Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  131 13169
Kom over denne artikkelen i E24: Politiet jakter DinSide-leser
Kort fortalt går den ut på at en bruker skriver et anonymt foruminnlegg(som gjest, ikke registrert bruker) om at han har solgt en runestein han fant når han gravde ut kjøkkenet på det private markedet for 20 000 kroner og nå har politiet gått til sak mot DinSide som nekter å levere ut IP-adressen til brukeren.

Synes dette er sykt. Jeg blir redd for min egen sikkerhet. I disse digitale tider logges jo alt jeg gjør av VISA-kortkjøp, internettaktivitet, facebook osv. Hvis ikke politiet en gang respekterer personvernet i slike saker, hvem skal jeg da stole på? Det at han gjorde noe uetisk er irrelevant i denne saken, ikke det som er poenget egentlig.

Burde vi opprettet en egen instans i samme gate som Forbrukerrådet som kan beskytte privatpersoner i slike saker?

Selve innlegget kan du finne som kommentar lengre ned på siden her
Jeg skjønner ikke hvorfor det å være anonym på Internett skal være en rettighet. Når man innrømmer kriminalitet har jeg ingen problemer med at politiet får tilgang til alle data. Det blir derimot noe helt annet hvis politiet får slik info før man vet om kriminalitet er begått eller ikke, jmf datalagringsdirektivet.
Det jeg sys er fjernt med denne saken er at han tilsynelatende har plikt til å levere inn gjenstander funnnet på egen eiendom. WTF, liksom?
Hvorfor skal du være redd for din egen sikkerhet? Det er snakk om en person som åpent har innrømmet kriminelle aktiviteter i kommentarfeltet på en nettavis, så å dra personvern inn i bildet blir i min mening noe søkt. Med mindre du gjør det samme, så har du ingenting å frykte. Når det kommer til relevante instanser, så har vi Datatilsynet som skal passe på privatpersoners personvern, så det eksisterer allerede - og det er en grunn til at de ikke er på banen i dette tilfellet.

Legg merke til at ikke en gang DinSide påberoper seg personvern, men heller kildevern. I min mening er heller ikke kildevern relevant, ettersom personen rett og slett ikke er noen kilde. Jeg tipper ankesaken ender på samme måte som i tingretten.
Nimrad's Avatar
Trådstarter
Jeg mener internett, aviser o.l. burde være akkurat dette. Muligheten til å uttrykke meg anonymt uansett hva jeg har gjort. Det er f.eks. lettere å gå til et internettforum eller benytte seg av internettbasert hjelp enn å gå til psykolog om man har gjort noe galt og man sliter med seg selv i ettertid. Jeg har store problemer med det.
Var han selv klar over at å selge runesteiner funnet på kjøkkenet var ulovlig? For det var ikke jeg.

Jeg har alltid gått utifra at det samme skjer og har skjedd på Freakforum om du tilstår noe som er mer kriminelt enn bruk av rusmidler. Vi er ikke anonyme overalt på internett. Men det fins anonyme arenaer som du kan bruke hvis du virkelig ønsker anonymitet. Du kan ikke forvente at det er standarden.
Sist endret av Stratops; 7. mai 2010 kl. 07:48.
Nimrad's Avatar
Trådstarter
Hvilke anonyme arenaer snakker du om?
Sist endret av Nimrad; 7. mai 2010 kl. 07:54.
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Jeg mener internett, aviser o.l. burde være akkurat dette. Muligheten til å uttrykke meg anonymt uansett hva jeg har gjort. Det er f.eks. lettere å gå til et internettforum eller benytte seg av internettbasert hjelp enn å gå til psykolog om man har gjort noe galt og man sliter med seg selv i ettertid. Jeg har store problemer med det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det være en rettighet? "Fordi det er lettere" er jo ikke noe argument. Det er mye som er lettere enn å ta ansvar for egne handlinger, men det betyr ikke dermed at du skal slippe å gjøre det.

Sitat av Stratops
Var han selv klar over at å selge runesteiner funnet på kjøkkenet var ulovlig? For det var ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Ut fra personens innlegg så er det vanskelig å tolke noe annet ut av det. Han solgte den tydeligvis etter at artikkelen var skrevet, og etter hans første innlegg om at han hadde funnet den og ikke var interessert i å levere den fra seg på lovlydig vis.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Jeg mener internett, aviser o.l. burde være akkurat dette. Muligheten til å uttrykke meg anonymt uansett hva jeg har gjort.
Vis hele sitatet...
Eg er prinsipielt einig i at mogelegheita til å ytre seg anonymt i eit demokrati er viktig. Difor bør vi kjempe mot datalagringsdirektivet, og krevje at det skal vere domstolskontroll med utlevering av slike opplysninger.

Å verne simple kriminelle ser eg imidlertid ingen grunn til, og eg trur ikkje det er spesielt taktisk å bruke slike saker som brekkstang for å styrke personvernet heller...
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Jeg hadde gjort det samme, enkelt og greit! Ikke pokker om jeg skulle hatt arkeologer gravende i fri vilje i hagen og deretter levere regningen til meg! Da hadde jeg heller solgt den for høyeste mulige sum.

Back to topic: HVIS jeg skulle gjort en slik handel ville jeg brukt internet cafè til å fyre opp handelen. Ingen bevis. Ingen kan gjøre noe. Men det skulle jo pokkern ta meg bare mangle at vi kan gjøre dette hjemmefra også! Jeg også blir redd av tanken at det som liksom skal være personvern plutselig kan havne i hendene på politiet hvis de mistenker noe. Jeg mener også at politiet har alt for lite ressurser til å grave i en slik sak.

Norge, skjerp dere. Vær så snill.
Hvem som helst kan jo innrømme kriminelle ting på nettet, uten at det behøver å være sannhet i det. Om politiet skulle anmeldt hver eneste som innrømmet mulige kriminelle ting på diskusjonsplasser o.l så hadde de virkelig fått en stor jobb!
Som T.J sier.. Norge: skjerpings.
Sitat av Frende Vis innlegg
Hvem som helst kan jo innrømme kriminelle ting på nettet, uten at det behøver å være sannhet i det. Om politiet skulle anmeldt hver eneste som innrømmet mulige kriminelle ting på diskusjonsplasser o.l så hadde de virkelig fått en stor jobb!
Som T.J sier.. Norge: skjerpings.
Vis hele sitatet...
er jo bare å stikke innom rusmidler siden her på forumet for politiet det :/
Sitat av Haagiboy Vis innlegg
er jo bare å stikke innom rusmidler siden her på forumet for politiet det :/
Vis hele sitatet...
http://www.dinside.no/827566/der-skurkene-diskuterer
" Nei, det synes jeg ikke. Jeg støtter ikke kriminell virksomhet. I noen tilfeller har jeg også hjulpet politiet etter henvendelse om enkelte innlegg i forumene"
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Vet denne posten blir litt OT, men jeg fyrer løs.
Vist IP lagres i loggen som er slettes en gang i uken eller med andre tidspunkt, er man da pliktig til å ta en sikker kopi av den loggen vist politiet krever å få den informasjonen utlevert?
Sitat av T.J. Vis innlegg
Jeg hadde gjort det samme, enkelt og greit! Ikke pokker om jeg skulle hatt arkeologer gravende i fri vilje i hagen og deretter levere regningen til meg! Da hadde jeg heller solgt den for høyeste mulige sum.
Vis hele sitatet...
Vet du at de hadde sendt regningen til deg, eller er det noe du velger å anta fordi det hadde gitt deg enda en grunn til å selge den privat? Jeg stiller meg nemlig ekstremt skeptisk til at tomte-eieren må betale for utgravingene.

Sitat av T.J.
Back to topic: HVIS jeg skulle gjort en slik handel ville jeg brukt internet cafè til å fyre opp handelen. Ingen bevis. Ingen kan gjøre noe. Men det skulle jo pokkern ta meg bare mangle at vi kan gjøre dette hjemmefra også! Jeg også blir redd av tanken at det som liksom skal være personvern plutselig kan havne i hendene på politiet hvis de mistenker noe.
Vis hele sitatet...
Dette har absolutt ingenting med personvern å gjøre. Personvern angår overvåkning av mennesker som ikke har gjort noe galt. Videoovervåkning, telefonavlytting, datalagringsdirektivet og så videre, er ting som angår personvern. At kriminelle lystig og velvillig legger ut i detalj om hvordan de har brutt Norges lover er en fullstendig annen sak. Hvorfor skal det være en rettighet å kunne innrømme lovbrudd uten å forvente å måtte avsløre sin identitet? Hvorfor skal internett være unntaket fra reglene ellers? Det er nemlig ikke slik at du kan påberope deg personvern når politiet ber om legitimasjon etter du har innrømmet lovbrudd ellers, så hvorfor skal du kunne forvente å beholde anonymiteten når du gjør det på internett? Personvernet er for å beskytte lovlydige borgere mot å bli behandlet som kriminelle, ikke for å beskytte kriminelle mot konsekvensene av sine egne handlinger.

Sitat av T.J.
Jeg mener også at politiet har alt for lite ressurser til å grave i en slik sak.
Vis hele sitatet...
Ressurser blir ikke fordelt hverken slik du tror, eller slik du synes det burde bli. Hvis alle ressursene til politiet kun skal konsentreres om de aller mest alvorlige sakene, så innebærer det at det er fullstendig fritt frem for kriminalitet i mindre skala. Ting som småsvindel, hærverk, ordensforstyrrelse, mindre voldsepisoder osv. ville vært, i praksis, avkriminalisert, og det skal ikke veldig mye refleksjon til før man konkluderer med at det ikke akkurat hadde vært spesielt heldig.

Sitat av Frende
Hvem som helst kan jo innrømme kriminelle ting på nettet, uten at det behøver å være sannhet i det. Om politiet skulle anmeldt hver eneste som innrømmet mulige kriminelle ting på diskusjonsplasser o.l så hadde de virkelig fått en stor jobb!
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan de ikke gå etter alt, og det gjør de heller ikke - noe dette forumet er et bevis for - men i dette tilfellet er det rimelig åpenbart at noe kriminelt faktisk har forekommet.
That's right! Er vel fordi alt som kan dateres til før reformasjonen (1537) tilhører staten. Mener jeg hørte noe sånt en gang.

EDIT: Søkte litt rundt og fant dette: I Norge er kulturminneloven (§ 12b) klar på at all jordfunnet mynt eldre enn 1650 tilhører staten, men finneren og eieren har krav på finnerlønn (§ 13). Det betyr i prinsippet at all norsk middelaldermynt tilhører staten.
Tatt fra: http://www.miljokrim.no/nor/tidliger...r/gamle_mynter

Og her er svaret: Når det synes klart at det ikke lenger er rimelig mulighet for å finne ut om det er noen eier eller hvem som er eier, er følgende løse kulturminner som kommer for dagen tilfeldig, ved funn, ved utgravninger eller på annen måte statens eiendom: a. Ting fra oldtid og middelalder (inntil år 1537) som våpen, redskap, kultgjenstander samt steiner, trestykker eller gjenstander av annet materiale med innskrifter eller bilder, bygningsrester uten samhørighet med bygninger eller rester av disse, innbo, kirkeinventar, smykker, arkivsaker, skjeletter og skjelettrester o.l.

http://www.lovdata.no/all/tl-19780609-050-003.html#12 §12
Sist endret av Haagiboy; 7. mai 2010 kl. 09:58.
Nå gikk vel diskusjonen, slik jeg forsto det, mest på prinsippet om at politiet krever IP-adressen til en person som har innrømmet kriminelle handlinger utlevert, men siden vi er på et lite sidespor:

Du kan se samme lovs § 4 for en forholdsvis inngående beskrivelse av hva som er automatisk fredede kulturminner.

Angående utgifter for utgraving, kan følgende leses på miljostatus.no:
Stadig flere mindre, private tiltakshavere får dekket utgifter til arkeologiske arbeider helt eller delvis. Dette er en ordning som er lite kjent blant publikum, men den er et viktig virkemiddel for å bevare arkeologiske kulturminner. Privatpersoner skal ikke trenge å engste seg for høye utgifter ved arkeologiske funn under tiltak som bygging av egen bolig, garasje, vei eller liknende. Privatpersoner skal som hovedregel heller ikke pålegges utgifter i forbindelse med tilfeldige funn av arkeologiske gjenstander.
Vis hele sitatet...
Man blir altså ikke utsatt for urimelige utgifter i forbindelse med utgraving på myndighetenes initiativ.
Sitat av Haagiboy Vis innlegg
That's right! Er vel fordi alt som kan dateres til før reformasjonen (1537) tilhører staten. Mener jeg hørte noe sånt en gang.

EDIT: Søkte litt rundt og fant dette: I Norge er kulturminneloven (§ 12b) klar på at all jordfunnet mynt eldre enn 1650 tilhører staten, men finneren og eieren har krav på finnerlønn (§ 13). Det betyr i prinsippet at all norsk middelaldermynt tilhører staten.
Tatt fra: http://www.miljokrim.no/nor/tidliger...r/gamle_mynter

Og her er svaret: Når det synes klart at det ikke lenger er rimelig mulighet for å finne ut om det er noen eier eller hvem som er eier, er følgende løse kulturminner som kommer for dagen tilfeldig, ved funn, ved utgravninger eller på annen måte statens eiendom: a. Ting fra oldtid og middelalder (inntil år 1537) som våpen, redskap, kultgjenstander samt steiner, trestykker eller gjenstander av annet materiale med innskrifter eller bilder, bygningsrester uten samhørighet med bygninger eller rester av disse, innbo, kirkeinventar, smykker, arkivsaker, skjeletter og skjelettrester o.l.

http://www.lovdata.no/all/tl-19780609-050-003.html#12 §12
Vis hele sitatet...
Det der var bare jævlig irriterende å vite, aldri om jeg skulle gitt ifra meg noe jeg har funnet på min egen eiendom med mindre det skulle vert til fare for andre, som fks gamle, bomber.

Gått rett til privatsalg! Går utifra at finnerlønnen fra staten ikke er det helt store...
Off topic, beklager, men det å selge kulturminner er noe av det dummeste du kan gjøre hvis du først finner ett.
For det første så kan du bli anmeldt for heleri.
For det andre kan du bli anmeldt for brudd på Kulturminneloven.
For det tredje kan du bli stilt økonomisk ansvarlig hvis gjenstanden ikke kommer til rette igjen.
For det fjerde er det veldig vanskelig for lekmann og gi noe estimat på hva noe slik er verdt og man risikerer derfor å selge uerstattelige nasjonalskatter for en slikk og ingenting.
http://www.hedmark.org/10700_toQTf9r80Wc.img http://www.hedmark.org/10706_RGtpJwa-0U.img
Denne lille beltespennen og resten av gjenstandene på bildet er en av de største vikingskattene i verden. Hvor mye hadde du sagt at den var verdt om du fant den nedgravd på åkeren din, full av jord og møkk? Eller hvor mye hadde du tatt for det som ser ut som en forsteinet smultring nederst til høyre? 20000? 30000? 100000?

For å sette det hele litt i perspektiv på hvor unikt ett slik funn er.
Skrik, bildet av Munch, hadde en antatt verdi på 450 millioner når det ble stjålet i 2004. Dette er i kategorien uerstattelig nasjonalt ikon, men det er ikke det eneste bildet vi har. Munch malte nemlig flere versjoner av Skrik, som alle er å betrakte som originale.
Denne ene beltespennen er nesten 1000 år eldre enn Skrik og det finnes kun en eneste en i hele verden. Det finnes ingen som ligner engang og er med andre ord uerstattelig. Hvis noe slik blir solgt på det private markedet så er det borte for godt og menneskeheten har mistet en uerstattelig bit av historien.
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Jeg mener internett, aviser o.l. burde være akkurat dette. Muligheten til å uttrykke meg anonymt uansett hva jeg har gjort. Det er f.eks. lettere å gå til et internettforum eller benytte seg av internettbasert hjelp enn å gå til psykolog om man har gjort noe galt og man sliter med seg selv i ettertid. Jeg har store problemer med det.
Vis hele sitatet...
Totalt enig. Derfor jeg er i mot datalagringsdirektivet. DLD bruker jo skremselspropaganda og truer med at alle ungene i Norge vil bli voldtatt av pedofile, med mindre vi lar hele samfunnet overvåkes.

At nFF's admin synes det er greit at "kriminelle" som ytrer via internett skal bli utlevert og straffet, er nesten litt skummelt. Men jeg har jo lest om at han har utgitt noen IPer til politiet tidligere, til tross for at dette virker som et ganske så åpent forum.

Til slutt: Hvorfor skal ikke det være en rett å være anonym? Nå snakker jeg ikke bare om nFF, men Internett og i samfunnet generelt. Hvis mannen ville fortelle at han solgte noe til 20000, må han få lov til det.
KJEMPEBRA av den nettavisen som støtter personvernet og ytringsfriheten. De støtter først og fremst retten til å si hva man vil anonymt, og det mener jeg er viktigere enn å straffe folk.
Sitat av Purge Vis innlegg
KJEMPEBRA av den nettavisen som støtter personvernet og ytringsfriheten. De støtter først og fremst retten til å si hva man vil anonymt, og det mener jeg er viktigere enn å straffe folk.
Vis hele sitatet...
Atter en gang: Dette har ingenting med personvern å gjøre. Personvernet opphører i det du har begått en kriminell handling og er under etterforskning. Hvordan ellers skulle etterforskning i det hele tatt vært mulig?

Det har enda mindre med ytringsfrihet å gjøre, ettersom ytringsfrihet er retten til å ikke bli straffeforfulgt av myndighetene for hva du har sagt. Hvis denne personen blir straffeforfulgt og dømt, er det på bakgrunn av hva han har gjort - altså solgt fredede kulturminner på det private markedet - ikke for hva han har sagt. Det er ingen som ønsker å hindre han fra å komme med innrømmelser, anonymt eller ei, men en innrømmelse fjerner ikke straffeskylden for det han har gjort.
Dette her viser kanskje at politiet blir mere og mere på nett, og ser mere der, og at kanskje det kommer til og bli mye strengere på nettet, og kanskje blir lettere å få ut ip'er til private fremover. er bare gjettning, men kanskje det er den veien vi beveger oss?

godt mulig dette bare er ett eksempel fra politiets side, for og vise at de ville straffefølge(eller hva det heter) de som skryter av ulovlige handlinger.
eller kanskje bare fordi det er en gammel ting som staten har krav på å de vil følge mere på det?

har ikke peiling egentlig da=P
når du kriminaliserer deg selv på nett er å bruke en proxykobling/side.
Har freak.no utlevert info til politi noen gang?
Sitat av sneipen Vis innlegg
Har freak.no utlevert info til politi noen gang?
Vis hele sitatet...
ja det har dem
Sitat av Purge Vis innlegg
At nFF's admin synes det er greit at "kriminelle" som ytrer via internett skal bli utlevert og straffet, er nesten litt skummelt. Men jeg har jo lest om at han har utgitt noen IPer til politiet tidligere, til tross for at dette virker som et ganske så åpent forum.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt. Dette ER et åpent forum. Google indexerer det øyeblikkelig. Du kan finne tråder på google innen få minutter etter at de er laget her. På tross av dette er det fortsatt noen som mener at nFF er et "hemmelig" forum, og at man kan gjøre alskens ulovlig her. Man kan ikke det. Vi følger den store røde boken, og der finner man mye rart, og masse fornuftig. Så velger du, eller andre å beskrive en utført kriminell handling, vil vi nok hjelpe politiet hvis de spør om detaljer.


edit: (denne er generell, ikke til Purge)
edit: Nei. Vi sletter ikke poster fra folk som i ettertid innser at det de postet om var en kriminell handling. Du skulle ha tenkt på det FØR du postet. Det er ingen vits å sende pm/rapportere posten. Vi fjerner heller ikke alle poster en bruker har.
Sist endret av meitemark; 7. mai 2010 kl. 17:09.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor det å være anonym på Internett skal være en rettighet. Når man innrømmer kriminalitet har jeg ingen problemer med at politiet får tilgang til alle data. Det blir derimot noe helt annet hvis politiet får slik info før man vet om kriminalitet er begått eller ikke, jmf datalagringsdirektivet.
Vis hele sitatet...
ja enig , man fortjener ikke være annonym hvis man skryter av kriminalitet man har begått på internett, men mot argumentet er jo selvfølgelig at man irl(in real life) kan være annonymn hvis man vil. så de samme reglene gjelder, hvis man går å skryter av kriminalitet man har begått irl så blir man jo som oftest tatt.

Sitat av Haagiboy Vis innlegg
er jo bare å stikke innom rusmidler siden her på forumet for politiet det :/
Vis hele sitatet...
tro meg de har i årevis gjor dette. vi har også brukere frå NSM her på nff.

Sitat av Synderen Vis innlegg
Vet denne posten blir litt OT, men jeg fyrer løs.
Vist IP lagres i loggen som er slettes en gang i uken eller med andre tidspunkt, er man da pliktig til å ta en sikker kopi av den loggen vist politiet krever å få den informasjonen utlevert?
Vis hele sitatet...
vel , det er et godt spm , ta og spør folket bak norcan de vet dette.

Sitat av Purge Vis innlegg
Totalt enig. Derfor jeg er i mot datalagringsdirektivet. DLD bruker jo skremselspropaganda og truer med at alle ungene i Norge vil bli voldtatt av pedofile, med mindre vi lar hele samfunnet overvåkes.
.
Vis hele sitatet...
tror du har misforstått..-.- groft http://stoppdld.no/kunnskapsbanken/

Sitat av lookster Vis innlegg
Dette her viser kanskje at politiet blir mere og mere på nett, og ser mere der, og at kanskje det kommer til og bli mye strengere på nettet, og kanskje blir lettere å få ut ip'er til private fremover. er bare gjettning, men kanskje det er den veien vi beveger oss?

godt mulig dette bare er ett eksempel fra politiets side, for og vise at de ville straffefølge(eller hva det heter) de som skryter av ulovlige handlinger.
eller kanskje bare fordi det er en gammel ting som staten har krav på å de vil følge mere på det?

har ikke peiling egentlig da=P
Vis hele sitatet...
ja snat og for å legge til at politiet har alltid vært på nett, og ja overvåkingen blir bare mer og mer, snart blir det blackbox i biler og alt annet som beveger seg Xd

Sitat av mortalf Vis innlegg
når du kriminaliserer deg selv på nett er å bruke en proxykobling/side.
Vis hele sitatet...
true true..

Sitat av sneipen Vis innlegg
Har freak.no utlevert info til politi noen gang?
Vis hele sitatet...
ja som sagt de har det i flere annledninger, etter meg å vite.
Sist endret av random40348; 7. mai 2010 kl. 13:15.
Sitat av meitemark Vis innlegg
edit: Nei. Vi sletter ikke poster fra folk som i ettertid innser at det de postet om var en kriminell handling. Du skulle ha tenkt på det FØR du postet. Det er ingen vits å sende pm/rapportere posten. Vi fjerner heller ikke alle poster en bruker har.
Vis hele sitatet...
Hæ? Hvorfor skriver du det til meg? Som om jeg nettopp sendte PM til deg og spurte om du kunne slette postene mine? Det har jeg aldri spurt om. Og jeg vet at nFF overleverer info til politiet, jeg skrev det nettopp selv. Hvorfor skriver du det på nytt da? Prøver du å manipulere hvordan jeg står fram?
Jeg står for alle postene mine, og har aldri sendt en PM til deg og bedt deg om å slette dem. Så vennligst ikke indiker/antyde at jeg har gjort det.

Sitat av Provo Vis innlegg
Atter en gang: Dette har ingenting med personvern å gjøre. Personvernet opphører i det du har begått en kriminell handling og er under etterforskning. Hvordan ellers skulle etterforskning i det hele tatt vært mulig?

Det har enda mindre med ytringsfrihet å gjøre, ettersom ytringsfrihet er retten til å ikke bli straffeforfulgt av myndighetene for hva du har sagt. Hvis denne personen blir straffeforfulgt og dømt, er det på bakgrunn av hva han har gjort - altså solgt fredede kulturminner på det private markedet - ikke for hva han har sagt. Det er ingen som ønsker å hindre han fra å komme med innrømmelser, anonymt eller ei, men en innrømmelse fjerner ikke straffeskylden for det han har gjort.
Vis hele sitatet...
Det var derfor jeg sa "først og fremst". Leste du i det hele tatt hva jeg skrev? Selvfølgelig blir han straffet for handlingen og ikke fordi han SA handlingen. Men at han sa det, førte til at politiet fant ut om det. Kan ikke bli mer åpenbart enn det. Ytringsfrihet har ofte med meninger og holdninger å gjøre. Dette innebærer også retten til å snakke om handlinger på et anonymt forum uten å måtte bli straffeforfulgt. Du skjønner vel poenget mitt?
Så jeg gjentar: KJEMPEBRA av den nettavisen som støtter personvernet og ytringsfriheten. De støtter først og fremst retten til å si hva man vil anonymt, og det mener jeg er viktigere enn å straffe folk.
Sitat av Purge Vis innlegg
Det var derfor jeg sa "først og fremst". Leste du i det hele tatt hva jeg skrev? Selvfølgelig blir han straffet for handlingen og ikke fordi han SA handlingen. Men at han sa det, førte til at politiet fant ut om det. Kan ikke bli mer åpenbart enn det. Ytringsfrihet har ofte med meninger og holdninger å gjøre. Dette innebærer også retten til å snakke om handlinger på et anonymt forum uten å måtte bli straffeforfulgt. Du skjønner vel poenget mitt?
Vis hele sitatet...
Nei, det er helt feil. Ytringsfriheten innebærer på ingen måte at du skal beholde anonymiteten etter å ha innrømmet lovbrudd. Ytringsfriheten har ene og alene som funksjon å hindre myndighetene fra å straffe noen for å ha ytret noe. Det er ingen som vil straffe denne personen for hans ytringer. Her bruker politiet informasjonen denne personen ytret til å komme til bunns i etterforskningen av et lovbrudd, og ytringsfriheten er ikke relatert til dette i det hele tatt.

For å si det på en annen måte: ytringsfriheten sørger for at du ikke kan bli straffet for å ytre at du synes det er riktig å beholde kulturminnene selv. Den sørger ikke for at dine egne innrømmelser av ulovlige handlinger ikke kan brukes mot deg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, det er helt feil.
Vis hele sitatet...
Hva er helt feil? Min mening? Jeg kan da mene hva jeg vil? Og jeg mener at det burde være en rett å kunne være anonym på Internett. Du kan ikke si at det er feil.

Sitat av Provo Vis innlegg
Ytringsfriheten innebærer på ingen måte at du skal beholde anonymiteten etter å ha innrømmet lovbrudd. Ytringsfriheten har ene og alene som funksjon å hindre myndighetene fra å straffe noen for å ha ytret noe. Det er ingen som vil straffe denne personen for hans ytringer. Her bruker politiet informasjonen denne personen ytret til å komme til bunns i etterforskningen av et lovbrudd, og ytringsfriheten er ikke relatert til dette i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Ser du virkelig ikke selvmotsigelsen i dette? Jeg forstår dette, hvem er det du prøver å overbevise?
Jeg mener fortsatt at det er flott av nettavisen å ikke levere informasjon til politiet. For tredje gang: De støtter først og fremst retten til å si hva man vil anonymt, og det mener jeg er viktigere enn å straffe folk.
Haha. Er det virkelig mulig. Det er min mening. Deal with it.
Men det er jo ingen rettighet å være anonym, så du argumentere jo på helt feil grunnlag.
Du har muligheten til å være anonym, men å regne med at man er det er jo helt feil.
Som i de fleste andre sammenheng ellers i livet er du ikke anonym før du faktisk går inn for å være det.

Tror folk at man er anonym bare fordi man ikke signere med fullt navn?
Sitat av Mith Vis innlegg
Men det er jo ingen rettighet å være anonym, så du argumentere jo på helt feil grunnlag.
Du har muligheten til å være anonym, men å regne med at man er det er jo helt feil.
Som i de fleste andre sammenheng ellers i livet er du ikke anonym før du faktisk går inn for å være det.

Tror folk at man er anonym bare fordi man ikke signere med fullt navn?
Vis hele sitatet...
Ok. Trodde man faktisk hadde noen rettigheter når en nettside påstår at "her kan man poste anonymt", for så å trekke seg på det. Da har man f.eks. ingen rettigheter i andre situasjoner heller? F.eks. Hvis man signerer en underskriftskampanje som påstår at man får være anonym, mot noe ulovlig (la oss si en kampanje for legalisering av hasj, hvor man skriver under på at man har røyket selv), også vil politiet plutselig ha navn på alle som har skrevet under? Er det aldri noen garantier mot dette?

Jeg var nok litt for uklar. Jeg mener det burde være en rettighet å være anonym, støtter derfor heller ikke annen form for lagring av data, eller overvåking, som feks. DLD.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Purge Vis innlegg
Ok. Trodde man faktisk hadde noen rettigheter når en nettside påstår at "her kan man poste anonymt", for så å trekke seg på det. Da har man f.eks. ingen rettigheter i andre situasjoner heller? F.eks. Hvis man signerer en underskriftskampanje som påstår at man får være anonym, mot noe ulovlig (la oss si en kampanje for legalisering av hasj, hvor man skriver under på at man har røyket selv), også vil politiet plutselig ha navn på alle som har skrevet under? Er det aldri noen garantier mot dette?
Vis hele sitatet...
Har nettsida nokon sinne hevda det, eller har dei hevda at du ikkje treng oppgi fullt namn? Eg trudde det var rimelig åpenbart for alle at IP-logger typisk blir oppbevart, og at provider ikkje har et valg om ein domstol slår fast at dei skal utleverast. I så fall kan politiet hente loggane det er snakk om med makt, og tiltale dei som sit på loggane for å ha hindra politiet sitt arbeid. Det er heilt vanleg praksis: dersom bevis finst, og en domstol gir politiet lov til å innhente det, så får politiet tilgang. Det gjeld IPer, fakturaer, kontoutskrift etc. etc.

Forøvrig konstruerer du en stråmann: det er ikkje snakk om politiet her - det er snakk om ein domstol. Og ein domstol ville neppe gitt samtykke til at politiet skulle få lister over folk som meiner noko, all den tid meininger er beskytta av ytringsfridommen. Kriminelle handlinger er derimot ikkje det.

Så du får heller arbeide for at logger skal anonymiserast fortløpande. Det er meir realistisk enn å få blanket lovforbud mot at politiet kan etterforske saker - for det er i realiteten det du argumenterer for.

Sitat av Purge Vis innlegg
Hva er helt feil? Min mening? Jeg kan da mene hva jeg vil? Og jeg mener at det burde være en rett å kunne være anonym på Internett. Du kan ikke si at det er feil.
Vis hele sitatet...
Det er heilt feil at ytringsfridom skal forhindre straffeforfølgelse slik du hevder. Anonym ytringsfridom er viktig i eit demokrati, men det handler ikkje om ytringer. Det handler om kriminalitet. La meg skissere forskjellen:
Ytring: Å sei at ein er ueinig i at det er forbode å drepe. Fullstendig lovlig ytring.
Kriminalitet: Å drepe. Fullstendig ulovlig, og ikkje beskytta av ytringsfrihet.
Sitat av Purge Vis innlegg
Jeg mener fortsatt at det er flott av nettavisen å ikke levere informasjon til politiet. For tredje gang: De støtter først og fremst retten til å si hva man vil anonymt, og det mener jeg er viktigere enn å straffe folk.
Vis hele sitatet...
På kva måte påverkar det at politiet kan innhente bevis i ei straffesak retten til å ytre seg (anonymt)? For det første skjer innhentinga *etter* at ytringa har skjedd, og det er ikkje sensur eller fjerning av ytringa det er snakk om. Det er heller ikkje retta mot meiningsinnhaldet i ytringa, men mot det faktum at dei vil vite identiteten til ein person som har tilstått eit straffbart forhold.

Eg greier ikkje å sjå at det påverkar ytringsfridomen.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er heilt feil at ytringsfridom skal forhindre straffeforfølgelse slik du hevder. Anonym ytringsfridom er viktig i eit demokrati, men det handler ikkje om ytringer. Det handler om kriminalitet. La meg skissere forskjellen:
Ytring: Å sei at ein er ueinig i at det er forbode å drepe. Fullstendig lovlig ytring.
Kriminalitet: Å drepe. Fullstendig ulovlig, og ikkje beskytta av ytringsfrihet.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg har misforstått eller drar ting ut av kontekst, men sånn rent "internett-basert"
Eksempel:
Ytring: "Røyke marijuana burde ikke være ulovlig".
Kriminalitet: "Skjitt ass jeg røyka no sjuk pot i går".

Siden mye av diskusjonen går på forum "lovligheter" vil det over kunne være nok til en utlevering av IP(Sett at det står i riktig kontekst og ikke eksempel?)

Edit: Sliter med og formulere meg, men om man ikke legger ut video er det ikke mye man kan taes for? Bortsett fra vår epic 127.0.0.1 tråd da.
Sist endret av MagicalTrevor; 7. mai 2010 kl. 16:11.
Sitat av Purge Vis innlegg
Hva er helt feil?
Vis hele sitatet...
Dette:
Sitat av Purge
Ytringsfrihet har ofte med meninger og holdninger å gjøre. Dette innebærer også retten til å snakke om handlinger på et anonymt forum uten å måtte bli straffeforfulgt.
Vis hele sitatet...
Ut fra dette er det naturlig å tolke at du mener ytringsfriheten innebærer en "rett til å snakke om handlinger på et anonymt forum uten å måtte bli straffeforfulgt". Og det er feil, helt uavhengig av hva du måtte mene om saken.

Sitat av Purge
Ser du virkelig ikke selvmotsigelsen i dette? Jeg forstår dette, hvem er det du prøver å overbevise?
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Mener du det er en selvmotsigelse, eller forstår du hvordan det henger sammen? Hvis du forstår det, er det nemlig ingen selvmotsigelse.

Sitat av Purge
Ok. Trodde man faktisk hadde noen rettigheter når en nettside påstår at "her kan man poste anonymt", for så å trekke seg på det. Da har man f.eks. ingen rettigheter i andre situasjoner heller? F.eks. Hvis man signerer en underskriftskampanje som påstår at man får være anonym, mot noe ulovlig (la oss si en kampanje for legalisering av hasj, hvor man skriver under på at man har røyket selv), også vil politiet plutselig ha navn på alle som har skrevet under?
Vis hele sitatet...
Hvis underskriftskampanjen påstår spesifikt at din innrømmelse er anonym, så vil de sannsynligvis ikke lagre noe informasjon om deg. I tilfellet i artikkelen så sier kanskje DinSide at du kan poste anonymt, men det betyr ikke at politiet ikke kan få utlevert elektroniske spor i forbindelse med en etterforskning. Nå er det slik at personvernet står sterkt i Norge, slik at det må være god grunn til mistanke før slik informasjon frigis, men det er det jo også utvilsomt i denne saken, da vi snakker om en direkte innrømmelse.

Sitat av Purge
Er det aldri noen garantier mot dette?
Vis hele sitatet...
Journalister kan med loven i hånd unngå å røpe identiteten til personer de har benyttet i sine saker, samt unngå å fortelle hva denne personen har kommet med av opplysninger om en sak. Det vil si at en journalist kan skrive en sak om en kriminell som innrømmer alt mulig rart, eller f.eks. en person med innsideopplysninger, uten at myndighetene kan kreve at journalisten skal røpe hvem denne personen er eller hva han/hun har sagt. Det finnes riktignok noen unntak. Det kalles kildevern, og det er på dette DinSide påstår å basere sin avgjørelse om å ikke utgi informasjonen politiet ber om.

Sitat av MagicalTrevor Vis innlegg
Mulig jeg har misforstått eller drar ting ut av kontekst, men sånn rent "internett-basert"
Eksempel:
Ytring: "Røyke marijuana burde ikke være ulovlig".
Kriminalitet: "Skjitt ass jeg røyka no sjuk pot i går".
Vis hele sitatet...
Ikke helt. Det kriminelle skjer når du røyker poten, og myndighetene kan kreve å få utlevert IP-loggen som viser IP-en til personen som postet innrømmelsen. Det er altså ikke ulovlig å innrømme kriminalitet, men myndighetene kan bruke informasjonen som ytres til å etterforske den som kommer med innrømmelsen.
Enig med Purge her. Hvor skal overvåkningen ende? Skal vi ikke kunne være anonyme? Hvorfor ikke bare la politiet få utskrifter av alle telefonsamtaler, smser, mailer osv. På den måten kan vi oppdage enda flere kriminelle. Hørte at naboen laster ned filmer, tror jeg skal tipse politiet om det. Så en fyr som drakk ei øl i parken i dag, tror jeg følger etter han slik at jeg kan vise politet hvor han bor.

Greit dette er litt søkte eksempler, men jeg synes Norge og store deler av vesten begynner å ligne litt på Øst-Tyskland. Skal man ikke kunne snakke fritt lenger, være det over nett eller over telefonen? I dette tilfelle var jeg ikke klar over at han brøt loven engang før jeg fikk lest hele artikkelen. Hadde jeg funnet en gammel gjenstand i hagen min hadde jeg nok også solgt den på eBay, så sant det ikke stod noe som kunne tyde på at det var noen som eide det. Skal man måtte lese seg opp på alle lover vi har i Norge i dag for å i det hele tatt leve her? Her virker det jo som om selgeren faktisk visste det var ulovlig, eller i det minste visste at han burde kontakte kommunen.

Det blir begått lovbrudd i Norge hver dag, noen mer alvorlige enn andre, og takket være politiet blir mange av disse folkene tatt og straffet. Det er allikevel ikke vår oppgave som innbyggere å melde fra om alle forhold vi ser. Er det virkelig det du ønsker Provo? At vi skal tyste på hverandre? Da ville i hvertfall alle vennene mine hatt søksmål fra Warner Bros osv. Jeg kjenner nemlig ingen (bortsett fra folk som ikke bruker datamaskiner) som aldri har lastet ned en film eller en sang. Gjør du?

Hvorfor er det egentlig Dinside som skal levere ut IP-addressen her? Her er det politiet sin oppgave å komme til bunns i saken på egenhånd. Dinside har tilbydt anonymitet og da har brukerene krav på det. Synes du kanskje at leger og psykologer også skal gi ut all informasjon de sitter på til politiet? Det finnes nok flere mennesker som har innrømt bruk av ulovlig rusmidler o.l til legen sin. Skal disse nå straffeforfølges?

Ble litt mye dette her, og sikkert mye tull, men jeg synes det er skremmende at folk i dag gir blanke i anonymitet og privatliv til fordel for å fakke noen småkriminelle.

Btw Provo se Das Leben der Anderen på Nrk 2 i dag klokken 21.25, kanskje du får et litt annet syn på saken.
Sist endret av Snoisses; 7. mai 2010 kl. 16:21.
Sitat av Snoisses Vis innlegg
Hvor skal overvåkningen ende?
Vis hele sitatet...
Dette er ikke et tilfelle av overvåking. Det er et tilfelle av at politiet har fått kjennskap til en innrømmelse av kriminalitet og ønsker å vite identiteten til personen. For å få kjennskap til det må de spørre de som vet om det, nemlig dinside som logger IP-adressen. I så tilfelle var det dinside som drev overvåking, men jeg tror de fleste vet at dette gjør alle sider som man kommuniserer med, til dels av tekniske årsaker.

Sitat av Snoisses Vis innlegg
Skal vi ikke kunne være anonyme? Hvorfor ikke bare la politiet få utskrifter av alle telefonsamtaler, smser, mailer osv. På den måten kan vi oppdage enda flere kriminelle. Hørte at naboen laster ned filmer, tror jeg skal tipse politiet om det. Så en fyr som drakk ei øl i parken i dag, tror jeg følger etter han slik at jeg kan vise politet hvor han bor.
Vis hele sitatet...
Ingenting av dette handler om en innrømmelse av kriminalitet.

Sitat av Snoisses Vis innlegg
I dette tilfelle var jeg ikke klar over at han brøt loven engang før jeg fikk lest hele artikkelen. Hadde jeg funnet en gammel gjenstand i hagen min hadde jeg nok også solgt den på eBay, så sant det ikke stod noe som kunne tyde på at det var noen som eide det. Skal man måtte lese seg opp på alle lover vi har i Norge i dag for å i det hele tatt leve her? .
Vis hele sitatet...
Som borger er du pliktig til å gjøre deg kjent med lovverket. Man kan spørre seg om det ikke enkelte ganger er for uoversiktelig, men å legge et carte blanche for at borgerne kan si at de aldri kjente lovene er ikke bra juridisk sett eller av andre grunner.

Når du så finner ut at det var ulovlig har du mulighet til å gjøre opp for seg. Å påberope seg mangel på kunnskap om loven for så aktivt unnlate å gjøre opp for seg når en finner ut av det faller jo på sin egen urimelighet....


Sitat av Snoisses Vis innlegg
Det er allikevel ikke vår oppgave som innbyggere å melde fra om alle forhold vi ser. Er det virkelig det du ønsker Provo? At vi skal tyste på hverandre? Da ville i hvertfall alle vennene mine hatt søksmål fra Warner Bros osv. Jeg kjenner nemlig ingen (bortsett fra folk som ikke bruker datamaskiner) som aldri har lastet ned en film eller en sang. Gjør du?
Vis hele sitatet...
Hvis politiet etterforsker en konkret sak så har du plikt til å gjøre det du kanskje vil kalle "tysting". Hva slags samfunn ville det vært om det å være venner var god nok unnskyldning til å holde kjeft om f.eks. voldtekt og drap?

En person har innrømmet noe kriminelt anonymt og at han ikke ville gjøre opp for seg, politiet etterforsker og gjør det logiske ved å spør etter identiteten til personen. Ikke noe påklagelig der.

Sitat av Snoisses Vis innlegg
Hvorfor er det egentlig Dinside som skal levere ut IP-addressen her? Her er det politiet sin oppgave å komme til bunns i saken på egenhånd.
Vis hele sitatet...
Borgere og organisasjoner har med unntak plikt til å bistå politiets arbeide.

Sitat av Snoisses Vis innlegg
Dinside har tilbydt anonymitet og da har brukerene krav på det.
Vis hele sitatet...
Rettslige krav overgår dette tilbudet, men mindre dinsides påstand om journalistisk kildevern vinner frem (tvilsomt ville jeg tro)

Sitat av Snoisses Vis innlegg
Synes du kanskje at leger og psykologer også skal gi ut all informasjon de sitter på til politiet? Det finnes nok flere mennesker som har innrømt bruk av ulovlig rusmidler o.l til legen sin. Skal disse nå straffeforfølges?
Vis hele sitatet...
Dette er eksplisitt garantert i lovverket som rettsvesenet og politiet må forholde seg til. En nettside har ikke rett til å beskytte identiteten til kriminelle.

Forøvrig synes jeg det er trist at historiske skatter som alle i Norge bør få se på museum og kunne lese i historiebøkene blir solgt bort til mennesker som kanskje ikke engang vet helt hva de betyr. At en person har fått kjøpt en eiendom og så finner gamle arkeologiske funn bør ikke gi ham rett til å holde det skjult for alle og enhver. Hvis politiet finner denne personen kan de kanskje spore tilbake hvor dette funnet ble gjort - og det er et bidrag til hele det norske folk om å skrive en bedre historie og overstyrer lett en småkriminells ønske om å tjene noen lapper.
Sist endret av Kinseek; 7. mai 2010 kl. 16:37.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Det jeg sys er fjernt med denne saken er at han tilsynelatende har plikt til å levere inn gjenstander funnnet på egen eiendom. WTF, liksom?
Vis hele sitatet...
I Norge saa eier man egentlig ikke sin egen eiendom, staten eier alt av verdi som blir funnet paa den, med mindre det er veldig lite. Materialer som Gull, diamant, osv. er statens eiendom om det er paa mer enn 5 gram eller 5cm3. Kulturskatter er da ogsaa selvfoelgelig statens.

Dette synes ihvertfall jeg er ganske bra, tror dette er en av grunnene til at Norge gaar saa bra, i forhold til andre land som ogsaa har en haug med ressurser, som Mexico, Argentina osv. Der gaar alt av verdi til amerikanske selskaper og veldig lite til folket.
@Kinseek

Greit overvåkning var kanskje feil ord å bruke. Det jeg mener er at vi mister mer og mer av privatlivet vårt. Ok denne fyren har gjort noe som er ulovlig, og jeg er enig i at noe så sensasjonelt som en runestein burde aldri selges til en privat person. Når det er sagt så er poenget med denne tråden, slik som jeg har forstått det, hvorvidt vi synes det er riktig at politiet kan kreve slike opplysninger? Ikke om det er ulovlig å holde tilbake slik informasjon eller ei. Ellers blir det helt meningsløst å ha en tråd her. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du svarte...

Han har gjort noe ulovlig, ferdig med den saken. Er det derimot greit at Dinside skal måtte levere ut informasjon om en bruker som har ønsket å være anonym?

Eksemplene jeg brukte var dårlige i forhold til akkurat denne saken, men de går litt på det samme allikevel. Hater å bruke ordet, men storebror følger mer og mer på hva vi gjør. I verste fall kan vi ende opp som samfunn i science-fiction filmer, hvor alt vi gjør blir loggført.
Sist endret av Snoisses; 7. mai 2010 kl. 16:55.
Sitat av Snoisses Vis innlegg
Enig med Purge her. Hvor skal overvåkningen ende? Skal vi ikke kunne være anonyme? Hvorfor ikke bare la politiet få utskrifter av alle telefonsamtaler, smser, mailer osv. På den måten kan vi oppdage enda flere kriminelle.
Vis hele sitatet...
Du skiller jo ikke mellom overvåkning av uskyldige vanlige borgere, og etterforskning av kriminelle! Det finnes ingen grunn til at politiet skal få overvåke min telefon, enkelt og greit fordi jeg ikke har gjort noe ulovlig - hadde jeg derimot gjort noe ulovlig, og politiet hadde god grunn til mistanke om dette, så hadde de hatt rett til å overvåke telefonen min som en del av etterforskningen, sett at det er rimelig å anta at det vil bidra til oppklaring av saken. Det samme gjelder posting på internett. Myndighetene har ingen rett til å spore opp hvem jeg er basert på mine innlegg her, og jeg er i så måte anonym, med mindre jeg åpent innrømmer å ha gjort noe kriminelt. Jeg er da ikke lenger en uskyldig vanlig borger, men en kriminell person som politiet fritt kan etterforske, og en del av den etterforskningen kan være å kreve at nFF skal utlevere min IP-adresse.

Sitat av Snoisses
Skal man måtte lese seg opp på alle lover vi har i Norge i dag for å i det hele tatt leve her? Her virker det jo som om selgeren faktisk visste det var ulovlig, eller i det minste visste at han burde kontakte kommunen.
Vis hele sitatet...
Ja, man er selv ansvarlig for at ens handlinger ikke bryter med Norges lover. Det vil si at du selv er ansvarlig for å forsikre deg om at det du gjør ikke bryter med lovverket, og å gjøre de nødvendige undersøkelser som må til. Å si at du ikke visste at det var forbudt er ikke hverken en grunn til å slippe straffeforfølgelse eller en formildende omstendighet i Norge. Og som du sier, denne personen visste dessuten om at det han gjorde var ulovlig.

Sitat av Snoisses
Det blir begått lovbrudd i Norge hver dag, noen mer alvorlige enn andre, og takket være politiet blir mange av disse folkene tatt og straffet. Det er allikevel ikke vår oppgave som innbyggere å melde fra om alle forhold vi ser. Er det virkelig det du ønsker Provo? At vi skal tyste på hverandre?
Vis hele sitatet...
Snakk om stråmann! Jeg har ikke snakket om å tyste på hverandre. Jeg har snakket om at når man kommer med en innrømmelse av kriminelle aktiviteter, så vil, og bør, myndighetene ha rett til å kreve informasjon rundt innrømmelsen utlevert som et ledd i etterforskningen.

Sitat av Snoisses
Hvorfor er det egentlig Dinside som skal levere ut IP-addressen her? Her er det politiet sin oppgave å komme til bunns i saken på egenhånd.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det politiet gjør, og utlevering av IP-adressen er en del av bevissamlingen. Skal politiet også måtte klare seg uten et drapsvåpen hvis noen andre tilfeldigvis skulle besitte det - i eiendomsrettens navn?

Sitat av Snoisses
Dinside har tilbytt anonymitet og da har brukerene krav på det.
Vis hele sitatet...
For det første er ikke anonymitet en enten/eller-verdi; det eksisterer forskjellig grad av anonymitet. Du er anonym når du tar bussen, i form av at du ikke trenger å oppgi personalia, men du er enda mer anonym her på forumet. Desto mer anonym vil du være hvis du går gjennom et utall proksyer, eller logger på fra vilkårlige steder. For det andre, så har ikke brukerene på DinSide krav på total anonymitet, og spesielt ikke når de innrømmer lovbrudd.

Sitat av Snoisses
Synes du kanskje at leger og psykologer også skal gi ut all informasjon de sitter på til politiet? Det finnes nok flere mennesker som har innrømt bruk av ulovlig rusmidler o.l til legen sin. Skal disse nå straffeforfølges?
Vis hele sitatet...
Hvis graden av kriminalitet er alvorlig nok, så vil opplysningsplikten stå sterkere enn taushetsplikten også for helsepersonell. Det er dessuten en forskjell ved at helsepersonells taushetsplikt er pålagt for at også kriminelle skal få livsviktig helsebehandling uten å være redd for legen. Hva skulle årsaken være for at en nettavis skal ha taushetsplikt ovenfor de som skulle finne det for godt å kommentere en og annen nyhetssak?

Sitat av Snoisses
Ble litt mye dette her, og sikkert mye tull, men jeg synes det er skremmende at folk i dag gir blanke i anonymitet og privatliv til fordel for å fakke noen småkriminelle.
Vis hele sitatet...
Igjen må jeg få presisere at dette ikke har noe med privatliv og personvern å gjøre. Det er like dårlig argumentasjon som å hevde at de kriminelle ikke kan fratas den menneskerettighetsfestede bevegelsesfriheten. Det er kun et brudd på personvernet hvis myndighetene skulle ha tilgang til den typen informasjon om hvem som helst, inkludert de som ikke har gjort noe galt. Jeg er også i mot datalagringsdirektivet, men jeg er selvsagt ikke mot at politiet skal kunne hente ut informasjon om mistenkte kriminelle. Akkurat som at de kan hente ut kontoinformasjon, liste over telefonaktivitet, hente ut SMS-er og eposter, når man har kommet og gått fra jobb osv, så kan de også hente ut IP-logger - men alt dette bare når mistanken om kriminalitet er tilstrekkelig sterk.
Kunne visst ikke redigere lenger, så det blir ny post. Drapsmenn og voldtektsforbrytere har ingenting med denne saken å gjøre. Et menneskeliv kan ikke sammenlignes med en gjenstand, samme hvor verdifull den er i kroner og øre.

@ Provo

Jeg ser du svarer på samme måte som Kinseek, jeg har kanskje mistolket trådstarters intensjoner, men jeg trodde vi diskutere om vi synes Dinside gjorde det riktige. Jeg bryr meg ikke om hvorvidt det er lov eller ikke. Jeg vil at vi skal diskutere om dere syns det er riktig, se vekk i fra lover og regler...

Vil også si at jeg synes den viktigste oppgaven vi mennesker har i verden er å oppdage. Så at "Finneren" her har solgt denne til en privat samler som skal la den stå og støve i 20 år, er ikke greit. Når det er sagt, så synes jeg ikke at politiet skal kunne få info om denne personen når han ønsket å være anonym. Igjen, la være å blande inn drap og vold, det er en helt annen verden innen kriminalitet.
Hvis man ønsker å være anonym så kan man ikke poste hjemmefra uten å bruke proxy, så enkelt er det. Du er ikke anonym når du oppgir din egen adresse, uansett om det er fysisk eller elektronisk.
Brukeren har vært dum ikke tenkt seg om før han poster og det får han selvfølgelig svi for, spesielt når han innrømmer ett lovbrudd.

På spørsmålet om det er riktig at politiet skal kunne etterforske lovbrudd på Internett så er svaret ja.
Han tror han er anonym, det er poenget mitt.

Eksempel

Jeg sitter en kveld og ser på fotball med noen kompiser, jeg nevner at jeg urinerte hos naboen når jeg kom hjem fra byen. Senere finner jeg ut at alle vennene mine har mikrofoner på seg og alt jeg har sagt er blitt tapet av politiet. Ja jeg vet at politiet kan utstyre folk med mikrofoner dersom de mistenker at en person driver på med noe ulovlig. Men politiet hadde ikke noe mistanke om at jeg hadde urinert, og jeg trodde ikke at jeg ble overvåket.

Politiet har aldri hatt noen mistanke om at "Finneren" har solgt denne runesteinen, men har blitt tipset fordi vedkommende har skrevet om en kriminelle handling når han trodde han var anonym. Derfor mener jeg at det blir helt feil å la politiet få IP-addressen. Samme om det er ulovlig eller ikke, jeg synes det er feil.

PS tviler på at de fleste nordmenn vet man må skjule seg bak en proxy for å være helt anonym.
Sist endret av Snoisses; 7. mai 2010 kl. 17:37.
Sitat av Snoisses Vis innlegg
@ Provo

Jeg ser du svarer på samme måte som Kinseek, jeg har kanskje mistolket trådstarters intensjoner, men jeg trodde vi diskutere om vi synes Dinside gjorde det riktige. Jeg bryr meg ikke om hvorvidt det er lov eller ikke. Jeg vil at vi skal diskutere om dere syns det er riktig, se vekk i fra lover og regler...
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig må politiet ha rett til å etterforske. Akkurat som du personlig er pliktig å oppgi den informasjonen myndighetene ber om i forbindelse med en etterforskning, er også DinSide det. Det politiet vet, er at en person har begått et lovbrudd ved å selge et fredet kulturminne, og de er i ferd med å etterforske det. De vet også at noen (DinSide) sitter på informasjon som kan bidra med å skaffe identiteten til denne personen, og krever derfor den informasjonen, akkurat som de kunne krevd den informasjonen av deg hvis de visste at du kjente identiteten hans.

Sitat av Snoisses
Når det er sagt, så synes jeg ikke at politiet skal kunne få info om denne personen når han ønsket å være anonym. Igjen, la være å blande inn drap og vold, det er en helt annen verden innen kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet blir, hvorfor skal ikke nettaviser plikte å oppgi informasjon i forbindelse med etterforskning som ikke faller inn under kildevernet? Det er gode, veloverveide grunner til at leger, psykologer, prester osv. er underlagt taushetsplikt i forbindelse med etterforskning, men hva skal grunnen være til at nettavisene skal være det? Hvordan bidrar det til et bedre samfunn? Hvorfor skal internett være et unntak når det kommer til ønsker om anonymitet for kriminelle? Jeg kan ikke se at dette skal gagne noen andre enn de kriminelle og beskytte de mot konsekvensene av sine egne handlinger, samt å hindre etterforskning, så hva skal poenget med det være? Har du gjort noe kriminelt, så må du regne med å bli etterforsket, og du må regne med at informasjon rundt din person blir fremhentet og studert. Å nekte politiet å etterforske noen som har begått en kriminell handling på bakgrunn av en direkte innrømmelse, bare fordi det passer vedkommende best å være anonym, kan jeg ikke fatte og begripe at skal tjene samfunnet på noen måte.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hva mener du? Mener du det er en selvmotsigelse, eller forstår du hvordan det henger sammen? Hvis du forstår det, er det nemlig ingen selvmotsigelse.
Vis hele sitatet...
Jeg er skikkelig lei av å krangle med deg. Du fortsetter å forklare hva ytringsfrihet er, noe jeg sier jeg har forstått. Det jeg prøver å poengtere, men som du tydeligvis ikke skjønner, er at det er nokså selvmotsigende at det er lov å si sin mening, men at man likevel kan bli staffet for det fordi det man sier strider med hva som er lovlig.
Slik som noen hadde et godt eksempel på:
Ytring: "Røyke marijuana burde ikke være ulovlig".
Kriminalitet: "Skjitt ass jeg røyka no sjuk pot i går".
Vis hele sitatet...
Den siste der burde ikke kunne straffes hvis det er opplyst om at man er anonym.

Sitat av Provo Vis innlegg
Ut fra dette er det naturlig å tolke at du mener ytringsfriheten innebærer en "rett til å snakke om handlinger på et anonymt forum uten å måtte bli straffeforfulgt". Og det er feil, helt uavhengig av hva du måtte mene om saken.
Vis hele sitatet...
Dette var uklart fra min side, det beklager jeg. Her burde jeg ha skrevet "burde ha rett til å snakke om handlinger..." osv. Jeg mener altså at når det hevdes at man er anonym (enten det er på Internett eller underskriftskampanjer) burde man ha noen rettigheter når det gjelder dette.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis underskriftskampanjen påstår spesifikt at din innrømmelse er anonym, så vil de sannsynligvis ikke lagre noe informasjon om deg.
Vis hele sitatet...
"Sannsynligvis"? Eksempelet mitt gikk ut i fra at de gjorde det, for mange anonyme underskriftskampanjer gjør det (hvordan ellers kan de kalle det en underskriftskampanje?) og når det gjelder Internett blir IP lagret. Så hva er forskjellen mellom at en nettavis utleverer "anonymt", skal vi si "konfidensiell" informasjon, enn at en underskriftskampanje gjør det? Jeg syntes bare det er vanvittig. Det viser at man ikke kan stole på at man er anonym når du blir opplyst om det.

Snoisses sa det bedre enn meg; Hvor langt skal det gå? Skal psykologer og leger kunne utgi informasjon om sine pasienter til politiet fordi de kan regnes som kriminelle?
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis graden av kriminalitet er alvorlig nok, så vil opplysningsplikten stå sterkere enn taushetsplikten også for helsepersonell. Det er dessuten en forskjell ved at helsepersonells taushetsplikt er pålagt for at også kriminelle skal få livsviktig helsebehandling uten å være redd for legen.
Vis hele sitatet...
Det er synd.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hva skulle årsaken være for at en nettavis skal ha taushetsplikt ovenfor de som skulle finne det for godt å kommentere en og annen nyhetssak?
Vis hele sitatet...
For når de påstår at mannen er anonym, burde han ha rett til å være det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Snoisses Vis innlegg
Jeg sitter en kveld og ser på fotball med noen kompiser, jeg nevner at jeg urinerte hos naboen når jeg kom hjem fra byen. Senere finner jeg ut at alle vennene mine har mikrofoner på seg og alt jeg har sagt er blitt tapet av politiet. Ja jeg vet at politiet kan utstyre folk med mikrofoner dersom de mistenker at en person driver på med noe ulovlig. Men politiet hadde ikke noe mistanke om at jeg hadde urinert, og jeg trodde ikke at jeg ble overvåket.
Vis hele sitatet...
Nei, romavlytting kan generelt sett ikkje brukast. Og ikkje mot saker som tjuveri e.l. I så fall vil dommeren le seg halvt ihjel og sende statsadvokaten heimigjen med røde ører.

Sitat av Snoisses Vis innlegg
Politiet har aldri hatt noen mistanke om at "Finneren" har solgt denne runesteinen, men har blitt tipset fordi vedkommende har skrevet om en kriminelle handling når han trodde han var anonym. Derfor mener jeg at det blir helt feil å la politiet få IP-addressen. Samme om det er ulovlig eller ikke, jeg synes det er feil.
Vis hele sitatet...
Ja, men anonymiteten er ikkje begrunna med et behov for å skjule kriminalitet. Anonymiteten er begrunna i et behov for å kunne ha kontroversielle meininger uten å risikere å bli forfulgt for det. DET ER IKKJE SNAKK OM MEININGER, MEN HANDLINGER. Har en gjort ei kriminell handling så meiner samfunnet per definisjon at du bør straffast - det er jo definisjonen på kriminalitet: ei handling samfunnet ser på som så uønska at det må straffast. Da forsvinner straks kravet om anonymitet. Skulle kriminelle kunne nekte politiet å hente inn fingeravtrykk også, av personvernshensyn, fordi dei glømte å ta på seg hansken...? Det faller litt i samme kategori: kriminell person har ufrivillig lagt igjen et spor. Bør politiet ha adgang til å følge det sporet for å finne den kriminelle? Ja, gitt tilstrekkelig åpenhet og demokratisk kontroll av tilgangen så støtter eg det.
Dette er morsomt. Hvordan kan Politiet vite at det personen sa er sant?
Skal begynne å kommentere masse morsomt på sidene deres i fremtiden ihvertfall. Lurer på hva det neste jeg finner i hagen er, eller hvilke planter jeg skal plante i blomsterbedet...

Håper ikke Politiet vinner frem i denne saken.
Jeg synes det virkelig er positivt at DinSide prøver å nekte utlevering av IP-adresse i denne saken. Stå på! En ting som er litt rart er at folk tror de kan si hva de vil på internett uten at Politiet skal reagere. Slik er det ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Purge Vis innlegg
Jeg er skikkelig lei av å krangle med deg. Du fortsetter å forklare hva ytringsfrihet er, noe jeg sier jeg har forstått. Det jeg prøver å poengtere, men som du tydeligvis ikke skjønner, er at det er nokså selvmotsigende at det er lov å si sin mening, men at man likevel kan bli staffet for det fordi det man sier strider med hva som er lovlig.
Slik som noen hadde et godt eksempel på:
Vis hele sitatet...
Du har ein definisjon av ytringsfridom som er totalt avvikande fra det samfunnet ellers har. Ytringsfridom er retten til å sei det en vil, uten å bli straffeforfulgt for å sei det. Det er ikkje retten til å ikkje bli straffeforfulgt for straffbare handlinger.

Det er ingen som vil nekte vedkommande å snakke om den kriminelle handlinga han har gjort, men når han velger å gjere det, så må han regne med at politiet starter ei etterforsking.

Det er ingen som har ytra et ønske om å straffe nokon fordi dei er ueinige med lovverket, eller for å ytre meininger som er i strid med lovverket. Det er derimot HANDLINGA som er straffbar. Inntil du ser forskjellen på ei meining og ei handling så er desverre terpinga på det nødvendig.
Sitat av Purge Vis innlegg
Den siste der burde ikke kunne straffes hvis det er opplyst om at man er anonym.
Vis hele sitatet...
Bør kriminelle kunne argumentere med at dei glømte skinnhanskane under det innbruddet...?

Forøvrig er det Dinside som ikkje burde oppbevare logger med IP om dei hevder vedkommande er anonym. Når dei velger å hevde at du er anonym, men oppbevarer logger så lyger jo dei åpenbart. Det er ikkje teknisk vanskelig å anonymisere logger, og det er få tekniske grunner til å oppbevare IP over lang tid.
Sitat av Purge Vis innlegg
Dette var uklart fra min side, det beklager jeg. Her burde jeg ha skrevet "burde ha rett til å snakke om handlinger..." osv. Jeg mener altså at når det hevdes at man er anonym (enten det er på Internett eller underskriftskampanjer) burde man ha noen rettigheter når det gjelder dette.
Vis hele sitatet...
Vel, det har du ikkje. Du er prisgitt at den som gir deg løftet er i stand til å holde det, og i gitte situasjoner så kan en domstol tvinge organisasjoner og individer til å samarbeide. I siste instans kan dei gi politiet lov til å inndra bevismaterialet med fysisk makt om du ikkje vil etterkomme det.
Sitat av Purge Vis innlegg
"Sannsynligvis"? Eksempelet mitt gikk ut i fra at de gjorde det, for mange anonyme underskriftskampanjer gjør det (hvordan ellers kan de kalle det en underskriftskampanje?)
Vis hele sitatet...
Irrelevant eksempel. Ei underskriftskampanje er jo i høgste grad ei meiningsytring, og på ingen måte samanliknbart med å tilstå ei kriminell handling. At eg seier eg er for legalisering av cannabis beviser på ingen måte at eg har brote norsk lov.

Sitat av Purge Vis innlegg
Snoisses sa det bedre enn meg; Hvor langt skal det gå? Skal psykologer og leger kunne utgi informasjon om sine pasienter til politiet fordi de kan regnes som kriminelle?
Vis hele sitatet...
Nei, fordi der har du ei heilt anna interesseavveining - nemlig at kriminelle skal få livsviktig hjelp utan frykt for å bli hekta for sine handlinger, samt at ein skal ha eit tillitsforhold. Forøvrig kan politiet utmerka fint gå til ein domstol og be om at helsepersonell blir løyst frå taushetsplikta - på linje med at politiet kan gå til ein domstol og be om at dinside utleverer opplysninger om ei straffesak.
Sitat av Purge Vis innlegg
For når de påstår at mannen er anonym, burde han ha rett til å være det.
Vis hele sitatet...
Saksøk dinside.

Forøvrig - kor har dinside.no påstått at du er anonym?
Sitat av Snoisses Vis innlegg
Han tror han er anonym, det er poenget mitt.
Vis hele sitatet...
Tough luck.

Sitat av Snoisses
Eksempel

Jeg sitter en kveld og ser på fotball med noen kompiser, jeg nevner at jeg urinerte hos naboen når jeg kom hjem fra byen. Senere finner jeg ut at alle vennene mine har mikrofoner på seg og alt jeg har sagt er blitt tapet av politiet. Ja jeg vet at politiet kan utstyre folk med mikrofoner dersom de mistenker at en person driver på med noe ulovlig. Men politiet hadde ikke noe mistanke om at jeg hadde urinert, og jeg trodde ikke at jeg ble overvåket.
Vis hele sitatet...
De har ikke rett til, eller mulighet til, å overvåke deg på noen måte hvis de ikke har god grunn til å mistenke at du har begått en kriminell handling. Så eksempelet ditt er bare en eneste stor stråmann.

Du kan sammenlikne det med at du, i den tro at du er anonym med bakgrunn i at vanlige personer ikke kan avkreve legitimasjon, innrømmer et lovbrudd til en tilfeldig forbipasserende som viser seg å være politi. Du har da tråkket i salaten, og må regne med at du blir etterforsket på bakgrunn av hva du sa. Det hjelper ikke da å komme med "jammen jeg visste ikke at han var politi, så jeg trodde jeg var anonym".

Sitat av Snoisses
Politiet har aldri hatt noen mistanke om at "Finneren" har solgt denne runesteinen, men har blitt tipset fordi vedkommende har skrevet om en kriminelle handling når han trodde han var anonym. Derfor mener jeg at det blir helt feil å la politiet få IP-addressen. Samme om det er ulovlig eller ikke, jeg synes det er feil.
Vis hele sitatet...
De fleste tror nok de til en viss grad er anonyme for utenforstående omgivelser og trygge når de omtaler sine kriminelle handlinger, og politiet får sporet av det fordi noen tipser de om det. Hvordan ellers skulle etterforskning foregått? Skal de kun ha mulighet til å etterforske det som de kriminelle selv forteller om, vel vitende om at de ikke er anonyme og at politiet hører på?

Sitat av Snoisses
PS tviler på at de fleste nordmenn vet man må skjule seg bak en proxy for å være helt anonym.
Vis hele sitatet...
Det spiller fint liten rolle. Hvis jeg ikke vet at politiet kan spore nummeret mitt selv om jeg ringer med skjult nummer, og jeg ringer politiet og forteller at jeg har knust to hundre vindusruter i et nabolag, skal da politiet ikke få lov til å sjekke opp nummeret mitt på grunn av min selvforskyldte uvitenhet? Det sier seg selv at er totalt urimelig.