Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4157
Hei!
Jeg fikk sparken fra jobben i desember (Ja det var fortjent). Arbeidsgivern min valgte da og holde igjen lønna mi fram til mars.

Er det lov til å bare gi meg sparken på dagen, og holde igjen lønna mi i 4 måneder?
Hadde vært fryktelig kjett om jeg bodde for meg selv, men det gjør jeg heldigvis ikke. Er fortsatt kjett å være pengelaus så lenge da.
Tror ikke han har rett til å vente mer en 1måned fra du slutta/fikk sparken før han må utbetale lønn og feriepenger.
For å få helt korrekt svar, ville jeg kontaktet www.jussbuss.no på tlf 22 84 29 00. Der sitter det jusstudenter som svarer på det du måtte lure på, helt gratis.
Gjest
random16439's Avatar
Trådstarter
Sitat av GeirBauer
For å få helt korrekt svar, ville jeg kontaktet www.jussbuss.no på tlf 22 84 29 00. Der sitter det jusstudenter som svarer på det du måtte lure på, helt gratis.
Vis hele sitatet...
Takk, skal ringe nå
Gjest
random16439's Avatar
Trådstarter
Så at de ikke har linja åpen før på mandag noen her som veit om han har lov til å holde igjen lønna mi så lenge?
Kanskje du finner noe her?
Juss-Buss - Arbeidsrett

Hvis ikke, er det en link til arbeidsmiljøloven nederst der, kanskje det står der da
Gjest
random16439's Avatar
Trådstarter
den er jo linka til lenger opp De har ikke linja oppe før på mandag
Jussbuss er vel drita hele gjengen på denne tiden av døgnet
Uten å ha studert arbeidsrett kan jeg med ganske stor sikkerhet si at han ikke har lov til det. Hvis han har tenkt å betale den lønna du har opparbeidet deg, vil jeg anta at han da må betale den til avtalt tid. Den eneste grunnen til at han kan holde den tilbake, er vel hvis han mener at du ikke skal få den lønna du krever. Hvis du f.eks har misligholdt avtalen grovt.

Men noen viktige spørsmål er jo:
1) Har du kontrakt. Og hva sier den om lønn og oppsigelsestid?
2) Har du fått skriftlig oppsigelse?
Sitat av Torefaen
(Ja det var fortjent)
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg lurer mer på hvorfor du fikk sparken
Sist endret av turbo2k; 16. februar 2008 kl. 02:56.
Hva med overtidstimer du har liggende i vente... Kan han nekte utbetalig av disse ?
Gjest
random16439's Avatar
Trådstarter
Jeg skreiv under en kontrakt når han sa jeg fikk sparken, husker ikke helt hva som sto der..
Lønna var provisjonslønns, så det var ikke fast lønn.

Grunnen til at jeg fikk sparken var nå relativt grov egentlig da. Jeg juksa her og der så jeg fikk mer penger enn jeg egentlig skulle få. at han holder igjen lønna for å se hvor mye som de skal ha tlbake forstår jeg. Men jeg fikk et brev med at de kom til å trekke rundt 3000 kr. fra lønna. og det er vel over en måned sia jeg fikk det. Så ser ikke poenget med at de skal holde det igjen enda 3 måneder..

Forresten er jeg rimelig sikker på at jeg ikke juksa slik at de kan trekke meg for 3000.. Nermere 500. Han arbeidsgivern har hatt rykte på seg at han "stjeler" fra de ansatte. Og han har også kriminell bakgrunn om "ryktene er sanne"

Sorry for en faens rotete post, men det er på tide for meg å lalle merker jeg
Du har jo svindlet jobben din, du er heldig som ikke blir anmeldt.
Gjest
random16439's Avatar
Trådstarter
Jeg er klar over at jeg har vært heldig. men er nå heller ikke bare meg han har holdt igjen lønna til heller da
Jobba du på Smart1 eller no?
Arbeidsgiveren din har ikke noe rett til å holde igjenn lønna di. Det du har tjent skal utbetalest på første lønningsdag. Det samme gjelder også feriepengene du har tjent opp i løpet av året. Når du slutter i en bedrift har du selv muliheten til å velge nårtid feriepengene dine skal utbetales.
Sitat av civic97
Arbeidsgiveren din har ikke noe rett til å holde igjenn lønna di. Det du har tjent skal utbetalest på første lønningsdag. Det samme gjelder også feriepengene du har tjent opp i løpet av året. Når du slutter i en bedrift har du selv muliheten til å velge nårtid feriepengene dine skal utbetales.
Vis hele sitatet...
Så lenge han ikke hadde gjort noe galt ja...
Men nå som det har kommet frem hva han har gjort, blir saken mye verre. Da har du "grovt misligholdt avtalen" som det heter, og da blir nok jussen straks vanskeligere. Da vil jeg anta at han kan holde tilbake lønna såpass lenge at de finner ut hvor mye du har jukset til deg. Men vil du vite helt sikkert, bør du kontakte advokat. Hvis du tør da, for du har ikke en veldig god sak her...
Gjest
random16439's Avatar
Trådstarter
Jeg veit jeg ikke har en veldig god sak Men jeg har jo alt fått et brev om hvor mye de har trukki da.. men de vil ikke sette inn det jeg faktisk har tjent