Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 13319
Jeg tenker slik som squarespace. Ferdig templates, som faktisk også ser bra ut.

Men slik at man kan lagre eksternt, og hoste på sin egen server.
Wordpress med et ferdig tema skulle vel ordne biffen tenker jeg.
Kanskje dette er noe for deg? WYSIWYG web builder

Edit: Det bruker jeg. Lagrer alt i en dropbox folder som syncer med en RaspberryPi hver natt. Så uansett om jeg gjør endringer på jobb eller hjemme så blir siden oppdatert i løpet av natten
Sist endret av redkite; 16. januar 2014 kl. 15:47.
Takk for svar

Kan man lagre wordpress sidene eksternt?

Har WYSIWYG mye bra ferdig templates som ser bra ut?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av torsken Vis innlegg
Takk for svar

Kan man lagre wordpress sidene eksternt?

Har WYSIWYG mye bra ferdig templates som ser bra ut?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan du, ellers ville det vel ikke vært mye vits med WordPress ville det.

WYSIWYG står for "What You See Is What You Get", og er således ikke ett program, men en type programmer. Har aldri brukt en selv, men regner med du kan slenge sammen noe brukbart i en sånn.
Laster ned wordpress nå.

Lurer dog på om det er greit å lage en wordpress blogg på nettet først, og så lagre den offline for deretter og flytte den over til severen når jeg får mulighet til det? Er en kamerat som hoster
Sitat av torsken Vis innlegg
Laster ned wordpress nå.

Lurer dog på om det er greit å lage en wordpress blogg på nettet først, og så lagre den offline for deretter og flytte den over til severen når jeg får mulighet til det? Er en kamerat som hoster
Vis hele sitatet...
Ja, hvis du har tilgang til databasen.
Wordpress så kjøper du et heftig theme her, http://themeforest.net/?osr=tn
Game disconnected
pokemon's Avatar
Stemmer også på wordpress, du kan få til mye bra med det.
Alle themsa virker som de uansett bare dekker en del av siden/skjermen, virker liksom som så wordpress\bloggaktig. Istedet for at headeren dekker hele skjermen, så er det bare midten med to linjer som ikke er dekket på høyre og venstre om dere skjønner. Men jeg ser videre på det
Alt på wordpress ser jo ut som bloggsider, i tillegg så koster alle temaene penger.
Hvis ikke wordpress er noe for deg kan du jo prøve Joomla
Hvis jeg laster det ned hvordan kjører jeg det i en server environment på pcen?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av torsken Vis innlegg
Hvis jeg laster det ned hvordan kjører jeg det i en server environment på pcen?
Vis hele sitatet...
Regner med du mener "webserver". XAMPP, google it, greit hvis man ikke vil styre for mye.
Kan jo sette opp en drupal side, masse god info på nettet.
Wordpress virker jo og bra..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Serif webplus x7 uten tvil!
Grei for nybegynnere og har nesten alt du trenger!
Wix.com? *titegn*
Om du skal ha en template som ser bra ut, må du bruke litt penger. Om ikke, ender du opp med en dårlig template som mange allerede bruker.
▼ ... over et år senere ... ▼
Wix.com har jeg brukt. Det er på nettet da
Game disconnected
pokemon's Avatar
Må man ikke betale for wix hvis man vil ha sitt eget domene? eller har jeg misforstått?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvis du vil prøve litt selv, så kan du enkelt gjøre som meg og sette opp en web-server med Windows hjemme. Du trenger ikke engang Windows Server OS.

Hva du trenger:
1. En gammel maskin (ikke for gammel, men helst noe med 4GB RAM ihvertfall, og ikke noe Celeron-møkk). SSD-disk er å anbefale.
2. Windows 7 eller 10 installasjon - Anbefaler en "fresh" installasjon.

Slik gjør du:
1. Installer Windows.
2. Installer Microsoft IIS med alle funksjoner (gjøres gjennom Programmer og Funksjoner i Kontrollpanel).
3. Last ned Microsoft Web Platform Installer (gjør et Google-søk, dukker antageligvis opp øverst).
4. Kjør overnevnte, og installer PHP 5.6, MySQL og MySQL Workbench.
5. Last ned Wordpress fra http://www.wordpress.org, og unzip alle filene i root-mappen til IIS (standard - C: \inetpub\wwwroot\)

Åpne nettleseren på en annen maskin, skriv inn hostnavnet med http foran (f.eks. http://torsken-webserver) og følg veiviseren til Wordpress.

PS: Du må huske MySQL brukernavnet og passordet da, dette setter du opp i steg 4. Mulig jeg har glemt noe her, men da retter sikkert andre på meg.

Alternativt kan du installere Linux (Ubuntu f.eks., og deretter Apache (istedet for IIS på Windows) og deretter MySQL, men erfaringsmessig sliter jeg ofte med å aksessere sidene ved å skrive hostnavn, man må som regel oppgi IP til serveren. Pluss at Linux er det ikke alle som kjenner like godt (slik som meg).
Sist endret av faabak; 2. juni 2017 kl. 22:56.
Sitat av faabak Vis innlegg
Hvis du vil prøve litt selv, så kan du enkelt gjøre som meg og sette opp en web-server med Windows hjemme. Du trenger ikke engang Windows Server OS.

Hva du trenger:
1. En gammel maskin (ikke for gammel, men helst noe med 4GB RAM ihvertfall, og ikke noe Celeron-møkk). SSD-disk er å anbefale.
Vis hele sitatet...
Hva baserer du de spesifikasjonene på, så lenge du ikke har mer enn par hundre sidevisninger i timen, så holder det lenge med single-core CPU og 1 GB ram.

Sitat av faabak Vis innlegg
2. Windows 7 eller 10 installasjon - Anbefaler en "fresh" installasjon.
Vis hele sitatet...
Hvorfor Windows 7 eller 10? Linux er jo på alle måter mer egnet til en slik oppgave enn Windows.

Sitat av faabak Vis innlegg
Alternativt kan du installere Linux (Ubuntu f.eks., og deretter Apache (istedet for IIS på Windows) og deretter MySQL, men erfaringsmessig sliter jeg ofte med å aksessere sidene ved å skrive hostnavn, man må som regel oppgi IP til serveren. Pluss at Linux er det ikke alle som kjenner like godt (slik som meg).
Vis hele sitatet...
Jeg tviler litt på dine linux kunnskaper hvis du sliter med å få DNS til å fungere.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg tviler litt på dine linux kunnskaper hvis du sliter med å få DNS til å fungere.
Vis hele sitatet...
Vil da tro at det er vhosts han ikke forstår seg på, så det har i så fall ikke noe med DNS å gjøre.
Om du er helt fersk på Wordpress er det helt greit å "teste" dette lokalt på egen maskin, men ikke forsøk å hoste Wordpress fra egen maskin. Wordpress er ofte utsatt for en del spam og diverse angrep, og en bør ha litt kunnskaper for å sikre og drifte Wordpress på nett.

Dersom du er interessert i å lære hosting og Wordpress er IIS absolutt ikke veien å gå. Se bort ifra @faabak sin anbefaling. Skal du sette opp Wordpress lokalt for å teste/lære bør du heller begynne med et søk på XAMPP og deretter Wordpress på Google. XAMPP er grunnleggende server software for å hoste ting på nett og tilsvarende er brukt hos de fleste profesjonelle hosting selskapene.

Wordpress kan se ut akkurat slik du ønsker.. Enten ved å bruke et tema som allerede har "looken" du er ute etter eller ved å endre og tilpasse grunntemaene som følger med. Det siste krever en del kunnskap men alt dette er tilgjengelig på nett om du ønsker å lære.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hva baserer du de spesifikasjonene på, så lenge du ikke har mer enn par hundre sidevisninger i timen, så holder det lenge med single-core CPU og 1 GB ram.
Vis hele sitatet...
Rett og slett av den grunn at det anbefales å ha minst 4GB RAM i en Windows 7/10 maskin.


Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvorfor Windows 7 eller 10? Linux er jo på alle måter mer egnet til en slik oppgave enn Windows.
Vis hele sitatet...
Så absolutt - Var derfor jeg foreslo Linux i bunnen. Leste du ikke det?

Du har rett i at Linux er mer egnet til dette ja, men for en som ikke har veldig erfaring med Linux, er min oppskrift antageligvis den enkleste. Jeg har selv prøvd en del forskjellige løsninger i Windows oppigjennom årene. Denne som jeg foreslår her funker veldig greit som en test-webserver hjemme, og det har den gjort i flere år nå.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg tviler litt på dine linux kunnskaper hvis du sliter med å få DNS til å fungere.
Vis hele sitatet...
Ingen grunn til å tvile, jeg er nybegynner i Linux selv - Testet det en del ganger, men går som regel tilbake til Windows og IIS, siden jeg heller ønsker å bruke tid på webprogrammering og andre ting, enn å sette meg veldig inn i Linux.

Sitat av Alex! Vis innlegg
Vil da tro at det er vhosts han ikke forstår seg på, så det har i så fall ikke noe med DNS å gjøre.
Vis hele sitatet...
Dette er mye mulig, "vhosts" sier meg ingenting. :P - Som sagt, jeg ser på meg selv som en nybegynner i Linux, så det var derfor jeg nevnte Windows som et forslag. Tenkte nemlig det kunne være nyttig for trådstarter og..
Sist endret av faabak; 3. juni 2017 kl. 13:31.
Sitat av faabak Vis innlegg
Ingen grunn til å tvile, jeg er nybegynner i Linux selv - Testet det en del ganger, men går som regel tilbake til Windows og IIS, siden jeg heller ønsker å bruke tid på webprogrammering og andre ting, enn å sette meg veldig inn i Linux.
Vis hele sitatet...
Dette blir litt off topic men er det noen spesiell grunn til at du benytter IIS fremfor Apache? XAMPP er en bedre løsning i lengden om du hoster på Windows hjemme, og det er også overførbart til profesjonell hosting online.
Sist endret av ronorio; 3. juni 2017 kl. 22:56.
Sitat av ronorio Vis innlegg
Dette blir litt off topic men er det noen spesiell grunn til at du benytter IIS fremfor Apache? XAMPP er en bedre løsning i lengden om du hoster på Windows hjemme, og det er også overførbart til profesjonell hosting online.
Vis hele sitatet...
Det begynner å bli så mange år siden jeg prøvde XAMPP at jeg ikke helt husker grunnen til hvorfor jeg gikk tilbake til IIS.. Men jeg antar vi har hovedproblemet der - At jeg prøvde det i en tidlig fase. Jeg har lyst til å prøve det igjen, og nå vil det antageligvis bli en WOW-opplevelse i forhold.

Men overførbart til hosting online? Det er det jo fra IIS også - Det er jo bare snakk om ren filoverføring via FTP som oftest. Du tenker kanskje på MySQL dataene, men de gangene jeg har utviklet noe lokalt, skal det lages nytt innhold på internett uansett. Har utviklet en del forum og Wordpress-sider for folk. Men absolutt noe å tenke på, hvis man kan eksportere databasene og importere de igjen "online" på en enkel måte.

Beklager off-topic torsken, i beste fall lærer du også noe nytt, slik som meg.