Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2525
Dette var da veldig interessant:
https://www.dinside.no/motor/selger-...roner/72525289

Klarer de virkelig å få det inn i vegvesenets databaser?
Tvilsomt. Langt mer trolig at det bare er noe de sier. Det kunne dinside også enkelt verifisert ved å bestille førerkort for noen i redaksjonen som ikke har det eller ved å legge til en klasse de selv ikke har og så logge inn på https://www.vegvesen.no/dinside/dittforerkort for å sammenligne.

Å oppgi eget navn, adresse og personnummer til en shady tjeneste som påstår de har en vei inn i Veivesenets IT-systemer virker ikke som verdens beste idé. Jeg ser ikke for meg at de bryr seg all verden om å produsere riktige vannmerker og andre kontrollmekanismer på kortene heller (https://www.politiforum.no/artikler/...rerkort/427242)

Men om man trenger falsk leg som sikkert lurer en del dørvakter og butikkansatte, er villig til å betale 3000 spenn for det, og er villig til å ta risikoen med å bli huket for dokumentfalsk er det sikkert en grei løsning
Garantert at dette er "overselling". Her loves det at førerkort blir lagt til databasen til myndighetene, men i realiteten så blir du nok tatt aller første gang du blir stoppet i kontroll. Sier ikke at databasen er ugjennomtrengelig eller at våre myndigheter er unikt bra på datasikkerhet. Jeg tenker mer utifra at det er så veldig lett å slenge på akkurat det med tilgang til databasen for å gi mer troverdighet og kred, og du som kunde kan jo ikke sjekke om det stemmer. Men du tenker kanskje oi, ja så bra da kan jeg jo faktisk også bruke førerkortet. Men du får jo ikke sjekket det før du har betalt og da er det jo for sent.

Nå kan en vel se sine førerkortklasser på veivesenets sider, når en logger inn. Slik at du får jo faktisk sjekket opp hvorvidt de har fått lagt inn ny førerkortklasse før du faktisk bruker førerkortet. Tror nok du blir skuffet. Og problemet for deg som kjøper er jo at du får ikke sjekket før du har betalt.

For en svak sak av Dinside. Fattig. Her burde faktisk journalisten tatt kostnaden med å skaffe seg et førerkort også skrevet om saken. Redaktøren ville nok tatt regningen, for det blir jo en sak å skrive uansett liksom. Er alt helt rævva så er det jo en sak det også. Og har selgeren helt rett og faktisk har tilgang til databasen så er det jo en sak som vil få mange forsider.
Sist endret av _abc_; 5. juni 2020 kl. 12:01.
I see you...
NAPse's Avatar
Om de hadde vært i stand til å manipulere databasen ville de jo ikke hatt behov for å lage falske fysiske førerkort. Da kunne man heller brukt førerkort-appen eller bestillt nytt førerkort på nett/på trafikkstasjon. Det ville jo vært mye enklere og billigere for forfalskerene enn at de må stille med egen maskin for trykking av førerkort.