Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 11195
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Og synes zombier er en fasinerende tanke. Og så urealistisk er det ikke. Selv om jeg ikke tror kjøttetende, stinkende lik kommer til å vandre rundt å mumle "Braaaiiinnnssss....", utelukker jeg ikke en epedemi som kan ramme store deler av befolkningen der personer blir aggresive, deliriske og farlige å ha med å gjøre.
Den dagen det skjer skulle du også ønske du hadde en godt utstyrt hytte oppi en bratt fjellskråning der ingen skulle tru at nokon kunne bu.

Hvis scenariet ikke intreffer så har jeg ihvertfall hatt det gøy med planleggingen.
Vis hele sitatet...

Jeg er enig med deg her. Tror heller på en epidemi, som du foreslår.

Hvem sier jeg ikke har en hytte oppe i skråningen
Har et batteri som de sier skal vare i 300 år,så jeg er sikker for resten av livet mitt jeg
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Slutt å være så useriøse folkens.

Sett at strømmen er borte. Vi kan ikke stole på små kraftverk, fordi de også sender inn på hovedstrømnettet.
Ser noen foreslår aggregat, men det vil ikke være lenge før det blir tomt for både bensin og diesel.
Jeg ser for meg at over lengre tid kan ikke folk bruke biler o.l til å flytte seg fra A til B. Så da tenker jeg vi vil få mange små, lukkede samfunn rundt om i Norge. Er dere enige?
Vis hele sitatet...
Er enig hvis det du skriver forblir utfallet.
Så hvorfor skal vi finne oss i dette? Det er jo ikke sånn at vi blir tilbakestående over natta fordi strømmen forsvinner. Da står vi i og fikser problemene! Ordner opp i kraftstasjonene, strømnettet, oljeindustrien, IKT-Norge osv. Vi løser problemer, derfor vi overlever. Enig? :P
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kirder Vis innlegg
Har et batteri som de sier skal vare i 300 år,så jeg er sikker for resten av livet mitt jeg
Vis hele sitatet...
Dekker dette batteriet alt mener du?
Skal det være nok til å ha strøm i huset ditt?
Skal det gi strøm til varmtvannstanken din så du får dusje hver dag?



Sitat av javaFreak Vis innlegg
Er enig hvis det du skriver forblir utfallet.
Så hvorfor skal vi finne oss i dette? Det er jo ikke sånn at vi blir tilbakestående over natta fordi strømmen forsvinner. Da står vi i og fikser problemene! Ordner opp i kraftstasjonene, strømnettet, oljeindustrien, IKT-Norge osv. Vi løser problemer, derfor vi overlever. Enig? :P
Vis hele sitatet...

Er litt enig, men på en annen side kan det bli fullstendig kaos. Det kan ta lang tid før det vil bli fikset tror jeg.
Finnes det beredskapsplaner i Byer og kommuner som kan håndtere dette?
Sist endret av Spankyboii; 13. desember 2010 kl. 21:06.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Er litt enig, men på en annen side kan det bli fullstendig kaos. Det kan ta lang tid før det vil bli fikset tror jeg.
Finnes det beredskapsplaner i Byer og kommuner som kan håndtere dette?
Vis hele sitatet...
Nå har vi DSB Som tar for seg Nasjonal Beredskap og kommunal Beredskap m.m.

Der inngår beredskapsplaner, sivilforsvaret, militæret, ledelse, nødnett osv. Så tror vi skal kunne ta kontroll temmelig raskt. Hvis situasjonen krever det.

Mener jeg leste at DSB undersøkte beredskapen i kommuner ved et strømbrudd. Viste seg at 200 kommuner manglet beredskapsplan. Så det kan jo bli kaos. hehe
Sist endret av javaFreak; 13. desember 2010 kl. 21:26.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Trådstarter
Sitat av javaFreak Vis innlegg
Mener jeg leste at DSB undersøkte beredskapen i kommuner ved et strømbrudd. Viste seg at 200 kommuner manglet beredskapsplan. Så det kan jo bli kaos. hehe
Vis hele sitatet...
Vet det, kan bli et hellvettes til kaos, for å si det mildt
Altså, vi vet jo fra alt av film og litteratur det finnes om dette emnet, at myndighetene alltid har beredskapsplaner - men de feiler. Alltid.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mokko Vis innlegg
Altså, vi vet jo fra alt av film og litteratur det finnes om dette emnet, at myndighetene alltid har beredskapsplaner - men de feiler. Alltid.
Vis hele sitatet...
Det er vell ikke alltid de feiler, men ganske ofte er dette realiteten ja.
Hvis dette skjer, så flytter jeg ut i villmarken og bor der! Lavvo, hagle og fiskestang burde gjøre susen!
Er ikke klar her... kommer vel sikkert til å låse døren til rommet mitt å stirre tomt inni den svart skjermen
Jeg kan ikke skjønne at folk overlevde før i tia!
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Jeg kan ikke skjønne at folk overlevde før i tia!
Vis hele sitatet...
Det skjønner jeg, etter alle historiene jeg har hørt fra Mormor. Hun slet dagene lang for at de 8 ungene skulle få mat, samt at gården skulle drives. Det var et slit før i tiden, vi lever egentlig alt for lett nå for tiden.
Blir vell kaos i begynnelsen, men med tanke på all vannkraften vi har i Norge så burde det ivertfall være mulig å få strøm til oss selv.
Vil tro vi vil havne tilbake ivertfall 100 år hva levemåte angår.
Jeg har tre sverd på veggen og masse billig brus og chips à la First Price.
My body is ready.
Sitat av nikons Vis innlegg
Tullet med Earth supply kittet. Men sett at jeg skulle lage et overlevelseskit for zombieepidemi, jordskjelv eller infrastruktursvikt, ville det inneholdt:
Mat, vann, lommelykt, kniv, pistol, Light sticks.
Vis hele sitatet...
Du glemte tannbørste og deo. Om du lager et overlevelseskit uten tannbørste og deo, er det ikke overlevelseskit lenger. En ekstra bokser er også fint ha, men styr unna de hvite, ettersom de ikke funker flere dager i strekk.

Selv.. selv, blir jeg nok sittende i en slags fosterstilling og knarke tørre snusposer under skrivebordet mitt om dette skulle skje.
Jeg tror trådstarter har sett for mye på Die Hard 4.0
Når jeg skal kjøpe eget hus engang i fremtiden, så er det selvfølgelig must med eget ''panicroom'' på størrelse med en stor studenleilighet idag.

Solcellepanel på taket og brønn i kjelleren. Et par Petabytes med filmer, musikk, spill og serier er et must. Hjemmekinoanlegg og projektor. Og digg sofa.

Ja og mat til et tiår eller så. Pluss et eget lite rom til våpen. Granater, et par titalls pistoler og noen badass større skytevåpener. Kamereaer er selvfølgelig satt opp rundt huset slik at jeg til en hver tid kan se alt som foregår.
Sist endret av Bombasa; 14. desember 2010 kl. 06:33.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Når jeg skal kjøpe eget hus engang i fremtiden, så er det selvfølgelig must med eget ''panicroom'' på størrelse med en stor studenleilighet idag.

Solcellepanel på taket og brønn i kjelleren. Et par Petabytes med filmer, musikk, spill og serier er et must. Hjemmekinoanlegg og projektor. Og digg sofa.

Ja og mat til et tiår eller så. Pluss et eget lite rom til våpen. Granater, et par titalls pistoler og noen badass større skytevåpener. Kamereaer er selvfølgelig satt opp rundt huset slik at jeg til en hver tid kan se alt som foregår.
Vis hele sitatet...
Fylte du akkurat 13 år?
Flatt jern! Jeg lager en halo warthog å hamstrer våpen når dritten treffer vifta. Dere finner meg i en kjeller i østerrike. Mer enn nok plass til alle!
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Trådstarter
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Flatt jern! Jeg lager en halo warthog å hamstrer våpen når dritten treffer vifta. Dere finner meg i en kjeller i østerrike. Mer enn nok plass til alle!
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg har misforstått, men var dette et forsøk på å være morsom?
Eller mener du seriøst at du skal hamstre våpen å dra til Østerrike?
hadde vært dritt fett.. elsker kaos.. folk hadde blitt gale. Alt hadde blitt ranet.. Alt hadde blitt forandert.Folk måtte finne nye måter og skape verdier.Ting hadde ikke vært slik som det skal være..

Men hadde sikkert blitt drittlei etter 1år eller noe.
Så er det jo viktige ting som sykehus f.eks som kan bli ganske ille.. Men hadde ihvertfall vært kult for en periode. Tilbake i tiden hadde ikke gjort meg noe
Sitat av shiiit Vis innlegg
hadde vært dritt fett.. elsker kaos.. folk hadde blitt gale. Alt hadde blitt ranet.. Alt hadde blitt forandert.Folk måtte finne nye måter og skape verdier.Ting hadde ikke vært slik som det skal være..
Vis hele sitatet...
Kjempetøft! Hvem trenger vel dagens samfunn?
vel, vi trenger det ikke.. folk har klart seg i 1000-vis av år uten...
Sist endret av shiiit; 14. desember 2010 kl. 09:21.
Lenge leve feltrasjon
Sitat av Schlaeg Vis innlegg
Lenge leve feltrasjon
Vis hele sitatet...
+1

Tror personlig at jeg hadde klart meg godt, da jeg har ingen problemer med å være ute, men hvis jeg ser meg rundt i kantina her ser jeg mange som hadde bukket under hvis de måtte være ute lenger enn 5 minutter i -20.
Sist endret av Moorater; 14. desember 2010 kl. 10:12.
Sitat av Dæng Vis innlegg
Hvis det hadde skjedd at Norge mistet all strøm og muligheten til å produsere strøm (Ikke alle hadde mistet strømmen, det er vel rundt 600 privat eide strøm kraft verk i Norge, og det er nok fosser rundt om til å kunne lage strøm), så tror jeg staten hadde iverksatt forskjelige ting. Slik at innbyggerene skal få mat på bordet.

De fleste hadde begynt med jakt, pga de trenger mat. De som er vegiser, hadde kansje fortsatt protosert da. Mennesker er litt likt dyrene der, de tilpasse seg omgivelsene.

Det hadde blitt folke vandringer mot områder som er rike på vann, fisk og andre ting som vi trenger for å overleve.

Om jeg er forberett på dette? Nope, men har mange ganger tenkt at jeg burde handle inn hermetikk mat, for det holder lenge. Og det hjelper på å ha noe sånt ståenes til de 3 dagne før lønnen kommer.
Vis hele sitatet...
Mener å huske at det står i historieboken vår at Norge bare kan fø et par titusen mennesker ved et jakt og sanker samfunn. Hvis det blir et så stort anarki og dårlig tilgang på alt og vi ikke engang kan dyrke jorden er vi ganske screwed!
Sitat av Empathy Vis innlegg
Du glemte tannbørste og deo. Om du lager et overlevelseskit uten tannbørste og deo, er det ikke overlevelseskit lenger. En ekstra bokser er også fint ha, men styr unna de hvite, ettersom de ikke funker flere dager i strekk.

Selv.. selv, blir jeg nok sittende i en slags fosterstilling og knarke tørre snusposer under skrivebordet mitt om dette skulle skje.
Vis hele sitatet...
Hvis alle infrastruktur hadde blitt lammet, og det ikke hadde vært mat å oppdrive, strøm eller noe som helst, hadde jeg brydd meg fint lite om hvordan jeg lukter. Ser virkelig ikke funksjonen til deo. Kanskje du gjør? I så fall, do tell!
At infrastrukturen som kraftnett o.l. en dag svikter og kanskje over lengere tid ser jeg ikkje på som noen umulighet, muligens ikkje i vår levealder, men kanskje i neste generasjon eller dem etter dem igjen. Og får alt man vet så kan årsaken være cyber krig, solstormer o.l.

Jeg har ikkje tenkt over slike situasjoner eller forberet meg noe til hvis en slik situasjon skulle intreffe, men jeg har sett en del på han bear gryls, og lært en del der. Det er jo selvfølgelig mye tull han kjem med, men en god del av teknikkene er fult brukbar i den virkelige verden. Og en god del av det han sier er også viktig å huske på.

I tillegg så er jeg jo voks opp ved sjøen, far min har drevet jakt og bærplukking på høsten siden jeg var liten, så jeg tror jeg skulle overlevd uten elektrisitet og PC, men det hadde vært hardt de første ukene
Sitat av zeicko Vis innlegg
jeg ringer chuck norris....
Vis hele sitatet...
Ringer uten strøm, ja.

Regner med Lars Monsen er en sikkerstikk i en slik situasjon
Lars monsen, tviler, med mindre han har plass er han nok ingenting.
Dersom det kommer en vanvittig solstorm som klarer å faktisk ødelegge ALT av elektrisk utstyr, så sitter menneskeheten på enorme mengder kunnskaper som gjør at vi kommer oss rimelig kjapt på beina teknisk sett. Kanskje ikke like avansert, men jeg tror ikke vi faller tilbake mer enn maks 100år. Økonomien er det værre med...
Sitat av Løken Vis innlegg
Fylte du akkurat 13 år?
Vis hele sitatet...
24 neste vår..
Sist endret av Bombasa; 14. desember 2010 kl. 18:07.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Kanskje jeg har misforstått, men var dette et forsøk på å være morsom?
Eller mener du seriøst at du skal hamstre våpen å dra til Østerrike?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig mener jeg det! Dersom det kommer sol stormer å 3verdena keig kan kun en dyp kjeller redde rumpa di! men nei, er ikke serriøs. Prøvde heller ikke å være morsom da jeg har sett ufattelig mange forsøk på freak for å få folk til å le.
Anyways, så ville jeg tatt det som det kommer
hvis noe sånt hadde gått over måneder og år, tror dere norge/skandi ville blitt oversvømt med europeere på jakt etter mat og tømmer/ved?

vi har jo den enorme kysten og unlimited supply av grantrær innover i sverige. vannkraft ville også vært gull verdt i en sånn situasjon . norge hadde nok blitt det pottitlandet det engang var stor på rimelig fort.
Sitat av Kalender Vis innlegg
Hvis man skal leve i frykt så lever man ikke. Jeg tar det som det kommer, akkurat som når jeg gamer.
Vis hele sitatet...
Jasså, du tar det som det kommer ingame kanskje? Men har et spørsmål til deg. Vet du virkelig hvordan du reagerer i virkeligheten? Fordi det er mange som tror at alt er så lett når de ser det på film, tv, etc.

For min del er jeg klar over at jeg er mer sensitiv in real life enn ingame
Vi ser jo hvor hysteriske folk blir når halvslappe pandemier slår til og folk hamster mat og vann som løpske flodhester i butikkene.

Der er det ikke mye menneskelig å se. "Hver mann for seg selv".
Den tankegangen tror jeg også kommer når/hvis vi opplever en global kollaps av samfunnsmessige tjenester.

Ligger i menneskets natur å være egoister.
Som student har jeg hverken penger eller tid til å forberede meg på et sånt scenario, men om jeg skulle laget en plan for et slik scenario så ville den vært nogenlunde slik:

Jeg ville fylt opp seilbåten min med hermetikk og tørrmat, et våpen og fiskeutstyr, og alt som kan brukes som byttemiddler. Så hadde jeg kastet loss og levd som en nomade på havet, rundt norskekysten som sommeren og reist sydover om vinteren. Fisking hver dag + hermetikk burde holde meg med mat for en stund, og om jeg finner en liten ubebodd øy kan jeg dyrke litt grønnsaker og frukt om sommeren.

Samme gjelder forsåvidt om zombiene kommer. Meg bekjent så kan de ikke svømme
her er det jeg hadde gjort.
1. tatt med meg masse bøker(kanskje ikke Heart of Darkness), opptrekk LP spiller, masse plater, masse hermetikk og en fiskestang.
2. stjålet Kon-Tiki fra museet og raidet dealern min og Deichmann for litt flere bøker
3. seilt til Papua Ny-Guinea og bosatt meg inni jungelen og levd et liv som Oberst Kurtz sammen med katten min.
Discovery Channel har laget en serie som ca ish går ut på det du beskriver TS

Kan anbefale The Colony.
http://dsc.discovery.com/tv/colony/
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Trådstarter
Sitat av Penesmurfen Vis innlegg
Discovery Channel har laget en serie som ca ish går ut på det du beskriver TS

Kan anbefale The Colony.
http://dsc.discovery.com/tv/colony/
Vis hele sitatet...
Takk, skal sjekke ut.
Satt og diskuterte dette med fruen. Hun sa det litt fint syns jeg. Se hva som skjer rett før jul Alt det kaoset som er da. Det er det som vil skje hvis Norge hadde blitt rammet av noen form for tragedie.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Vi ser jo hvor hysteriske folk blir når halvslappe pandemier slår til og folk hamster mat og vann som løpske flodhester i butikkene.

Der er det ikke mye menneskelig å se. "Hver mann for seg selv".
Den tankegangen tror jeg også kommer når/hvis vi opplever en global kollaps av samfunnsmessige tjenester.

Ligger i menneskets natur å være egoister.
Vis hele sitatet...
Nesten like tilstander viss butikkene ikke får inn øl pga streik elle noe.
Husker transportstreiken for noen år siden, øla var det første som forsvant så var det grandiosa.
Sist endret av sneipen; 21. desember 2010 kl. 21:46.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Trådstarter
Sitat av sneipen Vis innlegg
Nesten like tilstander viss butikkene ikke får inn øl pga streik elle noe.
Husker transportstreiken for noen år siden, øla var det første som forsvant så var det grandiosa.
Vis hele sitatet...
Er det sant, var øl det første folk kjøpte. Virkelig, snakk om prioritering.
Solcellepaneler på taket, hermetikk i skapet!
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Er det sant, var øl det første folk kjøpte. Virkelig, snakk om prioritering.
Vis hele sitatet...
Folk har vel lyst til å drikke bort sorgene sine mens jeg sitter og spiser joikakaker.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Trådstarter
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Folk har vel lyst til å drikke bort sorgene sine mens jeg sitter og spiser joikakaker.
Vis hele sitatet...
Jeg ville kanskje prioritert å kjøpe inn viktige ting. Bensin ville jeg hatt, til motorsagen, for å holde varmen. Kanskje noe mat.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Jeg ville kanskje prioritert å kjøpe inn viktige ting. Bensin ville jeg hatt, til motorsagen, for å holde varmen. Kanskje noe mat.
Vis hele sitatet...
Yes enig der, uten bensins så kan jeg ikke holde agregatene igang å får ikke spilt black ops zombie solo...
Hadde nu egentlig ville prioitert ulovelig våpen som hel automatiske rifler, får tenk på den paniken som oppstår å alt kriminalitet?
treng jo noe å beskyte seg mot, nytter ikke å trekke opp telefon å ringe politiet.

Du kan få kjøpt utstyr som du kan produsere vann/mat av osv.. på nette, det slik man bruke nedi bunkers for dem som er paranoid

Edit: kansje 1 - 2 KG brunt i samme slegen
Sist endret av justastonedhuman; 24. januar 2011 kl. 09:06.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Trådstarter
Siden jeg bor nærme sjøen ville jeg ganske sikkert belaget meg på å spise fisk. Noe som byr meg sterkt imot, men ville vært nødvendig i et slikt tilfelle.
Vi får gjøre som Ray Mears viste på tv. Ta en halv tykk ved kubbe, og sag ett kryss i den (litt dypt). Og fyll opp krysset med kvister, og tenn på. Da får man en steke plate, varme og når du er ferdige, så har du bål, som fortsatt gr deg varme. To ting en, utnytting på høyt plan :P

Her en youtube video som viser hva jeg mener: http://www.youtube.com/watch?v=ndcXI...eature=related
Hadde kanskje ikke klart meg så veldig bra da nei..