Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  131 13178
Sitat av slashdot Vis innlegg
Må du gi deg. Vi har demokratisk kontroll over polititet, og det er viktig at dei må spille med åpne kort, men det er jo for svingande det som har skjedd her.
Vis hele sitatet...
Vi har ikke demokrati i Norge,alle vil ha lavere skatter men det skjer ikke, ingen vil betale bøter, men de forsvinner ikke og de fleste vil ha høyere fartsgrenser noe som heller ikke skjer.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
fomox: Vi har demokrati med innebygde failsafes for slike idiotforslag.
Sitat av Podcastern Vis innlegg
Når en skriver noe anonymt, har det like høy troverdighet som når en sier noe anonymt. Om politiet oppsøker denne ip-adressantèn og konfronterer han med lovbruddet, kan han si at han bare tullet. Case closed.
Vis hele sitatet...
Hva er forskjellen på om de oppsøker denne personen på bakgrunn av hans egne uttalelser og om de gjør det på bakgrunn av anonyme tips, med tanke på at han bare kan "si at han tullet"? Han kan da bare si at han tullet hvis politiet tropper opp på bakgrunn av tips om at han har skrytt om sine kriminelle handlinger også? Når politiet foretar en etterforskning så sier de seg selvsagt ikke fornøyd med bare å spørre den siktede om han eller hun "bare tullet" eller ikke.

Sitat av Podcastern
Om politiet skulle fulgt alle lovbrudd som skrives om fra Norske ip'er ville de fått et problem med den ganske selvsagte jus-faktoren "likhet for loven".
Vis hele sitatet...
De trenger ikke å følge alle. De kan fint velge å følge de spor som de mener er sannsynlig at stemmer og har rimelig sannsynlighet for å oppklare. Akkurat slik de gjør i alle andre situasjoner.

Sitat av Podcastern
Tvert imot burde politiet bruke internett på en bedre måte, muligens lese litt mindre fordommsfritt så de kan bruke disse anonyme kriminelle sin erfaring til PREVENTIVT arbeide.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "fordomsfritt"? Er det "fordomsfullt" å etterforske innrømmelser av kriminalitet? Da opererer du i så fall med en ganske egen definisjon av begrepet.

Sitat av Podcastern
Om politiet skulle begynt en heksejakt på internett skrifterne, ville det bare dyttet disse personlighetene inn i en dypere og mere avansert undergrunn som myndighetene ville hatt STORE vanskligheter med å få innsyn i.
Vis hele sitatet...
Ja, du mener denne personen ville tatt et dypdykk i de aller mørkeste kriminelle avkrokene i Norges undergrunnsmiljøer for å si at han fant en kulturskatt som han vil poste på ebay?

Sitat av Podcastern
Ikke engang PST, klarer å avlytte noen nå til dags uten at en eller annen Journalist snapper det opp og vil skrive om det i media.
Vis hele sitatet...
Så lenge kilden din for den påstanden sannsynligvis er nettopp media vet du vel fint lite om hva media ikke snapper opp? Kom også gjerne med eksempler på disse pågående og forsøksvis hemmelige avlyttingssakene hos PST som har lekket til media.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
fomox: Vi har demokrati med innebygde failsafes for slike idiotforslag.
Vis hele sitatet...
Det er demokratisk, men visse ting har vi ikke lov til å velge? Hvem har valgt dette?
Sitat av anamnesis Vis innlegg
Det er demokratisk, men visse ting har vi ikke lov til å velge? Hvem har valgt dette?
Vis hele sitatet...
Det er demokratisk fordi vi velger hvilket parti, eller hvilke partier, som skal styre landet. Få av disse ønsker å senke skattene, og enda færre ønsker å senke skattene i spesielt merkbar grad. Folk flest stemte på partier som ikke ønsker å senke skattene, og folket har dermed avgjort at skattene i stor grad skal få bli på det nivået de er.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av anamnesis Vis innlegg
Det er demokratisk, men visse ting har vi ikke lov til å velge? Hvem har valgt dette?
Vis hele sitatet...
Vi er så heldige at de største partiene i Norge ikke går inn for å avskaffe bøter, skatter og fartsgrenser. De som sitter høyt opp i systemet skjønner at det ikke er til det beste for samfunnet.
Sitat av anamnesis Vis innlegg
Det er demokratisk, men visse ting har vi ikke lov til å velge? Hvem har valgt dette?
Vis hele sitatet...
Failsafen er ikke at vi ikke har lov til å velge det, men at det trengs et flertall som mener det, og flertallet er heldigvis ikke så tette i nøtta.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Vi er så heldige at de største partiene i Norge ikke går inn for å avskaffe bøter, skatter og fartsgrenser. De som sitter høyt opp i systemet skjønner at det ikke er til det beste for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Fint at de også nærmest enstemmig skjønner at datalagringsdirektivet er en kjempegod ide. Høyere fartsgrenser er faktisk tryggere på veier som passer til dette som ett annet eksempel.
Sist endret av Omaha; 18. januar 2011 kl. 17:47. Grunn: Leif
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Øh, hæ? Av alle partiene på stortinget er det bare AP som er for, Høyre har ikke bestemt seg og resten er sterkt imot DLD.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Øh, hæ? Av alle partiene på stortinget er det bare AP som er for, Høyre har ikke bestemt seg og resten er sterkt imot DLD.
Vis hele sitatet...
Å jaggu kommer det nok til å bli innført likevel.

Makta er ikke hos folket.
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Å jaggu kommer det nok til å bli innført likevel.

Makta er ikke hos folket.
Vis hele sitatet...
Makta er i aller høyeste grad hos folket. Problemet er bare det at de aller fleste forstår ikke, eller bryr seg ikke i noen nevneverdig grad om slikt som DLD. DLD har ikke noe pent ansikt eller håndgripelighet, så den gemene hop vil ikke kjemp mot det eller for det, de bare, helt enkelt, bryr seg ikke.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Høyere fartsgrenser er faktisk tryggere på veier som passer til dette som ett annet eksempel.
Vis hele sitatet...
Har du kilde på det?
Sitat av meitemark Vis innlegg
Makta er i aller høyeste grad hos folket. Problemet er bare det at de aller fleste forstår ikke, eller bryr seg ikke i noen nevneverdig grad om slikt som DLD. DLD har ikke noe pent ansikt eller håndgripelighet, så den gemene hop vil ikke kjemp mot det eller for det, de bare, helt enkelt, bryr seg ikke.
Vis hele sitatet...
Hadde makta vært hos folket, hadde det blitt foretatt en folkeavstemmning på dette forslaget for lenge siden.

Selvom de fleste kanskje ikke bryr seg, så har det vært nok demonstrasjoner, debatter og diverse blogginlegg/fora til å skjønne hvor folket står i denne saken.

Jeg har ikke sett eller hørt noen argumentere for DLD, utenom latterlige kommentarer fra divese AP-politikere.
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Hadde makta vært hos folket, hadde det blitt foretatt en folkeavstemmning på dette forslaget for lenge siden.
Vis hele sitatet...
I Norge har vi representativt demokrati. Like it or hate it, det er en form for demokrati og makta er hos folket.

Hvis du lurer på hva som skjer om man tester ut direkte demokrati så foreslår jeg at du leser deg opp den særdeles dysfunksjonelle politiske situasjonen i California. Med politiske partier stemmer du på en helhetspakke med politiske meninger som skal henge på greip sammen, og det er ikke til å komme bort ifra at Norge faktisk fungerer ganske bra.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
I Norge har vi representativt demokrati. Like it or hate it, det er en form for demokrati og makta er hos folket.
Vis hele sitatet...
Makti er, per definisjon, hos representantane for folket. Vi delegerer berre ho kvart fjerde år. Vi kan heller ikkje velje å ikkje delegere makti. Såleis er det ingen fri vilje og såleis umogleg — moralsk sett — for oss å ta heile ansvaret for det som går anten rett eller gali. Men vi kan i minsto vera pragmatiske og litt sleipe og karve til oss makt.

Hvis du lurer på hva som skjer om man tester ut direkte demokrati så foreslår jeg at du leser deg opp den særdeles dysfunksjonelle politiske situasjonen i California. Med politiske partier stemmer du på en helhetspakke med politiske meninger som skal henge på greip sammen, og det er ikke til å komme bort ifra at Norge faktisk fungerer ganske bra.
Vis hele sitatet...
Det er då visseleg ikkje reint direkte demokrati i California, sjølv om nokre saker kjem gjennom ballots. Det er likare å sjå til Sveits i såleis høve. Der finn du eit sers fungerande direkte demokrati.
Sist endret av uppdali; 18. januar 2011 kl. 19:13.
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Hadde makta vært hos folket, hadde det blitt foretatt en folkeavstemmning på dette forslaget for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke huske sist det var folkeavstemning for småting som dette, eller rettere sagt, det har aldri vært noe slikt. Sist gang det var en folkeavstemning var i 1994, ang EU-medlemskap.

Sitat av Roundsound Vis innlegg
Selvom de fleste kanskje ikke bryr seg, så har det vært nok demonstrasjoner, debatter og diverse blogginlegg/fora til å skjønne hvor folket står i denne saken.
Vis hele sitatet...
Blogginnlegg og fora, om enn viktige på nettet, betyr NADA i den virkelige verden. Det har vært noen få demonstrasjoner, men DLD er ikke et tema som folk skjønner.

Sitat av Roundsound Vis innlegg
Jeg har ikke sett eller hørt noen argumentere for DLD, utenom latterlige kommentarer fra divese AP-politikere.
Vis hele sitatet...
Politiet argumenterer selvfølgelig for. Alle de som mener at de vil ha noen nytte av det argumenterer for.

Vi som skjønner hva det går ut på ser de øyeblikkelige bakdelene, og at det kan bli utvidet til å gjelde brudd på kopirettigheter og alskens småfjask, men det skjønner ikke de aller fleste. Det folk ikke skjønner bryr de seg ikke om. Det de ikke bryr seg om, protesterer de ikke mot.
Sitat av atomet Vis innlegg
Failsafen er ikke at vi ikke har lov til å velge det, men at det trengs et flertall som mener det, og flertallet er heldigvis ikke så tette i nøtta.
Vis hele sitatet...
Er jo på ingen måte "failsafe" ettersom FRP har gode muligheter for å komme i regjering vel? Dere overvurderer stabiliteten til politikken som har blitt holdt i lang tid, selv om jeg også verdsetter at de fleste norske partier tar en viss linje der det ikke er store avvik i skatt, avgifter og fartsgrenser o.l.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Jeg kan ikke huske sist det var folkeavstemning for småting som dette, eller rettere sagt, det har aldri vært noe slikt. Sist gang det var en folkeavstemning var i 1994, ang EU-medlemskap.
Vis hele sitatet...
Vil nok ikke kalle denne saken for "småting". Uansett; den avstemningen, hvor folket sa nei til EU, er god nok grunn til å ikke innføre DLD. Som i hovedsak er et tema, etter press fra EU.

Blogginnlegg og fora, om enn viktige på nettet, betyr NADA i den virkelige verden. Det har vært noen få demonstrasjoner, men DLD er ikke et tema som folk skjønner.
Vis hele sitatet...
Tror folk uansett har fått med seg debatten om DLD. Og det meste er negativ omtale.

Politiet argumenterer selvfølgelig for. Alle de som mener at de vil ha noen nytte av det argumenterer for.
Vis hele sitatet...
Glemte selvfølgelig Politiet. Kun maktorganer ønsker DLD velkommen. Det er et perfekt verktøy for å overvåke og "forebygge" kriminalitet. Muligens det første steget mot et mye mer totalitært samfunn. Spesielt i disse tider med mye sikkerhetsfokus og skremmeri.

Derfor er det veldig viktig at vi sier nei.

Vi som skjønner hva det går ut på ser de øyeblikkelige bakdelene, og at det kan bli utvidet til å gjelde brudd på kopirettigheter og alskens småfjask, men det skjønner ikke de aller fleste. Det folk ikke skjønner bryr de seg ikke om. Det de ikke bryr seg om, protesterer de ikke mot.
Vis hele sitatet...
Helt enig. For ikke å snakke om lekkasjer av sensitiv info som tilhører privatpersoner. For det kommer til å skje, garantert.
Litt på kanten av tema, men som noen sikkert har hørt så skal vi nå ha fingeravtrykk i passene snart. Men politiet for altså ikke tilgang til denne fingeravtrykk databasen. Kan noen vennligst fortelle meg hvorfor vi ikke skal gjøre jobben lettere for politiet. Er folk redde for at det skal bli Stalin-tider? Vi snakker jo rett og slett om å gjøre det lettere for politiet og håndheve de lovene flertallet har vedtatt...
Sitat av uppdali Vis innlegg
Det er då visseleg ikkje reint direkte demokrati i California, sjølv om nokre saker kjem gjennom ballots. Det er likare å sjå til Sveits i såleis høve. Der finn du eit sers fungerande direkte demokrati.
Vis hele sitatet...
I Sveits har de det problemet at kun de som bryr seg gidder stemme eller delta på allmøtene. Vi snakker om mellom 25 og 50 prosent av de stemmeberettigede, noe som gjør at det i mine øyne vanskelig kan kalles velfungerende. Det blir enkelt og greit for mange småsaker i tillegg til de store, og det mister dermed litt av poenget.
Jeg syntes det blir litt spesielt å måle hvor velfungerende noe er ved å se på deltakelsen i enkelte saker. Personlig ville jeg heller hatt det slik enn at man risikerer å legge stemmen sin til et parti som plutselig gjør helomvending på noe som er en dealbreaker for deg eller at personer du er enige med i partiet du stemmer på ikke kommer til ordet fordi partiet ikke ønsker det.

Jeg hadde vært mer skeptisk hvis antallet som deltok i direkte demokrati var stort, da kan vi med ganske stor sikkerhet at det hadde vært mange som hadde stemt uten å satt seg inn i hva de stemte på, noe som er minst like ille som å ikke delta, om du spør meg.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Litt på kanten av tema, men som noen sikkert har hørt så skal vi nå ha fingeravtrykk i passene snart. Men politiet for altså ikke tilgang til denne fingeravtrykk databasen. Kan noen vennligst fortelle meg hvorfor vi ikke skal gjøre jobben lettere for politiet. Er folk redde for at det skal bli Stalin-tider? Vi snakker jo rett og slett om å gjøre det lettere for politiet og håndheve de lovene flertallet har vedtatt...
Vis hele sitatet...
Da er det vel OK med kameraovervåkning og registrering av alle bevegelser? Blir lettere for Politiet å ta de kriminelle da.
Hvordan er det med anonymitet på dette forumet da?

La oss si at politiet krever utlevering av IP-adressen til den personen som postet bilder av hasjplantene sine hjemme, ville da moderatorene nektet å utlvere IP-adressen eller ville dere ha gitt den med en gang slik at personen kunne ha blitt navngitt og straffet?
Sitat av Euforia Vis innlegg
Hvordan er det med anonymitet på dette forumet da?

La oss si at politiet krever utlevering av IP-adressen til den personen som postet bilder av hasjplantene sine hjemme, ville da moderatorene nektet å utlvere IP-adressen eller ville dere ha gitt den med en gang slik at personen kunne ha blitt navngitt og straffet?
Vis hele sitatet...

Det har jeg spurt om før. Og ja, de ville utlevert adressen.
Da er det vell litt rart at folk fortsetter poste bilder av plantene sine på div poster :?

Uten at jeg har lest hele tråden nå, så syns jeg huske at i hvert fall enkelte admins har sagt at "små ting" som at folk har et par planter hjemme/røyker ei bønne i ny & ne er ikke noe de bryr seg så stort om
Men grove kriminelle handlinger der folk sitter skryter av det, har de ingen problem med og gi ut IP adresse & info så denne personen kan taes, noe jeg syns de gjør helt rett i! =)
Dette har de vell bl.a gjort en gang der en eller annen syk jævel satt og skrøyt av ei voltekt han hadde gjennomført/vært med på ?

Hvis noe av det jeg nå sa ikke stemmer & er helt på jordet så får en admin rette meg opp
Sitat av Hightime Vis innlegg
Dette har de vell bl.a gjort en gang der en eller annen syk jævel satt og skrøyt av ei voltekt han hadde gjennomført/vært med på ?
Vis hele sitatet...
På dette forumet?
Jepp, så vidt jeg husker skjedde det her for ei god stund siden
Og nope, den tråden er vell slettet for lenge siden

Provo, det stemmer så klart =)
Men har forsåvidt liten tru på at dette blir gjort bare for at f,eks en eller annan poster et bilde av den skjønne lille planten sin som er x dager/mnd`er hamle
At dette derimot blir gjort når det gjelder grove kriminelle handlinger burde ikke noen ha no problemer med
Sist endret av Hightime; 19. januar 2011 kl. 17:10.
Sitat av Hightime Vis innlegg
Hvis noe av det jeg nå sa ikke stemmer & er helt på jordet så får en admin rette meg opp
Vis hele sitatet...
Hvis politiet kommer med en rettsordre om at IP-adressen skal utleveres har ikke admins noe valg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis politiet kommer med en rettsordre om at IP-adressen skal utleveres har ikke admins noe valg.
Vis hele sitatet...
Greit nok det, men hva gjør DinSide sin sak noe annerledes enn freakforum`s?
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Da er det vel OK med kameraovervåkning og registrering av alle bevegelser? Blir lettere for Politiet å ta de kriminelle da.
Vis hele sitatet...
No trekkjer du dette litt vel langt. Om vi vil ha bort all kriminalitet, må vi fyrst ta livet av alle sørlendingane, dernest resten av menneskeslekti. Det tyder ikkje at alle tiltak mot kriminalitet er gali av den grunn. Det finst ein gyllen middelveg.
Sitat av Euforia Vis innlegg
Greit nok det, men hva gjør DinSide sin sak noe annerledes enn freakforum`s?
Vis hele sitatet...
DinSide er en avis, og domstolen fant det derfor rimelig at deres bidragsytere i kommentarfeltene går inn under medienes rett til kildevern. Jeg er forsåvidt uenig i avgjørelsen, men i alle tilfeller gjelder ikke samme regelverk på et diskusjonsforum som dette.
Sist endret av Provo; 19. januar 2011 kl. 17:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Euforia Vis innlegg
Greit nok det, men hva gjør DinSide sin sak noe annerledes enn freakforum`s?
Vis hele sitatet...
Dei har ein redaktør som er strafferettsleg ansvarleg for ytringer via dinside sine kommentarer så vidt eg forstår, og med det redaktøransvaret kjem og ein del rettar og plikter. nFF har ingen redaksjon, og ønsker heller ikkje å ha det.

Det er iallefall mi (IANAL) tolkning av dommen.