Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 832
Hei,

Jeg har nettopp skiftet ut skjermkortet mitt i min pc.

Til denne PC har jeg tilkoblet en dataskjerm via dv-i og en flatskjerm via HDMI.
Dette har fungert perfekt med lyd og bilde fram til skjermkortbytte.

Jeg byttet fra ATI Radeon 5770 til AMD HD 7870.
Hadde litt problemer med å få installert driverne til det nye skjermkortet via cd som fulgte med, og samme med å autodetecte via amd sine sider og installere.
Tredje jeg gjorde var å manuelt finne frem til driverne hos AMD, og laste ned filen manuelt, for så å installere. Da ble det installert uten feilmeldinger.


Så til problemet. Flatskjermen får ikke lyd lengre.
Når jeg går inn på kontrollpanel - Lyd - avspillingsenheter så ser jeg dette:

Realtek HDMI audio
[COLOR="DimGray"]2-ATI HDMI Audio[/COLOR]
[COLOR="DimGray"]Ikke koblet til[/COLOR]

Det er den enheten jeg valgte tidligere for å få lyd på flatskjermen, men nå er den altså ikke tilgjengelig å velge.

Jeg har googlet masse på dette, og finner mange med samme problem, men ingen løsninger.

Håper noen her inne vet hva dette kan være.
Inne på kontrollpanelet til lyd, har du mulighet til å klikke inn på de forskjellige? Kan være at de står som deaktivert og at du har mulighet for å aktivere dem igjen.

Fungerer lyden dersom du kobler til høytalere eller headset? Skjønner at lyden skal gå via HDMI/GPU men greit å bare ha sjekka det også.

Kan også være at du ikke har de rette driverne eller at det har skjedd noe under installasjonen. Prøv å fjerne alle drivere til GPU og last ned på nytt.
Den står som aktivert, men får ikke valgt den, da det står ikke koblet til.

Lyden fungerer på headsett, og på høyttalere som er koblet inn i hovedkort.

Finner kun ett sett med drivere på amd sine sider, så blir vanskelig å velge feil
drivere.
Men at det kan ha skjedd noe feil, det er mulig.
Kan godt prøve å reinnstallere driverne.

Takker for hjelpen

Reinstallering av drivere hjalp ikke.

Samme problem fortsatt.

Prøver å oppdatere hdmi audio drivere fra realtek. se om det hjelper.

Da viser det seg at det løste seg med å gå inn på realtek sine sider og laste ned ny driver for Ati HDMI Audio.

Realtek.com -> Downloads -> High definition audio codecs -> ATI HDMI Audio device

Nå fungerer alt som det skal igjen.