Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 7023
usertitle import
bleh's Avatar
Det har skjedd igjen.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/22/426881.html


USA må gjøre noe med våpen-lovene.
Ja leste det, er jo helt sykt. hva skjer ikke i usa for å si det mildt? =)
Hvorfor skylder du på loven?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sannsynligvis fordi "guns don't kill people, people with easy access to guns kill people"
neineinei, det har aldri noe å gjøre med at folk har fri tilgang på uzier og tec9 og hva faan de vil, det MÅ de ha, fordi ellers kommer FN til å kuppe statene og gjøre dem til et diktatur, sånn resten av verden er, du vet vel at FN flyr rundt med svarte umerkede helikoptere hvor de vil i USA, er bare fordi de er verdens mest gudsvelsignede land at FN ikke har klart å ta over landet enda, er bare i statene man virkelig er frie, vet du ikke det, det at man kan ta en tur gjennom NY med en skarpladd mp5 eller ak47 er det viktigste tegnet på virkelig frihet, sånne ting som reell ytringsfrihet, lov til å lese hvilke bøker du vil og den slags er ikke på langt nær like viktige, nå syns jeg du tuller fælt, det er mennesker som dreper mennesker, ikke våpen, har våpen kanskje noen hjerne, nei, det har de selvsagt ikke, du har jo kjøkkenbenken din full av livsfarlige våpen men du dreper da ikke mora di for det, det er bare på grunn av MTV og negre og jøder og muslimer alt sammen, det er deres skyld, ja også ikke glem FN da, from my cold dead hands, and up yours too charles heston.
Sist endret av atomet; 22. mars 2005 kl. 02:57.
usertitle import
bleh's Avatar
Trådstarter
Kanskje ikke så enkelt at bare våpen-loven har skylden, men som nso sa...
Sitat av nso
Sannsynligvis fordi "guns don't kill people, people with easy access to guns kill people"
Vis hele sitatet...
Alle som vil får tak i våpen, selv i lille Norge.

Edit:
Atomet, du skriver fryktelig vanskelig.
Sist endret av Starra; 22. mars 2005 kl. 03:01.
"Blaming guns for Columbine is like blaming spoons for Rosie O'Donald being fat." var det noen som sa.
Nei, det er vel en fifty-fifty blanding av idiotiske våpenlover, idiotisk våpenkultur, idioter med våpen, idioter som tror alt de ser på tv, og idiotnyhetsprogrammer som har funnet ut at drap (skremselspropoganda) er bra underholdning. Åja, ikke glem idiot-leder og idiotvalgsystem og idiotskoler, og idiothallelujatullingersomharaltformyemaktgenerelt. Kunne sikkert komme på noen flere idioter også, men jeg tror jeg har fått fram poenget mitt?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Morjas
"Blaming guns for Columbine is like blaming spoons for Rosie O'Donald being fat." var det noen som sa.
Vis hele sitatet...
Vel, det hadde vært veldig vanskelig for dem på Columbine å drepe like mange med kniv eller gaffel.
Men å lage en bombe fra freakforum.nu kunne også blitt gjort.
Og da skulle freakforum få skylden?
Sitat av nso
Vel, det hadde vært veldig vanskelig for dem på Columbine å drepe like mange med kniv eller gaffel.
Vis hele sitatet...
Og det skal være et argument mot våpenpolitikken i USA? Folk som har som mål og gjøre kriminelle handlinger får alltid tak i våpen, enten det er i USA, i Norge eller Kina. Problemet ligger heller i tilgangen til våpen til den lovlydige delen av en befolkning, som regel er i en majoritet.
http://home.twcny.rr.com/mechgeek/fark/Lag.This.jpg
Husker at Marilyn Manson fikk kritikk på grunn av det som skjedde i Columbine pga at guttene som begikk drapene hørte på musikken hans. Det vet de fleste som har sett Bowling for Columbine.
Morjas: Prøver du å påstå at det ville ha blitt mindre kriminalitet i statene dersom alle fikk ha hva de ville av våpen?

Det nso sier der er faktisk et godt poeng mot våpenlovene i statene. Sant nok at kriminelle alltids får tak i et våpen dersom de vil, men for å ta et hjemlig eksempel - tror du stavanger-ranet hadde blitt like dramatisk dersom det var f.ex. hagler, jaktrifler, eller for den saks skyld pistoler som ble brukt av ranerne? Du kan gjøre så utrolig mye mer skade med et automatvåpen, det er tross alt derfor de blir brukt av millitæret, spesielt når scenarioet er f.ex. et ran, e.l., der det er mye kortere avstander, og presisjon ikke lenger er så viktig. Jaja, ok, en hagle er fremdeles ikke noe å spøke med, men f.ex. en uzi e.l. er enda værre.

Det er vel noe sånt som 90% av våpen som blir brukt i drap i statene som er stjålet, eller på andre måter på avveie. De har altså til å begynne med vært kjøpt av f.ex. en familiefar eller en annen som sikkert ville "beskytte seg selv og familien". Det er også helt vanvittig mye mer sannsynlig at et våpen som blir kjøpt for beskyttelse der borte, vil skade noen det ikke var ment å skade, enn at det faktisk vil bli brukt mot en inntrenger e.l. Bare titt på litt statistikk. Med andre ord vil det faktisk på sikt skape mer problemer for kriminelle miljøer dersom tilgjengeligheten på våpen blir lavere, enn for lovlydige miljøer.
Så hvis det ikke hadde vært våpen ville denne studenten vært helt frisk? Ikke gjort noe skade mot andre mennesker? Kanskje han hadde bare tatt en kjøkkenkniv? Tror problemet ligger andre steder. At en pistol utgjør mye større skade enn en pinne er jo et poeng. Men så lenge det finnes x antall andre måter å drepe mennesker på spiller det ikke så veldig stor rolle?
Sitat av windozer
...
Kanskje han hadde bare tatt en kjøkkenkniv?
...
Vis hele sitatet...
det er psykologisk mye vanskeligere å drepe noen med kniv, siden du må være så mye nærmere den du dreper. (kniver har heller ikke magasin, og det skal faktisk en del til for å drepe noen, menneskekroppen tåler en del)
Ifølge CNN skal Stately ha fortalt en lokal TV-kanal at den drepte bestefaren var en veteran i politiet, og at gutten skal ha brukt blant annet bestefarens politi-lisensierte våpen under skytingen.
Vis hele sitatet...
Igjen, et våpen som i utgangspunktet var helt lovlig. Ville nok vært litt større sjanse for at han ble overmanna før han rakk å gjøre så stor skade dersom han gikk amok med en kjøkkenkniv, eller for den saks skyld et samuraisverd. Som sagt: er en grunn til at forsvaret og politiet har gått over fra sabler, sverd og den slags til skytevåpen...

Og ang. hvor psykologisk enkelt det er å gjøre forskjellige ting: Prøv å finne noen tall ang. psykologiske reaksjoner for folk som har deltatt i væpnede konflikter. Skal vedde ganske mye på at det er veldig mange flere som sliter med mareritt osv blant folk som har vært i nærkamp, enn blant f.ex. piloter. Samme for snipere, da ser du plutselig ikke bare figurer, men ansikter. Jo nærmere du kommer, jo mer du ser, desto værre blir ting.

Har du vært i millitæret? har du i såfall lagt merke til forskjellen det er bare å skyte på runde blinker og silhuetter? Dvs, på nært hold - på 300m så ser du jo bare en grønn flekk omtrent, istedet for en svart sirkel, da spiler det plutselig ikke så mye rolle, men på 10 m så er det plutselig en figur som representerer et menneske. Er en grunn til at det brukes silhuetter istedetfor bare runde blinker, nettopp for å forberede deg litt mer psykisk.
Sist endret av atomet; 22. mars 2005 kl. 05:31.
"I just dont like mondays" sitat fra tidligere episode, er dette en replay?

Er ganske enig i at mange av episodene skyldes våpenlovene i usa, det er da den eneste plassen dette gjentar seg gang etter gang. Bare naivt å si at dette kunne skjedd hvor som helst. Det kan godt tenkes at det finnes personer i norge som sliter med de samme tankene men hvis du går på grunnskolen og har tilgang til automatvåpen er noe fryktelig feil.

Så lenge våpenforbundet i Amerika har slik makt som de har er det heller ikke mulig å fjerne våpnene. La oss bare håpe at episoder som dette sakte men sikkert endrer våpenkulturen i Amerika. Dette er jo sykt...
Alle har jo sett typen. Kanskje er vedkommende overvektig, kanskje ikke. Kanskje har vedkommende en trenchcoat-stil eller naglejakker, kanskje ikke. Kanskje hører vedkommende på linkin park, kanskje ikke. Det finnes frustrerte ungdommer i bøtter og spann, selv her i Norge. Jeg tør påstå at alle her har sett minst én av de jeg snakker om, de som faller litt ufrivillig ut av systemet, bukker under for mobbing og bruker dagene sine på hat mot de populære: Til en viss grad er dette populært, men noen drar hatet myeee lenger enn alle andre. En elev på den gamle skolen min iscenesatte en henging under klassebildet kun for å få uttrykke hvor selvmordsglad han var, men at det så ut som han var hund i bånd gjorde at ting ikke hadde den effekten han ville ha. Jeg tror en del av de som tar selvmord fordi de føler seg utstøtt og mobbet gjerne ville dratt med seg de andre menneskene i fallet sitt.

Kanskje han hadde bare tatt en kjøkkenkniv?
Vis hele sitatet...
Ok, la oss gå gjennom problemene med den problemstillingen.
Man må drepe noen. Du må komme nærme, hvor de har muligheten til å denge deg med en stol eller hva pokker de finner, og det er nesten umulig å lage nok hull i en som er like sterk med en kniv til at de dør. Du må ha ferdighet og styrke for å drepe noen med kniv, men det viktigste er nok at de som begår massakre ikke vil overleve selv. Hvordan dreper man seg selv når man har drept alle med kniv? Kjører kniven inn i magen og forblør til politiet plukker deg opp, slenger deg på death row, venter i nitten år før de dreper deg? Dessuten er det de psykologiske tingene, som meitemark nevnte

Og det skal være et argument mot våpenpolitikken i USA? Folk som har som mål og gjøre kriminelle handlinger får alltid tak i våpen, enten det er i USA, i Norge eller Kina. Problemet ligger heller i tilgangen til våpen til den lovlydige delen av en befolkning, som regel er i en majoritet.
Vis hele sitatet...
Ja, men "casual criminality", dvs ran av den lokale butikksjappa, skolemassakre, ran av eldre damer, drap av kompisen som tok dama di er ting som ofte blir gjort av ting helt uten kontakt til det kriminelle miljøet fra før. La oss si at jeg som tenåring vil ha penger, fort, for å betale månedsavgiften på World of Warcraft. Hvis jeg vil rane noen, finner jeg det jeg har i huset som kan brukes. I Norge: Smørkniv. I USA, hvis foreldrene mine har våpen: Et våpen som har nok ammunisjon til at jeg kan kverke noen bare ved å trykke flere ganger på avtrekkeren. Bankranere skaffer våpen uansett, men så er nå bankran en jævlig liten del av kriminaliteten. I USA ville selvsagt ikke et våpenforbud per i dag fungere på grunn av de enorme mengdene våpen i sirkulasjon.

Men å lage en bombe fra freakforum.nu kunne også blitt gjort.
Og da skulle freakforum få skylden?
Vis hele sitatet...
Det er nok nFF som ville fått skylden ja, men jeg tør påstå at vi ikke har de mest profesjonelle terroristene på forumet vårt. For å lage en sikkelig bombe trenger man 3KJ, og da er man som regel så langt i livet at skolemassakre ikke er lokkende. Men joda, McVeigh lagde jo gjødselbomber i sin tid, og da skyldte folk på internett. Bomber er allikevel en veldig komplisert prosess, ikke noe en frustrert tenåring lager på et kvarter for å ta hevn.
Synd trist leit, hadde det skjedd i skandinavia hadde jeg blitt mer sjokkert av en eller annen grunn.
Sitat av IvIoyner
I USA ville selvsagt ikke et våpenforbud per i dag fungere på grunn av de enorme mengdene våpen i sirkulasjon.
Vis hele sitatet...
Nåja, det kommer an på ordlyden i forbudet det... Selvsagt vil det ta litt tid før man blir kvitt alt man vil bli kvitt, både pga NRA, og alt ulovlig som er i omløp, men dersom man kombinerer et amnesti med rask og effektiv destruksjon av alt som blir levert inn eller konfiskert på andre måter, så er det klart det vil hjelpe etterhvert.

Og det ang. bomber... det trengs da absolutt ikke 3kj for å lage en skikkelig bombe, selv ganske primitive saker kan lage et bra smell bare det er nok av det (du nevner jo selv oklahoma city-bomben, og for den saks skyld kan du lage ganske stygge saker bare med svartkrutt, selv om det krever noen kilo av det), eller man bruker hue litt, eller rett og slett stjeler/kjøper ferdig sprengstoff av et eller annet slag.
Ivi er nok inne på noe med impuls kriminalitet.
Når jeg og noen kompiser kjørte fra florida til california så vi det samme om og om igjen, små butikker hvor man først kunne kjøpe en sixpack bud, en voldsfilm og så tilslutt en m4( et kvarter med tukling og man har et full automat våpen). Riktignok måtte man utfylle litt kriterier.....man måtte ha lappen på bil............ Vi spurte om det var ventetid på m4, joa, egentlig, men slikt kunne alltid omgåes. Sett at jeg satt på vidda en fin kveld å røyka reisdyrballer å ble grusomt aggressiv og utilpass ( som man som kjent blir av reinsdyrballe røyking) Så finner jeg ut at nå skal feitekenneth få fordi han mobba meg i 5'te klasse. Da kan ikke jeg dra på rimi å kjøpe meg en jævla M4. Kanskje fattern har en gammal muskedunder liggande, men den skal man kunne bruke for å få noe ut av det.
Jeg mener nå det er gangske unikt når personen først dreper begge besteforeldrene sine for så å gå løs på en skole. Du kan si det slik at jeg håper at han drepte besteforeldrene med pistol, eller så er det som meitemark sa, å ha drept disse med stikkgjenstander tyder på en sterkere psykologisk krise.
USA har sluttet å overaske meg, vel landet er jo bare en blanding av gale folk. Den liberale våpenpolitikk gjør det ikke noe bedre. Dere som påstår at den ikke har noe å si dere må virkelig tenke dere litt om.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Bra skrevet IvIoyner, skal si meg ganske enig med deg.

Og som tidligere sagt av atomet, nyhetskanaler som viser flere voldelige episoder enn det som faktisk har hendt (sikter til bowling for columbine, voldelig krim. hadde gått ned en del, men på tv hadde de vist over 200 % mer voldelige episoder til tross for nedgangen)

amerika er et galehus i mine øyne
Er enig i det IvI sier om de som har blitt mobbet mye, kanskje for de er overvektige og slike ting, blir lett sånne med naglejakker.
Men noe av grunnene til at det skjer så mye i USA tror jeg er at først og frems er jo USA ett land som fokuserer mye på hvordan en person ser ut, det var jo tross alt de som kom med 'Extreme Makeover'. Å når det er så viktig hvordan man ser ut, blir nok de mindre kjekke og kanskje litt feite mobbet av de som har det 'riktige' utseende og den 'riktige' fasongen på kroppen. Dette kan jo gjelde både gutter og jenter, men det er guttene som skyter folk på skolen etc. hvertfall for det meste.
USA er jo egentlig litt 'cowboy land', spesielt sørstatene. De har tatt vare på litt av den gamle western med "right to bare arms" og at folk blir henrettet som straff for ett grovt lovbrudd.

Så at dette skjedde overrasket meg ikke særlig, selv om jeg trodde den epoken med at det var, unnskyld utrykket, inn å møte opp på skolen med skytevåpen å drepe medelever. Får bare ikke håpe at flere av de som går med de samme tankene i hode om å drepe folk på skolen osv, blir oppmuntret på noen måte til å gjøre det mer.
Sitat av esr
Å når det er så viktig hvordan man ser ut, blir nok de mindre kjekke og kanskje litt feite mobbet av de som har det 'riktige' utseende og den 'riktige' fasongen på kroppen. Dette kan jo gjelde både gutter og jenter, men det er guttene som skyter folk på skolen etc. hvertfall for det meste.
Vis hele sitatet...
Så er jo 50% av amerika overvektige. Tror det ligger mer en bare utseende bak mobbing.
Sitat av IvIoyner
Ok, la oss gå gjennom problemene med den problemstillingen.
Man må drepe noen. Du må komme nærme, hvor de har muligheten til å denge deg med en stol eller hva pokker de finner, og det er nesten umulig å lage nok hull i en som er like sterk med en kniv til at de dør.
Vis hele sitatet...
Eksempel på knivdrap:
Han stakk sin kamerat med en 30 cm lang kjøkkenkniv 6 ganger i kroppen - 4 av stikkene var enkeltvis nok til å medføre døden.
Vis hele sitatet...
Eksempel på knivdrap:
Gutten (17) skal tidligere ha vært elev på barneskolen hvor han mandag dukket opp og drepte en lærer og skadet to andre...........17-åringen skal ha brukt en 21 centimeter lang kjøkkenkniv og panikk skal ha brutt ut da gutten angrep.
Vis hele sitatet...
Du må ha ferdighet og styrke for å drepe noen med kniv, men det viktigste er nok at de som begår massakre ikke vil overleve selv. Hvordan dreper man seg selv når man har drept alle med kniv? Kjører kniven inn i magen og forblør til politiet plukker deg opp, slenger deg på death row, venter i nitten år før de dreper deg? Dessuten er det de psykolgiske tingene, som meitemark nevnte
Vis hele sitatet...
Om man først klikker mentalt tror jeg ikke man har problem med å drepe seg selv. Jeg tror heller ikke man har noe i mot nærkamp. Men poenget var egentlig at våpen ikke er grunnen til at en person klikker mentalt å vil drepe alle på skolen. Det blir jo alt for enkelt å bare skylde på våpen. Nesten litt "Moore-aktig".
Sitat av windozer
Eksempel på knivdrap:

Eksempel på knivdrap:


Om man først klikker mentalt tror jeg ikke man har problem med å drepe seg selv. Jeg tror heller ikke man har noe i mot nærkamp. Men poenget var egentlig at våpen ikke er grunnen til at en person klikker mentalt å vil drepe alle på skolen. Det blir jo alt for enkelt å bare skylde på våpen. Nesten litt "Moore-aktig".
Vis hele sitatet...
Hvis du faktisk hadde sett filmene til Moore vet du at Moore nettopp ikke skylder på den enkle tilgangen på våpen, men på fokuseringa på vold i samfunnet.

Det er ingen som bare skylder på våpen, men det er åpenbart at det er "enklere" å begå massedrap hvis man har massedrapsvåpen lett tilgjengelig. I tillegg er USA er samfunn med en ekstremt voldelig historie, og de har en holdning til vold som er forskjellig fra f.eks vår. De har en grunnlov som ble skrevet i en periode med tildels lovløse tilstander og den latterlige paragrafen med "Right to Keep and Bear Arms" er skrevet på bakgrunn av dette. At paragrafen i dag blir misbrukt er en annen sak.
Sitat av atomet
Morjas: Prøver du å påstå at det ville ha blitt mindre kriminalitet i statene dersom alle fikk ha hva de ville av våpen?
Vis hele sitatet...
Ja, det mener jeg. Vermont er den staten i USA som har den mest liberale våpenpolitikken. I 2000 ble det registrert 9 drap. Altså 1.5 per 100 000 innbyggere.
DC er den mest strenge. I 2000 ble det registrert 239 drap. 41.8 per 100 000 innbyggere.
Sitat av IvIoyner
Ja, men "casual criminality", dvs ran av den lokale butikksjappa, skolemassakre, ran av eldre damer, drap av kompisen som tok dama di er ting som ofte blir gjort av ting helt uten kontakt til det kriminelle miljøet fra før. La oss si at jeg som tenåring vil ha penger, fort, for å betale månedsavgiften på World of Warcraft. Hvis jeg vil rane noen, finner jeg det jeg har i huset som kan brukes. I Norge: Smørkniv. I USA, hvis foreldrene mine har våpen: Et våpen som har nok ammunisjon til at jeg kan kverke noen bare ved å trykke flere ganger på avtrekkeren. Bankranere skaffer våpen uansett, men så er nå bankran en jævlig liten del av kriminaliteten. I USA ville selvsagt ikke et våpenforbud per i dag fungere på grunn av de enorme mengdene våpen i sirkulasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at omfanget av slike hendelser og andre kriminille handlinger ville vært betydelig redusert. Scenario A: En bevæpnet mann innvaderer skolen og begynner å skyte, ingen kan forsvare seg og de kan bare be og vente på politiet. Scenario B: Mann bevæpnet innvaderer skolen og begynner å skyte. Han blir møtt av overlegen motstand gjennom lærerens antall.

Dessuten er det ikke slik at hvis "alle" kan skaffe seg, så vil alle gjøre det. De færreste vil. Men det som skjer, er at forbryterne ikke vet hvem som bærer våpen. I Norge eier de færreste et våpen og dette vet forbrytere. Hvis "alle" hadde hatt muligheten til dette, er risikoen større for å gjøre innbrud, drap, osv.
Alt tyder på at de som ikke har intensjoner om å drepe, slett ikke vil benytte våpen bare fordi ofrene begynner å gjøre det. Da dropper de den typen aktivitet fordi risikoen blir for høy. Poenget er nemlig at innbruddstyver svært sjelden er interessert i å drepe, det er nemlig ikke verdt prisen.

Det hele koker ned til dette: Selvforsvar er ethvert menneskes rett. Retten til å eie og bære våpen faller under dette. De kriminelle vil ikke la være å bære våpen bare fordi loven sier det, og sannsynligheten for at en kriminell som vil skade deg fysisk er (a) sterkere og bedre til å sloss enn enn deg og/eller (b) er bevæpnet med et eller annet, er stor.
Sist endret av Morjas; 22. mars 2005 kl. 14:32.
Morjas : Grunnen til at det er flere mord i DC er at staten består omtrent bare av urbane strøk. Det skjer mer kriminalitet i byer enn på landsbygda. Du bruker statistikk for å bevise noe som ikke stemmer.
Sitat av windozer
Eksempel på knivdrap:

Eksempel på knivdrap:


Om man først klikker mentalt tror jeg ikke man har problem med å drepe seg selv. Jeg tror heller ikke man har noe i mot nærkamp. Men poenget var egentlig at våpen ikke er grunnen til at en person klikker mentalt å vil drepe alle på skolen. Det blir jo alt for enkelt å bare skylde på våpen. Nesten litt "Moore-aktig".
Vis hele sitatet...
Jeg bare sier at fyren aldri i verden hadde klart å drepe 9 mennesker med en kjøkkenkniv.
Jeg tror at omfanget av slike hendelser og andre kriminille handlinger ville vært betydelig redusert. Scenario A: En bevæpnet mann innvaderer skolen og begynner å skyte, ingen kan forsvare seg og de kan bare be og vente på politiet. Scenario B: Mann bevæpnet innvaderer skolen og begynner å skyte. Han blir møtt av overlegen motstand gjennom lærerens antall.

Dessuten er det ikke slik at hvis "alle" kan skaffe seg, så vil alle gjøre det. De færreste vil. Men det som skjer, er at forbryterne ikke vet hvem som bærer våpen. I Norge eier de færreste et våpen og dette vet forbrytere. Hvis "alle" hadde hatt muligheten til dette, er risikoen større for å gjøre innbrud, drap, osv.
Vis hele sitatet...
Hvis de færreste skaffer seg våpen, hvordan skal plutselig de på skolen stanses? Disse to poengene er litt motstridende. Dessuten tror jeg vi har et alvorlig problem den dagen lærerene trasker rundt med våpen på skolen, uavhengig om de har lov til det eller ei.


Det hele koker ned til dette: Selvforsvar er ethvert menneskes rett. Retten til å eie og bære våpen faller under dette. De kriminelle vil ikke la være å bære våpen bare fordi loven sier det, og sannsynligheten for at en kriminell som vil skade deg fysisk er (a) sterkere og bedre til å sloss enn enn deg og/eller (b) er bevæpnet med et eller annet, er stor.
Vis hele sitatet...
Drap er derimot ikke ethvert menneskes rett. Jeg forstår at du har et ganske annet ideologisk syn på dette her, så jeg har ikke tenkt å bli dratt inn i en krangel på om disse tingene. Tror du ikke egentlig det at at alle har våpen vil føre til at ranere bare skyter folk først, tar pengene og går, hvis det ender i drap uansett?
morjas:
Hvordan kan du være sikker på at det er den liberale våpenpolitikken som gjør at Vermont har en mindre trapsstatistikk? Det kan ha mange forskjellige årsaker. Du kan ikke konkludere en hendelse ut fra en årsak.

Du mener altså at, for å sikre den amerikanske befolkningen, utstyrer de bare hele befolkningen med våpen, og lar de forsvare seg selv. Greit nok at det enda er cowboytilstander der borte, men det du sier er bare tull.
DonTomaso: Fra 2000 av er innbyggere per kvm i Vermont 25.41. For DC er det 34.20. Vil ikke si at det er en så stor forskjell.

Kilde

Sitat av IvIoyner
Hvis de færreste skaffer seg våpen, hvordan skal plutselig de på skolen stanses? Disse to poengene er litt motstridende. Dessuten tror jeg vi har et alvorlig problem den dagen lærerene trasker rundt med våpen på skolen, uavhengig om de har lov til det eller ei.
Vis hele sitatet...
Hvis det hadde vært tilfellet at "alle" kunne skaffe seg våpen, ville folk som har planer om å utføre en kriminell handling, ha dette i bakhodet. De vil ta dette med i beregningen. Er det virkelig verdt det? "Skal jeg ta risikoen?" Selvfølgelig når en som har bestemt seg for å gjøre mest skade, for deretter og skyte seg selv, blir saken noe annet. Jeg mener at de færreste vil bevæpne seg i et samfunn der det er lov for alle å bevæpne seg. Såvidt jeg er bekjent, så har ikke Minnesota de mest liberale våpenlovene.



Sitat av IvIoyner
Drap er derimot ikke ethvert menneskes rett. Jeg forstår at du har et ganske annet ideologisk syn på dette her, så jeg har ikke tenkt å bli dratt inn i en krangel på om disse tingene. Tror du ikke egentlig det at at alle har våpen vil føre til at ranere bare skyter folk først, tar pengene og går, hvis det ender i drap uansett?
Vis hele sitatet...
Du skal være ganske så stødig og rask på hånden for å skyte en 4-5 stykker, f eks i en butikk uten at ingen "reagerer". Det er vel ikke slik at alle står på rekke og rad når den som skal utføre ugjerningen kommer. Dessuten tror jeg at risikoen ved at lovlydige borgere kan bære våpen (skjult selvsagt), er for stor. Dette kan man se i staten Vermont, som jeg nevnte.


Sitat av Surrehu
Hvordan kan du være sikker på at det er den liberale våpenpolitikken som gjør at Vermont har en mindre trapsstatistikk? Det kan ha mange forskjellige årsaker. Du kan ikke konkludere en hendelse ut fra en årsak.
Vis hele sitatet...
Selvsagt vil sosiale forhold ha mye og si. Ting som fattigdom, kultur, frykten i befolkningene, idéer, etc. Dreper man ikke med skytevåpen, dreper man med kniver, biler, balltrær, etc. Skytevåpen er bare unyttige metallgjenstander. Uten en gjerningsmann og demoniseringen gjør den ingen nytte. Jeg bare sier det jeg observerer.
Sist endret av Morjas; 22. mars 2005 kl. 15:23.
Sitat av Morjas
Du skal være ganske så stødig og rask på hånden for å skyte en 4-5 stykker, f eks i en butikk uten at ingen "reagerer". Det er vel ikke slik at alle står på rekke og rad når den som skal utføre ugjerningen kommer. Dessuten tror jeg at risikoen ved at lovlydige borgere kan bære våpen (skjult selvsagt), er for stor. Dette kan man se i staten Vermont, som jeg nevnte.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte mer på ran i bakgater eller i private hjem, hvor det egentlig bare er greiest å skyte først, spør etterpå, hvis man vet at offeret vil gjøre det samme. Jeg skjønner bare ikke hvordan du kan påstå at flere våpen vil føre til at kriminaliteten blir mindre brutal? Hvordan skal forbryterene unngå å ty til mer brutale metoder hvis de går en større risiko? Det er ikke som om forbryterene har noe valg, de fleste som er desperate nok til ran ser det som eneste mulighet mtp overlevelse. De tar nok risikoen med i vurdering på om offeret skal bli drept eller ikke. Kan se på thailand for akkurat dette, der skytes turistene like godt med en gang, siden forbryterene aldri i verden overlever hvis politiet hører ranet.
Sitat av IvIoyner
Jeg tenkte mer på ran i bakgater eller i private hjem, hvor det egentlig bare er greiest å skyte først, spør etterpå, hvis man vet at offeret vil gjøre det samme. Jeg skjønner bare ikke hvordan du kan påstå at flere våpen vil føre til at kriminaliteten blir mindre brutal? Hvordan skal forbryterene unngå å ty til mer brutale metoder hvis de går en større risiko? Det er ikke som om forbryterene har noe valg, de fleste som er desperate nok til ran ser det som eneste mulighet mtp overlevelse. De tar nok risikoen med i vurdering på om offeret skal bli drept eller ikke. Kan se på thailand for akkurat dette, der skytes turistene like godt med en gang, siden forbryterene aldri i verden overlever hvis politiet hører ranet.
Vis hele sitatet...
Ok, jeg skjønner. Drap fører til etterforskning og svært ofte tiltale og fengsling, i motsetning til vinningsforbrytelser. Ved å bevæpne seg og bryte seg inn hos noen som har våpen, løper det to risikoer: 1) Faren for å bli skutt av mannen som bor der. 2) Faren for å bli dømt til livsvarig eller døden. Dette er årsaken til at slike forbrytelser er mindre vanlige i områder med mange registrerte våpen. Når det gjelder de som uansett har tenkt til å drepe, er det også sannsynlig at selv de revurderer risikoen når de faktisk blir møtt med våpen som kan drepe dem. Når offeret ved lov er frarøvet retten til å forsvare seg, er det jo som å skyte et lam.

Jeg tror ikke at forbrytere er komplette idioter som ikke vurderer fordeler og ulemper ved det de gjør. De øker jo risikoen BÅDE for å bli drept selv OG for å bli straffet. Den risikoen øker voldsomt. Ved en konfrontasjon er nemlig én av de konsekvensene mest sannsynlig - langt større enn at de kommer unna med tyveriet og et eventuelt drap.
Det som dere glemmer er at de aller aller fleste drap skjer i affekt av folk du enten er i familie med eller kjenner. Jeg tror at faren for drap er betraktelig større hvis gjerningsmannen har et skytevåpen lett tilgjengelig, enn hvis han ikke har det. Og som IvI sier er det en høyere terskel for å drepe noen med kniv enn ved en revolver.
Sitat av Morjas
Ok, jeg skjønner. Drap fører til etterforskning og svært ofte tiltale og fengsling, i motsetning til vinningsforbrytelser. Ved å bevæpne seg og bryte seg inn hos noen som har våpen, løper det to risikoer: 1) Faren for å bli skutt av mannen som bor der. 2) Faren for å bli dømt til livsvarig eller døden. Dette er årsaken til at slike forbrytelser er mindre vanlige i områder med mange registrerte våpen. Når det gjelder de som uansett har tenkt til å drepe, er det også sannsynlig at selv de revurderer risikoen når de faktisk blir møtt med våpen som kan drepe dem. Når offeret ved lov er frarøvet retten til å forsvare seg, er det jo som å skyte et lam.
Vis hele sitatet...
Hva ville du skutt, et lam som står i veien for byttet ditt, eller en ulv?
De som uansett har drepe mente jeg at var forbryterene som plutselig "må" bruke våpen for å komme til målet (penger, medisinskap) fordi noen kan forsvare seg. Forøvrig tror jeg lovbestemt selvforsvar har visse risikoer, jeg vet iallefall at jeg hadde blitt sur hvis jeg ble drept av et skytevåpen en eller annen idiot hadde latt ligge på hytta klart for å bli stjålet. Hvor trekker man egentlig grensen for hva som er forsvarlig å la folk gjøre? Skal alle få dra med seg våpen på fly? Skal alle få ta med seg våpen på busstur? Lov til å bære på seg våpen når man har drukket alkohol?
Jeg tror ikke at forbrytere er komplette idioter som ikke vurderer fordeler og ulemper ved det de gjør. De øker jo risikoen BÅDE for å bli drept selv OG for å bli straffet. Den risikoen øker voldsomt. Ved en konfrontasjon er nemlig én av de konsekvensene mest sannsynlig - langt større enn at de kommer unna med tyveriet og et eventuelt drap.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke statistikken på meg her, men jeg tror det er 1 av 8 drap hvor morderen ikke har tilknytning til offeret (typisk ranere med våpen som i utgangspunktet var ute etter noe annet enn å drepe vedkommende) som blir oppklart fordi det er vrient å spore slike ting uten noe motiv. Her er jo registrerte skytevåpen en klar fordel, hvis ikke skytevåpen var en av de tingene som er utsatt for tyveri da
Jeg hadde uten tvil sørget for at offeret ikke kunne verken vitne mot meg eller skade meg hvis jeg først ble tvunget til å rane noen. Førstnevnte kan fikses med en skimaske - det andre varierer på våpenlover.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Det er nok neppe den liberale våpenpolitikken alene som gjør situasjonen slik den er i dag. Jeg vil tro det er en farlig blanding av media, propaganda, rasisme, våpen og dårlig oppvekst som er bakgrunnen for situasjonen i USA.
Alt det moyner har sagt (som jeg har lest) støtter jeg. Fiks våpenlovene så skal jeg nesten garantere at det blir positive resultater. Selvfølgelig skyldes det ikke bare våpenlovene, men herregud, every man has the right to have a firearm? Hva i helvete er det for noe sprøyt.
Sitat av DonTomaso
Det som dere glemmer er at de aller aller fleste drap skjer i affekt av folk du enten er i familie med eller kjenner. Jeg tror at faren for drap er betraktelig større hvis gjerningsmannen har et skytevåpen lett tilgjengelig, enn hvis han ikke har det. Og som IvI sier er det en høyere terskel for å drepe noen med kniv enn ved en revolver.
Vis hele sitatet...
En som har bestemt seg for å ta livet av et annet menneske vil alltid kunne få tak i et skytevåpen. Det skal veldig mye til før man evt tar et annet liv. Det er gjerne noe som har bygget opp gjennom tid. Drap med familebånd har som oftest en historie bak seg. Noe som har bygget seg opp over tid. Impulsdrap skjer, men de har som oftest en historie bak eller når en tyv blir overrumplet.

Sitat av IvIoyner
Hva ville du skutt, et lam som står i veien for byttet ditt, eller en ulv?
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at det er en ulv? Det er jo nettopp det som er fordelen. Ingen vet hvem som har våpen. Det blir heller en ulv i fåreklær.

Sitat av IvIoyner
De som uansett har drepe mente jeg at var forbryterene som plutselig "må" bruke våpen for å komme til målet (penger, medisinskap) fordi noen kan forsvare seg. Forøvrig tror jeg lovbestemt selvforsvar har visse risikoer, jeg vet iallefall at jeg hadde blitt sur hvis jeg ble drept av et skytevåpen en eller annen idiot hadde latt ligge på hytta klart for å bli stjålet. Hvor trekker man egentlig grensen for hva som er forsvarlig å la folk gjøre? Skal alle få dra med seg våpen på fly? Skal alle få ta med seg våpen på busstur? Lov til å bære på seg våpen når man har drukket alkohol?
Vis hele sitatet...
Når det gjelder våpen på fly og buss, og forsåvidt andre steder, så må dette være opp til eieren av flyet, bussen, butikken, whatever. Man kan tillate at folk bærer våpen for selvforsvar uten at dette betyr at man tillater dem å bære våpen i beruset tilstand.
På samme måte at man tillater folk å kjøre bil, men ikke tillater dem å kjøre i beruset tilstand. Samme grunnlag. Det betyr heller ikke at man skal kunne bære våpen overalt. Enhver uteplass, arbeidsplass, og så videre, bør ha full rett til selv å bestemme om de vil tillate våpen der eller ikke.

Sitat av Kakcoo
Det er nok neppe den liberale våpenpolitikken alene som gjør situasjonen slik den er i dag. Jeg vil tro det er en farlig blanding av media, propaganda, rasisme, våpen og dårlig oppvekst som er bakgrunnen for situasjonen i USA.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype hva du egentlig mener her?
Sist endret av Morjas; 23. mars 2005 kl. 00:15.
Sitat av Starra
Men å lage en bombe fra freakforum.nu kunne også blitt gjort.
Og da skulle freakforum få skylden?
Vis hele sitatet...

offtopic veit det..
nei det er ikke det samme
Sitat av Morjas
Hvordan vet du at det er en ulv? Det er jo nettopp det som er fordelen. Ingen vet hvem som har våpen. Det blir heller en ulv i fåreklær.
Vis hele sitatet...
Da skyter du sauen fordi du antar den er en ulv
Sitat av IvIoyner
Da skyter du sauen fordi du antar den er en ulv
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke påberope meg og være ekspert i psykologi og hvordan forbrytere/kommende forbrytere tenker, men at forbrytere skyter over stokk og stein for å få tak i sitt bytte, vil jeg si er å strekke strikken til det ytterste. Som jeg nevnte tidligere, så er risikoen for å bli tatt tilstede.

Jeg skjønner ikke hvorfor lovlydige borgere ikke skal ha muligheten til å beskytte seg og sine. Hva skulle f eks en dame på 80 år stille opp med mot en drapsmann på 120 kilo? Be henne lære seg kampsport til neste gang? Få seg en alarm der politiet kommer 5-10 minutter etter ugjerningen har hendt? Eller hva med et håndvåpen? Det er ingen som sier at man må avfyre et skudd for at forbryteren flykter fra stedet. Synet av et håndvåpen skremmer betydelig. Er ikke det et bedre utfall enn at ugjerningen finner sted?
@morjas:
Har du titta litt nærmere på denne staten du driver og refererer til som paradis på jord?

ja, det er lave drapstall der... Riktignok har hele staten ca samme befolkningstall som Oslo (mye mindre dersom man ser på storoslo, litt større dersom man tar selve oslo by). Største by har imidlertid et befolkningstall på 38000, eller, dersom man tar "storoslovarianten", så kommer de opp i ca 150k. Si hva du vil, men det er ikke akkurat noe metropolis.

Videre kan vi titte på ting som f.ex. arbeidsledighet og fattigdom, noe som svært ofte har tett sammenheng med kriminalitet. Oi, se der ja... Vermont har en av de laveste prosentandelene både av arbeidsledighet og fattigdom i statene, 40. plass var det vel på arbeidsledighet, og det er 9 stater som har lavere prosentandel fattige enn dem. Samme tall for DC er 4 stater som har HØYERE prosentandel fattige, og 4 stater som har høyere arbeidsledighet. (en.wikipedia.org og infoplease.com)

Nå er det riktignok noe surr med demografitallene for DC... jeg ender på godt over 100% når jeg legger dem sammen, men i grove trekk tror jeg nok ikke de er helt på trynet. ca 60% afroamerikanere, 32% hvite, mot 98% hvite i Vermont... Siden svarte i statene gjerne er voldsomt overrepresentert både i kriminalstatistikker og arbeidsledighet (som jeg tidligere igjen har vist en klar sammenheng mellom), så tror vi skal ta med dette i regnestykket også.

Vi kan nok trygt si at de to statene der ikke er spesielt godt sammenliknbare... Nå har ikke jeg giddi å slå opp dette også, men jeg skal vedde mye på at krimstatistikkene (per capita selvsagt) følger disse faktorene ganske tett: Størrelse på byer, fattigdom, arbeidsledighet.

Videre, kan vi også ta en titt på hvordan statene ligger an i forhold til andre land... http://www.nationmaster.com/graph-T/cri_mur_cap Hvorfor ser vi f.ex. INGEN europeiske land (der våpenlover generelt er ganske strenge) på denne topp 25 lista? Mange europeiske land har f.ex. vel så høy våpentetthet som statene, f.ex. lille Norge, men hvis du ser på HVA SLAGS våpen som florerer, og TILGJENGLIGHETEN, så ser du at dette har ganske mye å si! Det er rett og slett ikke like praktisk å dra med deg en jaktrifle på inbruddstokt eller i en driveby som en glock eller en mac10.

Kom gjerne igjen med noen flere statistikker, det er alltid morsomt å plukke dem fra hverandre...
Sist endret av atomet; 23. mars 2005 kl. 03:09.
Jeg er bare skuffet og bitter på alt det vonde som skjer rundt om i verden.
atomet: Du har nettopp skutt deg selv i foten når du kommer dragende med argumenter om at det er mindre raseblanding der, mindre fattigdom, etc. Det blir å skyte seg selv i foten, for da erkjenner du at det er andre faktorer enn våpentilgjengeligheten som er årsaksvirkende.
Morjas FFS. Nå er det på tide å komme seg ut av fraggelberget, ingen her har vel påstått at statene er fucked BARE på grund av våpenlovene. Det vi sier er at det kanskje ikke er så jævli sosialt at man kan kjøpe flammekaster på seveneleven!!!????
Ørjan: Jeg har vel heller ikke sagt det. Les hva jeg har skrevet tidligere, jeg har tidligere påpekt at sosiale forhold har mye og si. Om man skal forhindre kriminalitet, så må man ta tak i grunnen til at folk dreper, ikke hva de dreper med. Skytevåpen er bare unyttige metallgjenstander. Det er mennesker som dreper. Våpentilgjengelighet har en del å si, ja. Det har en del å si for hvor lite kriminalitet det vil være i området. Altså, mer våpen, mindre kriminalitet.

Men det som er av betydning er hva som skjer med samfunnet i helhetlig perspektiv. Kriminelle vil ha tilgang til skytevåpen likevel. Jeg kan få tak i et skytevåpen iløpet av noen timer - illegalt. Lover som nekter mennesker å eie og bære våpen rammer nesten utelukkende de som i utgangspunktet skikket for det: lovlydige, mentalt stabile individer. De respekterer jo tross alt lovene.

Det som er interessant at Vermont og New Hampshire er de to delstatene i usa med færrest drap når de er de to eneste delstatene hvor du ikke engang behøver ervervstillatelse for å kjøpe skytevåpen.