Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1819
Det er mulig jeg er helt latterlig klønete på dette med riktig søkeord- men ikke så ille!

Jeg ønsker jobbe i utlandet, 1 år eller 2=)
Er ferdig utdannet urmaker snart, og vil som sagt komme meg ut. Men kjekt å ha jobb før man flytter- men hvor finner jeg de?
Aktuelle land er canada, england, irland, usa, scotland, tyskland.

Snakket så vidt med ambassader- men ingen hjelp å få=/

Noen tips anyone?

Takk^^
Velg ut et land du kunne tenke deg å jobbe i, finn et seriøst urmaker selskap i dette landet (noen søk på google så er du der). Send en mail med CV osv.
Trådstarter
9 0
sveits er et dårlig land økonomisk å jobbe i.-

takk for svar=)
Ta kontakt med nav, min far jobber der og han sier at de prøver å skaffe folk som kan jobbe for store internasjonale firma, i blandt annet Irland. Om det er ønskelig kan jeg skaffe mer informasjon
Sitat av handygirl Vis innlegg
sveits er et dårlig land økonomisk å jobbe i.-

takk for svar=)
Vis hele sitatet...
?!? Sveits er et dårlig land økonomisk å jobbe i?

Sveits er vel ikke dårligere enn noen av disse landene: canada, england, irland, usa, scotland, tyskland

Dessuten kan man stå på ski der!

De landene som virkelig er ute å kjører økonomisk er: Irland, England, USA, Zimbabwe, Italia og Portugal, om du skulle ønske jobb i det offentlige ville nok Hellas vært et dårlig valg.
Sist endret av fxxked; 14. januar 2011 kl. 09:46.
England er dyrt. Leieprisene er ofte høyere enn i Norge, du må betale ekstra skatt når du leier (Council Tax) og maten er shait.

Husk at du skal betale skatt til både Norge og det landet du bor i. Dette gjelder da i 3 år, om jeg ikke tar helt feil. Så om du f.eks. får 36 % norsk skatt, noe som tilsvarer 20 % i England, så vil du betale 20 % til England, og de resterende 16 til Norge.
3 år?!? Det kan ikke stemme, dersom man bor mer enn 6mnder og 1 dag i året på utsida Norge, så er det noe med redusert skatt. Uten at jeg kan de reglene. Derimot har jeg hørt om noen som leier bort huset sitt på sommertid( litt utvidet 1. april til 2. oktober ) og i så måte ikke skatter til Norge?
Når vi snakker om Økonomi her, vil jeg bare påpeke at det kun var Norge og Sveits som fikk overskudd i stadsbudsjettet i EU/EØS. Fun fact.

Når det gjelder hvor bra du tjener som urmaker i Sveits vet jeg desverre ikke.
Kan du ikke ta kontakt med lærlingenemda? De bruker å sende ut et skriv en gang i året angående lærlingetid i andre land, og spørre dem om å få noen kontakter til et sted du kan arbeide
Ut i fra det jeg kan huske etter å ha bodd ett år i Sveits, uten at jeg har sjekket hvordan det er nå, er det ca. likt lønnsnivå i Sveits som Norge. I tillegg er det meste av nødvendigheter, f.eks matvarer, billigere. En ulempe er at folk uten sveitsisk statsborgerskap ikke kan eie bolig der.
Sist endret av lor3ntz; 14. januar 2011 kl. 15:19.
Sitat av handygirl Vis innlegg
sveits er et dårlig land økonomisk å jobbe i.-

takk for svar=)
Vis hele sitatet...
Og det har Irland mener du?
Trådstarter
9 0
grimdoc: virkelig prøvd, men de vet knapt at urmakerfaget fortsatt er en utdannelse i norge:O

lor3ntz: kommer aldri til å eie. som urmaker tjener man dårlig på fabrikkene det første, kanskje 2 første årene: jeg skal bare være der 1-2 år:P Det er veldig dyrt og leie..

Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Og det har Irland mener du?
Vis hele sitatet...
haha nei, men hva man tjener i forhold til hva man lever for- er visst bedre...
Av nysgjerrighet for yrket/utdanninga - hvor mye tjener en gjennomsnittlig urmaker egentlig? Ville innbilt meg at dette er et nokså godt betalt yrke, er det ikke?

Sorry for off topic..
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Sitat av vacant Vis innlegg
Av nysgjerrighet for yrket/utdanninga - hvor mye tjener en gjennomsnittlig urmaker egentlig? Ville innbilt meg at dette er et nokså godt betalt yrke, er det ikke?

Sorry for off topic..
Vis hele sitatet...
Lønn for nyutdannet svenn, ca. 235 - 260 000 kroner i året, avhengig av arbeidsoppgaver og ev. tilleggskompetanse. Lærlingen får lønn under hele bedriftsopplæringen.

Utdanningen tar fire år, to årig videregående opplæring i skole og to år i lære. Etter endt læretid avlegger man svenneprøve)

Kilde: jobbfeber.no

tror man kan gå TIP og begynne som lærling etter 1år også
Trådstarter
9 0
Hva man tjener kommer helt ann på hva man gjør av det. Starter man for seg selv kan man tjene ganske bra. Vi er et lite fag, så man har nok å gjøre! Jg står med 3 jobb tilbud het i norge, hvor de tilbyr alt fra 270- 380 000..
Trådstarter
9 0
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Ta kontakt med nav, min far jobber der og han sier at de prøver å skaffe folk som kan jobbe for store internasjonale firma, i blandt annet Irland. Om det er ønskelig kan jeg skaffe mer informasjon
Vis hele sitatet...
takk ,setter pris på det. Selv har jeg veldig dårlig erfaringer fra nav=/
men internasjonale urmakerfimaer?
SKal se hve jeg klarer=)