Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1008
Jeg har et nettsted hvor jeg kjører en apache server hjemme. Når nettsiden min skrives inn blir vedkommende redirektet til min globale ip - så det fungerer jo helt optimalt.

Det er årevis siden jeg har holdt på med programmering, nettverk og lignende - så mye er glemt og svunnet hen.

Er det slik at jeg burde eller kan kjøre DNS server som gjør om min globale ip til nettsidens adresse el.l? Eller har jeg her mistolket absolutt alt.
Om så informasjon er viktig bruker jeg godaddy som domeneleverandør.
Om du ikke får statisk ip fra ISP så kan du bruke en dynamisk dns tjeneste som for eksempel dyn-dns eller no-ip. Om du setter opp en dns server hjemme vil den bare redirecte den lokale trafikken, ikke la deg bruke url fra utsiden.
Ok, så om Jeg tolket dette har det å sette opp en DNS server hjemme kun en lokal effekt slik sett?
For om så er tilfelle at jeg skal drifte nettsiden min med egen server, noe jeg gjør via redirect så er dette eneste løsningen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jegermannen Vis innlegg
Ok, så om Jeg tolket dette har det å sette opp en DNS server hjemme kun en lokal effekt slik sett?
For om så er tilfelle at jeg skal drifte nettsiden min med egen server, noe jeg gjør via redirect så er dette eneste løsningen?
Vis hele sitatet...
Host DNS hos nokon som har eit API, så kan du endre DNS til å peike på IPen din slik du vil. Det du er ute etter er ein A-Record, som peiker på IP-addressa di. I tillegg ser det ut til at du har native IPv6, og då vil du gjerne ha ein AAAA-record og for å få IPv6 til å fungere mot sida.

Alternativt kan du bruke CNAME-record og gå via et dyndns-domene e.l.

Cloudflare har eit API, og gratis DNS.
Sist endret av vidarlo; 6. mai 2018 kl. 14:41.
Ok – takker for hjelpen så langt. Satt i natt og leste om dette og tror jeg forstår det sånn relativt nå. Derfor har jeg flere spørsmål.
Om det nå er slik at jeg ønsker å lage subdomener til mitt domene på godaddy.
Si til eksempel at jeg eier www.kengeru.com og ønsker meg krassvask.kengeru.com – hva gjøres da.
Etter det jeg fant når jeg søkte må jeg sette opp virtual host og endre cname hos getdaddy til min ip? Er dette helt på bærtur?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
CNAME peiker aldri på IP. CNAME peiker på eit anna navn i DNS.

A peiker på IPv4-addresse, AAAA peiker på IPv6-addresse. Så enten legg du til ny A-Record, om det skal peike til anna IP enn www.kenguru.com, eller så legg til du til CNAME til www.kenguru.com.