Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1384
Hei -
Jeg har en 2012 macmini under tv-en, som hovedsaklig brukes som plex-server (både filmer og musikk).
Alt av materialet ligger lagret på en Asustor 202-nas.
Jeg ønsker nå å pensjonere nasen (har noen plasserings-problemer ++) og vurderer et enklere oppsett:
- Macmini med osx-server/plex
- To WD passport ultra 2tb usb3-disker som kjører i raid 1. Disse skal inneholde alle mediafilene.

Spørsmålet er om disse diskene vil duge?
Jeg ønsker å kjøre 2.5 tommers med intern strøm for minimere bruk av støpsler. Jeg har ikke annet krav til diskytelse enn at de må kunne levere filmer/musikk til plex-serveren. Sikkerheten regner jeg med er godt ivaretatt med raid 1.
Jeg ser også at noen klager over viftestøy fra wd ultra - har noen her erfaring med dette - evt. andre alternativer?
Er det andre ulemper med portable disker vs disker med ekstern strømforsyning?

Takker for alle innspill.
Hvis alt dette skal stå på samme sted uten å bli flyttet så mye på så skal dette gå helt fint

Ville dog anbefale en god USB HUB med ekstern strøm forsyning til å koble diskene dine i da du har utvidelses muligheter senere hvis disse diskene ikke skulle klare alle media-filene dine for plex
Trådstarter
Takk for svar -
Jada, de blir stående i ro.
Hub med ekstern strøm er kjekt, men jeg skal nedskalere strømkontaktbruken i tv-benken for å unngå for mye rot. Og mini'en er generøst utstyrt med fire usb3-porter, så jeg har foreløpig nok å ta av.

Er vel i ferd med å gå for én passport ultra, og overlate backup til jottacloud.

Bare for å runde av med svar på mine egne spørsmål - hvis noen skulle være interessert:
Etter en halv dags hard bruk fungerer oppsettet med én mypassport ultra svært bra.
- Hardisken er så godt som lydløs
- Metallfinish matcher mac minien.
- Bra hastighet - ingen problemer med flere brukere mot plex.
- Ingen eksterne strømkabler.
- Eneste minus så langt: Led-lampa på disken blinker i vildens sky. Svært irriterende, men en tapebit er alt som skal til.
- Kjører backup mot jottacloud hver natt, og føler nå at samlingen omsider er trygg!
Sist endret av eppen; 1. april 2016 kl. 10:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.