Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2208
Hei!

Jeg kjøpte en billig bærbar pc til min far for ca 2200 kr, og forventet en helt ok pc som bare skulle brukes til å betale regninger og surfe på internett. Da vi fikk pcen var den litt treg, men det var ikke i så stor grad. Etterhvert (1 mnd), begynte den å bli veldig treg.. Jeg slettet unødvendige programmer som antivirus o.l som brukte mye minne og prosessorkraft, men den er enda veldig treig.. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg foreslo SSD, men han ville ikke bruke mer penger på en datamaskin som han i utgangspunktet ikke synes var så bra ( i forhold til at den er treg).. Så jeg lurte på om det er mulig å reklamere for en datamaskin som er treg? Tror noen at jeg kommer noen vei med det?

Datamskinen som ble kjøpt: http://www.netonnet.no/art/data/lapt...7/204341.6042/
Reformater. Windows blir alltid treg etterhvert.
Dersom den kom forhåndsinnstallert med windows 8.1 kan det godt hende at den også kom med masse crapware.

Jeg bruker vanligvis å installere windows 7/8/8.1 fra scratch med serial/key som står på klistremerket under maskinen.

Her finner du driverne for maskinen: toshiba.de/innovation/download_drivers_bios.jsp?service=DE

Det du må skrive inn:

Sist endret av Turbolego; 5. januar 2015 kl. 15:07.
Sitat av nikita Vis innlegg
Reformater. Windows blir alltid treg etterhvert.
Vis hele sitatet...
Etter en måned? Da har man mildt sagt gjort mye feil.

Men til TS: tja, du kan dra den to veier:

1. Kjøp en ny PC, og legg i litt mer.
2. Oppgrader maskinen med SSD og litt mer RAM. Jeg vet at noen maskiner fortsatt leveres med 2gb RAM, og da er det egentlig verdt de 300kr for litt mer.

Jeg er ganske sikker på at du ikke kommer noen vei med reklamasjon, ved mindre du ble lovt gull og grønne skoger når du kjøpte maskinen.

EDIT: faktisk, følg det turbolego sa først. Glemte helt all crapwaren som følger med billige maskiner.
Sist endret av Freddy_fred5; 5. januar 2015 kl. 15:08.
OT: Reklamere *på* betyr å gå tilbake til butikken og klage på et produkt. Reklamere *for* betyr å lage en reklameplakat, -film eller lignende for et produkt du vil selge.
Jeg fikk pengene tilbake på elkjøp pga dårlig opplasringshastighet på nettet^^
Sitat av KingFezz Vis innlegg
Jeg slettet unødvendige programmer som antivirus
Vis hele sitatet...

Gratulerer, du er en idiot. Windows fylles opp av virus og dritt uten AV. ikke rart at maskinen er treg.
Sitat av Hager Vis innlegg
Gratulerer, du er en idiot. Windows fylles opp av virus og dritt uten AV. ikke rart at maskinen er treg.
Vis hele sitatet...
Hva om OP har litt peiling? antivirus er oppskrytt.

Har selv en ny laptop som er latterlig treg, har omtrent ikke brukt den. Kjører Windows 8.1 med en 250gb SSD.

Send driten tilbake.
Sist endret av Exonize; 5. januar 2015 kl. 17:17.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Hager Vis innlegg
Gratulerer, du er en idiot. Windows fylles opp av virus og dritt uten AV. ikke rart at maskinen er treg.
Vis hele sitatet...
Er vel ikke sikkert det er sånn? Mange maskiner kommer med Norton eller Mcafee møkk som i mine øyne er crapware. Da er MSE lettere å dra for en litt svak laptop.
Før jeg hadde levert den inn ville jeg sjekka temperaturen og se om den koker seg sjøl i hjel, og rense ut med ccleaner.

Ellers vil jeg anbefale å holde deg unna Toshiba, og heller gå for Lenovo.
Løsningen er jo som alle sier:

1.Foreta en fullstendig re-installasjon av operativsystemet.
2.Avinstaller ALLE programmer som ikke har noe med OS direkte å gjøre
3.Installer en rask nettleser, f.eks. Firefox
4.Utvid minnet om mulig!

Det følger med så mye dritt på en ny maskin at det ikke burde vært lov

Selv har jeg en maskin til 2222kr, men jeg surfer bare og ser HD video.
Svært avhengig av kompetansen til kundebehandler hos NetOnNet om en slik reklamasjon går gjennom.
I utgangspunktet er ikke dette gjeldende for software, fordi i 99,9% av tilfellene vil dette skyldes en brukerfeil.
Det værste som kan skje, er nemlig at du leverer den inn for reklamasjon, de undersøker den, finner ingenting feil, og sender den i retur med ett undersøkelsesgebyr.
Kjør ein diskfragmentering dersom du ikkje har SSD. Dette burde gjerast regelmessig. Hjelper enormt på treige harddisker.

Dersom det ikkje hjelper så kan det vere at cpu'en går seg varm. Da hjelper det å fjerne støv etc. fra vifta. Dersom det heller ikkje er tilfellet, må du nokk kjøpe ny harddisk.
Her er litt av problemet på hvorfor denne anses som treg: AMD E1-2100 CPU, dette er den prosessoren \ CPU som AMD har laget for å konkurrere med Intel sin i3 3227 CPU

http://products.amd.com/pages/notebo...ookieSupport=1

og for meg så er det ikke rart at den oppfattes som treg på kun 1ghz cpu kraft kombinert med Hastighet HDD #1
5400rpm som er enda en pådriver

mitt råd her vill være å oppgradere harddisk til en med 7200rpm eller en skikkelig ssd disk samt en clean install av Windows, eventuelt prøve noe Linux basert da det har en tendens til å kjøre mye raskere en Windows på maskiner med lite ytelse
Altså, jeg kan si at det de andre sier om ny SSD, mer minne og clean OS virkelig gjør nytten altså. Fattern har oppgradert mange pc'er slik og alle funker så lenge du ikke skal spille på de