Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 6481
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av tissemannX Vis innlegg
hvis jeg skulle absolutt ha hjulpet en tigger som prøver å samle penger til familien sin hadde jeg kanskje kjøpt et flybillett til han, og kanskje gitt har penger til noe god mat og kjøpt noen gaver til barna hans. Da får han i hvert fall jul med familien uten noen bekymringer.
Hadde selvfølgelig tatt en liten bakgrunnsjekk på han da.

Men ville aldri ha latt noen lånt leiligheten min.
Vis hele sitatet...
Hvis han var intressert i en flybillett hjem, hadde han vel aldri kommet hit i utgangspunktet
Tror det er en liten misforståelse her, folk skriver her '' rumenske tiggere '', det er feil, det er '' Rumenske sigøynere '' ikke vanlig rumenere. De vanlige rumenere har en stereotyp på seg for å stjele osv, men dem tigger aldri. Mens rumenske sigøynere tigger.

Sånn, slik at vi vet forskjellen.

Har selv mange rumenske venner og det værste de vet er at folk tror dem er rumenske sigøynere. Blir det samme som og si at alle tatere er vanlig nordmenn.
Sist endret av Dr.Feelgood; 5. desember 2010 kl. 15:47.
Han er forvist fra Romania.
Hvordan vet jeg det? - Jo, fordi jeg leste artikkelen om han i Virkelig; Gatemagasin.
Prøvde å finne det nr. som artikkelen om Ioan var med i, men fant det ikke.

I Romania satt han i fengsel flere ganger. Men ikke av kriminelle årsaker, han bare sa hva han mente.
Han har vært i mange byer sier han i Virkelig, men i ingen by var folkemengden så vennlig å snill mot han.
Vist jeg husker riktig har han vært i Oslo, Lillehammer, Bergen, Trondheim(tilfeldig rekkefølge).

Han sier at i Tromsø så er alle snille å vennlige med han selv etter de har vært på byen og er sørpe dritings.
Men i de andre byene så kom de med frekke kommentarer å stjal penger fra koppen hans.

Helt egentlig kan han ikke dra hjem. Men at han er i den situasjonen han er i, å likevel skaffer pengene så barna får utdannelse... Han fortjener virkelig den leiligheta i jula.
Sitat av Amir-Alexander Vis innlegg
Har selv ei tom leilighet under meg, vurderer å finne en på gata som trenger et sted å bo i jula.. blir så glad over å lese om slike folk som låner ut leiligheta si..
Vis hele sitatet...
gogo !!
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
min mor fortalte en "noget" rørende historie om en tigger i bergen.
hon hadde vært i byn og skulle betale for parkering før hon dro. det var også to mildt sagt "litt" snobbete karer der, og en liten gutt i ødelagte klær. tiggeren spurte de to snobbene om klær, men de ignorerte og viste avsky ( ) MEN når de skulle betale, oppdaget de at de ikke hadde nok penger til biletten. de ble fortvilet, men den lille gutten strakte fram koppen med penger og ba de ta det de trengte. det gjorde de, og min mor synes det var på sin plass å belønne den lille gutten.

moral: ikke alle tiggere er onde mennesker
Ville heller leid ut en å la noen bo der gratis i julen..
Tiggere tjener såpass greit sies det, så da kan man heller leie ut + ta depositum.
Jeg hadde aldri leid ut eller lånt vekk leiligheten min til noen med utenlandsk opprinnelse ihvertfall.
De fleste er tjuvradder!!
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Tiggere tjener såpass greit sies det, så da kan man heller leie ut + ta depositum.
Jeg hadde aldri leid ut eller lånt vekk leiligheten min til noen med utenlandsk opprinnelse ihvertfall.
De fleste er tjuvradder!!
Vis hele sitatet...

Hvor får du av at tiggere tjener såpass greit? Har du noe statistikk på det? Mange tiggere har ofte andre psykiske, rus og sosiale problemer. De står ikke igjen med en formue etter tiggingen sin, og deres hverdag er preget av undertrykkelse, vold og harde tider.

Så du ville ikke lånt bort leiligheten din til en svenske? Ikke alle har det like bra som deg vet du. Din undertrykkelse og nedlatenhet mot utlendinger hjelper ikke for integreringen av de som nettopp fører til deres ubalanserte liv. Et steg er å begynne med din egen tankegang, noe jeg tror mange etniske nordmenn burde gjøre. Ikke bare stigmatisere folkegrupper som kommer fra krigsrammede land med drap, korrupsjon og forfølgelser utifra enkelt hendelser. Ikke alle utlendinger er tjuvradder. Det finnes faktisk etniske nordmenn som er kriminelle i dette landet også.
jeg lagde denne tråden for å teste fordommene til freaks. teorien min var rett, det virker som om de færreste faktisk har lest artikkelen, og dere har en mening om han før dere i det hele tatt vet hvem han er. "ingen regel uten unntak" er det noe som heter. ja, jeg vet at de fleste sigøynere er utnyttende, utspekulerte mennesker. likevel tror jeg at dette er unntaket. hvis du hadde hatt barn, og levde i fattigdom, hadde ikke du gjort hva som helst for dem? ioan har faktisk valgt å ikke bli kriminell, selv i sin mørkeste time. ja, tiggere er ikke øverst på den sosiale rangstigen. men han har oppført seg bra, er høflig og har et generelt godt rykte.

jeg har forståelse for at folk har et dårlig inntrykk, med tanke på at det sitter rumener damer overalt i landet. disse har jeg fint lite sympati for, og vi kunne sendt de til arbeidsleir i sibir for alt jeg bryr meg. jeg tror faktisk at disse er kriminelle, utnyttende jævler. så jeg synes det blir feil å sammeligne Ioan med de.

ett av de første spørsmålene i tråden her var at jeg lurte på om dere ville lånt leilighet/hus/whatever ut til noen som trengte det. personlig ville jeg faktisk ikke gjort det, rett og slett på grunn av frykt for tyveri osv. men jeg ser likevel opp til mennesker som tør og gi de mindre heldige en sjanse.
Han ingen betydning om han er ærlig. Slasker som vet og utnytte folk kan godt lære av dette da de ser at nordmenn er villige til og låne ut boligen sin. Ingen problemer for slaskete tyver og virke snille å greie for så og rundstjæle deg tvert du vender ryggen til.

Det var sånn overfloden av tiggere starter, og det er vel slik overfloden av con artists starter også.. Vi bor i et land fullt av godtroende idioter, og det vet rumenerne og utnytte. (ja, det gjelder så klart ikke alle, men for hver snill rumener du gir en tier på gata, så hører 10 slemme rumenere om dette og prøver å utnytte det. Det er iallefall min teori. Og hvordan det er blitt i tr.heim etter gaven en ellen annen øst-européer fikk av kommunen bekrefter vel bare teorien)
Hadde aldri latt en uteligger bo i min leilighet. Men respekt til dem som har så mye godt i seg at de har null stress med og la en totalt ukjent uten noe bakgrunn gjøre dette.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Det er såklart veldig snilt gjort, og jeg liker å tenke at jeg ville latt en uteligger lånt min leilighet når jeg var borte, men for å være helt ærlig så stoler jeg ikke på andre enn meg selv og foreldra mine.

jeg er svakere for materialistiske ting enn jeg tørr å inrømme og vil ikke miste noe jeg har (ganske tragisk synes nå jeg men sånn er det).

og en ting til, det at du skriver at man skal vise medmenneskelighet spesielt i julen er så hyklersk sagt at jeg nesten må spy. når det blir jul er "alle glade" "alle har det bra" "alle er snille" gir hverandre gaver på tvang pga hedenske og bisarre tradisjoner.