Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1755
Hei, jeg har, som tittelen viser, et spørsmål om utdanning innen programmering.
Jeg har tenkt å utdanne meg innen IT, og har gjerne lyst til å vite hva slags utdanning og hvilket språk jeg burde lære meg for å ha god sjanse for å få en bra betalt jobb .
Har hørt en del om C#, og har lyst til å lære meg det, og lurer på hvor stor overgang det er fra PHP.. Har hørt at syntaksene(?) til de to språkene skal være ganske like..

PS! Tips om skoler ville jeg også satt pris på, både private og offentlige skoler (universiteter).

Vennlig hilsen
Anders
Ta en Mastergrad/Siv.Ing på UiO eller NTNU.
Er gjennom mange språk da og spesialiserer deg etter hvert.
Garantert å få bra jobb etterpå hvis du gjennomfører med greie karakterer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva språk du lærer deg har relativt lite å seie trur eg. Kan du ett språk, er det raskt å lære eit nytt. Det viktige er at du har solid bakgrunn, kan meir enn eit språk flytande, og har god utdanning.

Innan IT så er vel UIO, UIB og NTNU dei store i noreg?
NTNU er alltids et alternativ. Går selv 3. året på Datateknikk. Språkmessig går det stort sett i Java (noen fag bruker Python). Hvis du har gode karakterer her kan jeg ikke tenke meg at du får pes med å få en bra jobb i næringslivet etterpå (har hørt at startlønninger i området 300-450k er normalt for folk med MSc/siv.ing. grad, kanskje noe lavere for BSc).

Vet ikke om noen skoler som driver i C#, men det er nok relativt enkelt å lære seg C# dersom du er dreven i Java.

PS. Jeg hjalp noen folk fra datateknikk master på høyskolen i Oslo (HiO) med ett par øvinger i ett fag som het det samme som ett jeg hadde i Trondheim (Algoritmer og Datastrukturer). Inntrykket jeg fikk av det var at HiO faget var mye slappere og enklere enn NTNU faget (ihvertfall øvingsopplegget). Så jeg vil anta at du vil få en mye mer solid utdanning på NTNU enn f.eks. HiO.
IKT på IUB har java og php
Som nevnt så er vell ing. eller siv.ing datateknikk og lignende ett godt valg.
Mange utfordringer

hvilket språk er vell ikke det viktigste, ettersom de forskjellige skolene har forskjellige planer, og dermed bruker forskjellige språk...det de først og fremst lærer deg er generelt sett å løse problemer. (på en slik måte at du ikke trenger å være "avhengig" av et språk...du blir en god programmerer rett og slett)

Har hørt at folk som driver innen programmering(som fast yrke) fort kan bli brent ut på jobben..mange arbeidstimer, mange deadlines og forskjellige lønn.
prøv å hør med noen folk som er og har drevet med dette lenge, kanskje du får en innsikt i hvordan arbeidslivet er

men back to topic: NTNU har jo som nevnt Siv.ing datateknikk, hører det er ganske pop
Trådstarter
3 0
Takk til alle som har svart, setter stor pris på det
Jeg har gått et år på NTNU (Informatikk), en bachelorgrad der er nok til å få seg en fin jobb som programmerer. Jeg hoppa av pga at jeg ikke likte den måten å studere på, og går nå Informatikk på Høyskolen istedet. Det er også bachelor, og vi lærer en god del programmering.
Kan anbefale begge stedene, kommer litt an på hvordan du liker å studere (Universitet er stort, Høyskole har bedre oppfølging og tettere miljø)

ps. Husk å fikse deg generell studiekompetanse og minst 2MX før du søker
Trådstarter
3 0
takktakk tar 3mx og 3fy jeg
Jeg har selv søkt og kommet inn på the University of Southampton der jeg skal studere MEngineer Computer Science w/ Artificial Intelligence. I denne Computer Science graden står programmering i sentrum, og språket vi i hovedsak kommer til å bruke er C++. Om jeg skulle anbefalt deg å begynne med noe som helst så hadde det vært C++ ettersom mange studier holder C++ nært hjertet, og er gjerne sky for alt som har med .NET å gjøre.

3MX og 3FY er to smarte fag å ta, men om du skal studere Computer Science i England er det normaltsett mattekarakteren som blir gjeldende, det er i allefall slik i mitt tilfelle.

School of Electronics & Computer Science på University of Southampton
Sist endret av John B; 20. desember 2006 kl. 17:43.
Jeg går selv på IT og informasjonssystemer, bachelor -ved Høgskolen i Agder.

http://www.hia.no/studiehandbok/06/i...gramkode=BACIT

Virker som de har et bra opplegg. Tror vi skal lære Java etterhvert. Har dreve litt med HTML, PHP,CSS og mySQL i det først halvåret.
Sist endret av Bekks; 20. desember 2006 kl. 19:25.
Jeg har også tenkt å studere programmering når jeg går ut av VGS, jeg hadde foretrukket en skole der det hovedsaklig går i C++ siden det er det jeg allerede kan, og det er vanskelig å gi slipp på.
Anyway så er ikke karakterene mine helt topp, men jeg liker matte, fysikk, kjemi og engelsk, så de fagene regner jeg med å gå ut med et ok snitt i, men ikke de andre fagene.

Jeg har hørt at når du søker så gjelder bare gjennomsnittet egentlig, men det hørest topp ut hvis det finnes skoler som tar det saklige for en gangs skyld.
Sitat av Grantax
Jeg har hørt at når du søker så gjelder bare gjennomsnittet egentlig, men det hørest topp ut hvis det finnes skoler som tar det saklige for en gangs skyld.
Vis hele sitatet...
I Norge er det gjennomsnittet, eller altså karakterene dine lagt sammen som teller. Her har vi jo også fordelen med ekstrapoeng til de grader. Søker du for eksempel til England så legger du inn de karakterene du mener er relevante til studiet du søker på inn på UCAS sine sider (de som tar seg av utenlandske søkere). Der får du gjerne et "Conditional" eller betinget tilbud, som har som forutsetning at du for eksempel på 5. i Matte 3MX.
Sitat av rune420
PS. Jeg hjalp noen folk fra datateknikk master på høyskolen i Oslo (HiO) med ett par øvinger i ett fag som het det samme som ett jeg hadde i Trondheim (Algoritmer og Datastrukturer). Inntrykket jeg fikk av det var at HiO faget var mye slappere og enklere enn NTNU faget (ihvertfall øvingsopplegget). Så jeg vil anta at du vil få en mye mer solid utdanning på NTNU enn f.eks. HiO.
Vis hele sitatet...
Det er sant det er master i datateknikk ved HIO, men de du hjalp med "Algoritmer og Datastrukturer" gikk nok Bachelor. Er ingen 5 årig master ved HIO og faget er i 3. semester Bachelor. Hvilken oblig hjalp du dem med btw?
OK da kanskje jeg misforsto. Jeg hjalp dem med oblig 2 mener jeg å huske, LZW komprimering. I tillegg hjalp jeg dem med en multiple choice oppgave i et fag jeg ikke helt husker navnet på. Den LZW oppgaven var jo nesten løst allerede, og det tok meg mindre tid å gjøre den enn alle mine egne 8 Alg.Dat. øvinger her på NTNU (bortsett fra kanskje de 2 første).
Sitat av rune420
Vet ikke om noen skoler som driver i C#, men det er nok relativt enkelt å lære seg C# dersom du er dreven i Java.
Vis hele sitatet...
Der jeg studerer (Hiof) har iallefall C# nå, riktignok valgfag i 2.året, men har hørt rykter om at de skal vurdere å bytte ut java med C# som innføringsspråk noe som virker fornuftig spør du meg, for java er veldig kjedelig å lære, da er feks C++ endel bedre, eventuelt C#.