina 13". Ikke mye man får oppgradert selv på disse maskinene lengre, RAM'n er loddet fast på hovedkortet, så den er ikke "user changable" som det heter. Men du kan kjøpe Flash brikker å oppgradere lagringskapasiteten. Så hvis du har lyst til å fikle litt så trenger du ikke å koste på deg den oppgraderinga fra Apple. Jeg hadde muligens oppgradert til 16GB ram, hvis man vil sikre seg litt for framtiden. Ellers så er en mid end en veldig god allrounder.
Har bestilt en del Macer for kunder, og for tiden kjøper vi inn mange i "mid-end" kategorien som trauMa var inne på: http://store.apple.com/no/buy-mac/ma...A&step=config#
256 GB SSD, 8GB RAM og 2,6 Ghz i5

18 GB RAM er ikke noe must med mindre du driver med noe spesielt som alltid krever mye RAM. Husk at SSD-en i disse er av typen PCIe, som er mye raskere enn SATA. Så om du må swappe litt på SSD-en, har du fremdeles god ytelse.
Dersom minne ikke kan opggraderes er det bare tull å ikke makse ut dersom du tenker å ha maskinen en stund.
Min MacBook har 8 gb ram. Jeg har aldri sett maskinen bruke mer enn 3 gb ram, og da inkluderer jeg når jeg kjører win 8 i tandem via virtuell maskin.

Jeg ville ikke gått for noe mindre enn 8 gb ram.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Jeg ville ikke gått for noe mindre enn 8 gb ram.
Vis hele sitatet...
Dersom man skal ha Retina, så er 8GB det minste.

Any how - har selv en MBP R15" med 16GB RAM - fungerer utmerket.
Odd
Odd's Avatar
Trådstarter
Tenkte kansje å ta den rimeligste retina modellen med 128GB og fleske på med 16GB ram og i7 prosessoren.
Vet ikke om 128 kan bli litt i minste laget? Har jo masse eksterne disker og sånn fra før så lagringsplass sånn sett er ikke noe problem.

Eller så kan jeg ta den i midten, men da har jeg ikke råd til å oppgradere cpu. Vet ikke hvor mye det har å si.

Eneste forskjellen jeg kan se på modellene er jo størrelsen på flashlagringen. Og den kan man vel bytte selv etter hvert?
128GB kan skiftes ut etterhvert, men er mer enn nok for normal bruk, eksterne disker er en god løsning i mange tilfeller.
Ser flere nevner å oppgradere SSD selv, men hvilke produkter er det dere sikter til som skal være kompatible? rMBP bruker såvidt jeg vet proprietære SSDer man ikke får kjøpt hvor som helst. Alternativet er et produkt fra en tredjepart, men jeg har googlet litt og ikke funnet noen slike enda.

Jeg vet om Transcend JetDrive og OWC Aura, men disse er såvidt jeg vet bare kompatible opp til rMBP fra tidlig 2013. Dessuten er de i mine øyne ikke fullverdige erstattere. De tilbyr riktignok høyere kapasitet, men ikke nødvendigvis bedre ytelse over hele fjøla, samt at de er kostbare for kapasiteten de tilbyr. I tillegg er TRIM et issue med tredjepartsproduktene, siden det er skrudd av som standard for SSD-er som ikke er Apple-velsignede. Det går an å slå det på, men Yosemite har gjort det til en mer hacky prosess fordi kext-signering legger hindring på de tidligere brukte metodene. OWC påstår riktignok at TRIM ikke behøves på Aura, men JetDrive kommer hvertfall med et verktøy for å slå det på (og som ikke fungerer lengre på Yosemite etter det jeg har sett på Apple-forumene).

Odd: Hvorvidt 128 GB er nok kommer an på bruksområdet ditt. Har 256 GB selv og bruker 50/50 til OS X og Windows. Synes 128 GB holder helt fint til OS og nødvendige programmer, men det krever litt disiplin når det kommer til opprydning av nedlastinger og annet som har en tendens til å fylle opp plassen.
Sist endret av Nichotin; 13. november 2014 kl. 15:32.
Odd
Odd's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Ser flere nevner å oppgradere SSD selv, men hvilke produkter er det dere sikter til som skal være kompatible? rMBP bruker såvidt jeg vet proprietære SSDer man ikke får kjøpt hvor som helst. Alternativet er et produkt fra en tredjepart, men jeg har googlet litt og ikke funnet noen slike enda.

Jeg vet om Transcend JetDrive og OWC Aura, men disse er såvidt jeg vet bare kompatible opp til rMBP fra tidlig 2013. Dessuten er de i mine øyne ikke fullverdige erstattere. De tilbyr riktignok høyere kapasitet, men ikke nødvendigvis bedre ytelse over hele fjøla, samt at de er kostbare for kapasiteten de tilbyr. I tillegg er TRIM et issue med tredjepartsproduktene, siden det er skrudd av som standard for SSD-er som ikke er Apple-velsignede. Det går an å slå det på, men Yosemite har gjort det til en mer hacky prosess fordi kext-signering legger hindring på de tidligere brukte metodene. OWC påstår riktignok at TRIM ikke behøves på Aura, men JetDrive kommer hvertfall med et verktøy for å slå det på (og som ikke fungerer lengre på Yosemite etter det jeg har sett på Apple-forumene).

Odd: Hvorvidt 128 GB er nok kommer an på bruksområdet ditt. Har 256 GB selv og bruker 50/50 til OS X og Windows. Synes 128 GB holder helt fint til OS og nødvendige programmer, men det krever litt disiplin når det kommer til opprydning av nedlastinger og annet som har en tendens til å fylle opp plassen.
Vis hele sitatet...
Jeg får tenke litt på det, men tror nok jeg går for 128GB versjonen fult oppgradert. Eller muligens 256GB versjonen med 16GB ram og stock cpu.

Satt egentlig å skulle trykke på bestill i stad, men er så pokkers ubesluttsom..
Personlig så har jeg nå brukt 270 GB. Men jeg har en del filmer og en god del programmer som krever plass.
Er man flink til å slette unna filmer man har sett ferdig, og bruker ekstern HDD til å oppbevare alt man normalt ikke bruker, så bør 128 GB holde.

Selv så har jeg sikret meg, med å ha 750GB SSD =)
Sist endret av Blackkoz; 13. november 2014 kl. 21:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Odd
Odd's Avatar
Trådstarter
Synd det er så stiv pris på lagringsplass.. Men skal gruble litt over det. Får ønske meg en Time Capsule til jul hehe.

3,0 GHz tokjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,5 GHz
16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
128 GB PCIe-basert flashlagring
Intel Iris Graphics
kr 15 290,00

Tror nok det blir den, men får se.. Venter til i morgen.
Jeg vil på det sterkeste anbefale å gå for 256 gb ssd. Og hvis du må prioritere mellom ram og ssd - gå for ssd.
Du må kjøre et svært disiplinert løp for å ikke stange hodet i taket med 128 gb. Bare 10 filmer tar fort 30-50 gb. Og f.eks. wow (som man fort kan finne på å installere en kjedelig høstkveld) krever rundt 30 gb.
MBP fungerer tross alt svært bra med 8 gb ram. Har selv MBP 13 late 2013 med i5, 8gb ram og 256 gb ssd, og har aldri savnet mer ram. Mer plass på ssd-en har imidlertid vært et savn fra tid til annen...

Når det gjelder 3.-parts ssd-er er dette ennå ikke tilgjengelig for late 2013 og senere. OWC jobber visstnok hardt med å få til dette, men jeg har ikke sett noen tidsplan for når det skal være tilgjengelig. Jeg ser også at det er litt blanda erfaringer med disker fra OWD: alt fra katastrofe til lovprisninger. Litt risky med andre ord.