Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 876
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Har akkurat blitt ferdig å spille inn en demo av den mest pop- og singelaktige sangen jeg noen sinne har laget, og vil gjerne ha en form for respons eller konstruktiv kritikk, eller kanskje jeg bare har lyst til å dele det med noen..

Før dere hører:
1. Lydfanatikere bør holde seg unna!
Ja, jeg vet lyden er forferdelig. Alt sammen ble spilt inn gjennom mikrofonen på en halvdårlig laptop og deretter "mikset" i Audacity. Med "mikset" mener jeg volumjustering av forskjellige spor, og noe mild panorering. Altså ikke det store, så det er ikke dette jeg trenger å få klager på

2. Skru ned bassen!
Det eneste jeg hadde tilgjengelig av instrumenter når dette ble spilt inn var to elektriske gitarer (Fender American Standard Stratocaster, Paul Reed Smith Custom 24), én akustisk gitar (Fender Sonoran SCE-67) og et halvdårlig pedalbrett. Altså ingen bass. Dette medførte at jeg måtte spille inn bass med en el-gitar gjennom en Digitech Whammy (=heftig latency og dårlig lyd), så den lille bassen som er igjen etter å blitt gjemt bak i lydbildet er stygg og smålig i utakt.

3. Du har ikke hørt hele teksten!
Denne sangen er ikke det hele. Den er kun en veldig liten del av et såkalt konseptalbum, noe som vil si at dette er kun en veldig liten del av historien.

Det var nok dårlige unnskyldninger for denne gang. Her er demoen:
The Hank Nomade Sound - Will This Change?

Takk for meg
Jeg likte dette godt. Du synger veldig bra, har en veldig "kommersiell" stemme i positiv forstand og låtoppbygninga er bra. Du har en kjempefin falsett og jeg tror du burde bruke den mer. Den bærer selvsagt preg av å være en demo som du selv skriver og bass og trommer hadde løfta låta voldsomt.

Jeg regner med at du-du-du-refrenget er midlertidig for her roper låta etter noe mer catchy. Du-du-du kan eventuelt brukes som et sluttrefreng men låta faller dessverre litt sammen etter 1:27 fordi refrenget ikke fungerer. Spacelydene på 2:13 er sikkert men som et bidrag til det "konseptuelle" med albumet, men jeg synes ikke det funker.

Partiet fra 3:40 til 4:00 kunne like gjerne vært skrevet og sunget av David Bowie. Veldig bra! At du korer deg selv med en oktav mellom var veldig fint. Det er mulig jeg tenker for mye på hvilken låtoppbygning jeg er vant til men jeg synes heller ikke det funker med to separate gitarsoloer. Du er også åpenbart glad i moll-akkorder men selv om låta er ment å være trist og ettertenksom skader det ikke å ende verset i dur i ny og ne.
Du har en relativt behagelig stemme å høre på, selv om dette ikke er min type musikk.
Teksten var også fin den.. men hvor er trommene?
Var flere ganger i låten at jeg synes det hadde egnet seg med litt trommer som en oppbyggingsfaktor, men det passer vel kanskje ikke in i hvordan du vil fremstille låten?

Uansett, KP til deg for en bra produksjon
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg regner med at du-du-du-refrenget er midlertidig for her roper låta etter noe mer catchy. Du-du-du kan eventuelt brukes som et sluttrefreng men låta faller dessverre litt sammen etter 1:27 fordi refrenget ikke fungerer. Spacelydene på 2:13 er sikkert men som et bidrag til det "konseptuelle" med albumet, men jeg synes ikke det funker.

Partiet fra 3:40 til 4:00 kunne like gjerne vært skrevet og sunget av David Bowie. Veldig bra! At du korer deg selv med en oktav mellom var veldig fint. Det er mulig jeg tenker for mye på hvilken låtoppbygning jeg er vant til men jeg synes heller ikke det funker med to separate gitarsoloer. Du er også åpenbart glad i moll-akkorder men selv om låta er ment å være trist og ettertenksom skader det ikke å ende verset i dur i ny og ne.
Vis hele sitatet...
Først, takk for tilbakemelding!
Personlig liker jeg du-du-du-refrenget, selv om det etter de fire første du-ene kan bli litt for mye. Uansett så har jeg ikke noe bedre å stikke inn, som passer bedre til meningen med sangen.

På spacelydene er jeg enig med deg. De var der for å styrke konseptet (som er en reise helt alene til det ytre rom, som en metafor på en tung depresjon) samtidig som å prøve å utfordre lytteren litt mer i en ellers ganske plain popsang, men ender mer opp som en forstyrrelse. Om de ikke fjernes helt må de iallfall dempes kraftig.

Det er en grunn til at det er nettopp to gitarsoloer. Låta starter som et lysglimt i den ellers helt mørke tilværelsen borte fra alt man kjenner og er glad i. Et lite håp om at det kanskje kan forandres. At man kanskje kommer ned igjen, og ut av depresjonen ("Even though the sun is down, it might just rise again another time."). Den første soloen skal fortelle at lyset nok en gang begynner å forsvinne, og han begynner å skjønne at det kanskje ikke vil ta slutt likevel ("The sun is going further down and might not rise again on the other side. Will this change?"), mens den andre soloen beskriver det helvetet han går igjennom når han faktisk skjønner, eller iallfall tror, at han vil være fanget der for alltid ("Things never change!").

Sitat av Tawon Vis innlegg
Du har en relativt behagelig stemme å høre på, selv om dette ikke er min type musikk.
Teksten var også fin den.. men hvor er trommene?
Var flere ganger i låten at jeg synes det hadde egnet seg med litt trommer som en oppbyggingsfaktor, men det passer vel kanskje ikke in i hvordan du vil fremstille låten?

Uansett, KP til deg for en bra produksjon
Vis hele sitatet...
Takk til deg óg

Trommer skal det bli! Grunnen er den at jeg ikke har et trommesett tilgjengelig, samt at om jeg skulle spilt selv ville det blitt enda værre. Det hviler en forbannelse over meg som gjør at jeg ikke kan holde i en trommestikke uten å miste all form for takt
Sist endret av Bredesen; 18. april 2012 kl. 01:17.
Fin sang, som var behagelig å høre på.

På 3:00 så føler jeg du-du-du-inga de i bakgrunnen blir som uling. Kansje ta det vekk når gitaren tar over.

Det var all kritikk jeg klarte å mane frem.

Takk for god sang.
Jeg pleier vanligvis ikke å høre så mye på denne type musikk, men du har en bra stemme og etter min mening, en bra sang GL
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Trådstarter
Sitat av LowRider Vis innlegg
Fin sang, som var behagelig å høre på.

På 3:00 så føler jeg du-du-du-inga de i bakgrunnen blir som uling. Kansje ta det vekk når gitaren tar over.

Det var all kritikk jeg klarte å mane frem.

Takk for god sang.
Vis hele sitatet...
Takk for respons
Når du sier det, så har du kanskje rett. Noe må iallfall gjøres, uansett om det blir å fjerne vokalen eller endre lydnivået på gitaren og kanskje flytte den litt lenger bort i fra sentrum av lydbildet på de to siste du-ene.


Sitat av STAbana Vis innlegg
Jeg pleier vanligvis ikke å høre så mye på denne type musikk, men du har en bra stemme og etter min mening, en bra sang GL
Vis hele sitatet...
Jo, kan vel ikke gjøre annet enn å takke