Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 13166
Jeg har tenkt å brygge litt øl hjemme og orker ikke å handle inn utstyr til 4 000 kroner. Jeg skjønner at dette blir dårlig øl, men går det an å bare lage det i en vanlig kaseroll på kjøkkenet ?
Jeg kan ingenting om hvordan man blander ingrediensene og hva man skal gjøre..
Noen som gidder å hjelpe meg ?
Det koster deg bare tre-fire hundre spenn å skaffe utstyret til å lage øl og det er det ærlig talt verdt hvis du vurderer kaseroller og tull.
http://www.brygging.no/article.aspx?ID=8&Kat=4&Page=1

Sjekk linken, så får du nok svar på det du lurer på
Trådstarter
5 0
så det går ikke an å lage seg noen liter uten at jeg må bestille ting på internett ?
Noen som årker å gi meg en kort step-by-step instruksjon?
Ja. titegn

http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?p=14026
Sist endret av VLK; 6. august 2009 kl. 22:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Hei!

Jeg har nettopp brygget omtrent 22 liter med øl, ved bruk av
dette settet fra vinogbar.no

Fremgangsmåten er ganske enkel ved brukt av maltekstrakt, og du det står meget godt forklart i bruksanvisningen som følger med. Du trenger litt utstyr dog:

Hävert (hevert?) for å tappe ølet
Gjæringsdunk, 30 liter holder med mindre du skal brygge i stor stil
Gjærlås, er ikke helt nødvendig, men greit å ha hvis du skal se når gjæringen er ferdig.

Flasker, jeg brukte vanlige glassflasker som ble grundig vasket og desinfisert. Hvis du skal bruke flasker, må du huske på at du må vaske GRUNDIG. Du vil nødig ha en eller annens sneip i ølet ditt. Du trenger også korker og en korkebanker.

Hvis du skal tappe på fat, så trenger du vel et fat og en flaske med Co2 for å sette kullsyre. Dette er jeg usikker på, men å finne info om det er ikke spesielt vansklig med litt googling.

Du trenger også sukker. Jeg brukte dette, men vanlig sukker funker nok, men jeg vil tro at smaken blir bedre med førstnevnte.

Og sist men ikke minst trenger du et sted å gjære. Du trenger stabil temperatur, på mellom 20-25 grader.

Selve brygginga er relativt lett, kok opp 4 liter vann, tillsett med maltekstrakt og sukker i dunken, tilsett 20 liter vann til, men pass på at temperaturen på vannet ikke er over rundt 29 (?) grader før du tilsetter gjæren. Vent så i 4-7 dager til gjæren er ferdig med jobben, tapp så på flasker, tilsett sukker for ettergjæring (evt dette), la det stå en 7-14 dager, så kan du drikke.

Merk at dette er ved brukt av maltekstraktsett, eller ferdige bryggesett. Hvis du skal starte fra bunnen av trenger du humle og mye annet, og du må gjøre mye mer, men dette har jeg ærlig talt null peiling på.

Alt som trengs kan skaffes på www.vinogbar.no, eller så finnes det butikker rundtom som selger den slags. Jeg betalte omtrent 500 kroner for alt jeg trengte for brygget mitt.

Ølet blir ihvertfall ganske godt!
Stikk og få tak i gamle varmtvanns beredere, du får de ofte gratis hos rørleggere osv. Så modifiserer du dem litt og vips så har du 250 liter med øl for 1200 kroner
Hvist noen er interesert i ølbrygging anbefaler jeg å sjekke ut:
www.norbrygg.no
www.bryggeri.net

To meget gode forum angående saken, hvor man får kjappe og gode svar på det meste.

De mest vanlige nybegynnerfeilene er:

-Kjøper ølsett av dårlig kvalitet/billigsett.
Det finnes mange dårlige ølsett der ute. Sats på f.eks. coopers eller muntons.
Kjøp fra f.eks. www.petit-agentur.no eller www.vinogbar.no
De selger råvarer av god kvalitet.

-Følger oppskriften som følger med ølsettene å benytter seg av sukker.
Dette gir ett tynt og dårlig resultat.
Kjøp heller spraymalt eller maltekstrakt.

-Gjærer/tilsetter gjær på for høy temperatur. Ved gjæring på høyere temperaturer produserer gjæren mer fuselalkoholer og andre uønskede smaks komponenter. Gjær rundt 18-20C hvist du ikke har en spesiel grunn til noe annet.

-Lar ølet stå til gjæring for kort.
Selv om den aktive gjæringen er over vil gjæren fortsette å "rydde opp" i en del usmaker som den har produsert under den aktive gjæringen. I tilleg vil mer gjær og partikler bunnfelle før flasking slik at man ender opp med mindre bunnfall på flaskene.
La det bli en regel å la det stå to uker til gjæring selv om gjæringen er over etter ett par dager.
Sitat av Freaken Vis innlegg
Hei!

Du trenger også sukker. Jeg brukte dette, men vanlig sukker funker nok, men jeg vil tro at smaken blir bedre med førstnevnte.
Vis hele sitatet...
Kan jo legge til en ting her. Sukker er en fin måte for å få opp volumet på disse ferdig-setta. Dog så vil sukkeret etterlate seg en litt spesiell smak, så skal du gjøre det ordentlig anbefales det å bytte ut sukkeret med spraymalt. For deretter å droppe det helt, eller kun bruke et par ss til ettergjæring på flaskene.

HER er også en fin link til brygging av ølsett.
Husker i gode gamle dager da vi var for unge til å kjøpe øl, men gammel nok til å kjøpe alt vi trengte for å brygge.. Tror vi satt 10 tønner på 25 liter ett år.. Må dog si at vi aldri fikk ølen til å smake like godt som butikk kjøpt.

Uansett en billig og artig prosess.