Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3015
Anonym bruker
"Rik Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg sluttet med amfetamin for 2-3 måneder siden.

Det har gått ganske greit vil jeg si. Savner det egentlig ikke i hverdagen. Har vært på jobb hele denne perioden og livet fortsetter som det alltid har gjort. Men jeg sliter som bare det med å få unna større arbeidsoppgaver som jeg har jevnlig. Denne høsten har jeg vært på etterskudd med alt hele tiden, og det tærer på meg. Venter snart masse jobb igjen, og har så veldig lyst å "jukse litt", ta litt amf og få alt som må gjøres ut av verden. Men jeg vet at det ikke fører meg til noe bra sted og at jeg har hatt stadig mindre kontroll over bruken. Jeg er ganske sikker på at "bare en gang" ender opp med at det blir mer.

Så det jeg lurer på er hvor lang tid det tar før man fungerer normalt uten sentralstimulerende etter en lang misbrukerkarriere (over 20 år, kanskje 30). Kanskje det aldri vil skje? Kan utholdenheten trenes opp? Jeg har så godt som ingen utholdenhet uten amfetamin. Begynner å jobbe og synes det er nesten uutholdelig kjedelig nesten uansett hva jeg gjør etter bare noen minutter.

Tar gjerne imot gode råd!
Spør du virkelig om utholdenhet kan trenes?
Det du gjør nå ER treningen. Det vil gå seg til så lenge du holder deg unna amfen.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Akkurat det du nevner som gjør at jeg ikke klarer og slutte med amfetamin, jeg blir helt utslitt og sliter virkelig med og gjennomføre en arbeidsdag uten dritten.. Har ikke klart og holde meg ren mer en 4-5 dager, åssen syns du det har vært? har du mer energi nå en den første uken?
Anonym bruker
"Rik Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Akkurat det du nevner som gjør at jeg ikke klarer og slutte med amfetamin, jeg blir helt utslitt og sliter virkelig med og gjennomføre en arbeidsdag uten dritten.. Har ikke klart og holde meg ren mer en 4-5 dager, åssen syns du det har vært? har du mer energi nå en den første uken?
Vis hele sitatet...
Jeg var slappere i starten enn jeg er nå. Etter en måneds tid følte jeg meg ganske normal (i den grad jeg er i stand til å bedømme hva som er normalt..). Får faktisk gjort en del mer enn tidligere av sånt som er nødvendig i hjemmet og har litt mer initiativ enn da jeg stadig stuket vekk tiden med unyttige gjøremål.

Men det hjelper ikke når jeg må gjøre kjedelig kontorarbeid i store mengder. Da svikter pågangsmotet og utholdenheten fullstendig! Jeg innser at jeg gjennom 15 år i samme type jobb aldri har gått løs på disse oppgavene uten litt ekstra motivasjon.

Ellers føler jeg at vanlige arbeidsdager som inneholder en del bevegelse og sjelden like dager fungerer fint.
Anonym bruker
"Rik Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Spør du virkelig om utholdenhet kan trenes?
Det du gjør nå ER treningen. Det vil gå seg til så lenge du holder deg unna amfen.
Vis hele sitatet...
Hvor lang tid tar det da? For det er ganske uutholdelig nå, og jeg får ikke gjort alt jeg må.
Er det egentlig utholdenhet du snakker om her? Eller er det konsentrasjon og motivasjon? Jeg gjør også en del kontorarbeid, men da er det sjeldent utholdenheten som hindrer meg i å fullføre jobben..
Har du brukt amfetamin til dette i alle år? Ritalin ville kanskje vært bedre?

Er uansett en liten gjeng her på jorda som har vanskeligheter for å gjøre kjedelig, repetitivt arbeid. En løsning er å skaffe seg en jobb som er interessant.
Anonym bruker
"Rik Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Har du brukt amfetamin til dette i alle år? Ritalin ville kanskje vært bedre?

Er uansett en liten gjeng her på jorda som har vanskeligheter for å gjøre kjedelig, repetitivt arbeid. En løsning er å skaffe seg en jobb som er interessant.
Vis hele sitatet...
Jeg har en veldig interessant og krevende jobb. Det er bare kontorarbeidet som følger med og må gjøres innimellom som er tungt og kjedelig. Tror alle jobber har en slik side.

Og ja, jeg har brukt amfetamin i alle år i varierende mengder. Fra fest helga igjennom, til litt motivasjon når jeg skal vaske/male eller gjøre annet arbeid, til små doser daglig og innimellom større doser. Har hatt pauser i noen uker her og der, en gang i flere år, men de siste 6-7 årene har jeg brukt stadig mer og har brutt mange grenser jeg hadde satt for meg selv mht i hvilke situasjoner det er greit å være rusa..

Så jeg sluttet nå og har det fint med det. Bortsett fra bunkene med jobb som tårner seg opp runt meg da.
Anonym bruker
"Rik Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ritalin er ikke et alternativ. Da kan jeg like godt fortsette med amfetamin sånn jeg ser det.
Jeg har ingen trøst og gi jeg, ikke noe råd egentlig heller.. jeg kjenner meg i problematikken, tror kanskje det er mer et eksistensielt spørsmål enn et spørsmål om utholdenhet. Noen av oss trenger noe mer enn bare A4 selv om vi kanskje også misunner de som bare jobber og finner seg i ting og tang. Jeg vet ikke, ønsker deg uansett lykke til og jeg syns du har vært veldig flink som har holdt deg unna.

Ellers så vil jeg benytte anledningen til å ønske dere alle en fin kveld videre!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor lang tid tar det da? For det er ganske uutholdelig nå, og jeg får ikke gjort alt jeg må.
Vis hele sitatet...
Altså, hvis du har en 20 år gammel speedkarriere bak deg så er det klart det kan ta tid. Du skal liksom bli kjent med deg selv igjen, bli kjent med følelser både fysisk og psykisk. Det kan nok være ganske hardt, men det vil nok bli gradvis bedre og bedre. Kanskje en ide og oppsøke profesjonell hjelp typ psykolog, DPS, for å få litt backup.

Trenger du førerkort ville jeg spurt behandler hva policy er der, slik at du ikke mister det.
Mindfullness har mye forskning i ryggen som et værktøy for blant annet bedre mental utholdenhet
Først og fremst vil jeg si at det sier mye om karakteren din at du fikser opp i rusproblematikken din på den måten som du gjør. Det får meg til å tenke at du er av typen som kan klare å gjøre kontorarbeidet også! Når noe går dårlig så vil vi assosiere negative følelser til gitt oppgave og vi vil få mindre motivasjon for å gjøre det, og som en konsekvens bli dårligere til å gjøre oppgaven noe som vil avle flere negative følelser og danne en ond sirkel. Heldigvis går dette andre veien også. Dersom du beviser for deg selv at du er en sterk person som er bedre enn folk flest, at du klarer å gjøre ferdig alle oppgavene dine i god tid, så tror jeg at jobben din kommer til å gå mye lettere fremover. Lykke til.
Sitat av Picard Vis innlegg
Mindfullness har mye forskning i ryggen som et værktøy for blant annet bedre mental utholdenhet
Vis hele sitatet...
Det tror jeg på. Har du noe tips, kan du peke i en retning eller gi noen anbefalinger til hvor jeg kan lese mer om dette? Gjerne bøker eller tilsvarende.