Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2167
Jeg har to macer og en pc-kasse i heimen. Nå begynner jeg å bli lei av å flytte filer fram og tilbake via minnepinner og harddisk, og vurderer å gå til anskaffelse av en NAS (network attached storage). Jeg har ingen erfaring med dette, og lesing av tester på nettet gjør meg bare mer forvirra om hvilken jeg bør kjøpe. Er det noen her på freak som har et godt tips?
Bruksområder/ønsker:
- Trådløs filserver
- Lagre/avspille filmer
- Itunes bibliotek
- ftp/fil-tilgang utenfor huset
- Minimum to disker (som jeg tenker å kjøre i raid 1 e.l.)
- Enkelt oppsett og stabil software
- Bra pris
- Om det finnes andre gode bruksområder/features for en nas mottas tips med takk!

Jeg tenker ikke på noe overkill-opplegg - kun en enkel, brukervennlig boks, som har bra pris/ytelse.
Sist endret av eppen; 30. april 2014 kl. 19:35.
Jeg har fra d-link.. to disker. Software som følger med er håpløs, noe treig til tider (diskene er raske og fine som interne harddisker). Ville holdt meg unna det
Kjøp hvilken som helst Synology NAS som oppfyller dine krav, og så skal du nok se at du, som førstegangs NAS-kjøper blir strålende fornøyd, både med ease of use og stabilitet..
Sitat av eppen Vis innlegg
Jeg har to macer og en pc-kasse i heimen.
Vis hele sitatet...
Er én av Macene stasjonær?
Sitat av eppen Vis innlegg
Nå begynner jeg å bli lei av å flytte filer fram og tilbake via minnepinner og harddisk, og vurderer å gå til anskaffelse av en NAS (network attached storage). Jeg har ingen erfaring med dette, og lesing av tester på nettet gjør meg bare mer forvirra om hvilken jeg bør kjøpe. Er det noen her på freak som har et godt tips?
Bruksområder/ønsker:
- Trådløs filserver
Vis hele sitatet...
Sitat av eppen Vis innlegg
- Lagre/avspille filmer
Vis hele sitatet...
iTunes/VLC, eller PLEX?
Sitat av eppen Vis innlegg
- Itunes bibliotek
Vis hele sitatet...
iTunes
Sitat av eppen Vis innlegg
- ftp/fil-tilgang utenfor huset
Vis hele sitatet...
Remote Login + åpne port i brannmur; SFTP
Sitat av eppen Vis innlegg
- Minimum to disker (som jeg tenker å kjøre i raid 1 e.l.)
Vis hele sitatet...
Er én av Macene stasjonær?
Sitat av eppen Vis innlegg
- Enkelt oppsett og stabil software
Vis hele sitatet...
Det du ber om er kun snakk om enkle avkrysninger i maskinparken du allerede har etter hva jeg kan se
Sitat av eppen Vis innlegg
- Bra pris
Vis hele sitatet...
Bruke det man allerede har?
Sitat av eppen Vis innlegg
- Om det finnes andre gode bruksområder/features for en nas mottas tips med takk!
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt mange som skryter av Synology
Sitat av eppen Vis innlegg

Jeg tenker ikke på noe overkill-opplegg - kun en enkel, brukervennlig boks, som har bra pris/ytelse.
Vis hele sitatet...
My point exactly, bruke noe du allerede har? Evt kan det kanskje være mulig å gjøre det samme med PC-kassen din?
Sist endret av nudo; 1. mai 2014 kl. 07:41.
Trådstarter
Takk for svar folkens!
Nudo:
Du har et poeng. En av macenen er en mini kobla til tv-en - og den er raust utstyrt med porter for tilkobling av eksterne hdd. Ser at det florerer med artikler om oppsett av mac-mini som hjemmeserver på nettet, og det er jo akkurat det jeg trenger.
Min opprinnelige tanke var at å ha en ekstern enhet til å ta seg av alt av filer/media/time machine ville bringe mer struktur til datahverdagen min. Men jeg ser at å få enda en dings å forholde seg til kanskje heller vil gjøre det motsatte
Skal forske litt mer på dette, og gi tilbakemelding her.

Jeg kan jo slenge ut et oppfølgingsspørsmål:
Mest driftsikre eksterne usb3 hdd på rundt 2 TB? WD vs. Seagate vs. ??? Nettet/google har en tendens til å gi fullgardering på alt - altså at alt er best
Sitat av eppen Vis innlegg
Jeg kan jo slenge ut et oppfølgingsspørsmål:
Mest driftsikre eksterne usb3 hdd på rundt 2 TB? WD vs. Seagate vs. ??? Nettet/google har en tendens til å gi fullgardering på alt - altså at alt er best
Vis hele sitatet...
Her går det kun i Seagate ES
Så lenge du ikke kjøper "green"-disker så er det bedre å sørge for et oppsett som kan overleve en diskkræsj enn å bruke masse penger på "enterprise"-disker. De bråker mer, bruker mer strøm og har marginalt bedre ytelse. Ved ekstremt hard bruk så er det mulig de lever lengre, men jeg kan ikke se for meg at det er et stort problem. De er også ganske mye dyrere.

Hvis du ikke har litt kjennskap til f.eks. Linux så kan det være like greit å kjøpe en ferdig løsning alà ReadyNAS eller Synology. Det vil spare deg for mye hårtap.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deezire Vis innlegg
Så lenge du ikke kjøper "green"-disker
Vis hele sitatet...
Og om en må plassere det i stua... dei har ikkje så horribel ytelse. For min del er det som er plasskrevande film, og wd green leverer fint det som krevst for 1080p video. Om det tar 8 eller 14ms for å starte avspillinga? Ok.

Diskane er støysvake og kalde, og kan vere verdt det i ein del situasjoner. I praksis mistenker eg at det har null betydning for det 99.9% av oss bruker nettverkslagring til.
Det er ikke ytelsen og responstiden som bekymrer meg med "green"-disker, men at de rett og slett ikke tåler spindown og spinup så godt.
Synology Disk Station DS213j NAS server
https://www.komplett.no/synology-dis...-server/783636
2 stk
WD Red 2TB NAS Harddrive
https://www.komplett.no/wd-red-2tb-nas-harddrive/757762
Det finnes større
Trådstarter
Her var det jo kommet noen svar - takk.
Jeg har ennå ikke slått fra meg tanken om en NAS, da jeg synes selve teknologien virker veldig fleksibel og funksjonell.
Spesielt denne vekket min interesse. Billig, og bra omtale. Også Asustore virker å ha noen bra modeller.
Men foreløpig skal jeg teste ut mini´en. Har installert osx server (selv om dette strengt tatt ikke er nødvendig) og denne er på vei fra komplett. Ingen raid ennå, da jeg synes det virker litt risky å kjøre raid på to disker kobla til via separate usb-porter. Er litt for lett å koble til og fra, og liker best at raid-disker er samla inni én boks.

Icy Box virket interessant, men ser det er svært blandet erfaring blant brukere. Bl.a. kjølesystemet virker å være dårlig.

Selvfølgelig burde jeg ha bygga en egen linux-boks, men tidligere har det alltid blitt noe surr når jeg har satt opp diverse. Forrige gang var det mail-server-oppsettet som tulla det til. Er rett og slett ikke skarp nok til å temme Linux skikkelig

Edit: Jim114: Ser interessant ut det der.
Sist endret av eppen; 3. mai 2014 kl. 00:24.
Icy Box er ikke en NAS, bare et kabinett.
Trådstarter
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Icy Box er ikke en NAS, bare et kabinett.
Vis hele sitatet...
Veit jo det - eller array da - med innebygget raid og hot swapping. Kunne blitt en ganske snasen diskbox til mini´en, men blir usikker pga. dårlige erfaringer hos endel brukere.
Hvis trådløst tilkobling er et krav, så blir det en helt annen pris ser det ut som.

Hvis du må ha trådløs tilkobling ser dette ut til å være et bra alternativ:

http://cdon.no/elektronikk/synology/...risjakt_no_NAS

Hvis du klarer deg uten, så er dette et billig alternativ fra en anerkjent leverandør:

http://www.netonnet.no/art/data/lagr...w/197078.4091/

Du kan alltids koble NAS-boksen til en trådløs ruter og få tilgang til et trådløsnett på den måten.

Se forøvrig http://www.prisjakt.no/category.php?...s=l=s170600360. Var den jeg brukte.
Sist endret av belisarius; 3. mai 2014 kl. 14:52.
Du burde vite om du vil kjøre torrent-klient på NAS-en eller ei. Det kan trenge litt bedre maskinvare for å kjøre smooth.

Hvis du ikke trenger torrent kan faktisk en Rasberry Pi med XBMC være et meget rimelig alternativ (~300kr på ebay), har testet selv og den funker faktisk utmerket til alt du nevner. Disker må da kobles til separat med usb. Wifi-modules finnes billig tror jeg. Krever riktignok litt fikling, men alle som vet hva en NAS er og gidder å prøve får det til på dagen. Du kan også kjøre dualboot med eget retrospill-simulator-os hvis du vil fikle mer.
Sist endret av fustercluck; 5. mai 2014 kl. 11:37.