Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 7895
Denne reklamen anser Forbrukerombudet IKKE som støtende eller nedsettende i forhold til mannen. Hadde reklamen blitt godtatt om mannens og kvinnens rolle ble byttet om i denne reklamesnutten? Jeg mener at snutten eksponerer dårlige holdninger til menn.Men det er jo klart at i det feministinfiserte samfunnet Norge har blitt i dag så er det ingen som reagerer.Hva er deres tanke rundt dette?

http://www.youtube.com/watch?v=RHIx98LK7Wk
Nja.. Reklamen i seg selv er jo utrolig dårlig.
Jeg blir sittende igjen å lure på hva har menn til felles med drikkekartonger?

Men det er sikkert feminister som hadde reagert på samme måte som du gjør, dersom rollene hadde blitt bytter rundt.
Det er både symptomatisk og alarmerende at offentlige instanser som skal sørge for redelighet i markedsføring i Norge IKKE ser uheldige holdninger til mannen eksponert i denne reklamen.
Older then jesus !

Har da blitt diskutert før om den reklamen, selv så kunne jeg ikke brydd meg mer fordi jeg ekke en pussi i motsettning til kvinnfolk som maser og klager all day long
Da kan vi menn spørre oss selv? Føler du deg nedtråkket i søla pga reklamen? Jeg gjør ikke det. Om jeg gjør er det bare for å whine som en drittunge bare fordi det skal være likt for alle.
Jeg reagerte ikke først og fremst på at det var diskriminerende, jeg reagert på at det var inhumaniserende. Fyren sitter og sier han føler seg tom - og da trår hun til med å kaste han i søppelen som om det var helt greit og naturlig å gjøre? Det eksponerer dårlige holdninger til mennesker, ikke menn. Grunnen til at jeg ikke følte det var så veldig kjønnsdiskriminerende var fordi den ikke spilte på kjønnsroller her.
Sitat av Srbija Vis innlegg
Older then jesus !

Har da blitt diskutert før om den reklamen, selv så kunne jeg ikke brydd meg mer fordi jeg ekke en pussi i motsettning til kvinnfolk som maser og klager all day long
Vis hele sitatet...
Nei, sant det, du er langt fra pussi. Du er faktisk dritkul!

Hvordan ville folk ha reagert om rollene var byttet om? Det hadde blitt ramaskrik.
Jeg er helt enig med deg og jeg er jente. Det virker nesten som om det som heter likestilling idag betyr at kvinner er bedre enn menn. Denne reklamen hadde skapt hysteri om rollene var byttet. Det provoserer meg utrolig mye.

Jeg studerer journalistikk, noe som betyr at en del av mitt pensum er å studere mediene daglig. Jeg husker veldig godt et oppslag i Bergens Tidende for et par måneder siden, om en hendelse i Bergen sentrum hvor en mann hadde blitt voldtatt av en annen mann midt på lyse dagen. Offeret var overstadig beruset og ute av stand til å forsvare seg. Iløpet av to dager var denne saken helt glemt i nyhetsbildet. Hadde det vært en kvinne dette hadde skjedd med hadde saken fått mye mer oppmerksomhet og skapt mye mer reaksjoner. Det virker som om hele hendelsen ble bagatellisert siden det hendte med en mann.

Jeg er helt og holdent for likestilling, hvor menn skal få samme rettigheter som kvinner.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Da kan vi menn spørre oss selv? Føler du deg nedtråkket i søla pga reklamen? Jeg gjør ikke det. Om jeg gjør er det bare for å whine som en drittunge bare fordi det skal være likt for alle.
Vis hele sitatet...
Ok,sier ingenting om at jeg føler meg "nedtråkket" men det handler jo litt om prinsipp,syns du ikek det ? kunne heller ikke brydd meg meg mindre men det går litt på prinsipp føler jeg.Hadde det vært motsatt hadde det blitt ramaskrik uten sidestykke! Konfliktentrepenører som rødstrømper og ekstremfeminister hadde klikket i vinkel.
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Det er både symptomatisk og alarmerende at offentlige instanser som skal sørge for redelighet i markedsføring i Norge IKKE ser uheldige holdninger til mannen eksponert i denne reklamen.
Vis hele sitatet...
Jo men det er etter mitt syn rimelig paradoksalt kjønnsrollene er bytter rundt allerede i denne reklamen.
Kvinnen oppfører seg som en mann og mannen oppfører seg som en kvinne.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jo men det er etter mitt syn rimelig paradoksalt kjønnsrollene er bytter rundt allerede i denne reklamen.
Kvinnen oppfører seg som en mann og mannen oppfører seg som en kvinne.
Vis hele sitatet...
Det også,ting skal være så forferdelig politisk korrekt,det er til å lapse av
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Ok,sier ingenting om at jeg føler meg "nedtråkket" men det handler jo litt om prinsipp,syns du ikek det ? kunne heller ikke brydd meg meg mindre men det går litt på prinsipp føler jeg.Hadde det vært motsatt hadde det blitt ramaskrik uten sidestykke! Konfliktentrepenører som rødstrømper og ekstremfeminister hadde klikket i vinkel.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser for meg at alle feminister ville ha raset i media om det hadde vært motsatt. Dessverre får vi menn bare leve med det
Altså hvis reklamen oppfattes som greit kjønnmessig sett slik den er nå, men ikke om kjønnene hadde vært byttet om - så er problemet ikke kjonnsdiskrimnering i reklamen, men samfunnet rundt som enda synes det.

Kvinnen oppfører seg som en mann og mannen oppfører seg som en kvinne.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke på slike kjønnsroller. De er inhumaniserende.


Sitat av mo3 Vis innlegg
Da kan vi menn spørre oss selv? Føler du deg nedtråkket i søla pga reklamen? Jeg gjør ikke det. Om jeg gjør er det bare for å whine som en drittunge bare fordi det skal være likt for alle.
Vis hele sitatet...
Jeg føler meg ikke nedtråkket, hvertfall ikke som mann. Men reklamen viser holdninger til andre mennesker som ikke er bra. Hvilket kjønn det vises til er ubetydelig.
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 21:57.
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Hadde det vært motsatt hadde det blitt ramaskrik uten sidestykke! Konfliktentrepenører som rødstrømper og ekstremfeminister hadde klikket i vinkel.
Vis hele sitatet...
Ja, men de fleste kvinner er ikke rødstrømper og ekstremfeminister. Det er bare det at de få som er det får så mye plass i media og det blir omtalt som om det var veldig viktig for mange - når de aller fleste både kvinner og menn driter i det. Derfor er det ikke noe å bry seg om.
Hadde det vært andre veien så hadde det vært "diskrimenerende" mot damer....En av dem må føle seg tom for at reklamen skal funke...
Begynne å skrike om dårlige holdninger og diskrimenering blir for meg litt "ottar" tankegang. Blåse opp en teit reklame og analysere den blodseriøst.
Sist endret av Beis; 25. november 2010 kl. 21:59.
Jeg klaget inn reklamen til forbrukerombudet,Jeg er ganske sjokkert over det tilsynelatende likegyldige svaret som Forbrukerombudet sendte meg. Jeg tror at dette kan bli et historisk vendepunkt som avslører og tydeliggjør systemets positive innstilling til feministisk kjønnskrig mot mannen.

Her er svaret

Vedrørande din klage på kjønnsdiskriminerande reklame
Forbrukarombodet fører tilsyn med at dei næringsdrivandes marknadsføring, handelspraksis og
avtalevilkår er i samsvar med marknadsføringslova (mfl.). Les lova og meir om Forbrukarombodet på
www.forbrukerombudet.no.
Vi viser til din klage på reklame som er observert på National Geographic Channel. Reklamen du
refererar til er laga på vegne av Grønt Punkt Norge AS. Av klagen din går det fram at du reagerar på
måten mannen i reklamen vert framstilt, og du stiller spørsmål til om ein hadde godteke ei slik
marknadsføring dersom det til dømes var ei kvinne som blei framstilt på denne måten.
Forbrukarombodet har vurdert forholdet etter marknadsføringslova § 2 andre ledd, der det er slått fast
at “annonsør…skal sørge for at reklamen ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, og at den
ikke utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av
kvinne eller mann”.
Det overordna prinsippet i mfl. § 2 andre ledd, som dei andre kriteria er ei presisering av, er at
marknadsføringa ikkje skal vere i strid med likeverdet mellom kjønna.
Vi har forståing for at du reagerar på denne type reklame, då den kan gi ei lite heldig framstilling av
menn. Ut i frå ordlyden i lova og tidlegare praksis kan derimot ikkje den aktuelle reklamefilmen seiast
å vere nedsetjande eller støytande i strid med mfl. § 2 andre ledd.
Forbrukarombodet har med andre ord etter ei konkret vurdering kome til den konklusjon at Grønt
Punkt Norge AS sin reklamefilm ikkje er i strid med mfl. § 2 andre ledd.
* * *
På heimesida vår kan du lese Forbrukarombodet si rettleiing om kjønnsdiskriminerande reklame. Her
finn du døme på saker vedrørande kjønnsdiskriminering som Forbrukarombodet og Marknadsrådet har
teke stilling til ved tidlegare høve. Denne framstillinga gir eit visst inntrykk av kvar terskelen for kva
som reknast som kjønnsdiskriminerande ligg.
Vi vil takke for at du tok deg tid til å sende inn det aktuelle marknadsføringstiltaket til vår vurdering.
Ta gjerne kontakt med underteikna dersom du skulle ha spørsmål eller kommentarar til vår vurdering
av saka.
Med vennleg helsing
for Forbrukarombodet
**** *****
juris
Sist endret av Enesheen; 25. november 2010 kl. 22:09.
Hater slike standard svar som bare linker til lovverket osv! Bull bull bull...
Sist endret av ragedAsian; 25. november 2010 kl. 22:10.
Jeg tror ikke den er kjønnsdiskrimerende. Jeg tror vi må begynne å klargjøre hva vi mener når noe er kjønnsdiskrimerende eller ei.

Det er ikke kjønnsdiskrimenerende at en person av et kjønn tilfeldigvis oppfører seg dårlig mot en person av et annet kjønn. Det er kjønnsdiskrimering når man gjør det konsekvent og baserer det på en rolleforståelse. Det er riktignok flere av motsatt kjønn i reklamen som har blitt kastet i søppla, men det sier ikke noe om menns verdi generelt og påståtte kjønnsroller, men hvordan denne personen behandler andre mennesker hun har hatt forhold til. Dårlig moral enkelt og greit, men ikke veldig diskrimerende.

Å mene at kvinner alltid er bedre omsorgspersoner enn fedre, passer bedre som lærerere osv er kjønnsdiskrimering.
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 22:13.
Hvorfor måtte du redigere for å ydmyke meg ved å skrive mer?

Sitat av Beis Vis innlegg
Hadde det vært andre veien så hadde det vært "diskrimenerende" mot damer....En av dem må føle seg tom for at reklamen skal funke...
Begynne å skrike om dårlige holdninger og diskrimenering blir for meg litt "ottar" tankegang. Blåse opp en teit reklame og analysere den blodseriøst.
Vis hele sitatet...
Haha,hadde du ikke baller til å la det stå det andre du skreiv,så du måtte bytte ut alt innholdet,lettvekter! må du bestemme deg hva som skal stå!
Blir useriøst
Sist endret av Enesheen; 25. november 2010 kl. 22:16.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Nja.. Reklamen i seg selv er jo utrolig dårlig.
Jeg blir sittende igjen å lure på hva har menn til felles med drikkekartonger?

Men det er sikkert feminister som hadde reagert på samme måte som du gjør, dersom rollene hadde blitt bytter rundt.
Vis hele sitatet...


Poenget er at han sier: Jeg føler meg helt tom.
Tror du tar resten
How cares?

Reklamen er morsom, og jeg lo faktisk når jeg så den! Om dere skal klage og sutre er dere akkurat like hårsåre som de ekstreme feministene.

Om det er EN ting de burde fjerne fra norsk fjernsyn, så er det den soppinfeksjon reklamen. NEI til den j æ v l a reklamen der
Sist endret av appel; 25. november 2010 kl. 22:24.
er det mulig å trekke en slik sak for retten, eller hvem kan evt overprøve forbrukerombudet's vedtak?
Sitat av appel Vis innlegg
How cares?

Reklamen er morsom, og jeg lo faktisk når jeg så den! Om dere skal klage og sutre er dere akkurat like hårsåre som de ekstreme feministene.

Om det er EN ting de burde fjerne fra norsk fjernsyn, så er det den soppinfeksjon reklamen. NEI til den j æ v l a reklamen der
Vis hele sitatet...
Selv kunne jeg ikke brydd meg mindre om reklamen. Jeg finner den ikke støtende, krenkende, diskriminerende eller nedverdigende mot menn i det hele tatt, men poenget er at om rollene var byttet om så hadde dette blitt blåst opp i media, og feministene hadde spilt på kjønnsdiskrimineringskortet.

Er så lei av at alt er greit, så lenge det er mannen som er offer, mens går det den andre veien braker helvete løs med en gang. Slår ei dame en mann, og mannen tar igjen med samme mynt, er det mannen som er den sorte får, selv om han er 160 og veier 57 kilo, og damen er 180 og veier 85 kilo.
Sitat av Amitabha Vis innlegg
Selv kunne jeg ikke brydd meg mindre om reklamen. Jeg finner den ikke støtende, krenkende, diskriminerende eller nedverdigende mot menn i det hele tatt, men poenget er at om rollene var byttet om så hadde dette blitt blåst opp i media, og feministene hadde spilt på kjønnsdiskrimineringskortet.

Er så lei av at alt er greit, så lenge det er mannen som er offer, mens går det den andre veien braker helvete løs med en gang. Slår ei dame en mann, og mannen tar igjen med samme mynt, er det mannen som er den sorte får, selv om han er 160 og veier 57 kilo, og damen er 180 og veier 85 kilo.
Vis hele sitatet...
Ja, helt enig. Forbrukerombudet er nok et kvinneombud, akkurat som Barneombudet og Likestillings- og Diskrimineringsombudet.
Vi må huske på det at vold mot mann er ikke vold det er selvforsvar.Vold mot mannen eksisterer kun vis det er mann mot mann.Konfliktentrepenører,feminster og rødstrømper fremhever alltid saker der bare mannen kan bli tatt.
Sist endret av Enesheen; 25. november 2010 kl. 23:15.
Sitat av Amitabha Vis innlegg

Er så lei av at alt er greit, så lenge det er mannen som er offer, mens går det den andre veien braker helvete løs med en gang. Slår ei dame en mann, og mannen tar igjen med samme mynt, er det mannen som er den sorte får, selv om han er 160 og veier 57 kilo, og damen er 180 og veier 85 kilo.
Vis hele sitatet...
Skal man slå noen så bør man være i stand til å ta konsekvensene av det etterpå, uavhengig av kjønn.
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Hvorfor måtte du redigere for å ydmyke meg ved å skrive mer?

Haha,hadde du ikke baller til å la det stå det andre du skreiv,så du måtte bytte ut alt innholdet,lettvekter! må du bestemme deg hva som skal stå!
Blir useriøst
Vis hele sitatet...
Hæ? Jeg redigerte bort et dårlig eksempel på en sammenligning. Og du trenger ikke komme her å snakke om baller, du som ikke takler den reklamen engang..
jeg byttet ikke ut alt innholdet, jeg redigerte bort to setninger på slutten av innlegget.
Sist endret av Beis; 25. november 2010 kl. 23:18.
Sitat av Amitabha Vis innlegg
Selv kunne jeg ikke brydd meg mindre om reklamen. Jeg finner den ikke støtende, krenkende, diskriminerende eller nedverdigende mot menn i det hele tatt, men poenget er at om rollene var byttet om så hadde dette blitt blåst opp i media, og feministene hadde spilt på kjønnsdiskrimineringskortet.

Er så lei av at alt er greit, så lenge det er mannen som er offer, mens går det den andre veien braker helvete løs med en gang. Slår ei dame en mann, og mannen tar igjen med samme mynt, er det mannen som er den sorte får, selv om han er 160 og veier 57 kilo, og damen er 180 og veier 85 kilo.
Vis hele sitatet...
Slapp av. Om litt er kvinnene såpass likestilt at det begynner å bli snakk om å kvotere inn menn i topplederstillinger siden kvinnene har tatt over hele sjappen.

Synes det er litt dumt at likestilling er synonymt med det kvinnelige kjønn. Det er aldri snakk om urettferdigheter overfor mannen, kun kvinnen.
Har tenkt på den reklamen selv! Hva hvis det hadde vært en dame som hadde blitt resirkulert? Da hadde det blitt bråk ja..
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Skal man slå noen så bør man være i stand til å ta konsekvensene av det etterpå, uavhengig av kjønn.
Vis hele sitatet...
Ja, og det bør gjelde jenter også, noe som ikke er tilfelle per dags dato.
Sitat av Amitabha Vis innlegg
Ja, og det bør gjelde jenter også, noe som ikke er tilfelle per dags dato.
Vis hele sitatet...
Neivel?
Kan du vise til kilder?
Selv har jeg enda tilgode å høre/lese om jenter som slipper unna en eventuell dom etter bruk av vold.
Et eksempel på bagatallisering av vold mot mannen utført av kvinnen

http://www.klikk.no/produkthjemmesid...icle425050.ece
http://www.klikk.no/produkthjemmesid...icle252592.ece

Det reageres ikke på en gang ! det blir brukt som underholdene lesning for folket! åssen signal er det å sende ut? Feminsmen er dagens nazisme,alle som våger å legge seg ut mot dens forferdelige trangsyn blir stemplet som sjovinstiske mannegriser.
Sist endret av Enesheen; 25. november 2010 kl. 23:33.
Vi tåler dette. Jeg tviler ikke et sekund på at det hadde blitt store protester om rollene var snudd på hodet, men dette kjenner vi til fra før. Feminiseringen av den vestlige verden har derimot ført til langt mer seriøse problemer enn dette. Overrepresentasjonen av menn i selvmordstatistikken til eksempel knyttes gjerne opp mot det faktum at samfunnsrollene er i oppløsning. Hva er egentlig mannen sin rolle i dagens samfunn?

Enda verre er det vel strengt tatt i steder som USA. Hvor mange førskolelærere jobber i USA feks? Særdeles få, og de som gjør det blir til stadighet uglesett og antas å være en pervo. En enkelt anklage kan ødelegge livet ditt for alltid, derfor tar de fleste i risikoen med å være i et slikt yrke lenger. Tilfeldig eksempel fra Canada.

Kvinner som slår/mishandler menn bør heller ikke bagatelliseres i like stor grad som det gjøres i dag. Hvordan er dette underholdning og ikke en forbrytelse?

(Mitt forsøk på å aktualisere en ellers ganske ensporet debatt )
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Et eksempel på bagatallisering av vold mot mannen utført av kvinnen

http://www.klikk.no/produkthjemmesid...icle425050.ece
http://www.klikk.no/produkthjemmesid...icle252592.ece

Det reageres ikke på en gang ! det blir brukt som underholdene lesning for folket! åssen signal er det å sende ut? Feminsmen er dagens nazisme,alle som våger å legge seg ut mot dens forferdelige trangsyn blir stemplet som sjovinstiske mannegriser.
Vis hele sitatet...
Jeg beklager å ødelegge inntrykket ditt av at vold begått av kvinner er helt greit, siden du sannsynligvis ønsker å beholde dine meninger som den bitre guttemannen som du sannsynligvis er, men de fleste fornuftige mennesker fordømmer også kvinner som slår. Her f.eks: http://730.no/musicItem.aspx?newsId=1744 og http://www.dagbladet.no/2009/03/30/k...craig/5532616/

Dagfinn Nordbø som skrev innlegget er forøvrig eksen til Shabana Rehman, han er også feminist og en meget klok mann.
Sist endret av DonTomaso; 25. november 2010 kl. 23:37.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg beklager å ødelegge inntrykket ditt av at vold begått av kvinner er helt greit, siden du sannsynligvis ønsker å beholde dine meninger som den bitre guttemannen som du sannsynligvis er, men de fleste fornuftige mennesker fordømmer også kvinner som slår. Her f.eks: http://730.no/musicItem.aspx?newsId=1744 og http://www.dagbladet.no/2009/03/30/k...craig/5532616/
Vis hele sitatet...
Som du linker til er det flere artikler som sier at det er Mira Craig gjorde var idiotisk. Men det er også flere som setter det i et positivt lys, og at det er "tøft". Spørsmålet blir vel om en mann hadde gjort dette om det i det hele tatt hadde blitt omtalt som kult eller tøft. Men bare fordømmelse hele veien.
det er det at det blir brukt som underholdnigsartikkel jeg reagerer på
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Neivel?
Kan du vise til kilder?
Selv har jeg enda tilgode å høre/lese om jenter som slipper unna en eventuell dom etter bruk av vold.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel heller snakk om samfunnets holdninger til dette, slik som tidligere i tråden. Aldri har jeg nevnt noe om jenter som slipper dom eller straff ved bruk av vold, det har du tatt ut av ditt eget hode.

Har du aldri vært ute på byen, hvor en jente har gått fysisk til verks ved å denge løs på en mann, hvor mannen svarer ved å bruke makt? Nesten hver eneste gang kan du banne på at det i løpet av kort tid er andre menn som trer inn i rollen som "helt" og hjelper jenta, selv om hun slo først.
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Det reageres ikke på en gang ! det blir brukt som underholdene lesning for folket! åssen signal er det å sende ut? Feminsmen er dagens nazisme,alle som våger å legge seg ut mot dens forferdelige trangsyn blir stemplet som sjovinstiske mannegriser.
Vis hele sitatet...
Prøv og få kontakt med bakken, mann.

Ok. Så dere misliker ikke reklamen personlig... Dere misliker reklamen fordi noen feminister ville reagert om rollene var byttet om?

Ja.. Det må lages en GENIAL plan, nå med en gang! Vi begynner å klage, akkurat som de ekstreme feministene ville gjort. For da er vi LIKE dårlige begge to, da blir vi jo LIKESTILTE!


Da kan dere sitte stille, med isen i hånda, neste gang noen damer absolutt er nødt til å bruke masse skattepenger på å skifte ut strekmannen på gangveisskiltet, for dere sutrer like mye selv.

JA til morsomme reklamer, ffs.
NEI til soppinfeksjonreklamer!
Sist endret av appel; 26. november 2010 kl. 00:00.
Fokuset er jo på at han er tom, ikke at han er mann. (og man bretter jo tomme melkekartonger)

Uansett, synes de burde lage en slik reklame der rollene er byttet om på også, for å få likestilling i reklamen.
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Feminsmen er dagens nazisme,alle som våger å legge seg ut mot dens forferdelige trangsyn blir stemplet som sjovinstiske mannegriser.
Vis hele sitatet...
Trangsyn? Snakker du om? Det er en jævla reklame. Hvis du er et snev av mann så takler du dette glatt.
All animals are equal, but some animals are more equal than others. - Animal Farm.

Jeg ser prinsippet om at alle skal behandles likt, men nå er det jo slik at uansett hvor likt vi ønsker å bli behandlet, så er vi faktisk forskjellige. Kvinner som gruppe har historisk sett blitt utsatt for svært mye undertrykking, og slike undertrykkende normer henger fortsatt igjen i samfunnet. Gamle, inngrodde holdninger har lett for å gjenoppstå om man ikke passer godt nok på, så jeg vil påstå at det er langt viktigere å slå ned på kvinnediskriminerende reklamer og annonser enn på de mannsdiskriminerende.

Når kvinner blir objektifisert og umyndiggjort i reklamer og lignende, så har de med bakgrunn i samfunnshistorien faktisk en grunn til å reagere. Vi menn derimot, bør kanskje kunne ta det med litt mer humor. Det er jo for eksempel en grunn til at det er mindre aksept for å more seg på bekostning av jøder og mørkhudede, enn det er for å dra en tørr svenskevits.

Men for all del, om noen føler seg støtt av slike reklamer, så må de jo få lov til å reagere på det. Jeg klarer bare ikke å la meg affektere av det selv. Voldssaker er selvfølgelig noe annet.
Sist endret av mentalmelt; 26. november 2010 kl. 00:12.
Nja, jeg tror nok den "gjelden"(er kvinner virkelig så "nasjonalistiske" i sin "likestilling"?) du snakker om Mentalmelt er for lengst betalt tilbake. I dag er det kvinner som juridisk sett er dominant.

Kvinner har ikke verneplikt for eksempel, men de kan fint være med hvis de vil. Dette er soleklar kjønnsdiskriminering. I en lignende debatt her for en stund siden ble det foreslått at grunnen til at kun menn hadde verneplikt hang sammen med det at hvis så å si alle menn ble utryddet i en krig, så kunne fåtallet overlevende menn avle opp neste generasjon. Men dette blir irrelevant da kun en ca 15-20% (mener jeg å huske) faktisk blir innrullert. Som sagt, kvinner kan avtjene verneplikten om de vil, det er altså 100% frivillig.

Som kinseek kom innpå i en annen debatt så ser vi her et historisk kjønnsrolle mønster som nå må brytes opp. Her er det absolutt et spørsmål om frihet, mannens frihet. That said, jeg er egentlig for å profesjonalisere hele skiten, det hadde løst samtlige problemer knyttet til både kjønnsdiskriminering og frihet.

Et annet eksempel er vel barneomsorgen i familietvister, uten at jeg på noen som helst ekspert, så er det vel sånn at mora så å si alltid for omsorgen. Jeg er ikke sikker på om jeg er enig eller uenig i slik praksis, men hvis vil følger Kinseeks eksempel så er jo dette diskriminering.

Med referanse til mitt første avsnitt, feminismen i dag ser ut til å dreie seg om hevn. Dette er da en mildt sagt ubehagelig tendens vi har, hvis kvinner(altså feminister) skal gå rundt å ideologisk hate menn.

PS: Jeg finner ikke reklamen spesielt krenkende, men jeg ser urettferdigheten i at feminister skal ha lov til å føle seg krenket hvis kjønnene hadde blitt byttet om i en slik reklame. Kanskje det er på tide med en "machobevegelse"?
Det finnes alt flere "machobevegelser", men det er ingen som tar de seriøst fordi de er en gjeng med klovner.
Mannegruppa Otto er ett eksempel, men de aller fleste slike grupper dør ut omtrent like fort som alkoholen forlater kroppene til grunnleggerne.

Mannspanelet la fram ett dokument i 2008 der de blant annet tar til ordet for at mannsidealet må endres fra dagens macho-alfahann-tull.
Sitat av Petter H Vis innlegg
Kvinner har ikke verneplikt for eksempel, men de kan fint være med hvis de vil. Dette er soleklar kjønnsdiskriminering. I en lignende debatt her for en stund siden ble det foreslått at grunnen til at kun menn hadde verneplikt hang sammen med det at hvis så å si alle menn ble utryddet i en krig, så kunne fåtallet overlevende menn avle opp neste generasjon. Men dette blir irrelevant da kun en ca 15-20% (mener jeg å huske) faktisk blir innrullert. Som sagt, kvinner kan avtjene verneplikten om de vil, det er altså 100% frivillig.
Vis hele sitatet...
Krig er en utmattende aktivitet å delta i. Jeg velger å tro at det er pga fysikken at det alltid har vært mest menn i militæret.
Jeg tror ikke det hadde blitt noe særlig leven hvis rollene hadde vært byttet om. Det er jo ikke til å legge skjul på at det er mye "bruk å kast" både hos gutter og jenter når det gjelder seksualpartnere og forhold. Tror det er mer dette reklamer refererer til.

Ikke hvorvidt kvinner er overlegen menn osv.
Sitat av Beis Vis innlegg
Krig er en utmattende aktivitet å delta i. Jeg velger å tro at det er pga fysikken at det alltid har vært mest menn i militæret.
Vis hele sitatet...
Historisk sett handler det nok like mye om kvinnens reproduktive evner som fysikk. Hvem skal føde barn og sikre stammen/samfunnets eksistensgrunnlag hvis alle kvinnene døde på slagmarken? En trenger ikke hundre menn for å befrukte hundre kvinner. Det holder med èn. Derfor har kvinnen alltid blitt sett på som mer verdifull enn mannen.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jo men det er etter mitt syn rimelig paradoksalt kjønnsrollene er bytter rundt allerede i denne reklamen.
Kvinnen oppfører seg som en mann og mannen oppfører seg som en kvinne.
Vis hele sitatet...

Kvinna oppførar seg som ein mann i våras sammfunn og mannen oppførar seg som ei kvinne i våras samfunn. Det er det samme som at rosa er jentefarge og blått guttefarge (i spedbarns tia fram til barneskulen/ungdomsskulen).
Sitat av Demolution guy Vis innlegg
Kvinna oppførar seg som ein mann i våras sammfunn og mannen oppførar seg som ei kvinne i våras samfunn. Det er det samme som at rosa er jentefarge og blått guttefarge (i spedbarns tia fram til barneskulen/ungdomsskulen).
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du mener, men målet må utvilsomt være at man slutter å snakke om "manneoppførsel" og "dameoppførsel". Det må bli like naturlig både for den enkelte og for samfunnet av menn og kvinner gjør de samme tinga.

Bare for å svare på det neste spørsmålet som bestandig kommer etter slike utsagn: Nei, det jeg skrev betyr ikke at menn og kvinner skal bli helt like, kle seg likt osv.
Det eg meiner er at kjønnsrollene "seie" at mannen skal ikkje snakke om at han føler seg tom og at dama kaster han vekk. Kjønnsrollane som me har her i Noreg er at guttane skal vere tøffe og damene skal vere fisefine og skal mase om føleser. Dette speiler inn i samfunnet Eks: Helse og sosial i 2004 hadde ca 10% gutter og resten jenter og elektro hadde 8% jenter og 96% gutter.

Grunne til at det har vert mest menn som kriger er pga menn har større testosteron prod. i kroppen som gjer menn generelt meir aggresive.

Skyyt mai om jai tar fail
Tilogmed i lærebøker er det ganskje mye mannediskriminering. I alle mattebøkene jeg har lest er det oppgaver som "I en klasse er det 12 gutter og 10 jenter. Jentene har et karaktersnitt på 5.2 mens guttene har snitt på 4.8. Finn det totale snittet for klassen". Eller "I en klasse med 10 jenter og 15 gutter er det 8 jenter som er flinke i norsk og 7 gutter som er flink i norsk. Hvor mange elever er flinke i norsk?" Ganske dårlige eksempler dette, men poenget er at det alltid er jentene som er best i sånne oppgaver. 100% av gangene.
Sist endret av El Capitan; 27. november 2010 kl. 01:47.